Bukefalos 28 år!

Politik for dummies inför valet

Sv: Politik for dummies inför valet

Förutom det Trani har skrivit så har KD även varit sega på både könsneutral äktenskapslagstiftning och samkönade pars adoptionsmöjligheter.

Att de dessutom kopplar ihop religion och hur staten ska styras (efter en kristen värdegrund) tycker jag inte är särskilt modernt när vi förväntas leva i ett sekulariserat samhälle.

Jag tycker inte heller att deras inställning till abort är/har varit helt igenom lysande eller modern och även om de använder flera fina ord på sin hemsida så känner jag mig skeptisk till hur det verkligen ser ut med tanke på deras representanters åsikter. Så det är också en fråga där jag anser att KD är bakåtsträvande med åsikter som inte är särskilt moderna.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det känns som om en höjning av bensinskatten leder till att de som verkligen behöver använda bilen förlorar på det, mer än att de som tar bilen fast de inte måste inte kommer bry sig om det ändå, vill de ta bilen tar de bilen iallafall. Vet inte om det stämmer, men det känns som det...


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Förutom det Trani har skrivit så har KD även varit sega på både könsneutral äktenskapslagstiftning och samkönade pars adoptionsmöjligheter.

Att de dessutom kopplar ihop religion och hur staten ska styras (efter en kristen värdegrund) tycker jag inte är särskilt modernt när vi förväntas leva i ett sekulariserat samhälle.

Jag tycker inte heller att deras inställning till abort är/har varit helt igenom lysande eller modern och även om de använder flera fina ord på sin hemsida så känner jag mig skeptisk till hur det verkligen ser ut med tanke på deras representanters åsikter. Så det är också en fråga där jag anser att KD är bakåtsträvande med åsikter som inte är särskilt moderna.
KD är ju ett konservativt parti så det är inte så konstigt att det gått segt för dem på många områden. Där de står idag tycker jag ändå är rätt bra. Framförallt är de det enda partiet som har en vettig familjepolitik.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det känns som om en höjning av bensinskatten leder till att de som verkligen behöver använda bilen förlorar på det, mer än att de som tar bilen fast de inte måste inte kommer bry sig om det ändå, vill de ta bilen tar de bilen iallafall. Vet inte om det stämmer, men det känns som det...


//r

De som verkligen behöver bilen (bor långt ute på landsbygden osv) får kompensation, som jag har förstått det. Jag tycker inte att utjämningspolitik ska bedrivas inom miljöfrågorna, utan på andra områden.

De som tar bilen fast de inte behöver det (de allra flesta) ska tjäna på att köra miljöbil eller åka kommunalt :) Jag kan i alla fall inte se något effektivare sätt att minska bensinförbrukningen än att göra det dyrare och därmed ge folk incitament för att förändra sitt beteende.

:)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

De som verkligen behöver bilen (bor långt ute på landsbygden osv) får kompensation, som jag har förstått det. Jag tycker inte att utjämningspolitik ska bedrivas inom miljöfrågorna, utan på andra områden.

De som tar bilen fast de inte behöver det (de allra flesta) ska tjäna på att köra miljöbil eller åka kommunalt :) Jag kan i alla fall inte se något effektivare sätt att minska bensinförbrukningen än att göra det dyrare och därmed ge folk incitament för att förändra sitt beteende.

:)

nja, det skulle vara rätt så orättvist. de som har mycket pengar skiter nog i vad det kostar de kör ändå, men vi som inte har det lika bra och bor på landet slår det hårt mot. jag tycker man borde satsa mer på att utveckla landsbygden så att det finns service och jobb även i mindre kommuner och orter så att folk slipper pendla så himla mycket. där jag bor finns det inte särskilt många jobb, de flesta pendlar till göteborg. åter igen nyckeln heter småföretag!:rofl:
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det känns som om en höjning av bensinskatten leder till att de som verkligen behöver använda bilen förlorar på det, mer än att de som tar bilen fast de inte måste inte kommer bry sig om det ändå, vill de ta bilen tar de bilen iallafall. Vet inte om det stämmer, men det känns som det...


//r

De som verkligen behöver använda bilen kan väl fasa över till miljöbilar (subventionerade) och alternativa bränslen (billigare och miljövänligare än bensin)? :)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

*delvis KL*

Jag har två frågor

1. Är invandringen ett SÅ extremt stort problem idag att det är viktigare än alla andra samhällsfrågor?

2. På vilket sätt känns det rimligt att låta personer som beväpnar sig med järnrör mot en full man i en 3 mot 1 situation och fortsätter gå på mannen även när han backar, kallar honom för blatte-lover och babbe, kallar en ung tjej hora när hon bara frågar dem vad de sysslar med, samt säger till Soran Ismail att "det här är mitt land, inte ditt" att styra vårat land?


1. Flera av de stora samhällsproblemen vi har är symptom på den ansvarslösa välfärdsdödande migrationspolitik som anammats.
Föredrar man att angripa orsak och inte symptom blir migrationsfrågan den viktigaste.
Det är alltså inte invandrarna eller migrationspolitiken i sig som är av intresse utan det totala välfärdshaveriet.


2. Våld och tillmälen är aldrig ok och det får gärna markeras hårdare mot varje enskild individ som begår misstaget att bete sig illa mot någon annan.
Samtliga partier har haft snuskiga, kriminella representanter som gjort bort sig så men jag dömer inte partier utifrån enskilda individers huvudlöshet.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Vem betalar miljöbilen då? Dom finns knappast i prisklasser alla har råd med även om dom är subventionerade.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Fast jag vet inte om jag tycker de är tillräckligt bra och jag tror inte att det är rätt väg att backa sig in i framtiden vilket jag anser att KD gör i och med att de är såpass konservativa.

Dessutom så rimmar det ju fortfarande väldigt illa med alla människors lika värde när de är så sega i frågor som handlar om folks rättigheter och möjligheter baserat på vilken sexuell läggning någon har.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Fast jag vet inte om jag tycker de är tillräckligt bra och jag tror inte att det är rätt väg att backa sig in i framtiden vilket jag anser att KD gör i och med att de är såpass konservativa.

Dessutom så rimmar det ju fortfarande väldigt illa med alla människors lika värde när de är så sega i frågor som handlar om folks rättigheter och möjligheter baserat på vilken sexuell läggning någon har.

Jag håller med dig till viss del. Samtidigt tycker jag det finns något bra med att bevara det gamla vilket är vad KD står för.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

1. Flera av de stora samhällsproblemen vi har är symptom på den ansvarslösa välfärdsdödande migrationspolitik som anammats.
Föredrar man att angripa orsak och inte symptom blir migrationsfrågan den viktigaste.
Det är alltså inte invandrarna eller migrationspolitiken i sig som är av intresse utan det totala välfärdshaveriet.

Menar du på riktigt att haveriet av välfärden beror på migrationspolitiken, eller missförstår jag dig helt? Du KAN inte påstå att migrationsfrågan är den viktigaste, det är HELT ABSURDT. Det finns inget som helst stöd för det påståendet.

2. Våld och tillmälen är aldrig ok och det får gärna markeras hårdare mot varje enskild individ som begår misstaget att bete sig illa mot någon annan.
Samtliga partier har haft snuskiga, kriminella representanter som gjort bort sig så men jag dömer inte partier utifrån enskilda individers huvudlöshet.

Vad gäller SD handlar det inte om enskilda individer, eftersom dessa accepteras av partiets ledning och inte kastas ut. Björn Söder skriver på Twitter om att representanter för partiet ska tänka på hur de uttrycker sig i sociala medier - inte om att det inte är okej att ha de rasistiska åsikter de har, att det är ett problem.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

vad heter det bidraget då?

Jag minns tyvärr inte och jag hittar inget när jag googlar. Men jag minns att Maria Wetterstrand pratade om det på en föreläsning jag var på (i efterhand, att det hade funnits ett sådant system innan 2006 i alla fall), och att jag tyckte det lät vettigt. Att kompensera för att utjämna, men inte på bekostnad av miljön. Att inte bedriva utjämningspolitik inom de rena miljöfrågorna eftersom det blir helt värdelöst, utan göra det på annat håll parallellt så att skatten tjänar sitt syfte utan att en redan utsatt grupp drabbas extra hårt.

Ursäkta luddiga formuleringar, är alldeles för trött :o
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

jaha, det är alltså, om jag förstått det rätt, ett bidrag som inte finns utan bara var på förslag från MP.

Verkar ju extremt vettigt att ta in pengar från folket genom höjd skatt, låta det gå genom lite byråkratiska hjul så en del försvinner på vägen för att sen ge tillbaka det som finns kvar genom bidrag. Typiskt vänsterpolitik (ingen logik). Varför inte låta folk behålla pengarna i fickan från början istället...
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Eh, fast det är ju inte så det funkar. Nu missförstår du med flit. Skatten har redan betalats iom att bensinen är dyrare. Sedan får vissa kompensation. Poängen? Att få folk att konsumera mindre bensin. Vilket de också gör när den blir dyrare i och med att det finns alternativ. Simple as that.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
23 474
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp