Projekt 2020

Jag har varit och köpt linolja + lasyr till mina dörrar, äntligen. Har letat en del men inte hittat rätt, svårt när man har en tydlig bild, men det är lättare att säga "inte så" än att förklara hur man vill ha det.
Sedan så köpte jag en ljuslila linoljefärg till dörrarna på mitt skafferi som kommer vara STORT, men står i ett genomgångsrum så ville passa på med att ha färg. :bump:
 
Vi har gjort ett litet projekt, nämligen breddat entrén så att grävmaskin kommer in i trädgården. 🙂
4BDC9A56-C63A-421C-AA6C-176F067DA448.jpeg
 
Mitt projekt att göra om den fula torra söderslänten till en rabatt är i full gång.

Före:
 

Bifogade filer

  • 20200225_095451.jpg
    20200225_095451.jpg
    491,1 KB · Visningar: 74
Aktuell bild. Jag åkte och köpte 93 kg bumlingar och kantade med, rensade gräs och planterat bivänliga växter som timjan och lavendel. Fanns lite gamla eftersatta växter där som citronmeliss och johannesört som jag lämnade kvar att sprida sig. Jag lämnade en fläck med vintergröna mitt i rabatten, om den inte inkräktar på övriga rabattväxter får den vara kvar. Får se hur mycket mer jag planterar eller om jag ska lämna åt bina att pollinera. Har dykt upp mycket bin i trädgården nu.
 

Bifogade filer

  • 20200422_121602.jpg
    20200422_121602.jpg
    478,2 KB · Visningar: 74
Under 2020 vore det skönt att få gjort:
  • översyn av ventilationen i huset
  • riva ur gästrummet för att bli av med dålig lukt. I samband med det byta två fönster i det rummet och ev vårt sovrumsfönster
  • måla vardagsrum och en vägg i köket. Kulörer är valda men så kom Corona och efter det har alla projekt stannat upp lite. Vi ska ha in målare, jag vet med mig att jag är snabb och slarvig när jag målar och blir inte nöjd med slutresultatet.
  • putsa en bit av fasaden
  • röja i förrådet, sätta upp hyllor och organisera om. Det har stått på att göra-listan sedan vi flyttade in hösten 2018...
Inom 5 år skulle vi vilja göra följande:
  • ta bort den delvis döda häcken på framsidan och i samband med det snygga till stenläggningen och få till en underhållsfri men fin framsida. Vi nyttjar aldrig gräsmattan på framsidan så ju mer av en vi kan få bort av den desto bättre
  • renovera köket. Det är egentligen inget fel på det men trots ett ganska stort utrymme står vi alltid och trängs på samma kvadratmeter där alla vitala funktioner finns. Är inte så impad över kvalitén på vårt Ikea-kök heller, det är inte så gammalt men tidigare ägare har gått hårt åt det och det finns mycket skavanker. Jag drömmer om en kök med platsbyggd och massiv känsla, en köksö och en bänk att sitta på vid fönstret med en fårfäll och ett glas vin. I samband med köksrenovering ska golvet på hela övervåningen (tre sovrum, vardagsrum, kök och trapphall) bytas till ett enhetligt golv.
  • renovera badrum. I dagsläget har vi en liten toalett och ett relativt stort badrum vägg i vägg med en död yta på minst 4 kvm utanför. Om man flyttar lite väggar och tänker smart skulle man kunna få till ett litet, yteffektivt badrum och ett rejält tilltaget badrum. När barnen blir tonåringar tror jag definitivt att vi kommer vilja ha duschmöjlighet på två ställen.
  • sen lär det väl säkert dyka upp nåt som behöver göras, det tenderar ju att göra det med hus.
 
Det här är lite mitt emellan trädgårdstråden och projekttråden (och med inslag av fysträningstråden :crazy: ) Men eftersom jag nämnt utemiljön vid växthuset här så har detta projekt i alla fall påbörjats! Marken sluttar mot södra långsidan, så den måste fyllas upp mer och göras en slänt på vänster/södersidan för att bli jämnt och bra. Planen är rejäla stenar underst, grus överst så det blir en jämn gång runtom allt och sedan en jordslänt att plantera lite i som tar hand om den sista nivåskillnaden.

Sedan en gång genom trädgården med trampstenar fram till entrén tror jag blir fint.

Plus givetvis maffiga planteringar framför, bakom och typ överallt. Men då är det mer tydligt prägel på trädgårdstråden!

I övrigt är färg inköpt till både att måla och fräscha upp "biförrådet/slungrummet" OCH till odlingslådorna, saknas bara bra väder för utvändig målning och färg till resterande ridbanestaket.

Sedan kommer det att bli natursten över som jag också ska tänka ut något bra användningsområde till. Ett organiserat rejält kryddland står på önskelistan, där skulle det göra sig bra med en massa natursten som ackumulerar lite extra värme. Men det måste som en del annat bestämmas en bra plats först. Tror det ger sig när växthusmiljön är klar i övrigt!

IMG_4320.JPG
 
Inget mer att stryka just nu men under helgen ska ridbanan grävas om allt går enligt plan och vi kommer troligen renovera lilla toan så snart det går och sen påbörja renoveringen av badrummet :) :banana:


Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :)

Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens att bara mölja på men ska försöka ta det lite lugnare :p



  • Ridbana-får se om den blir helt klar. Beror på ekonomin.
  • Badrum-ja som det ser ut så blir badrummet fixat under 2020.
  • Tapetsera och lägga golv i "klädrummet". Hemsk 70-talstapet där nu och äcklig plastmatta.....
  • Eventuellt tapetsera om äldsta dottern rum.
  • Fylla grus på vägen upp till gården och bredda infarten så lastbilar enklare tar sig in.
  • Renovera lilla toan på undervåningen
  • Göra klart det stora källarrummet. Ska målas golv och få ny belysning. Sen ska maken fixa arbetsbänk.
 
- Laga putsen på fasaden Klart!
- måla om vardagsrummet och slipa golvet. Klart!
- måla/renovera fönster.
- måla om yttre garaget och fixa taket.
- nytt kök.
- ta bort ett par rabatter och inventera trädgården pågående
- staket
- Byta huvudvattenkran. Klart!

Vi har betat av rätt bra i januari tycker jag. Har köpt tapeter till köket och beställt golvprov, det blir nästa rum att fixa. Sen inväntar vi vår/sommar för de yttre sakerna.
Renoveringen har legat lite lågt ett par månader. Imorgon kommer staketet efter en del väntetid. Håller i nuläget på att spackla och snart tapetsera om köket. Vi valde att tacka nej till offerten på luckor och ta en sak i taget av det som ändå ska fixas först. Typ väggar, golv, skåp och vattenlås.
 
Våra projekt under 2020 rullar på.
  • Offert för nytt avlopp är accepterat. Blir troligen av till hösten.
  • Målning av fasaden och fönster är påbörjat. Tänkte ta det på semestern, men troligen hinner vi klart med större delen nu under försommaren.
  • Kanske hinner vi påbörja dräneringen?
 
I och med en vattenskada modell större så kommer vi göra om vårat pannrum/tvättstuga/arbetskläderförråd/städskrubb. Vi byter värmesystem till luft/vattenpump.

Sen ska vi göra klart staket till köksträdgården och bygga en "mindre" altan, typ 4x4m. Det är grejerna som MÅSTE göras i sommar.
 
Inget mer att stryka just nu men under helgen ska ridbanan grävas om allt går enligt plan och vi kommer troligen renovera lilla toan så snart det går och sen påbörja renoveringen av badrummet :) :banana:


Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :)

Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens att bara mölja på men ska försöka ta det lite lugnare :p




  • Ridbana-får se om den blir helt klar. Beror på ekonomin.
  • Badrum-ja som det ser ut så blir badrummet fixat under 2020.
  • Tapetsera och lägga golv i "klädrummet". Hemsk 70-talstapet där nu och äcklig plastmatta.....
  • Eventuellt tapetsera om äldsta dottern rum.
  • Fylla grus på vägen upp till gården och bredda infarten så lastbilar enklare tar sig in.
  • Renovera lilla toan på undervåningen
  • Göra klart det stora källarrummet. Ska målas golv och få ny belysning. Sen ska maken fixa arbetsbänk.

Ridbanan blev grävd under helgen! Nästa steg med den är att få ner stängselstolp och sen lägga dräneringsrör och duk för att sen börja grusa upp. Det är dyrt med grus och det går åt en hel del på 800 kvm så det kommer gå sakta innan vi är klara :p

Det årliga projektet med vinterveden närmar sig sitt slut också. Hoppas bli klara denna veckan!
 
Har beställt tråd och isolatorer till ridbanestaketet. Vi ska ha 40 mm band i 3 höjder.

Ska troligen köpa stolp denna veckan också så kan vi börja sätta stolp när som helst sen. Hoppas få det gjort under nästa vecka. Veden blev inte klar förra veckan men nu är det inte många kubbar kvar så denna vecka blir det klart och då kan vi göra roligare saker sen :D
 
Veden klar för i år! Jag klöv färdigt det sista igår så idag ska klyven ställas in i uthuset och allt bös städas undan. Så jäkla gött varje år när det är klart.

Idag ska vi åka och köpa stolp till ridbanan :banana: Hoppas på att börja sätta ut dom under helgen.
 
- Laga putsen på fasaden Klart!
- måla om vardagsrummet och slipa golvet. Klart!
- måla/renovera fönster.
- måla om yttre garaget och fixa taket.
- nytt kök.
- ta bort ett par rabatter och inventera trädgården pågående
- staket
- Byta huvudvattenkran. Klart!

Vi har betat av rätt bra i januari tycker jag. Har köpt tapeter till köket och beställt golvprov, det blir nästa rum att fixa. Sen inväntar vi vår/sommar för de yttre sakerna.
Flera projekt pågående kanske :rofl:
Staketet är nästan klart, måste skaffa grind och lite mer material till sista sidan. Den här helgen gör jag förhoppningsvis klart tapetseringen i köket och så har jag påbörjat ommålning av garaget.
 
Årets stora projekt med att byta tak på hela huset är i full gång. Det gamlar borta, ny takpapp ligger och nästa steg är att faktiskt lägga på det nya yttertaket. Ska bli så skönt att slippa ha ett tak som läcker så fort det regnar.
 
Igår bestämde jag mig hastigt och lustigt att projekt att det ingick i årets projekt att slipa och lacka bänkskivan i köket!
Tusan vad slitigt men vad fint det blev!
Lyckades såklart slå omkull burken med snooordyrt hårdvaxolja över hela bänken så själva inoljningen blev ett hastjobb samtidigt som jag skopade tillbaka allt överflöd med sked:D
20200523_180154.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 570
Senast: Luzzan
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 364
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 686
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp