Projekt 2020

Färdigt! Fånigt nöjd :)
(Större matta får läggas på om några veckor)
IMG_20200202_184056_654.jpg
 
- Laga putsen på fasaden Klart!
- måla om vardagsrummet och slipa golvet. Klart!
- måla/renovera fönster.
- måla om yttre garaget och fixa taket.
- nytt kök.
- ta bort ett par rabatter och inventera trädgården pågående
- staket
- Byta huvudvattenkran. Klart!

Vi har betat av rätt bra i januari tycker jag. Har köpt tapeter till köket och beställt golvprov, det blir nästa rum att fixa. Sen inväntar vi vår/sommar för de yttre sakerna.
 
Oj oj oj vad kul att hitta denna tråden 😁 Vi köpte en gård i somras. Den såldes utan interiörbilder från mäklaren och var inne på sin tredje runda med olika mäklare så vi var ju minst sagt skeptiska, väl medvetna om allt slit, att vi aldrig skulle få igen pengarna och att vi var tokiga. Klart vi köpte den!!

Födelarna övervägde helt klart med ett kanonläge, avskilt men ändå nära både stan och byn vi bor i. Vi ser två grannar, den närmsta har vi blivit goda vänner med och de andra märks knappt men är trevliga. Vi har hittat en kanonby att bo i, helt klart, och har kommit in fint här. 😊

Det fanns inget stall eller så men 6,6 ha mark. Till gården hör ett gammalt 1700-talstorp som är i princip i originalskick men väl underhållet. Ett paradis för den som gillar byggnadsvård! Inne i bostadshuset var bottenvåningen originalskick från 60-talet och inte så himla fräscht. Övervåningen är bättre och inredd som en lägenhet, så vi kan bo här uppe medan vi renoverar nere. Annars hade det aldrig gått med en tvååring och mer barn på väg.

Sambon fick äntligen sin traktorgrävare, det första projektet fick bli en ligghall à 60 kvm med uppbindningsdel till hästarna. Jag stängslade om och plockade taggtråd första månaden, ett blodigt arbete. 😅
I höst har sambon roat sig med att riva precis hela nedervåningen, rita upp en ny planlösning och köpa in så mycket det går på rea. Vi fick kök och tvättstuga tokbilligt på elgiganten tack vare deras kampanj, guld värt! Nu är vi äntligen igång med snickarna och de håller på och bygger upp allt igen. Kan ge lite bilder på vad de (och sambon) åstadkommit hittills. På bilden halva ligghallen, vi ska grusa upp med 80 ton 0-50 och schakta bort och lägga markduk under när det torkat upp lite. Det har regnat nåt sjukt hela hösten och vintern.
 

Bifogade filer

  • DSC_0532.JPG
    DSC_0532.JPG
    428,6 KB · Visningar: 76
Här är från balkongen förra helgen när jag äntligen stolpat klart "lilla" somamrhagen/fölhagen. Till höger kommer den stora sommarhagen gå, bara 180 stolp kvar där och typ 1000 isolatorer. 😑 Ska försöka stängsla ute vildsvinen så att vi kan plöja upp och så in en vall i taget med riktigt bra hästblandning, sen ska vi ta egen skörd är tanken innan hästarna får gå ut på bete. Men dit är det ett par år.
 

Bifogade filer

  • 84517500_4171396226219357_3164758046605836288_o.jpg
    84517500_4171396226219357_3164758046605836288_o.jpg
    553,4 KB · Visningar: 77
Sambon har tagit fram och putsat upp den gamla murstocken som gick genom skafferiet tidigare. Tanken är att den skall utgöra centrum och förbinda kök och matsalsdel sen 😊 tycker den blev hemskt fin faktiskt även om det var damm precis överallt i ett par veckor
 

Bifogade filer

  • 83182026_4157608004264846_3190247479211720704_o.jpg
    83182026_4157608004264846_3190247479211720704_o.jpg
    255,2 KB · Visningar: 73
Häromkvällen såg det ut så här. Hjärtväggen flyttas och en stålbalk skall upp istället. Vi funderade på att bygga in den helt men det skulle ta typ en veckas jobb och kosta därefter och det blir dyrt nog ändå 😅
 

Bifogade filer

  • DSC_0646.JPG
    DSC_0646.JPG
    261,1 KB · Visningar: 85
Planen för 2020? Ehhh var ska jag börja 🙈

Bygga klart bottenvåningen.
Grusa upp runt ligghall och runt ingångarna till vinterhagarna samt runt utfodringsplatserna.
Stängsla klart sommarhagarna innan jag blir för tjock.
Förhoppningsvis iaf ha moduler till ett utestall och en platta + gödselplatta klar till nästa vinter. Som lite extra bonus ska jag klämma ut en bebis nånstans i sommar, klara av den här skolterminen, sköta ett fölvak och några lamningar. 😊 Kommer gå finfint tror jag bestämt 😅
 
@Fritidsryttare vilket fantastiskt ställe! Hagarna ser härliga ut. :) Ska bli kul att se mer av huset sen!

Här kanske det slutligen blir takmålning denna helg i sonens rum. :) De andra snickrar, jag målat och tapetserar. Måste snart välja tapet också, hu! Är ju så svårt 🙈
 
Igår kom det en och kikade på grävning av ridbana :banana:Beror på vädret såklart, behöver torka upp lite först, men hoppas under mars-april. Ska köpa på oss markduk och dräneringsrör så länge så det finns hemma. Även stolp till staket och så kolla om vi kan få någon mängdrabatt på grus. Känns ändå gött att planeringen kan dra igång på riktigt! Beror på ekonomin när hela alltet blir klart, men vi tänkte få till grunden i alla fall så fort det går.
 
Och vi har en groventré (nästan) 😁 Jag hade som starkt önskemål att vi ska ha en _stor_ och väldigt praktisk groventré, med kakel, golvvärme, _bra_ smidig förvaring (blir elfa-system med skjutdörrar) och praktisk bröstpanel som är enkel att sanera från lera, skit och djurpäls. Sambon tyckte först på fullaste allvar att vi skulle lägga ekgolv, den tanken dödade jag rätt fort. 😁
 

Bifogade filer

  • DSC_0679.JPG
    DSC_0679.JPG
    241,7 KB · Visningar: 53
Veckorapport! Efter två dagar med soligt och underbart väder så har jag snart stolpat halva den stora hagen. 💪 Jag har 15 stolp kvar på ena långsidan, en "piss i havet". 😁 Hade varit underbart att få den hagen klar i tid så att jag kan börja sätta isolatorer sen. Det märks att vi bor i Småland, det är i princip omöjligt att få det helt rakt då det är sten överallt...

Inne är byggarna klara med del 1 och elektrikern är nästan klar med sitt. Sambon skall börja riva upp golvet och sen är det rörmokarens tur med golvvärme och annat. Ska bli skönt att kunna ta bort byggfläkten som värmer sovrummet sen...

Jag tror jag har bestämt mig för tapet i matrum och sällskapsdelen, och kakel i badrum och groventré är klart. Däremot får jag omvärdera mitt tapetval i groventrén då den kommer bli väldigt mörk med den tilltänkta tapeten. Samma med gästrummet, där kommer jag också få välja en ljus tapet för att inte dämpa för mycket.
 

Bifogade filer

  • DSC_0689.JPG
    DSC_0689.JPG
    165,7 KB · Visningar: 54
Nu har vi belysning i garderoben! Sån som tänds när man öppnar dörren. Blev inte riktigt som jag ville då jag ville att den skulle tändas tidigare men.. annars blev det bra! Ska tillbaka med golvlisterna i garderoben bara, sen är det nog klart där. Har fått för mig att måla om dörrarna i hallen så blir lite mer jobb innan vi är klara än vad vi hade trott :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 621
Senast: Luzzan
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp