Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Ring en bra ET,h*n fixar säkert till det på ett par behandlingar.
Min häst fläkte ut ena benet på stallgången blev bra på två behandlingar. ;) Det låter som samma problem med din.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Vad jag vet kan du inte ställa spekulanterna till svars. Du låter andra provrida din häst på egen risk. Ditt försäkringsbolag står för hästens skador.

Låt spekulanterna isf vänta den där veckan och gör en ny besiktning, så borde de ju vilja köpa honom? Jag hade inte köpt en häst som var skadad, fast det bara "ska" ta nån vecka kan det ju visa sig ha hänt värre saker.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Håller med!

Men i många uppstallningskontrakt så finns ju meningen att uppstallningsvärden ersätter om den "varit grovt oaktsam". Har läst om ett fall där en som tog emot en travhäst för träning faktiskt blev ersättningsskyldig för han ansågs ha handlat "grovt oaktsamt".
Tänkte på det när ngn klumpade sig och din häst skadades.
Men bevisbördan är ju svår ibland då, var ngn klumpig eller var det otur?
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Men snälla, du kan inte begära att folk ska köpa en häst som de inte får provrida! Jag skulle tycka att något var skumt och hade inte ens åkt och kollat på hästen.

Och ja, du skulle bara rusa ut och avbrutit ritten!

Och sen så hade inte jag ridit min häst barfota på gräs heller...... Det är ju inte precis nån hemlighet att det blir ganska halt.

"Synd bara att köpare inte verkar ha något ansvar alls i hästvärlden.. skulle tro att om man provkör en bil och orsakar en buckla på den genom att inte anpassa hastighet efter väglaget, så blir man nog skyldig att betala reparationskostnaden..... "
Inte om det var en olycka! Vilket det verkade vara hos spekulanten!

Vet du avd? Jag tror hästen har fått en betydligt allvarligare skada som du försöker dölja för spekulanten. Hade det "läkt ut på nån vecka" skulle du inte bli såhär aggressiv om några hundralappar.

Och nejl ingen tycker väl att det är kul att sin häst blir skadad under en provritt, MEN man kan inte göra nåt åt olyckor! Det hade varit en annan sak om hon bara busred, men isf borde du ha avbrutit fårn början!
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Snuffsan skrev:
Du har väl inte blivit påhoppad? Du frågade, vi svarade.

Klaga på bemötandet bara för att vi har avvikande åsikt än vad du hoppats på är bara barnsligt.
:smirk: Håller fullständigt med.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Diabolical_Kitten skrev:
Vet du avd? Jag tror hästen har fått en betydligt allvarligare skada som du försöker dölja för spekulanten. Hade det "läkt ut på nån vecka" skulle du inte bli såhär aggressiv om några hundralappar.

Nu tycker jag ändå att du är ute på lite för djupt vatten. Du vet ju egentligen inget om vad hästen har för skada etc.
Visst, man kan anta och tro saker, men om det är sånt man är himla osäker på kan man gott och väl behålla det för sig själv.


Till Gnist:
Tycker nog att du är ganska oansvarig som säljare när du har en saluhäst till visning/provridning och inte har möjlighet att låtafolk provrida utan att hästen (av olyckshändelse) skadar sig. Viasserligen hade du ju varskott dem om att rida lite lugnare än "normalt", just p g a halkrisken. När jag köper häst vill jag kunna provrida hästen ordentligt (d v s kanske pressa hästen litegrann - jag menar utlovas det att hästen kan hoppa 1.30 och man betalar pris efter det, så vill jag gärna se att hästen kan det också) och då tycker jag faktiskt att ägaren har lite ansvar också när det gäller att hästen är i skick att kunna provridas.

Sen tycker jag även att du kunde sagt åt dem att tempot är på tok för högt/bett dem sitta av om du tyckte att de red för vårdslöst/okontrollerat.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Jag tycker det är väldigt märkligt att hon blir så arg över att spekulanten inte ville köpa en häst som hade en skada "som läker ut på nån vecka". Om skadan läker ut på nån vecka borde hon ju bara vänta den där vecakn och återbesiktiga hästen.

Och om det bara skulle ta nån vecka för det att läka ut borde hon väl itne heller tycker att det vore så himla viktigt att kräva spekulanten på pengar!
Jag abra ifrågasätter hennes motiv. Precis som hon är skeptisk mot spekulanter ska man också vara skeptisk mot säljare. Hon verkar hellre vilja sälja hästen till nån som hon tycker red vårdslöst än att sälja den till nån annan och vänta en vecka med att låta folk provrida.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Gnist skrev:
Denna händelse gör ju att man blir mindre benägen att låta folk provrida.....
I min värld, om man rider på en häst som är barfota på en gräsplan, så tar man det lugnt, man rusar inte i full galopp i snäva kurvor på det underlaget, men en barfotahäst. OM nu skadan inte går över, är det då hästen / deras försäkring som det ska gå på????????

Men, det var ju fortfarande säljarens häst och HENNES ansvar. Låter man folk provhoppa sin barfotahäst utan broddar på gräs är det väl ingen annans fel!?

Det är verkligen inte spekulantens (hem?)försäkring skadan ska gå på, utan hästens egen försäkring som betalas och bekostas av säljaren/ägaren. Hade jag varit den tilltänkte köparen hade jag INTE köpt hästen förrän den var friskförklarad, oavsett varför hältan uppkommit. Hästägaren bär ansvaret för vad som görs under en provridning, punkt slut.

Sedan tycker jag självklart att det inträffade är tråkigt, och jag hoppas att hästen snart blir både frisk och såld.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Gnist skrev:
Ryttaren hade inga problem att kontrollera hästen, som ni verkar tro....Det gick i ett bra tempo kontrollerat och fint, tills hon ville testa lite fart och det säger jag inget om, men inte i en snäv sväng på det underlaget! Har man den erfarenheten, som hon har ska man veta bättre....

Alltså handlar detr ju UPPENBARLIGEN om en olycka, och då kan du ju inte ställa ryttaren, SOM DU JU DESSUTOM TYCKTE RED HÄSTEN BRA, till svars för det. Det hade kunnat hända när du själv eller vem som helst red.

Och, om hästen inte är van att ridas barfota, varför i all världen lät du dem provrida och provhoppa så grundligt på den utan skor? Du hade väl fått slå på skor, alt åka till ett ridhus e d där det inte gör någon skillnad.

M a o, sorry, jag kan inte säga att ansvaret är någon annans än Ditt.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Gnist skrev:
Jag kommer hädanefter att kräva någon form av referens, på de provryttare, som kommer

Det hade Du säkerligen kunnat få på den aktuella ryttaren om hon var så duktig som du beskriver också, så det är ingen garanti.

Det ÄR inte lätt stt rida en främmande häst, och det kanske inte ens var meningen att det skulle gå för fort. Hoppning på gräs utan brodd är dock inte att rekommendera, särsilt inte om hästen inte är van vid det...
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Glädjande nog har den 2% iga hältan reducerats till en knappt synlig markering, vid böjning i går :) + att de pressumtiva köparna meddelade att dom fortfarande är intresserade. Slutet gott allting gott.. :banana:
Ska böja, igen imorrgon och löshoppa på söndag och böja igen på måndag, om allt ser bra ut, så ska knäét ombesiktigas till veckan.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Vad skönt att det verkar ordna sig !!!

Dessutom kommer de ju inte att kunna hävda nån form av dolt fel om skadan går upp efter att de köpt hästen eftersom det var de själva som ställde till med den !
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Det hade jag inte ens tänkt på... :crazy:
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Upprepar min fråga till dig: Vilka svar är det det "osar om" ?
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Det kan ju dyka upp nåt annat fel...
Spekulanterna kan inte ställas tillsvars för nåt som hände under provridningen och som sedan visar sig efter köp.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Gnist skrev:
Set definitivt inte min häst som en bil :eek: Tycker bara det är märkligt att man verkar ha mindre ansvar för om en levande varelse blir skadad än en "plåtlåda" blir det..... :angel:

Om min mamma LÅNAR UT sin bil till mig, och JAG orsakar en olycka så går det hela på BILENS försäkring (som betalas av mamma eftersom det är hennes bil). Dvs, bilens försäkring täcker, mamma blir juridiskt skyldig att betala självrisk etc. Om jag hade STULIT bilen däremot hade det fortfarande varit likadant med den skillnaden att mamma juridiskt hade kunnat kräva mig på pengarna för självrisken etc.

Om mamma lånar ut sin bil, den är inblandad i en olycka som INTE är mitt fel så kommer fortfarande bilens försäkring ersätta, och dessutom kommer försäkringsbolaget att kräva den som var vållande till olyckan på pengar.

Och om jag kör på ett rådjur kommer försäkringen ta kostnaden och mamma får betala självrisken om hon inte har tilläggsförsäkrat.

Dvs det är BILENS försäkring som går in, alldeles oavsett. PÅ samma sätt som HÄSTENS försäkring här går in. Och har man LÅNAT UT objeketet så kan man inte utan 'avtal' juridiskt kräva låntagaren på ersättning för självrisker etc. Är bilen däremot olovligen tagen så kan man det.

Sen visst, moraliskt är ju en annan sak, men det bör man göra upp INNAN. (T ex att jag gärna får låna mammas bil men JAG får betala självrisk etc om det händer något, om mamma kommer strypa mig om hon blir av med sin maxbonus för att jag varit vållande).


Du LÅNADE UT din häst, det hände en olycka där 'ingen' var vållande (jämför med en viltolycka), och hästens försäkring betalar och hästägaren som är den som har försäkringen betalar självrisken. Punkt.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Om du läste vad jag skrev så skrev jag OM skadan går upp - och då menade jag den skadan som uppkom vid provridning. Den kan de aldrig försöka få till ett dolt fel eftersom de själva orsakade den. Alltså ett dolt fel som de hävdar för att köpet skall gå tillbaka.

De kanske inte kan ställas till svars, men de är åtminstone upplysta om skadan ifråga.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Eftersom du verkar så upprörd över att den tänkta köparen red vårdslöst så borde du ju inte vara speciellt ledsen över att de inte ville köpta hästen.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Gnist skrev:
Synd bara att köpare inte verkar ha något ansvar alls i hästvärlden.. skulle tro att om man provkör en bil och orsakar en buckla på den genom att inte anpassa hastighet efter väglaget, så blir man nog skyldig att betala reparationskostnaden..... :devil:

Ja, där är det nog inget snack om att olyckor händer! Både dig och mig! :rofl:
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

För mig ? :eek: ..inte på bil ialla fall... Har nämligen inget körkort :rofl: ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 041
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Sålde en min häst för ca 4 dagar sedan. Köparen kom upp och provred hästen, han hade även med sig en vän som red hästen. Dom...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 627
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej, Har varit och provridit 10 hästar nu, och 8 av dom har släpat baktårna i backen och gjort spår i sanden?? Blir galen, åker flera...
2
Svar
21
· Visningar
4 089
Senast: Maqurell
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 841
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp