Bukefalos 28 år!

Prostitution -rätt eller fel

Det här tycker jag är himla intressant, att de som vill legalisera sexköp säger sig stå på de prostituerades sida men ändå tycker jag bara att jag hör argumenten från medelklasspersoner som själva kanske sålt sex på ett vad de menar okomplicerat sätt och kunnat sluta när de vill på grund av att de inte varit i akut behov av pengarna. Det blir så snedvridet, de personer som verkligen utsätts för trafficking och hallickar och som inte har något annat val syns ju inte i debatten alls.
Ja, nu håller jag med @Niyama om att det kanske sällan är så okomplicerat för dem heller, men visst är det något av en lyx att kunna säga att man har roligt på riktigt med alla köpare.

För frågeställningen om sexköp är rätt eller fel spelar det egentligen inte någon avgörande roll vem det handlar om eftersom grundproblematiken i sexköp är samma oavsett hur och var det sker, problemet som har med det genuina samtycket och ömsesidiga sexet att göra försvinner inte för att man flyttar det till en finare miljö med högre grad av kontroll, men på ett mänskligt plan kan det vara provocerande att se hur andra perspektiv avfärdas eller knuffas undan till förmån för att "den lyckliga horan" ska få ta obegränsad plats. Jag känner ju iaf inte igen mig eller min omgivning i bilden som ofta målas upp här av den trevliga, okomplicerade sexindustrin.
 
Nej du anser det och anser att JAG ska anse det... Att det inte ska spela någon roll... Men nu var frågeställningen vad ANDRA inte bara du tycker... Och därför svarar ALLA efter vad de tycker...
Det innebär att du får stå ut med att andra inte alltid tycker som du. Och jag är ledsen men det spelar ingen roll om ni är 100 000 som tycker som du här i tråden, jag kommer ÄNDÅ inte tycka som er...
Det är liksom inte min stil att inte stå för vad jag tycker... Tänker inte ens be om ursäkt för att jag inte är "enligt din mall" ... Du får helt enkelt stå ut med att det finns folk som tycker annorlunda.. Sen kan vi diskutera det i evigheter... Du kommer stå för din åsikt och jag för min... Så nu kan du släppa det tror jag (fast det vet jag ju att du inte kommer) ... Vi tänker helt enkelt olika...

Jag förstår tyvärr inte vad du vill ha sagt. Jag har inte försökt tvinga nån att tycka som mig, hur det nu ens skulle vara möjligt. Men när folk sitter och målar upp en förskönad bild av prostitution så protesterar jag. Vissa påståenden är ju helt uppåt väggarna, som att det är farligare att gå hem från krogen än att sälja sex. Liksom hallå, kolla in lite statistik. Det är helt ointressant att enstaka personer känner sig så himla trygga och lyckliga när de säljer sex, det säger ingenting om vilka risker det egentligen innebär.
 
Föräldrarna far illa pga att dom blir offer för människohandel
Vem kan öht inbilla sig att tigger kan gynna någon?
Det sätter upp en marknad för att gamla med människors kroppar, tigger är ett utnyttjande av en människa kropp, en människa i totalt utsatthet
Det är inte ett dugg bättre än prostitutionen i längden
Tänk lite längre än näsan räcker
Vi avfärdade ju det för en stund sedan, se nedan.
Vad gäller tiggeri i Sverige har det inte bevisats annat än i enstaka fall med barn inblandade.
Då började du prata om barnen istället. Det har gjorts lite dokumentärer om tiggeriet som faktiskt visar hur de personernas liv utvecklats under tiden. Deras levnadsstandard i Rumänien har förbättrats.Det jag kan förstå att man har problem med är att att skänka små summor till enstaka tiggare inte leder till en förbättrad situation för alla romer i Rumänien. Men den där myten som odlas om att det är gäng som ligger bakom tiggeriet eller att det är människohandel det är inget annat än myter. Om du har referenser eller andra bevis som visat på motsatsen så kan det vara intressant att diskutera, annars inte.
 
Vi avfärdade ju det för en stund sedan, se nedan.
Då började du prata om barnen istället. Det har gjorts lite dokumentärer om tiggeriet som faktiskt visar hur de personernas liv utvecklats under tiden. Deras levnadsstandard i Rumänien har förbättrats.Det jag kan förstå att man har problem med är att att skänka små summor till enstaka tiggare inte leder till en förbättrad situation för alla romer i Rumänien. Men den där myten som odlas om att det är gäng som ligger bakom tiggeriet eller att det är människohandel det är inget annat än myter. Om du har referenser eller andra bevis som visat på motsatsen så kan det vara intressant att diskutera, annars inte.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/organiserat-tiggeri-avslojades-i-goteborg

Publicerad igår....
 
"Polisen bedömer att de flesta tigger frivilligt, men att en del av tiggeriet är kriminellt organiserat." Okej ja då finns det en liten del av organiserat tiggeri. Min åsikt står dock kvar vid att de som tigger frivilligt som är den större delen av gruppen gynnas av att få pengar. Men är man orolig så kan man skänka pengar till organisationer som arbetar på plats. Svt har gjort flera dokumentärer om de rumänska tiggarna som går att se på svt play.
 
Ja, du betalar för massage och för utlandssemestrar och matlagning för att de som står för de tjänsterna inte vill ge dig det gratis. Precis som man kan ana att den som säljer sex inte vill ha sex med kunden gratis.
Självklart är det så
Min frisör klipper inte mig om jag inte betalar honom
En prostituerad väljer själv hur mycket tjänsten ska kosta precis som frisören
 
Men, som du beskriver mår du bra ibland och dåligt bland, eller? Efter en period där du har mått bra, mår du dåligt? Så, om du säljer sex när du mår bra, så mår du dåligt senare framöver. Eller har jag missat något?
Det finns människor som mår psykiskt dåligt och missbrukar oavsett vad dom jobbar med
Om jag hade varit tvungen att jobba innom äldreomsorgen, då hade jag mått väldigt dåligt. För det jobbet passar inte mig
 
Självklart är det så
Min frisör klipper inte mig om jag inte betalar honom
En prostituerad väljer själv hur mycket tjänsten ska kosta precis som frisören
Nej det är inte alla som väljer det själva, exempelvis inte de som arbetar för agenturer/hallickar.

Det är inte heller så enkelt som att du kan sätta vilket pris som helst så rullar pengarna in, ofta har man en marknad att anpassa sig till precis som för andra branscher. I teorin kan du kanske som frisör ta 50 000 i timmen för att klippa hår tex, men det finns en risk att du går i konkurs eftersom inte alla känner för att betala det.

Dessutom vet jag att det finns de som lägger sig på en medelnivå, inte för att de inte vill ta mer betalt utan för att när de tar så mycket betalt som de skulle vilja så upplever de att köparna har alldeles för höga förväntningar på vad de som säljare ska gå med på att göra/prestera för den summan.
 
Nej det är inte alla som väljer det själva, exempelvis inte de som arbetar för agenturer/hallickar.

Det är inte heller så enkelt som att du kan sätta vilket pris som helst så rullar pengarna in, ofta har man en marknad att anpassa sig till precis som för andra branscher. I teorin kan du kanske som frisör ta 50 000 i timmen för att klippa hår tex, men det finns en risk att du går i konkurs eftersom inte alla känner för att betala det.

Dessutom vet jag att det finns de som lägger sig på en medelnivå, inte för att de inte vill ta mer betalt utan för att när de tar så mycket betalt som de skulle vilja så upplever de att köparna har alldeles för höga förväntningar på vad de som säljare ska gå med på att göra/prestera för den summan.
Ja, jag måste erkänna att jag har dålig koll på marknadspriset på ett ligg
Men, jag är helt övertygad om att det finns dom som faktiskt hellre väljer att sälja sex i x antal h/vecka istället för att torka kräk och bajs innom äldrevården 40h/vecka
Varför får inte vuxna myndiga människor själva få välja hur dom vill leva?
Varför ska andra "bättre vetande" och "förståsigpåare" behöva sitta och förklara att dom som väljer annorlunda inte har vett och sans att begripa själva?
Självklart ska all människohandel stoppas
 
Ja, jag måste erkänna att jag har dålig koll på marknadspriset på ett ligg
Men, jag är helt övertygad om att det finns dom som faktiskt hellre väljer att sälja sex i x antal h/vecka istället för att torka kräk och bajs innom äldrevården 40h/vecka
Varför får inte vuxna myndiga människor själva få välja hur dom vill leva?
Varför ska andra "bättre vetande" och "förståsigpåare" behöva sitta och förklara att dom som väljer annorlunda inte har vett och sans att begripa själva?
Självklart ska all människohandel stoppas
Ja varför har vi lagar för vuxna, myndiga människor? Borde vi inte få bestämma själva hur vi vill leva? Ska vi kanske lägga ner alla lagar, eller gäller det här bara lagen som säger att det inte är tillåtet att köpa sex?

Vad syftar du på med människohandel? Skulle inga agenturer/hallickar finnas alls, eller menar du att du enbart vill stoppa sådant som människor tvingats in i med hot om våld? För vissa av mina bekanta som rekryterats av hallickar skulle nog kunna argumentera precis som du gör i det citerade för att få ha sitt arrangemang lagligt. När jag nämner hallickar syftar jag inte bara på den klassiska bilden av brutala skurkar som med våld tvingar ut sina anställda på gatan.

Överlag verkar människor inte riktigt medvetna om gråskalorna i sexindustrin och vilken skada som kan ske i den gråskalan. Det finns så många som befinner sig någonstans mellan den lyckliga horan och offer för trafficking, människor som absolut inte leker runt och "förenar nytta med nöje" men som heller inte är under hot om våld eller riskerar akut fattigdom. Det är svårt att diskutera det när det finns så liten förståelse för nyanserna i ord som frivillighet, eller när man bortser från vikten av genuint samtycke, det känns dömt att misslyckas faktiskt.
 
Ja varför har vi lagar för vuxna, myndiga människor? Borde vi inte få bestämma själva hur vi vill leva? Ska vi kanske lägga ner alla lagar, eller gäller det här bara lagen som säger att det inte är tillåtet att köpa sex?

Vad syftar du på med människohandel? Skulle inga agenturer/hallickar finnas alls, eller menar du att du enbart vill stoppa sådant som människor tvingats in i med hot om våld? För vissa av mina bekanta som rekryterats av hallickar skulle nog kunna argumentera precis som du gör i det citerade för att få ha sitt arrangemang lagligt. När jag nämner hallickar syftar jag inte bara på den klassiska bilden av brutala skurkar som med våld tvingar ut sina anställda på gatan.

Överlag verkar människor inte riktigt medvetna om gråskalorna i sexindustrin och vilken skada som kan ske i den gråskalan. Det finns så många som befinner sig någonstans mellan den lyckliga horan och offer för trafficking, människor som absolut inte leker runt och "förenar nytta med nöje" men som heller inte är under hot om våld eller riskerar akut fattigdom. Det är svårt att diskutera det när det finns så liten förståelse för nyanserna i ord som frivillighet, eller när man bortser från vikten av genuint samtycke, det känns dömt att misslyckas faktiskt.
Samtycke finns om båda är överens om att ena parten ska betala för överenskommen tjänst
Med människohandel menar jag all form av tvång
Argenturer som anställer prostiturerad där båda är överens om hur ekonomin ska skötas ser jag inget hinder för
Hur "frivilligt" är det att byta bajsblöja på ett äldreboende, eller hur frivilligt är det att städa en nerskitad offentlig toalett?

Myndiga personer borde själva få välja hur dom vill leva sitt liv, när det gäller allt, förutsatt att en inte skadar andra
 
Lite nattsuddig, men ska försöka vara kortfattad med min fundering.
Om sexköp skulle vara lagligt och betraktas som vilket jobb som helst, vad händer den dagen då du blir arbetslös, a-kassedagarna är på upphällningen och det enda jobbet som finns tillgängligt på arbetsförmedlingen är prostituerad?
Ditt barn ska prova sina vingar på arbetsmarknaden och det finns en ledig tjänst på en bordell i grannkommunen?
Behöver man certifiering, hur ser den utbildningen ut isf?
Kommer marknaden tillåta privata aktörer, eller ska staten sköta det hela?

Min åsikt i frågan, som tidigare kloka bukefalister uttryckt, är att i Utopia är det en ickefråga, men i vår verklighet tycker jag att det är moraliskt förkastligt att köpa sex.
 
Lite nattsuddig, men ska försöka vara kortfattad med min fundering.
Om sexköp skulle vara lagligt och betraktas som vilket jobb som helst, vad händer den dagen då du blir arbetslös, a-kassedagarna är på upphällningen och det enda jobbet som finns tillgängligt på arbetsförmedlingen är prostituerad?
Ditt barn ska prova sina vingar på arbetsmarknaden och det finns en ledig tjänst på en bordell i grannkommunen?
Behöver man certifiering, hur ser den utbildningen ut isf?
Kommer marknaden tillåta privata aktörer, eller ska staten sköta det hela?

Min åsikt i frågan, som tidigare kloka bukefalister uttryckt, är att i Utopia är det en ickefråga, men i vår verklighet tycker jag att det är moraliskt förkastligt att köpa sex.
Arbetsförmedlingen arbetar inte så att en 18-årig kille vars främsta intresse är att jobba med motorer. Den killen blir inte placerad att ta hand om en gammal dam som behöver hjälp med allt i sin vardag. Mao människor har lite valmöjlighet

Varför ska alla andra i samhället rätta sig efter vad just du tycker är moraliskt förkastligt?
Det finns dom som tycker oralsex är moraliskt förkastligt. Ska vi ha en lag som förbjuder oralsex?
Det finns dom som tycker att samkönad sex är förkastligt. Är det rimligt att låta dom bestämma hur alla andra ska leva sitt liv?
 
Samtycke finns om båda är överens om att ena parten ska betala för överenskommen tjänst
Med människohandel menar jag all form av tvång
Argenturer som anställer prostiturerad där båda är överens om hur ekonomin ska skötas ser jag inget hinder för
Hur "frivilligt" är det att byta bajsblöja på ett äldreboende, eller hur frivilligt är det att städa en nerskitad offentlig toalett?

Myndiga personer borde själva få välja hur dom vill leva sitt liv, när det gäller allt, förutsatt att en inte skadar andra
Ok, då kan jag ge ett exempel från verkligheten som illustrerar det samtycke du beskriver.

När detta inträffade hade jag faktiskt inte tänkt sälja, det var nog delvis därför det blev en så tydlig kontrast, jag var egentligen inte på jobb och inte inställd på det.
Jag var väldigt berusad (ja, bränn mig på bål) på en fest och det blev ganska mycket naket vilket jag inte hade något emot, jag dansade glatt runt, men självklart fanns det en man närvarande som förstörde stämningen genom att föreslå sex. Min vän som jag anlänt till festen med ville göra en deal, själv sa jag genast nej eftersom jag var alldeles för berusad för att orka anstränga mig. Han var inte min typ. Jag gjorde det oerhört tydligt att jag inte ville ha sex med denna man. Jag sa upprepade gånger att jag inte ville ligga med honom, jag gick iväg från honom när han kom nära, jag skrattade åt vad han erbjöd att betala eftersom jag tyckte det var löjligt lågt, jag erbjöd min vän samma summa för att följa med mig och fortsätta festa någon annanstans. Min vän ville dock inte gå med på det utan skulle genomföra sin del av dealen. Jag tänkte absolut inte lämna henne ensam med mannen. För att göra en lång historia kort slutade det med att jag gick med på att göra en bråkdel av det han bett mig att göra, mest för att vi skulle komma därifrån någon gång och för att det kändes som dålig stil att låta min vän göra allt jobb. Högst motvilligt gjorde jag det. Det var onödigt att låtsas när vi redan avklarat 10-15 min där jag på alla möjliga sätt och vis förklarat att jag inte ville ligga med honom.

Detta är, enligt dig, samtycke. Spontant tycker jag inte att det duger.

Han tyckte för övrigt inte heller att det dög, för jag hade ju inte gjort allt han hade sagt åt mig att göra och min vän hade minsann inte varit tillräckligt entusiastisk heller! Skandal.

Förhoppningsvis går problematiken fram även för de som aldrig befunnit sig i samma situation, även för de som aldrig jobbat en dag i samma industri osv, det här var bland de tydligaste exemplen jag kunde komma på.
 
För övrigt tycker jag det är tragiskt att jämföra med att städa en nerskitad offentlig toalett, om man nu inte verkligen gillar att städa toaletter då.

Sex ska aldrig vara så dåligt, aldrig. Om man vänder sig bort av avsmak och måste tvinga sig själv att fortsätta är något allvarligt fel, förstår man inte det vet jag inte riktigt hur vi ska mötas i den här diskussionen.
 
Ok, då kan jag ge ett exempel från verkligheten som illustrerar det samtycke du beskriver.

När detta inträffade hade jag faktiskt inte tänkt sälja, det var nog delvis därför det blev en så tydlig kontrast, jag var egentligen inte på jobb och inte inställd på det.
Jag var väldigt berusad (ja, bränn mig på bål) på en fest och det blev ganska mycket naket vilket jag inte hade något emot, jag dansade glatt runt, men självklart fanns det en man närvarande som förstörde stämningen genom att föreslå sex. Min vän som jag anlänt till festen med ville göra en deal, själv sa jag genast nej eftersom jag var alldeles för berusad för att orka anstränga mig. Han var inte min typ. Jag gjorde det oerhört tydligt att jag inte ville ha sex med denna man. Jag sa upprepade gånger att jag inte ville ligga med honom, jag gick iväg från honom när han kom nära, jag skrattade åt vad han erbjöd att betala eftersom jag tyckte det var löjligt lågt, jag erbjöd min vän samma summa för att följa med mig och fortsätta festa någon annanstans. Min vän ville dock inte gå med på det utan skulle genomföra sin del av dealen. Jag tänkte absolut inte lämna henne ensam med mannen. För att göra en lång historia kort slutade det med att jag gick med på att göra en bråkdel av det han bett mig att göra, mest för att vi skulle komma därifrån någon gång och för att det kändes som dålig stil att låta min vän göra allt jobb. Högst motvilligt gjorde jag det. Det var onödigt att låtsas när vi redan avklarat 10-15 min där jag på alla möjliga sätt och vis förklarat att jag inte ville ligga med honom.

Detta är, enligt dig, samtycke. Spontant tycker jag inte att det duger.

Han tyckte för övrigt inte heller att det dög, för jag hade ju inte gjort allt han hade sagt åt mig att göra och min vän hade minsann inte varit tillräckligt entusiastisk heller! Skandal.

Förhoppningsvis går problematiken fram även för de som aldrig befunnit sig i samma situation, även för de som aldrig jobbat en dag i samma industri osv, det här var bland de tydligaste exemplen jag kunde komma på.
Det finns säkert många tjejer (och killar) som kan berätta en liknande historia, där dom va på fest, blev lite för fulla och gick lite längre än vad som va tänkt från början när det gäller sex
Samma historia utan att pengar va inblandade
Det är alltså inte själva betalningen som är problemet, det är istället att människor gör saker som dom sen ångrar, när det går lite för långt
 
För övrigt tycker jag det är tragiskt att jämföra med att städa en nerskitad offentlig toalett, om man nu inte verkligen gillar att städa toaletter då.

Sex ska aldrig vara så dåligt, aldrig. Om man vänder sig bort av avsmak och måste tvinga sig själv att fortsätta är något allvarligt fel, förstår man inte det vet jag inte riktigt hur vi ska mötas i den här diskussionen.
Förhoppningsvis, så tycker städerska inte att den nerskitade toaletten är så vidrig
Förhoppningsvis så ser städerskan uppgiften hon har framför sig som ett "jobb" annars så får vi hoppas att hen har möjlighet att byta arbetsuppgifter

En person som vänder sig bort med avsmak, bör få hjälp med att byta jobb, oavsett vad jobbet är

Vem är det som är naiv?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 738
Senast: _Taggis_
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 263
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp