Projekt 2020

Så här långt ger jag oss godkänt i alla fall :)
 

Bifogade filer

  • 20200523_191850.jpg
    20200523_191850.jpg
    265,1 KB · Visningar: 49
Stolparna för ridbanestaketet är fixat förutom en som ska borras i berg som den såklart hamnat på :p Men vi har pausat ridbanan lite och väntar tills det kommer tillfälle att få hem en massa lastbilslass med bärlager.

Den här helgen ska vi göra klart runt trappan. Vi byggde ju altan och gjorde om trappan på framsidan förra året men det saknas staket. Så det och lite småpill ska fixas denna helgen är tanken så det blir helt klart!
 
Blev mer eller mindre klara med räcke och annat på trappan. Ska ha en överliggare som maken köper med idag bara. Får se om vi orkar göra det sista ikväll eller om vi dör av värmeslag.
 
Kopierade min lista jag la in tidigare och kan checka av lite samt lägga till lite.
Det viktigaste är
- Måla om huset ✔
- Byta fasad + dörr på förrådet
- Måla om förrådet
- Bygga en altan + pergola på framsidan
- Byta fönster i badrummet, gärna utan att behöva bygga om hela badrummet 😬🙈

Båda är ju uteprojekt så vi ska även
- Riva tapeter, måla om, golv + taklister i vardagsrummet ✔
- Påbörja sovrummet. Riva tapeter, måla om, , lägga golva, golv + taklister, göra något åt garderoben och bygga ett elementskydd.
 
Känns som vår lista bara växer och växer, men det rör sig iaf
- Renovera "fin-hallen" ✔
- Renovera gästtoan ✔
- Hundgården med tillhörande hundhus är klar ✔

Nu närmast är att
- Fortsätta borsta av gammal rödfärg och måla nytt på stora huset, iaf på ena långsidan så långt jag når.
- Byta ut fönsterfoder på ett av fönstren för att testa nya färgsättningen exteriört
- Börja plocka ner köket och förbereda för nytt golv och kök i augusti

Hur gör man för att bädda in bilder från Instagram? Blir så himla många om man inte kan använda deras sliders 🙃
 
Hmm någonstans tror jag att vi helt enkelt är sämst i världen på att hålla oss till vår lista 😅 det känns inte som vi gör annat än att jobba men jag kan ändå inte stryka något på listan typ... hmm det här med att hålla sig till plan är uppenbarligen inte vår grej. Får bli bättre på det. 🙈

Vår lista ser ju ut enligt följande:
  • Mindre renovering av köket (kommer påbörjas efter jul) Framskjutet
  • Färdigställa farstukvisten
  • Måla trappan inne Klart!
  • Bygga ny mindre hall och dela av stora sovrummet på övervåningen till två. Hallen ska målas och nya väggen ska få gips
  • Måla lilla gästrummet på övervåningen
  • Golv, tak och målning i allrummet på övervåningen Påbörjat, golv och lister kvar
  • Fortsättning operation grusa runt ligghallen (vi kommer fortsätta grusa lite nytt men sen framförallt lägga på lite mer uppepå och fixa till så det ser lite snyggare ut)
  • Vindskydd/hall i sommarhagen
  • ”Snygga till” ankornas gård Klart!
  • Hängrännor på ladan samt dränering från båda ladorna och en sida av boningshuset
  • Påbörja ommålning av hus och ekonomibyggnader samt se över fasaderna
  • Byte av några fönster
  • Måla övriga fönster
  • Ridbana – jag hoppas vi ska ha ekonomi nog att påbörja den till hösten. Hoppas kan man ju alltid!
Två saker kunde jag stryka på den listan. Framförallt är det väl så att ett projekt leder till 5 nya. Så vi blir ju aldrig klara. Vilket gör mig lite galen om jag ska vara ärlig. Vi har däremot gjort lite annat:
  • Hägnat in två nya (lite mindre sommarhagar)
  • Förstärkt hönsgården och gjort lite mindre ombyggnationer inne i hönshuset
  • Röjt och betesputsat gammal mark
  • Röjt ur hela gamla kostallet så att vi förhoppningsvis kan få ner de 3 ton hö som gamla ägarna lämnat på loftet, få dit en del nya reglar och nytt lofttak samt nya portar så att vi har ett stort garage för alla maskiner
  • Byggt en köksträdgård med robust staket och väl inhägnat så hönsen inte äter upp mina grönsaker 🙈
  • Trädgårdsarbete i mängd
  • Hantering av nedfallna träd och vedklyvning 😅
Tillkommit ett par saker har det gjort också...
  • Bygga nytt ankhus
  • Nytt tak till höns och ankgård
  • Renovera sadelkammaren

Så ja på't igen. Ska försöka skapa lite mer struktur och fokus kanske. Inte bara göra det som jag tycker är kul för sekunden :D
 
Oj oj oj nu vet jag knappt när jag skrev här i tråden senast. 😊 Vi har kommit en bit på väg iaf! Sommarhagarna är (typ) klara, jag ska ha dit grindar och klippa lite överbliven tråd bara och snygga till men väntar tills de slagit förstaskörden, hästarna är ändå inte hemma i dagsläget.

Vi har stängslat in två (3) fårhagar, dels runt gamla huset, en bit av gräsmattan med provisoriskt fårnät och sen stal jag en bit av grannen som inte används där fåren får beta av. Det ser lite ehe, bohemiskt ut med halväng på en del ställen men oj vad det surrar av pollinerare överallt, så det fyller väl sin nytta tänker jag och vi har inte riktigt tid att tänka på trädgårdsskötsel just nu.

Eventuellt tänkte jag göra ett provisoriskt sommarhönshus av köksfarstun i gammelstugan så att de kan gå rakt ut i fruktträdgården och sprätta fritt bland gräs och buskar. Det riktiga hönshuset i ladugården gränsar precis till skogen så jag vågar inte släppa ut dem ur hönsgården för då blir de rävmat direkt. Det går verkligen ingen nöd på dem i dagsläget heller, men det vore kul om de kunde gå helt fritt under uppsyn. 😊 Grannen var väl inte helt övertygad om mitt förslag, han är rädd att de springer runt och skitar ner och låter, men har lovat att ge dem en chans och om de är till besvär åker de ut i ladugården igen. 😅

Inne börjar vi äntligen (!!) se resultat. Golvvärmen och elen/spottarna är bara att koppla in när det är klart, vi har grundmålat tak och väggar en gång och ska gå på det igen här ikväll eller imorgon. Senare i veckan börjar vi tapetsera där tapeter ska upp och montera köksstommarna. Jag ska iväg och hämta tapeter nu ikväll, lägger in bild på dem i inläggen nedan.
Kakelsättaren/han som ska lägga tätskikt i badrummet kommer nån gång i sommar så det dröjer väl lite men annars kan sambon göra det mesta nu med golv, tapeter, bröstpanel, lister och köket. De ska dessutom komma och installera en AC här framöver (ett krav från en höggravid i sommarvärmen...). Mycket är det givetvis som återstår och herregud vad pengar vi har lagt det senaste året, men jag hoppas att det blir fint till slut
DSC_1392.JPG
.

Bifogar bilder i flera inlägg, kan bara få in en per post så ni får scrolla vidare om det blir segt 😅 Första bilden föreställer allrum/matdel/kök.
Köket kommer vara placerat som ett L utmed de bakre fönstren och till höger om murstocken.
 
Här är tapeten vi skall ha i en del av den öppna planlösningen. Svårt att förklara men köket kommer gå ner i hörnet och från hörnet sen så kommer den här tapeten att ta vid och följa resten av rummet. Köket blir gräddvitt och det är ett enormt ljusinsläpp så jag tycker att helvitt blir alldeles för kliniskt. Sambon tycker vi ska måla för att undvika småbarnskonst på väggarna, vi får väl se vem som får rätt i slutändan. 😅
31091077-origpic-84fce7.jpg
 
I groventrén så kommer vi ha vit bröstpanel utmed ena långsidan och över den kommer vi sätta den här tapeten. På motsatt långsida blir det heltäckande elfa-system med skjutdörrar i vitt i samma nyans och sen grått melerat kakel 30x60 på golvet. Det är ett ganska litet och mörkt rum i norrläge, men jag vill inte brassa på med helvitt där heller när jag vet hur mycket skit den här familjen drar in. Bättre då med bröstpanel som går att torka av vid behov.
 

Bifogade filer

  • 7665BT.jpg
    7665BT.jpg
    279,9 KB · Visningar: 14
Köket blir som sagt gräddvitt, det är ett vanligt epoq fasett klassiskt med ekskiva och en del vitrinskåp upp till tak där det går och sen rostfria vitvaror. Det kommer vara en förhållandevis liten yta som ska kaklas (på kortsidan till höger om murstocken på min första bild) och jag velar mellan att sätta kaklet nedan, eller att safea med vitt högblankt metrokakel. Det känns risky att sätta mönstrat kakel ihop med den tapeten vi tänkt, men de kommer inte att mötas då kakel och tapet går från motsatt hörn i rummet. Tar gärna emot smakråd där. 😊
 

Bifogade filer

  • faenza.jpg
    faenza.jpg
    137,4 KB · Visningar: 11
DSC_1394.JPG

Här är kaklet till duschhörnan, det kanske jag visat innan. På golvet kommer ett sandstensfärgat, väldigt naturligt kakel med måtten 30x60 och mosaik i duschhörnan. Väggarna blir vita, där är jag lite orolig att det kommer se skumt ut, även om det vita kaklet tillhör samma serie som det mönstrade. Den som lever får se 😊
 
@Fritidsryttare Tack! Vi har bara pärlspont 3/4 upp i ena hörnet och satte en hatthylla istället för krönlist, på motsatt sidan av dörren (och resten av rummet) är det bara tapet.

7auQDJt.jpg


Håller med om att det känns praktiskt med panel som man bara kan torka av! 😊
 
Snart drar årets andra stora projekt igång. Altan- och pergolabygge! Pratade med hantverkaren igår och han har stora planer då han har fått i princip fria händer och vi gärna vill ha lite finsnickeri. Superspännande för jag har svårt att förställa mig hur det kommer bli men jag har fullt förtroende för honom.
 
Så fort taket blev färdigt så tog genast nästa projekt vid. Nu ska vi schakta av hela gårdsplanen och lägga på 7 cm DST 05 som ska paddas ned till 5 cm. Hejdå gammal singel och makadam som är omöjligt att rensa ogräs ur...
 

Liknande trådar

Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 610
Senast: Luzzan
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 429
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp