Bukefalos 28 år!

Prostitution -rätt eller fel

För mig handlar det om kunden. Aldrig kommer det att vara en mänsklig rättighet att ha sex vilket torskar verkar tycka. Att köpa en annans människas kropp för att få njutning utan att personen ifråga överhuvud taget känner någon lust?!?
Sex ska vara lustfyllt, skönt. Det är det som skiljer det från annat "kroppsarbete".
Jag kan säga att jag är kluven i de fall där länder tillåter vårdpersonal att onanera åt patienter som inte kan själva - Holland? Där det är en mekanisk handling.
 
Alltså, jag tycker hela inställningen till att vilja äga någons kropp och se sen andra parten som ett objekt snarare än en person är hemsk. Det går liksom inte att jämföra jobb med att sälja sex i mina ögon.

På mitt jobb är det okej att ha personliga gränser, min chef lyssnar på mig och jag blir inte utan pengar om jag säger "nej, den här arbetsuppgiften klarar jag inte av att utföra eftersom den får mig att på dåligt" (vi går till och med igenom situationer som kan uppkomma där våra egna gränser MÅSTE respekterad på vår introutbildning). Vi har en dialog och försöker att göra arbetet/arbetsplatsen så bra för alla utan att någon ska känna att ens personliga gränser överskrids. Och även om vi är anställda så ser min chef/vårt företag oss som individer också och inte enbart som köpta objekt

Men de gånger jag fått förfrågningar om sex mot betalning så har mina personliga gränser aldrig varit riktigt aktuella utan det har bara varit en förfrågan utifrån "köparens" önskan och preferenser (och de gångerna det faktiskt varit personer som jag velat ha/har haft sex med tidigare har den frågan fått mig att definitivt aldrig vilja ha sex med personen igen eftersom det innebär att hen ser mig som en vara att köpa och den människosynen äcklar mig). Och jag kan liksom inte se att sex som handelsvara någonsin kommer kunna utgå från bådas önskningar fullt ut (för varför är då pengar inblandade?) utan att den med pengar alltid sitter på makt och ser den andra parten som ett objekt/en vara. För mig är det alltså milsvid skillnad mot ett jobb, där jag får betalt för min tid men ändå har mycket att säga till om och där mina personliga gränser respekteras gentemot att sälja sex till en person som faktiskt kan och troligtvis kommer bortse från mina personliga gränser om det inte klaffar med hens egna preferenser.
 
:bow::bow:

Utförligt och självklart. Är känslan (för säljaren) så att man säljer med kaffeleendet så att säga kan det ju bli heldumt. Åtminstone om man tycker att det är viktigt att behålla en slags speciell känsla för sex. Om det nu inte är så att man har förmågan att stänga dörren när man kommer hem så att säga.
Genuint samtycke är en ganska speciell känsla ja, som man nog bör ha vid sex, har man inte den känslan kan det börja likna ett övergrepp.
Att ge ett slags ytligt samtycke utan att fullt ut känna det är att hamna i en gråzon, man kan göra det av olika skäl och pengar är ett av många. Kan inte påstå att jag sålt sex särskilt ofta, jag har mestadels varit aktiv i en annan del av sexindustrin, men när jag gjorde det var det egentligen inte för pengarna.

Problemet är ju inte främst hur man som säljare hanterar det hela, problemet är köparnas inställning till säljarnas samtycke. Problemet är att köparen på ett medvetet eller omedvetet plan iom sitt köp säger att det inte behöver finnas genuint samtycke. Problemet är att köparen tycker att det är onödigt att få verkligt samtycke av den man har sex med. Iom sitt köp säger hen att människor lika gärna kan låtsas tycka om sexet istället, med pengar som övertalning. Inställningen att andras genuina samtycke inte är så viktigt vid sex, inte så speciellt, den inställningen är djupt obehaglig.

På denna likgiltiga inställning till sina sexpartners, där man köper sig fri från deras genuina samtycke, bygger man en industri. Självklart går det fel, synen på verkligt samtycke som smått överflödigt ligger ju farligt nära sexuella övergrepp.
 
En kompis bad mig om en åsikt gällande en skoluppgift.

"Är det någonsin moraliskt accepterat att köpa sexuella tjänster? Om vi till exempel antar att den här personen som säljer de sexuella tjänsterna får bra betalt, har ställt upp helt frivilligt och inte är i händerna på till exempel en hallick som tar pengar eller har makt över personen på annat sätt."

Det är alltså frågeställningen.

Mina första tankar var säkerheten runt jobbet och jämställdhet men om vi förutsätter att vi lever i ett jämställt samhälle, säkerheten kring jobbet är välplanerad etc. Helt enkelt huruvida det är etiskt korrekt att köpa sex när hela situationen hanteras som vilket annat jobb som helst. Vad säger ni?

Jag tänker bara på P3, den frågan har varit med i Christer och Morgan många gånger, väldigt svår fråga... Minns ni tråden "hobbyhora" här på buke? Va en tjej som pluggade och hade två hästar. Hon sålde sex, nån gång i veckan som extrainkomst. Hon valde gubbarna (va mest gubbar om ja minns rätt) själv och hade mer tid till både hästar och plugg mot om att hon skulle ha jobbat extra med vanligt jobb. Jag kan tyvärr imte svara på om frågan är rätt eller fel, jag tror varje enskild individ får avgöra det!
 
Det går alltid en massa historier om tjejer som finansierar ditten och datten med sexförsäljning, bl.a. utbildning. Och jag tänker tro på dessa när jag ser ett CV där någon skriver att hen arbetat som eskort. Och den dagen då jag ser en arbetsgivare som ser det som en merit.

PS har någon av er läst boken av Belle de Jour som skulle vara ett sådant argument för att det gick att vara en glad eskortflicka som ställde upp sina egna regler och tjänade massor av pengar? Den är full av fläkskador och torskar som tar sig friheter.
 
Så lite så :) . Det är sällan man får höra av folk som sålt, bland annat för att det anses skamligt, fult, äckligt osv osv men ville ändå dela med mig av det.
Jag berättade även om det för mitt ex innan vi blev ett par, då jag ansåg det som viktigt för honom att veta (han var för övrigt okej med det som tur var). Det är dock inget jag berättar för var och varannan person jag känner/träffar även om ett fåtal vet om det. I början av det hela berättade jag om det för ett par killkompisar för min skull, ifall nått skulle hända, lite som en säkerhet att ha någon att ringa om något tokigt skulle ske (vilket det inte gjorde som tur var). Svårt att säga hur många/hur ofta jag hade träffar, vissa veckor 3-4 stycken kanske, medan vissa veckor kunde det inte vara någon. Allt hängde på mitt humör och den som hörde av sig, om det kändes intressant eller ej. Ett par gånger råkade det bli två på en dag (fm/em) men det var inget jag föredrog då jag kände att jag inte kunde "leverera" lika bra, hade helt enkelt inte energi till det. Jag ville ju njuta och inte bara finnas där som någon att knulla, även om kanske inte motparten såg det på samma sätt. Exempelvis en träff med avsugning på fm och en med samlag på eftermiddagen gick bra men inte två samlag samma dag. Och som sagt, ibland blev det intensivare och ibland blev det inget alls på några veckor. Allt hängde på hur jag mådde, hade lust och tid.

Glad att det gick bra för dig. MEN du kunde lika gärna råkat bjuda hem en sjuk jävel som skadat dig svårt eller tom dödat dig under akten. Män som köper sex har en vidrig kvinnosyn och risken att bli utsatt för våld är mycket stor. Även för de "självständiga och frivilliga". Du hade tur som la av innan något hände.
 
Minns ni tråden "hobbyhora" här på buke? Va en tjej som pluggade och hade två hästar. Hon sålde sex, nån gång i veckan som extrainkomst. Hon valde gubbarna (va mest gubbar om ja minns rätt) själv och hade mer tid till både hästar och plugg mot om att hon skulle ha jobbat extra med vanligt jobb. Jag kan tyvärr imte svara på om frågan är rätt eller fel, jag tror varje enskild individ får avgöra det!

Jag minns den vagt, och jag tänkte att jag kunde ha skrivit den tråden ett antal år tidigare. För när jag sålde sex försvarade jag det med att det var lätta pengar, att med ett annat jobb skulle jag behöva jobba så mycket mer och allt möjligt jag inbillade mig.
 
Jag minns den vagt, och jag tänkte att jag kunde ha skrivit den tråden ett antal år tidigare. För när jag sålde sex försvarade jag det med att det var lätta pengar, att med ett annat jobb skulle jag behöva jobba så mycket mer och allt möjligt jag inbillade mig.
:bow::bow:
 
Glad att det gick bra för dig. MEN du kunde lika gärna råkat bjuda hem en sjuk jävel som skadat dig svårt eller tom dödat dig under akten. Män som köper sex har en vidrig kvinnosyn och risken att bli utsatt för våld är mycket stor. Även för de "självständiga och frivilliga". Du hade tur som la av innan något hände.

Måste männen ha vidrig kvinnosyn? Kan det inte vara så att man är i behov av någon form av närhet, men har svårt att få det på andra sätt? Alltså i vissa fall, inte alla såklart...
 
Anser man sig ha rätt att köpa en annan människa för att tillfredsställa sina egna behov så kan inte jag se det på annat sätt än att köparen har en vidrig kvinno(människo)syn.

Företaget jag jobbar åt köper ju mig, min kropp och mina tjänster. Visserligen kör jag truck på lager, men har dom också vidrig kvinnosyn då? Jag får ju uppenbarligen pengar varje månad, för ett jobb som inte alls är speciellt kul, men jag är i en beroendeställning där jag behöver pengar för att få en bra vardag.
 
Företaget jag jobbar åt köper ju mig, min kropp och mina tjänster. Visserligen kör jag truck på lager, men har dom också vidrig kvinnosyn då? Jag får ju uppenbarligen pengar varje månad, för ett jobb som inte alls är speciellt kul, men jag är i en beroendeställning där jag behöver pengar för att få en bra vardag.

Du tycker att ditt jobb kan likställas med att sälja sex?
 
Du tycker att ditt jobb kan likställas med att sälja sex?
Eftersom man pratar om att sälja sin kropp och vara i beroendeställning, så ja varför inte? Jag vet som sagt inte vart jag står i sälja sex frågan, om man helt själv får bestämma hur ofta och med vilka. Bara tanken på att ha ett jobb där jag jobbar ett fåtal timmar i veckan, för att få ihop en hel normal månadslön gör att det på nåt sätt känns lockande. Sen skulle jag aldrig kunna sälja sex så länge jag har en partner, men förstår varför vissa väljer att göra det, när de gör det frivilligt!
 
Eftersom man pratar om att sälja sin kropp och vara i beroendeställning, så ja varför inte? Jag vet som sagt inte vart jag står i sälja sex frågan, om man helt själv får bestämma hur ofta och med vilka. Bara tanken på att ha ett jobb där jag jobbar ett fåtal timmar i veckan, för att få ihop en hel normal månadslön gör att det på nåt sätt känns lockande. Sen skulle jag aldrig kunna sälja sex så länge jag har en partner, men förstår varför vissa väljer att göra det, när de gör det frivilligt!

Varför säljer du inte sex då? Varför är det ett hinder att du har partner?
 
Varför säljer du inte sex då? Varför är det ett hinder att du har partner?

För att jag då skulle känna mig otrogen, är jag i en relation vill jag bara ha sex med den personen. Men som singel har jag sex med vem som helst. Oavsett partner eller inte så skulle normen säga åt mig att inte sälja sex, jag skulle nog aldrig våga berätta för tex mina föräldrar varför jag inte "jobbar" men ändå har pengar. Med tanke på att sälja sex inte är socialt accepterat. Jag kommer med väldigt stor sannolikhet inte att sälja sex, men jag tycker det är spännande att diskutera. Dock tycker jag det är förfärligt med traffiking (stavas?) eller all typ av handel med människor, där de enskilda individerna inte själva får ta aktiva val! När jag pratar om sälja sex menar jag just att enskilda personer själva får bestämma!
 
Företaget jag jobbar åt köper ju mig, min kropp och mina tjänster. Visserligen kör jag truck på lager, men har dom också vidrig kvinnosyn då? Jag får ju uppenbarligen pengar varje månad, för ett jobb som inte alls är speciellt kul, men jag är i en beroendeställning där jag behöver pengar för att få en bra vardag.

Men alltså :eek:

Jag är fan inte förvånad över att våld och övergrepp på kvinnor bagatelliseras och förövare går fria när det finns folk med denna inställningen? På riktigt? Är du allvarlig eller bara... dum?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 802
Senast: _Taggis_
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 286
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp