Prostitution -rätt eller fel

Det finns ju mer saker man kan göra för pengar, tex läkemedelstester utan reglering i lag, man skulle kunna betala för att få slå på någon, döda någon etc.
Jag tänkte mest sånt man kan göra med den egna kroppen "utan att skada andra " så att slåss och döda går bort. Däremot olika läkemedelstester. Om jag går med på det frivilligt ska man få testa precis hur som helst utan att det regleras i lagen?
 
Jag tänkte mest sånt man kan göra med den egna kroppen "utan att skada andra " så att slåss och döda går bort. Däremot olika läkemedelstester. Om jag går med på det frivilligt ska man få testa precis hur som helst utan att det regleras i lagen?
Man kan ju sälja att bli slagen eller dödad, det gör man ju mot sig själv (det har också hänt men den som slagit eller dödat har ändå blivit åtalad för mord respektive misshandel, vårt samhälle accepterar ju inte att man köper dessa tjänster precis som vid prostitution).
 
Vad gäller organhandel så sker ju organdonationer i sverige fullt lagligt...
Surrogatmoderskap sker väl också ?

Har inte en ringaste hur den ekonomiska biten sköts i något av fallen men att göra någotdera är ju inte gratis, vem som betalar vad (staten i form av bidrag, sjukvård mm) vet jag inget om

Att "slå ihjä/sej själval" varandra finns ju också iom MMA, Xtrem sporter i övrigt ...

Om man donerar ett organ när man lever får man ersättning för resor, förlorad arbetsinkomst etc. Det har INGENTING med organhandel att göra. Man tjänar ingenting på det.
 
Vad gäller organhandel så sker ju organdonationer i sverige fullt lagligt...
Surrogatmoderskap sker väl också ?

Har inte en ringaste hur den ekonomiska biten sköts i något av fallen men att göra någotdera är ju inte gratis, vem som betalar vad (staten i form av bidrag, sjukvård mm) vet jag inget om

Att "slå ihjä/sej själval" varandra finns ju också iom MMA, Xtrem sporter i övrigt ...
Fast nu pratar vi ju om att sälja. Ska jag få sälja min njure eller en plats i min livmoder till högstbjudande?
Organdonation är frivilligt och jag tror att surrogatmödraskap är olagligt i Sverige.
 
Jag kan spontant tycka att när riskerna överträffar nöjet bör det i viss mån regleras. När bilden är antingen svart eller vit är diskussionen enkel, men när gråskalan dyker upp blir det mer problematiskt.
Det finns mycket som kan beskrivas med att riskerna överträffar "nöjet" utan för den skull behöver regleras
Jag tycker det är ett väldigt tråkigt förhållningssätt att ha, då en säger till vuxna att dom inte är kapabla att avgöra själva hur dom vill leva
 
Så du tycker att allt ska vara lagligt, droger etc?
Förbud och lagar mot droger, har aldrig hindrat människor från att använda dom
Maffian i USA blev mäktiga främst pga alkholförbudet under den tiden

Lagar och förbud gör inte människor mer ansvarstagande. Tvärtom
Ge människor eget ansvar, och dom tar det
 
En undran till er som tycker det är okej att sälja sex; finns det något ni tycker inte ska vara till salu? Om det är frivilligt och alla inblandade är myndiga kan jag sälja vad som helst? Organhandel och surrogatmödraskap är väl exemplen jag kommer på nu.
Det är helt lagligt att testa olika mediciner för forskning på den egna kroppen även om en riskerar biverkningar
Ja, det ska vara lagligt att sälja sina agna organ
Vi måste väl få bestämma över vår egen kropp
Myndighetsåldern bör i det fallet vara högre än 18 (tycker jag)
 
Det är helt lagligt att testa olika mediciner för forskning på den egna kroppen även om en riskerar biverkningar
Ja, det ska vara lagligt att sälja sina agna organ
Vi måste väl få bestämma över vår egen kropp
Myndighetsåldern bör i det fallet vara högre än 18 (tycker jag)
Vad tänker du med, om du nu ens har förmåga att tänka? Inser du inte konsekvenserna av det du föreslår?
:banghead:
 
Lustigt att ni fick slut på argument gentemot prostitution och nu då måste sväva ut i allehanda andra frågor..

Och ja jag är def inte påläst i organhandel eller surrogatmödraskap men så är det inte riktigt nåt jag bryr mej om... Så att läsa på om det när jag har 0 intresse i det är ointressant..

Men att bära fram någon annans barn mot betalning ? Ja vill någon göra det är det helt upp till personen i fråga... Vill någon ge bort sitt organ så är inte jag den som dömer den personen...
 
Vill någon hyra ut sin livmoder i 9 månader så varför inte, tid hos en psykolog eller liknande vore att föredra innan så personen förstår vad det innebär.

Att sälja något organ, beror på hur, vill inte se något som ger fördel eller nackdel beroende på hur kontot ser ut så då finns det ju bara kvar att staten/landsting ger en slant.

Testa medicin tycker jag ska reglerad med vem och vilka då många inte vet hur olika medel påverkar kroppen och kollas inte personen upp ordenligt finns det stora risker att det kan bli riktigt farligt för testaren i fråga.
 
Det är helt lagligt att testa olika mediciner för forskning på den egna kroppen även om en riskerar biverkningar
Ja, det ska vara lagligt att sälja sina agna organ
Vi måste väl få bestämma över vår egen kropp
Myndighetsåldern bör i det fallet vara högre än 18 (tycker jag)

Jag tycker att du har fel.
Det bör inte vara lagligt att sälja sina organ.
Vad händer, exempelvis, om du sålt din ena njure och sedan får en sjukdom som gör att den andra inte längre fungerar.
Ska du då bli tvungen att gå ut på "öppna marknaden" och leta efter en ny och köpa av lägstbjudande?
Eller vem ska betala för de organ som ska köpas in, menar du?
Ska sjukvården köpa och lagerhålla organ?
Om du är tillfälligt skuldsatt, ska du då bli "tvingad" att sälja en njure eller en hornhinna?

Vad gäller ursprungsfrågan om prostitution: jag har hört intervjuer med "den glada horan" som hävdar att man kan köpa sex som vilken vara som helst.
Men som jag ser det, är det alldeles för ofta som den prostituerade är i en uttalad beroendeställning, så jag tycker inte att det ska vara lagligt. Jag tycker inte att det är etiskt försvarbart att köpa sex (eftersom det så ofta handlar om att betala till en helt annan person än den som (tvingas) säljer.
Huruvida det kan vara etiskt försvarbart att sälja sex blir i mina ögon en annan fråga. Faktiskt.
 
Jag tycker att du har fel.
Det bör inte vara lagligt att sälja sina organ.
Vad händer, exempelvis, om du sålt din ena njure och sedan får en sjukdom som gör att den andra inte längre fungerar.
Ska du då bli tvungen att gå ut på "öppna marknaden" och leta efter en ny och köpa av lägstbjudande?
Eller vem ska betala för de organ som ska köpas in, menar du?
Ska sjukvården köpa och lagerhålla organ?
Om du är tillfälligt skuldsatt, ska du då bli "tvingad" att sälja en njure eller en hornhinna?

Vad gäller ursprungsfrågan om prostitution: jag har hört intervjuer med "den glada horan" som hävdar att man kan köpa sex som vilken vara som helst.
Men som jag ser det, är det alldeles för ofta som den prostituerade är i en uttalad beroendeställning, så jag tycker inte att det ska vara lagligt. Jag tycker inte att det är etiskt försvarbart att köpa sex (eftersom det så ofta handlar om att betala till en helt annan person än den som (tvingas) säljer.
Huruvida det kan vara etiskt försvarbart att sälja sex blir i mina ögon en annan fråga. Faktiskt.
Om du blir sjuk av medicinen du tar som försökskanin är lika illa som att sälja ett organ

Att sälja sin njure kan också rädda livet på en annan människa
Är det alltid fel?

Rätten att sälja sina organ är en jättesvår fråga

Dom som gör könsbyte och sen ångrar sig är lika svår fråga, tycker jag
 
Usch, jag blir sjukt provocerad när folk anser att prostitution skulle vara lagligt.
Jag tror absolut inte på att den "lyckliga horan" finns. Jag är helt övertygad om att det i samtliga fall finns bakomliggande faktorer som har drivit personen till att sälja sex, bakomliggande faktorer som tar bort frivilligheten. Det kan vara ekonomi, olika former av yttre tvång, psykisk ohälsa, tycker illa om sig själv osv. Den som påstår att dennes säljande av sex är lyckligt och helt okomplicerat ljuger för sig själv. Utan tvekan.

Människor som köper sex är det fan något fel på. Dels tror jag nog att de flesta vettiga människor kan få sex frivilligt och utan att betala för det, men även om man nu inte kan få det så har vettiga människor spärrar som stoppar dem från att köpa en annan människas kropp.
Tycker man att det är ok att köpa sex har man en kass människosyn. Punkt.

Blir lika provocerad av alla argument om att bjuda på drinkar på krogen eller vad det nu handlar om. Det är fan lika jävla sjukt att betala sig till sex med drinkar, dyra presenter eller vad som. Människor som bjuder på drinkar på krogen och förväntar sig att det ska leda till sex har en kass människosyn. Lika illa är det med de som låter sig bli bjudna på drinkar, väl medvetna om vilken "spel" som pågår. Fy för att delta i sånt.

Porrindustrin är ju sjukt komplicerad den också förövrigt. Det argumentet känns inte riktigt hållbart.
Och ang likaställandet med övriga jobb så vill jag bara dunka huvudet i väggen..

/För irriterad för att vara diplomatisk ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 659
Senast: _Taggis_
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 243
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp