Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varje gång jag läser eller lyssnar på nyheterna, eller kollar sociala medier så kommer det upp politik-nyheter, uttalanden, lagändringar osv. in i det oändliga.

Om jag ska uttrycka det milt så är det inte mycket jag håller med om i vad den här regeringen säger och fattar beslut om.

Men det jag vill med den här tråden är inte att diskutera politik egentligen, utan hur man hanterar den ångest politiska beslut och uttalanden ger.
Det kan vara saker som jag tar personligt, att en politiker uttalar sig om att präster ska få välja om de ska få viga samkönade eller inte och det kan vara sa ker jag inte tar personligt såsom att en minister uttalar sig om att vi i Sverige inte ska behöva ta klimatansvar.

Oavsett om det är personligt eller inte blir jag ledsen av det och det ger ångest. Ibland blir jag arg till och med.
Pratar av mig med vänner och familj som har samma värderingar som mig och känner frustration över politiken. Men ingen av dom tar åt sig av det och blir lika berörd som mig.

Det är alltså ingen lösning att sluta konsumera politiska nyheter, det går inte att undvika.
Men hur gör jag för att inte bli så personligt berörd av allt? Hur gör jag för att bli kvitt min politiska ångest?

Någon som är i samma sits? Eller inte alls känner igen sig?
Jag känner igen mig i en del av det du skriver.
Klimatet, förlusten av biologisk mångfald, främlingsfientlighet som ökar mm elände kan bli nedbrytande.
Jag tror att bästa medicinen är att minska på hur mycket du ser/ läser av nyheter. Inte stänga av helt men komma ifrån det konstanta flödet av elände. Rensa i sociala medier.
Gå med i någon organisation/ grupp och jobba ideellt för någon fråga du starkt tror på då hamnar du bland människor som jobbar för något gott och som har värderingar liknande dina.
Dessutom gå ut och ha roligt, lyssna på bra musik, var i naturen och upplev allt liv som finns där trots klimatförändringar och biologisk mångfaldsförlust. Klappa djur och träffa snälla människor.
Det hjälper mig i alla fall.

Jag tycker att det är sånt här vi måste sluta med. Ditt inlägg börjar bra. Men sen i slutet kommer kängan mot den sida av politiken du inte håller med och din kritik är inte politisk utan personlig. Kritisera politiken sakligt. Inte människor generellt och personligt.
Det är bara ett konstaterande av fakta.
Jag har vänner i de flesta politiska partier. Hyggliga trevliga intelligenta personer. Med ett politiskt undantag.
Så för mig är det inte personliga principer.
Redan när jag var ung och sålde lotter på stan var en flitig kund den äldre V-politikern.

Jag skiljer på sak och person. Det finns gott om trevliga personer. Det finns vedervärdiga åsikter. De kan sammanfalla. Men i ett parti har jag inte träffat det.
OBS att jag rör mig i lokala kretsar i det övriga partierna.
Så vad ska jag sluta med?

Exempel: Jag gillar inte den moderata po,litiken. Men jag har ett gäng moderater som jag betraktar som vänner.

Det är inte möjligt.
Politiken ÄR sina politiker.
Så det sitter ihop fullständigt.

Detta eftersom att det är politikerna som skall genomföra politiken.
Och politiken blir då inte bättre än sina företrädare.
Nja.
Politiken bestäms av hela organisationen. Enskilda politiker kan ha sina egna versioner av den

Jag satt en tid som nämndeman tillsammans med en homosexuell vänsterpartist och en SD. SD:aren var trevlig när man pratade med hen mellan rättegångarna och artig. Sedan såg jag att hen noggrant skrev ner namn på alla de tilltalade som tillhörde en etnisk minoritet vilket jag fann mycket obehagligt. Och hen tyckte att i alla fall om den tilltalade var en etnisk minoritet så skulle hen straffas hårdare än en etnisk svensk för samma brott. Återigen mycket obehagligt och man undrar hur hen gjorde så stor skillnad mellan vissa människor. V var, liksom jag, icke politiska utan lyssnade på rättegången och därefter rådmannen. Jag tror jag förklarade mig skiljaktig några får gånger men inte av ideologiska skäl.

Nja.
Politiken bestäms av hela organisationen. Enskilda politiker kan ha sina egna versioner av den
Som består av människor.
Som är politiker.
Sedan skall de enskilda politikerna genomföra politiken.
Och här kan det gå på alla möjliga konstiga sätt beroende på litet olika saker.

Du antar att ångesten är där av en praktisk anledning. Men ibland leder den oss fel och gör mer skada än nytta.
Men det får man ju bena ut när man analyserar den.
Typ "Är det något som jag borde göra något åt?"
Och
"Är det något som jag kan göra något åt?"

Som består av människor.
Som är politiker.
Sedan skall de enskilda politikerna genomföra politiken.
Och här kan det gå på alla möjliga konstiga sätt beroende på litet olika saker.
Bortsett från att det är en minoritet av medlemmarna dom utses att få förtroendet att företräda partiet i beslutande församlingar. Bli förtroendevalda.
Så nej. Vi är inte ense.
Politikerna företräder partiet. De ÄR inte partiet.

Senast igår var jag med om att en person skrek åt en äldre i mitt sällskap att denne var glad över att hen snart skulle dö så att Sverige slapp personer från partiet. Då sa en annan i sällskapet "det är därför jag uppmanar er att inte ha symboler på er, för att slippa detta bemötande". Så det var i den kontexten jag blev uppmanad att inte bära symboler. Och ja, jag vet att hen var SDare eftersom hen själv sa det.

Sen tycker jag det är spännande att du utgår ifrån att jag är vänsterpartist. Vad får du det ifrån?

Sa inte att du är V. har inte en aning om vad du är. Det var ett exempel, och ett "what about ism" från min sida.

Men det är svårt att försöka få personer här inne att förstå vad en är ute efter då det SJÄLVKLART ska dras upp järnrör mm.

Alla partier har olika personer, men POLITIKEN går inte inte runt med järnrör. Det är EN person.
Kvinnomisshandlare finns DEFINITIVT inom alla partier. Att man "jagar" barn i tunnelbanan är en del av "storyn" det finns 2 sidor av den storyn. Men det förutsätter att man VILL läsa vad mannen går efter blev utsatt för innan.

Även om jag förtsår att många hellre (tydligen) tar upp det som hänt än de krafter som verkar för förändring i FRAMTIDEN, så finns det olika partier av en anledning, folk har olika prioriteringar. Mp är extrema åt många håll, då de anser att deras "alternativ" "räddar" framtiden, men som boende på landet kan jag säga att NEJ Buss/tåg till jobbet fungerar inte här. Spelar ingen roll att jag har nära till bussen från min bostad, det går helt enkelt inte buss/tåg till arbetsplatserna. Det är bil som gäller. NEJ jag har inte råd att köpa en elbil, så diesel eller bensinbil är alternativet. NEJ jag vill inte betala 30 kr/litern när jag är tvungen att åka bil för att lämna hemmet. Nu är detta EXEMPEL på varför jag inte förstår mej på Mp.

Men att som inte_ung sätta likatecken mellan personer och Politiken är definitivt ett steg i den utveckling JAG inte vill se i politiska sammanhang, för det är att säga "det är ditt eget fel som håller på fel lag att du blev utsatt" . DEN retoriken hoppas jag INGEN vill ha. Så för att få ett bättre "klimat" i politiken så inser vi ju i den här tråden hur det EGENTLIGEN uppstått. Personer ser inte en person, de ser politiken och då är det fel på den "felaktiga" personen och då helt ok att gå på den personen ?

Sa inte att du är V. har inte en aning om vad du är. Det var ett exempel, och ett "what about ism" från min sida.

Men det är svårt att försöka få personer här inne att förstå vad en är ute efter då det SJÄLVKLART ska dras upp järnrör mm.

Alla partier har olika personer, men POLITIKEN går inte inte runt med järnrör. Det är EN person.
Kvinnomisshandlare finns DEFINITIVT inom alla partier. Att man "jagar" barn i tunnelbanan är en del av "storyn" det finns 2 sidor av den storyn. Men det förutsätter att man VILL läsa vad mannen går efter blev utsatt för innan.

Även om jag förtsår att många hellre (tydligen) tar upp det som hänt än de krafter som verkar för förändring i FRAMTIDEN, så finns det olika partier av en anledning, folk har olika prioriteringar. Mp är extrema åt många håll, då de anser att deras "alternativ" "räddar" framtiden, men som boende på landet kan jag säga att NEJ Buss/tåg till jobbet fungerar inte här. Spelar ingen roll att jag har nära till bussen från min bostad, det går helt enkelt inte buss/tåg till arbetsplatserna. Det är bil som gäller. NEJ jag har inte råd att köpa en elbil, så diesel eller bensinbil är alternativet. NEJ jag vill inte betala 30 kr/litern när jag är tvungen att åka bil för att lämna hemmet. Nu är detta EXEMPEL på varför jag inte förstår mej på Mp.

Men att som inte_ung sätta likatecken mellan personer och Politiken är definitivt ett steg i den utveckling JAG inte vill se i politiska sammanhang, för det är att säga "det är ditt eget fel som håller på fel lag att du blev utsatt" . DEN retoriken hoppas jag INGEN vill ha. Så för att få ett bättre "klimat" i politiken så inser vi ju i den här tråden hur det EGENTLIGEN uppstått. Personer ser inte en person, de ser politiken och då är det fel på den "felaktiga" personen och då helt ok att gå på den personen ?
I ditt svar till mig skriver du hela tiden "ni" och sen "ni som är V". Det är väldigt svårt att hänga med och förstå vad du menar när du riktar dina inlägg och svar till mig, men egentligen vill diskutera något slags allmän diskussion/ton gällande politik här på forumet, och där du riktar dig till de som är V.

Jag tror jag avslutar diskussionen här eftersom jag skrev mitt inlägg utifrån TS tema om politik-ångest, och att jag snarare är rädd än har ångest. Om du vill diskutera något annat får du gärna göra det, men blanda inte in mig och det jag skrev i något som inte har med inlägget eller mig att göra.

Först ursäktar man sig att tråden inte ska handla om politik egentligen men sen så landar man i SD iaf. Man måste verkligen gilla att hellre diskutera SD än andra partier om vad dom gör o inte gör :laugh:

Personer ser inte en person, de ser politiken och då är det fel på den "felaktiga" personen och då helt ok att gå på den personen ?
Väljarna ser personerna.
De röstar på Jimmie, Palme, Magda, Fälldin o.s.v.
Och funderar på vilka de vill ha som sina företrädare i Kommun eller Riksdag/Regering.
Regionerna glömmer de oftast bort.

Det var inte "en person" eller vilka random partimedlemmar som helst, det var SD:s dåvarande ekonomisk-politiske talesperson (Almqvist) och SD:s rättspolitiske talesperson (Ekeroth). Alltså två av de högst uppsatta personerna inom partiet. Två personer som tillhörde partiets innersta.

Mp är extrema åt många håll, då de anser att deras "alternativ" "räddar" framtiden, men som boende på landet kan jag säga att NEJ Buss/tåg till jobbet fungerar inte här. Spelar ingen roll att jag har nära till bussen från min bostad, det går helt enkelt inte buss/tåg till arbetsplatserna. Det är bil som gäller. NEJ jag har inte råd att köpa en elbil, så diesel eller bensinbil är alternativet. NEJ jag vill inte betala 30 kr/litern när jag är tvungen att åka bil för att lämna hemmet.
Antingen så kan man se politiken som att den skall rädda framtiden i ett större perspektiv eller så kan man se den som du gör.
Att den skall gynna dig ekonomiskt ur ett kortsiktigt personligt perspektiv.

Typ "Bäst ekonomi för mig."

Tyvärr så är det även många politiker som resonerar likadant.
De driver frågor som skall gynna dem själva ekonomiskt.
Eller, ännu värre, ser politiken som en bra karriärväg som ger goda inkomster.
Den sortens politiker blir aldrig bra för samhället eller den gemensamma framtiden.

Antingen så kan man se politiken som att den skall rädda framtiden i ett större perspektiv eller så kan man se den som du gör.
Att den skall gynna dig ekonomiskt ur ett kortsiktigt personligt perspektiv.

Typ "Bäst ekonomi för mig."

Tyvärr så är det även många politiker som resonerar likadant.
De driver frågor som skall gynna dem själva ekonomiskt.
Eller, ännu värre, ser politiken som en bra karriärväg som ger goda inkomster.
Den sortens politiker blir aldrig bra för samhället eller den gemensamma framtiden.

Så hur menar du att jag ska göra i en MP värld ? Flytta till Stockholm så jag kan cykla till jobbet ?
Fast ALLA kan ju inte bo i sthlm. Så hur menar du att en MP värld är realistisk ? För JAG kan inte se en MP värld vara realistisk.
Eller jo, om jag bara behöver sitta hemma och ÄNDÅ få mat på bordet, pengar till mina kostnader för boendet osv ... Men den utopin står inte MP för. Så en annan som lever i en REALISTISK verklighet inser att det är där vi är och lever efter det !

Så hur menar du att jag ska göra i en MP värld ? Flytta till Stockholm så jag kan cykla till jobbet ?
Fast ALLA kan ju inte bo i sthlm. Så hur menar du att en MP värld är realistisk ? För JAG kan inte se en MP värld vara realistisk.
Eller jo, om jag bara behöver sitta hemma och ÄNDÅ få mat på bordet, pengar till mina kostnader för boendet osv ... Men den utopin står inte MP för. Så en annan som lever i en REALISTISK verklighet inser att det är där vi är och lever efter det !
I en MP värld så har du råd med en elbil
Redan nu så har många möjlighet till att få ekonomiskt hjälp att köpa en elbil.
Och det är i en Tidö-värld.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/klimatomstallningen/elbilspremien/

Men snälla, detta är inte en tråd att diskutera partipolitik i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka