Bukefalos 28 år!

Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Om man har bestämmt sig för att sälja sin häst o bara har möjlighet att visa den på gräsunderlag så tycker jag att det vrekar osmidigt att ta av den skorna så man ej kan brodda...jag förstår att hästarna går på bete men ska man sälja så kanske man måste tänka över nått annat alternativ.
Det kan nog bli svårt att få det till deras fel, det va en olycka och det kan hända alla...Du tyckte att hon va oansvarig men då tycker jag att du är högst lika oansvarig du som låter hästen hoppas på gräsunderlag utan broddar..
men det är min åsikt...inget illa menat...

Det kan nog bli väldigt svårt att få den såld utan provridning så tänk över situationen o släng på den skor o ställ den i nån annan hage, det kan väll inte va krav på att den ska gå på bete..?

Lycka till!
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Men tycker du nu att de ridit vårdslöst och därmed orsakat olyckan?
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Jag anser inte att hon MEDVETET skadat hästen, men som jag skrev tidigare: att skulle samma sak hänt mig, så skulle jag ha tagit på mig ansvaret och det minsta jag skulle gjort är att betala självrisken på försäkringen, för undersökning och ev behandling...Det är vad JAG skulle ha gjort i alla fall...minst...
Enligt mitt försäkringsbolag, så ska allt som min försäkring inte täcker,tas av "provridarens" ansvarsförsäkring... Så tydligen måste den som provrider ta ett visst ansvar också....
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Varför skulle de som provred ha ngt ansvar i det som skedde?
Det låter som en ren olyckshändelse i mina ögon. De busred ju inte, de gjorde inget du inte samtyckte till osv.
Du nämnde att hästen var oskodd, var det kanske olämpligt att den gjorde det arbete den gjorde?

Inte jag heller skulle vilja köpa en häst som inte går igenom besiktningen.

Om du inte vill ta risken att ngt händer vid provridning av en häst du säljer, sälj då hästen med premisserna att provridning får ej genomföras. Då är det ju klara besked från början, och ev spekulanter får själva avgöra om de vill köpa.
Väldigt dumt att i efterhand komma och ändra villkoren och ställa krav.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Har inte ändrat villkor / ställt några krav :devil:
Ville bara kolla upp om jag ensam måste ta ev kostnader eller om provryttarna har ngt ansvar och efter samtal med försäkringsbolaget, framgick det ganska tydligt att dom har ett visst ansvar!! Skulle inte tro att någon här skulle bli så jätteglad om samma sak hände dom.. Gjort är gjort och det blir som det blir, men det är synd att jag ska bli bemött på det vis som vissa bemött min fråga..Tänk om ni själva hamnar i samma situation..skulle ni tycka att det var kul att stå med en skadad häst pga vad nån annan gjort??
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Jag vidhåller mitt svar att jag tror att det blir svårt att få pengar av spekulanten om de inte varit medvetet oaktsamma. Oavsett vad försäkringsbolaget säger.

Hade inte blivit glad om det hänt mig, men det är en djäkla skillnad att leta syndabockar och att bli glad! Jag inser att det är en risk att låta andra hantera ens hästar, oavsett om det gäller att leda dem ut till hagen eller provrida. Därför är jag försiktig med vem som hanterar mina djur. Du har själv tillstått att ryttaren verkade kapabel för uppgiften (att provrida), en olycka kan hända vem som helst.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

"skulle ni tycka att det var kul att stå med en skadad häst pga vad nån annan gjort??"

Nej, inte särskilt, men jag skulle aldrig vara så att jag krävde att provridaren skulle ställa till ansvars för denna olyckshändelse.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

JAG HAR INTE KRÄVT NÅGONTING AV PROVRIDAREN OCH LETAR HELLER INGEN "SYNDABOCK". !! JAG LADE UT FRÅGAN HÄR MED FÖRHOPPNING ATT ANDRA MED SAMMA ERFARENHET VILLE TALA OM HUR DOM GJORT. JAG TAR MITT ANSVAR, BÅDE NÄR JAG SÄLJER OCH NÄR JAG KÖPER..SEDAN ÄR DET TRÅKIGT ATT DETTA HAR HÄNT, MEN JAG TYCKER INTE OM ATT BLI PÅHOPPAD PÅ DET HÄR FORUMET BARA FÖR ATT JAG TALADE OM VAD SOM HÄNT ,UNDRADE OM ANSVAR OCH UPPLYSTE OM VAD JAG SKULLE GJORT I SAMMA SITUATION..:devil: SKÄRPNING TACK!!
DETTA KAN HÄNDA VEM SOM HELST, OCH FÖRHOPPNINGSVIS SÅ VET DOM NU LITE MER OM VAD SOM GÄLLER, ÄN VAD JAG GJORDE INNAN JAG HADE KONTAKT MED F-BOLAGET.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Nu är jag less på bemötandet här, så med detta sista inlägg avslutar jag min del i tråden och önska alla en trevlig sommar........
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Du har väl inte blivit påhoppad? Du frågade, vi svarade.

Klaga på bemötandet bara för att vi har avvikande åsikt än vad du hoppats på är bara barnsligt.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Lovisaleonora_ skrev:
Kan inte tänka mig annat än att det är hästens försäkring det går på.

Jag tycker att mitt hästägareansvar sträcker sig så långt att jag faktiskt är ansvarig för vem jag sätter upp på hästen. Om du ansåg att de inte var kapabla att rida hästen, varför avbröt du inte provridningen tidigare? Eller var det så att allt gick suveränt till olyckan inträffade? I så fall var det ju en ren olyckshändelse som troligen kunde inträffat för vem som helst. När man rider en okänd häst kan ju "allt" hända..


Håller med till 100%. Trådskaparen: Man kan inte anklaga en spekulant för provridning när ägaren/säljaren dessutom är närvarande och har lånat ut hästen för provridning, det är att gå lite väl långt... förstår dock att du är hemskt besviken, men skulle tyvärr oxå resonera likadant som köpare, dvs avvakta tills hästen går igenom besiktning ua....
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Visst är det tråkigt att din häst är skadad, och jag hoppas det inte är nåt allvarligt, så den blir helt bra snart igen. Jag skulle nog inte heller tycka det var så kul om jag var i din situation.

Men jag skulle nog inte låta någon provhoppa min häst på gräs om den inte hade skor och gräsbrodd, oavsett hur erfaren ryttaren är, så kan det ibland bli riktigt halt i gräset och en olycka hända så lätt.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Hade inga förväntningar åt nått håll, men borde förstått att det skulle spåra ur.. Det brukar göra det på forum ... Det finns mycket liten objektivitet och när jag måste försvara mig, så anser jag mig en aning påhoppad. Jag tyckte bara det var märkligt situation och trodde i "min enfald" att man skulle kunna få (objektiva)råd här på forumet, så var nu inte fallet, utan jag fick rel. mycket kritik i stället. Men jag vidhåller att JAG skulle tagit på mig ansvar om en häst jag provred blev skadad under min provridning.... Tydligen är jag ett "unikum", det är ju helt uppenbart.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Du har fått objektiva svar hela vägen. Men vi tycker ju som vi tycker. Att det inte var de åsikterna du ville ha har jag förstått, men om du bara var ute efter medhåll ska du knappast ställa frågor på ett forum.

Och jag tycker då inte att tråden spårat ur eller att någon hoppat på dig och velat att du ska försvara dig.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

När jag svarar på sådana här frågor, då utgår jag alltid från hur jag själv skulle ha gjort.
Och jag skulle inte ha krävt spekulanterna på delad ersättning eller ngt. Jag anser att om man låter ngn rida ens häst, då är det lite på egen risk.
Såvida inte ryttaren blir helt koko och tex utan lov börjar hoppa 1,60 hinder, tävla på asfalt i fullt sken eller dyl.

Jag har fö haft en häst utlånad på foder och fått den totalt förstörd av fodervärden. Vilket kostade mig flera tusen.
Jag krävde inte fodervärden på de pengarna, fast hästen blivit förstörd pga hennes slarv, hon ljög när jag frågade hur hästen motionerades.

Jag skulle inte heller ha låtit hästen hoppa oskodd om det fanns risk för att den skulle halka.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Vad trist!
Men det är just saken med hästar, de är levande varelser å man måste räkna med att allt kan hända.
Sedan kan jag väl trösta dig med att det finns folk som köper hästar fast de inte provridit dem- jag till exempel ;)
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

När man säljer en häst och låter folk provrida är det tyvärr risken man får ta att något kan hända. Men det verkar ju inte som om skadan är så allvarlig ifall läktiden bara är en vecka, och då borde inte heller vet. kostnaderna bli så dyra.
Kanske borde du ta in hästen på stall och sko henne ifall fler spekulanter ska komma och provrida framöver, så slipper du oroa dig för att fler missöden ska hända. Eller vänta med att sälja tills efter betet?
Hoppas hästen blir frisk och lycka till m försäljningen. :)
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

var inte ute efter bara medhåll som vissa tror :mad: ville bara ha lite tips om vad att göra.. Däremot, så kommer det jag att införa ännu hårdare restrektioner för vem som får komma och provrida.... :devil:
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Jag hade också tagit ansvaret om jag skadat en häst under provridning, genom att åtminstone erbjuda mig att betala det som inte försäkringen täcker.

Däremot hade inte jag heller köpt en häst som inte gick igenom en besiktning. Men jag hade väntat läkningstiden och besiktigat igen om det var en häst "jag bara måste ha" (detta är något jag också gjort i verkligheten).

Men du har väl lärt dig någonting (tyvärr den hårda vägen) som du säger att vara mer restriktiv med provridning och kanske ha bättre förhållanden under själva provridningen, eller också vara ännu tydligare med vad som hästen kan uträtta och inte.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Usch vad jobbigt, hoppas den blir bra fort!

Jag tror det blir svårt för dig att få pengar av spekulanterna för det som hänt, det låter verkligen som en olycka som lika gärna kunna hänt när du själv rider hästen, eller någon annan.

Det enda jag funderar över är hur du kan vara så försiktig med din häst att du ställer höga krav på de som ska provrida, men kan tänka dig att sälja den utan provridning? Då är det ju ännu större chans att hästen hamnar hos någon den inte får det bra hos?

Ullis
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 083
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Sålde en min häst för ca 4 dagar sedan. Köparen kom upp och provred hästen, han hade även med sig en vän som red hästen. Dom...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 636
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej, Har varit och provridit 10 hästar nu, och 8 av dom har släpat baktårna i backen och gjort spår i sanden?? Blir galen, åker flera...
2
Svar
21
· Visningar
4 094
Senast: Maqurell
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 859
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp