Projekt 2019

Idag har vi städat undan rötterna och stubbarna som vi grävde upp och fått bort korsvägarna efter att rabatten grävdes. Jag var iväg och köpte 12 säckar jord och har fyllt i rabatten så bara mamma är ledig ska jag hämta blommor hos henne :)
 
Idag har hundhusprojektet kommit igång på allvar. Både jag och sambon har rivit ner innerväggar och -tak lite då och då tidigare men idag rök ytterpanel på ena långsidan och all isolering.

B47BE805-E854-4B91-8E8A-B45E02A6026B.jpeg
 
På min lunchrast idag fixade vi brädor till staketet vid gamla infarten och sen fixade maken grindstolparna. Bara grinden kvar men vi vet inte riktigt hur den ska se ut än :)
 
Vi har rivit ut dusch/toalett-inredningen som var i vårt blivande hundhus samt tagit ner en innervägg. Nu gruvar sig gubben för att laga golvet som de pajade när den flyttades hit. Får se hur mycket som måste göras. Åsså håller vi tummarna att kranbilsgrubbarna slutar ha semester snart så vi kan få den på rätt plats, då kan vi sätta igång på allvar! Den var iaf fräschare än vad vi trodde!
 
Vi var ute och cyklade en kväll och råkade få syn på en lada som hade rasat, med riktigt häftig gammal panel. Så jag undersökte vem som ägde den och ringde helt enkelt och frågade om jag fick ta den, vilket jag fick! Nu ska vi klä vårat nybyggda hönshus med gammal, grånad panel!

(Samtidigt som vi gjutit nytt golv (med golvvärme) i hallen och toan, bägge ska totalrenoveras. Och köket ska rivas ut och totalrenoveras också. Och vi har påbörjat projekt köksträdgård... ) :angel:
 
Taket är snudd på färdigt! Vi behöver bara montera en ventilationskanal till köksfläkten och sätta upp de nya hängrännorna, sen är det helt klart :banana:

Summerade våra utgifter för takbyte och vi kom upp i ca 80 000 kr för allt inklusive takavvattningen som vi byter ut och 30 liter målarfärg.
 
Taket är snudd på färdigt! Vi behöver bara montera en ventilationskanal till köksfläkten och sätta upp de nya hängrännorna, sen är det helt klart :banana:

Summerade våra utgifter för takbyte och vi kom upp i ca 80 000 kr för allt inklusive takavvattningen som vi byter ut och 30 liter målarfärg.

Riktigt bra jobbat! Hos mig blev det en aning dyrare... men då gjorde jag inte någonting själv + hade mer än 100 kvm eternit som behövde tas om hand + monterade solpaneler på hela södersidan.

Men ändå - den där känslan att hela taket med avvattning är tiptop och nyfixat! Visst är den skön. :love:
 
Nu har vi tagit det rätt lugnt hela augusti och det har varit skönt :) Vi ska kaninsäkra hundgården och bygga en kaninbur att ha där så de nya kaninerna kan flytta ut så småningom. Det blir nog det sista projektet vi gör utomhus i år förutom en ny grind till den automatiska grindöppnaren mellan hästhagarna. Sen när lusten kommer ska vi göra klart i källaren. Ska måla eller lägga plattor på golvet i stora rummet och så ska det dras el och sättas upp lysrör för belysningen nu är inget att skryta om :p Näst sen på tur är nog att tapetsera och lägga nytt golv i klädrummet.
 
Jag håller på att putsa om en gavel och också mura igen öppningen till en dörr som togs upp runt förra sekelskiftet. Där dörren var satt tidigare ett fönster och planen är att återställa fönstret. Blev ett ganska stort arbetet för att valvet ovanför fönstret hade satt sig för mycket för att kunna räddas på grund av att de högg upp väggen för att kunna sätta in en bredare dubbeldörr, så valvet fick muras om helt. Det var lite vanskligt för det var ganska många ton som kommit ner om det rasat, men med ett antal stöttor och genom att byta ut sten för sten så gick det och det höll när jag idag tog bort stöttorna och valvformen.

Ett roligt arbete, väggen muras på insidan med flintsten och lera som jag själv tar här ur marken och på utsidan med kalkbruk samt att fönsterinfattningen och valvet muras med gammalt tegel.

Några bilder:

4vaFXH7.jpg


P70tw0b.jpg
 
Hmm.. ja alltså.. Kommer ni ihåg vårt hundhusprojekt? Den gamla baracken som vi fixar till? Projektet blev visst större med tiden..

81461012-552B-4391-AFD8-1720B78BD571.jpeg


Det var mer som var dåligt än vad vi först trodde så nu är typ ALLT borta som ni kan se 😁 (Tur vi köpte den för typ inga pengar alls..)

I helgen ska taket bli klart så långt att det blir vattentätt iaf. Sambon är på god väg redan.
 
Nästa projekt blir ommålning av verandan, nytt staket mot grannen (som vi delar på kostnaden för), ny dörr och knutbrädor på förrådet och sist skafferi/förvaringsskåp i köket.

Då har jag äntligen kommit mig för att måla verandan! Insidan hanns med tidigare i veckan men strax efteråt kom världens åskskur som förstörde en del för mig 😭 så jag var tvungen att måla om det idag vilket gjorde att färgen inte räckte helt så nu måste jag köpa mig en liter till för att göra helt klart.

Grannen och jag har börjat riva det gamla staketet men vi har inte riktigt kommit på hur vi vill ha det nya än, så det projektet är liiiite parkerat för tillfället.

Knutbrädorna har fortfarande inte blivit bytta och den där ytterdörren får nog sitta kvar till nästa år.

Under sommaren har jag bytt plats på sovrum och kontoret vilket fick till följd att bägge(!) rummen helt plötsligt blev större! :D Vet inte riktigt hur det gick till, men bägge rummen upplevs större och den köpmannadisk jag haft i köket fick flytta in i nya sovrummet så även köket blev plötsligt rymligare.
 
Hmm.. ja alltså.. Kommer ni ihåg vårt hundhusprojekt? Den gamla baracken som vi fixar till? Projektet blev visst större med tiden..

Visa bifogad fil 35909

Det var mer som var dåligt än vad vi först trodde så nu är typ ALLT borta som ni kan se 😁 (Tur vi köpte den för typ inga pengar alls..)

I helgen ska taket bli klart så långt att det blir vattentätt iaf. Sambon är på god väg redan.

Glöm inte glasväggar!!!! :D :D :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 518
Senast: Ajda
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 622
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp