Projekt 2020

Ett projekt jag insett att jag inte kan skjuta upp myckt längre.

Måla om räcken på förstubron och altanen.
Förra ägaren har målat med nån plastfäerg som inte alls passade ihop med underlaget. Så det är flagnat och fläckigt. En del annat är målat där han kom åt. Så takfoten t.ex. är fläckig.
Vore bra om jag hade ork att göra något åt det.

Sedan behöver lilla tvättstugan vid bäcken rödfärgas helt och hållet. Det saknas färg på en vägg.
 
Vi ska eventuellt flytta i sommar så hela våren kommer gå åt till att:

RENSA. Vi downsizear (finns det nåt bra svenskt ord för det?). Vi tjuvbörjade med bokhyllorna och lyckades banta ner så vi bara använder halva utrymmet. Sen blir det stallet, garderob, kök, jobbgrejer och (hemska tanke) förrådet. Sälja möbler. Komma på förvaring för de grejer som faktiskt ska sparas. Stort projekt rent mentalt. Inspirationskollar Marie Kondo nu under julen :D


Parallellt ska vi försöka komma på och bygga den optimala förvaringslösningen för en 120-säng. Bara ena långsidan kan kommas åt (alkov) så hur vi än funderar blir det nåt dött utrymme som man inte kommer åt längst bak. Är inte sugen på sovloft men kan tänka mig att ha sängen högt bara jag slipper klättra på stegar. De flesta sängstommar med förvaring är 90-sängar. Blir kanske till att platsbygga.

Kanske måla/vitlasera väggar och innertak på nya stället så man får bort känslan av att sova i bastun. Men det är ett stort kanske.

Känns som att detta är blaha jämfört med alla stora projekt ni andra ska göra :D
 
Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :)

Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens att bara mölja på men ska försöka ta det lite lugnare :p

  • Ridbana-får se om den blir helt klar. Beror på ekonomin.
  • Badrum-ja som det ser ut så blir badrummet fixat under 2020.
  • Tapetsera och lägga golv i "klädrummet". Hemsk 70-talstapet där nu och äcklig plastmatta.....
  • Eventuellt tapetsera om äldsta dottern rum.

Lägger till ett par:

  • Renovera lilla toan på undervåningen
  • Göra klart det stora källarrummet. Ska målas golv och få ny belysning. Sen ska maken fixa arbetsbänk.
 
Vi fick lite energi och gjorde ett av nästa års projekt, att bygga om förrådet till garage för ATVn.
En före-bild. Rutten panel och allmänt dåligt byggt med tre olika sorters panel uppsatta utanpå varandra..
304C36B1-A506-4F48-908E-E1F11B80D50E.jpeg
 
I helgen målar vi vardagsrum! :bump: Golvslipningen i samma rum är inbokad. Likaså byte av huvudvattenkran vilket vi insåg behövdes när vi skulle byta blandare i badrummet.
 
Har ägnat dagen åt att fixa lite i dotterns rum. Skruvat upp gardinstänger och lite på väggarna. Har beställt gardiner och rullgardiner.

I morgon ska vi köpa fönsterbrädor, lägga lite fog och flytta runt lite möbler i barnrummet.

Vi ska även se om vi hittar en tröskel till hallen, sätta några lister och sätta upp nyckelskåp.

Eventuellt att jag kanske börjar riva tapeter i vardagsrummet. Är så himla tråkigt så jag har dragit på det men nu är ju julen över och därmed mera tid.

Måste köpa en hatthylla också.
 
Jag har slipat och målat ett lager på ena sidan av en innerdörr i dag, ikväll målar jag lager två och andra sidan i morgon. Sen har vi köpt en varmkompost och satt upp, plockat ner en av 3 kallkomposter och satt upp ännu en utebelysning.
 
Vi håller på med årets första projekt; bygga in och isolera ett typ cykelskjul, som sitter samman med hundhuset, så det blir en verkstad/snickarbod, samt renovera upp det gamla verktygsrummet som var inne i hundhuset till en ny hundbox som ska få en egen hundgård längre fram :).

Till hösten har vi tänkt att vi ska totalrenovera köket :)
 
Källarrummet klart! Maken fixade upp verktygstavlor och började hänga upp massa verktyg igår. Blev riktigt bra! :) Lägger även till en som är att fylla grus i vägen. Detta ska vi göra väldigt snart bara vi varit och köpt en till vägtrumma att skarva på den som ligger.



Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :)

Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens att bara mölja på men ska försöka ta det lite lugnare :p

  • Ridbana-får se om den blir helt klar. Beror på ekonomin.
  • Badrum-ja som det ser ut så blir badrummet fixat under 2020.
  • Tapetsera och lägga golv i "klädrummet". Hemsk 70-talstapet där nu och äcklig plastmatta.....
  • Eventuellt tapetsera om äldsta dottern rum.
  • Fylla grus på vägen upp till gården och bredda infarten så lastbilar enklare tar sig in.
  • Renovera lilla toan på undervåningen
  • Göra klart det stora källarrummet. Ska målas golv och få ny belysning. Sen ska maken fixa arbetsbänk.
 
Historian kring hallen i Drömkåken2.0 fortsätter in i 2020. Nu dock bara lite färg och lister kvar. Och sen den nya hallgarderoben.
DSC_9175.JPG

Därefter får vi se vilken ordning vi gör allting, men vi har många punkter på listan:
Balkonggolv och räcken
Entréräcken
Laga utetrappan på framsidan
Totalrenovering kök
Byte av tak, ny isolering vind, isolering kattvindar
Omtapetsering övre hall
Omtapetsering sovrum
Omtapetsering dotterns rum
Omtapetsering samt golvfix kontor
Byte av källardörr, entrédörr, bakdörr samt balkongdörr
Omtapetsering matsal samt bygga bokhyllor
Renovering tak samt omtapetsering vardagsrum
Taklister källaren
Byta elkabel och lampknapp pannrum
Bygga fler odlingslådor
Grindar baksidan
Lekstuga
Rensa, jämna till, kratta ut och fylla på grusgången
Ny isolering tvättstugegolv
Totalrenovering badrum källaren (lägsta prio)
Renovera skorsten och installera kamin
Få in fiber i huset (förhoppningsvis före sommaren)

Samtidigt som vi renoverar rum ska vi även se över elen. Förra året fixades hall och källare och redan då hittades det katastroflösningar (hemmafixare utan utbildning eller behörighet) som vi rättade till.

Vi har mycket att göra...
 
Historian kring hallen i Drömkåken2.0 fortsätter in i 2020. Nu dock bara lite färg och lister kvar. Och sen den nya hallgarderoben.
Visa bifogad fil 43633

Därefter får vi se vilken ordning vi gör allting, men vi har många punkter på listan:
Balkonggolv och räcken
Entréräcken
Laga utetrappan på framsidan
Totalrenovering kök
Omtapetsering övre hall
Omtapetsering sovrum
Omtapetsering dotterns rum
Omtapetsering matsal samt bygga bokhyllor
Renovering tak samt omtapetsering vardagsrum
Taklister källaren
Byta elkabel och lampknapp pannrum
Bygga fler odlingslådor
Grindar baksidan
Lekstuga
Rensa, jämna till, kratta ut och fylla på grusgången
Ny isolering tvättstugegolv
Totalrenovering badrum källaren (lägsta prio)
Renovera skorsten och installera kamin
Få in fiber i huset (förhoppningsvis före sommaren)

Samtidigt som vi renoverar rum ska vi även se över elen. Förra året fixades hall och källare och redan då hittades det katastroflösningar (hemmafixare utan utbildning eller behörighet) som vi rättade till.

Vi har mycket att göra...

Vi har också alltid massa att göra 😅 Men snart har vi renoverat hela huset invändigt, himla skönt! Plus gjort en del stora grejer också. Nu börjar vi kunna börja göra lite roliga nybyggen som ridbana och maskinhall istället :D
 
Vi har också alltid massa att göra 😅 Men snart har vi renoverat hela huset invändigt, himla skönt! Plus gjort en del stora grejer också. Nu börjar vi kunna börja göra lite roliga nybyggen som ridbana och maskinhall istället :D
Vi visste att huset var gammalt (1924) och behövde kärlek, men det har kommit fram saker efteråt som vi inte var riktigt beredda på...som tagit både ork och tid från det vi hade tänkt göra. T ex fick vi riva hallen och bygga upp helt nytt förra året. Hade vi vetat det hade vi inte köpt huset.
 
Vi visste att huset var gammalt (1924) och behövde kärlek, men det har kommit fram saker efteråt som vi inte var riktigt beredda på...som tagit både ork och tid från det vi hade tänkt göra. T ex fick vi riva hallen och bygga upp helt nytt förra året. Hade vi vetat det hade vi inte köpt huset.

Usch sådana renoveringar har vi sluppit iallafall. Mest ytgrejer i alla rum. Vårt hus är bara från 1965 så inte så hemskt gammalt.
 
Hej hopp!

Här är planen att vi i under 2020 ska:

* Bygga färdigt uterummet- De påbörjades redan i Dec men största delen av arbetet görs iår.
* Bygga uteplats och pool utanför uterummet
* Sätta igen en port i verkstaden och sätta en vanlig dörr istället.
* Brandsäkra verkstaden så försäkringsbolaget blir nöjda.

Vi har byggt stommen till uterummet och nu när sambon är hemma ska han sätta taket. V 6 kommer glaspartierna (fyfan vad dyrt det är med glaspartier:eek::crazy: ) och idag ska jag beställa 2 trekantsfönster för att sätta på gavelsidan upp i nock då vi vill ha in så mycket ljus det bara går. Vi vinterisolerar uterummet så vi kan använda det året om.
 
Vår lista ser ut såhär, men så var det någon som nämnde hängrännor och det behöver upp på vår lista också, samt dränering :cautious: fälla stor gran också. Så modifierade listan lite, och lade till. Konstigt att det aldrig är ta bort... Köket som skulle påbörjats valde vi att skjuta på lite så min far tror vi kommer behöva dra lite ny/fixa med avloppen/rör i samband med det. Så kändes som ett projekt vi inte var så sugna på under ledigheten utan skjuter fram till vårkanten så kanske vi kan nyttja grillen lite mer under tiden köket färdigställs.

  • Mindre renovering av köket (kommer påbörjas efter jul) Framskjutet
  • Färdigställa farstukvisten
  • Måla trappan inne
  • Bygga ny mindre hall och dela av stora sovrummet på övervåningen till två. Påbörjat hallen och placering av dörrar till nya rummen
  • Måla lilla gästrummet på övervåningen
  • Golv, tak och målning i allrummet på övervåningen Påbörjat, golv och lister kvar
  • Fortsättning operation grusa runt ligghallen (vi kommer fortsätta grusa lite nytt men sen framförallt lägga på lite mer uppepå och fixa till så det ser lite snyggare ut)
  • Vindskydd/hall i sommarhagen
  • ”Snygga till” ankornas gård
  • Hängrännor på ladan samt dränering från båda ladorna och en sida av boningshuset
  • Påbörja ommålning av hus och ekonomibyggnader samt se över fasaderna
  • Byte av några fönster
  • Måla övriga fönster
  • Ridbana – jag hoppas vi ska ha ekonomi nog att påbörja den till hösten. Hoppas kan man ju alltid!
Vårt projekt över jul blev det större allrummet på övervåningen och fy fan vilket jävla slit rent ut sagt :wtf: men nu är grovgörat klart och vi har golv och lister kvar plus byte av dörrar. Sen så. Vi började även på en ny "hall" för dörrar till det rummet vi ska dela i två, samt väggens placering däremellan. Det jobbet kommer fortsätta framförallt när min far är ute och kan hjälpa oss. Sen blir det trappan och det lilla gästrummet. Det är nog vad vi kommer mäkta med inomhus utöver köket. 😅
 
Tack vare @Miiikaela_ så får jag lägga till ett par grejjer till 😂


Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :)

Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens att bara mölja på men ska försöka ta det lite lugnare :p


  • Ridbana-får se om den blir helt klar. Beror på ekonomin.
  • Badrum-ja som det ser ut så blir badrummet fixat under 2020.
  • Tapetsera och lägga golv i "klädrummet". Hemsk 70-talstapet där nu och äcklig plastmatta.....
  • Eventuellt tapetsera om äldsta dottern rum.
  • Fylla grus på vägen upp till gården och bredda infarten så lastbilar enklare tar sig in.
  • Renovera lilla toan på undervåningen
  • Göra klart det stora källarrummet. Ska målas golv och få ny belysning. Sen ska maken fixa arbetsbänk.
  • Sätta upp hängrännor på ligghallen och nya garaget
  • Få upp räcken och lite småpill uppe på trappavsatsen
 
Vi har kämpat med tapetrivning, bredspackling och slipning i vardagsrummet. Nu är det roliga kvar, att måla. 😃 Måste bestämma färg bara.
 

Liknande trådar

Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 621
Senast: Luzzan
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 454
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp