Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Jag kommer hädanefter att kräva någon form av referens, på de provryttare, som kommer
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Det har jag också gjort, bla denna häst...det bästa köp jag gjort på hästfronten
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Knapplån.

Jag höll på att gå omkull med min valack i ridhuset i onsdags. Jag har haft honom i 6 år, han är dessutom sen dryga året triangelmärkt. Dvs jag utsätter honom helst inte för onödiga risker. Likförbannat så höll vi på att fara all världens väg i en sväng som med facit på hand var i för hög fart. Visst, jag kunde inte veta att han skulle halka, men visst fanns risken där. Liksom alltid. Nu gick det bra, han slant med bakdelen men lyckades kräla sig upp så att säga i 'farten', men vi kunde lika gärna gått ikull med buller och bång och dragit i väggen.

Men det jag vill åt är att visst det fanns en RISK med den svängen iom kombinationen gräs, barfota och tempot. Samtidigt är jag väldrigt restriktiv överlag att hoppa på gräs även med barfotahästar för rätt vad det är KAN det vara halt/blött, eller hästen tappar fotfästet lite och pga gräset inte återfinner det. Det kan dock likaväl fungera utmärkt.

Dvs RISKEN finns alltid där, och sen får man försöka begränsa den, men olyckor kommer alltid att ske, så även felbedömningar. Har du (trådskrivaren) aldrig gjort en felbedömning?

Sen just med tempo så kan det SE ut på ett sätt och KÄNNAS på ett annat, och det är lätt att om man är van med en kortgalopperande häst så när man sitter på en storgalopperande så misstar man sig på tempot etc.

Jag anser det var en olycka som ingens ka lastas för, möjligen ev då att man kan ha synpunkter på provridning inklusive hoppning på GRÄS, men..

Sen att de ändrade sig ang köp känns ju lite knasigt kanske iom att det är ngt som alla tror ska läka ut och om man verkligen var intresserad så borde man väl snarare pratat med behandlande veterinär om prognos etc, och gjort en ny vetbes om två veckor och sedan fattat beslut. Å andra sidan har alla spekulanter rätt att ändra sig oavsett anledning, och de gör det också.

Det är alltid en risk inblandad med hästar, och olyckor sker både med och utan felbedömningar. Så ser jag på det.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Om du var rädd att hästen skulle halka kanske dom inte borde ha provhoppat så mycket?

Tyvärr är det ju att olyckor händer lätt, och den här gången tycker jag faktiskt inte att du kan klamra dom så jättemycket.
Hon kanske borde tagit det lugnare (svårt för oss som sitter här att veta hur det gick till) men om du var lite osäker på underlaget kanske du borde ha bett henne ta det väldigt lugnt, tex saktat av till trav efter hinder osv.

Vill man ha hästen såld så måste man ju få provrida. Och självklart ska du sålla ut dom du inte tror kommer passa.
Hoppas hästen blir bra snart igen. Lycka till!
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Gnist skrev:
Synd bara att köpare inte verkar ha något ansvar alls i hästvärlden.. skulle tro att om man provkör en bil och orsakar en buckla på den genom att inte anpassa hastighet efter väglaget, så blir man nog skyldig att betala reparationskostnaden..... :devil:

Och när du stöter på en fläck med ishalka så är det då ditt fel för du inte anpassat farten efter väglaget? Hmm, du kör inte mer än 40 km/h någon gång va? Eftersom det året om, på nästan varenda väg, kan finnas blixthalka, eller för den delen andra oförutsedda saker som gör att det går åt skogen.

Har du hört NÅGON som kört i diket vintertid säga 'ja fasiken jag visste ju jag körde för fort och det var halt men det kunde ju gått'? Sen kan man förvisso förvånas över att folk varenda år blir FÖRVÅNAD att det blir vinter och halt det här året OCKSÅ? Men de kör sällan sina bilar i diket med flit liksom.

Men det är klart,s er du din häst som en bil så.. då blir det ju förståeligare hur du tänker.

Ska nog kräva lite inackorderingar på pengar, min unghäst hamnade på klinik för en sparkskada, den kunde kostat henne livet, nu blev det 'bara' en veterinärräkning på 10 000 kr, utebliven arbetsinkomst för att köra henne dit, samt bensinpengarna, extrapyssel och extrakostnade riom boxvila och så. Och de måste jag såklart kräva inackorderingens ägare av? Sucka.. som jag sa när det hände, och även nästa gång det hände (med en annan häst) att det blev en hagskada: 'Skit händer, det är en risk man tar när man släpper ihop hästar'
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

*knapplån*

För det första vill jag säga att självklart tycker att det är synd att Gnists häst blev skadad och hoppas att den snart blir bra. Utifrån beskrivningen av incidenten låter det som en "shit happens"-olycka. Om jag hade provridit tror jag inte att jag hade tagit på mig något ekonomiskt ansvar för det på eget bevåg. Som säljare tror jag inte heller att jag hade förväntat mig ersättning.

Apropå provridning - vad säger ni om detta då? Min kompis letade sällskaps/promenadhäst som skulle bo ihop med min gamla häst som hon också skulle köpa. Eftersom kompisen hade fått barn för bara några veckor sedan var jag med som testpilot.

Jag provred en häst som enligt säljaren var så snäll, så snäll och hennes flickor i 12 års-åldern brukade rida ut på den. Innan provridningen hade både kompisen och jag pratat med säljaren och berättat om vad vi var för några och vad hästen skulle användas till. Säljaren hade ingen ridbana så provridningen skedde på ett övervuxet fält. Hästen var lite pigg och tittig, men inte svår (Jag har 30 års ridvana.). Det sades ju att hästen var så snäll, så jag prövade att fatta galopp. Hann inte mer än ge galopphjälp förrän hästen bockade av mig och sprang hem till stallet via skog och asfaltsväg. Vare sig hästen eller jag gjorde oss illa, som väl var, men vems var ansvaret här?

Säljaren visade inga sura miner efteråt och sade först då att flickorna nog brukade busrida på fältet. Tack för den upplysningen! Trots det kände jag mig ändå dum. För att inte tala om min kompis som fick värsta ågren för att ha utsatt mig för "livsfara".
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Sälj den efter sommarbetet då den är skodd :D
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Håller med helt & hållet. Om någon provrider min häst så vill jag ju givetvis visa upp den från sin bästa sida, jag vill att ev köpare ska få provrida ordentligt osv...
Vore det då inte en god idé från säljarens sida att se till att hästen har skor & ev gräsbrodd om den nu ska hoppas på gräs? (särskilt nu eftersom den normalt inte rids barfota) Nu har jag ju inte sett hur detta gick till, och det kanske var oansvarigt av köparen att "gasa" lite extra, men en olycka händer så snabbt & med lite otur hade hästen kunnat halka till utan det ökade tempot.. jag tycker mer att det hela låter som en olyckshändelse och inget man kan anklaga köparen för!

Om det nu var lite halt på gräsunderlaget, hade du ju kunnat låte henne provrida & sedan komma tillbaka och hoppa när förutsättningarna var bättre, dvs hästen var skodd, så hade ju skaderisken varit mindre...

Visst, det hade TROLIGTVIS inte hänt OM hon inte red lite för fort i svängen.
Men det hade TROLIGTVIS inte heller hänt OM hästen gått med skor & brodd, eftersom det var gräsunderlag...
+ att med lite otur kan hästen halka till även i ett lugnare tempo & vems fel var det då?


Hoppas hästen blir bra snart iaf!
MVH
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Set definitivt inte min häst som en bil :eek: Tycker bara det är märkligt att man verkar ha mindre ansvar för om en levande varelse blir skadad än en "plåtlåda" blir det..... :angel:
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Men även när det gäller "plåtlådor" (bilar) så är det ju så att det är ju ofta ägaren som åker på att betala skador som ngn annan orsakar.
Just pga det så finns det ju i bilförsäkringar ett villkor som gör att man får lägre premie om ingen under 24 år kör ens bil.
Dvs lånar man ut bilen, så är det upp till lånarens goda vilja att ersätta det den råkat paja.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

I ditt fall borde ju hästägaren vara ansvarig eftersom hon uppenbarligen kommit med felaktiga uppgifter. Men det är alltid knepigt med hästar, den kanske aldrig gjort så förut, det vet man ju inte, det är ju en häst och ingen maskin. Eller också kanske barnen sagt att den är så snäll så snäll och eftersom säljaren inte red själv så trodde hon på det. Sen har manju också olika uppfattning om vad en snäll häst är beroende på vad man är van vid.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Just det att hästen hos nya ägaren visat beteende som inte fanns förut, det har varit uppe i domstol ett par ggr som jag sett.
Och köparen har inte fått i närheten av rätt om det inte funnits klara bevis för att säljaren ljugit. Och klara bevis ska ju då vara vittnen på att beteendet fanns innan köpet.

Ofta tror jag att de köpare som hävdar hästen är "dum i huvudet" eller andra mindre smickrande saker helt enkelt inte klarar av hästen i fråga. Och säljaren har inte haft besvär alls, beteendet kom när hästen kom till ny ägare.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

först och främst är det trist att sånt händer, men olycker händer alla och skador är en del av vardagen för hästmänniskor. Så är det tyvärr, men det finns ingen som helst anledning tycker jag att lasta provridaren för olyckan som hände. Som tidigare sagts bör du ha avbrutit ritten om du tycker att den inte skett korrekt till, jag säljer själv min ponny just nu och skulle någon rida oansvarigt och vårdslöst skulle jag personligen plocka av ryttaren från min häst.

Sedan tycker jag att du skulle ha försökt hitta ett annat underlag att hoppa hästen på i och med att hästen var barfota. Visst går en del hästar utmärkt barfota på gräs, men är hästen inte van tar man ytterligare en risk.

Jag förstår även till fullo köparna att dom inte vill köpa en trasig häst. Det skulle inte jag heller, dom blir skadade för eller senare i alla fall. Och jag tror att du kommer få svårt att få hästen såld om du inte tillåter provridning, visst finns det dom som inte provrider hästar innan köp (jag har gjort det till exempel), men jag skulle personligen inte sälja häst utan provridning eftersom jag är mån om att ryttare och häst ska passa ihop och det verkar ju du också vara i och med att du sållar bort de som inte verkar passa.

Jag hoppas nu att du inte tar detta som påhopp för det är inte menat som det, utan detta är min åsikt.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

ingen risk Ditt inlägg var shysst och rakt. :bow: Till skillnad från vissa som det riktigt osar :devil: om. :p
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Ja, det är väl både det som är tjusningen och faran med hästar - att man inte vet från den ena dagen till den andra exakt vad som kommer att hända. Nu slutade det hela lyckligt och den händelsen kanske också var en "shit happens-grej". Det är alltid lätt att vara efterklok. Jag kunde ha frågat om det var OK att galoppera. Säljaren kunde ha upplyst om busridningen eller valt en annan plats för provridningen. Gjort är gjort, och min kompis som ville ha en trygg skritthäst för maken och grannfrun tappade snabbt intresset för just den här kusen.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Jag tycker inte att det osat om ett enda inlägg här - de flesta har beklagat vad som hänt och de flesta har sagt hur de hade gått tillväga i samma situation. TIll mig skrek du - och allt jag sagt var att jag inte försökt få någon ersättning av provridaren, vilket var vad du frågade efter.

Skitsamma, jag hoppas att hästen blr frisk snabbt och att du får den såld. Du har lärt dig den hårda vägen viss saker och kanske inte låter ngn rida på gräs utan brodd och är lite mer sträng under själva ritten om du ser att det går för hett till.

En liten fråga, hur tänkte du skaffa referenser på eventuella provridare ?
Vissa som provrider kan ju "testa" hästen lite extra pressa den lite extra för att se hur den reagerar, men det behöver inte betyda att det är ett sätt som de rider på i normala fall, så referensern behöver ju inte säga så mycket, tyvärr.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Angående att "pressa hästen lite extra" så tror jag det är i stort sett alltid om man köper en tävlingshäst.

Vet bara i stallet där jag har min häst. När det varit spekulanter där (stallägaren säljer då och då en tävlingshäst), då är det REJÄLA hinder som står på banan!
Och det känns ju helt ok, köper man en pålle för så pass mkt pengar, för att tävla i högre klasser, då måste man ju som säljare kunna visa att hästen hoppar hinder på de höjderna, och spekulanten måste ju få både se och prova själv samma sak.

Busridning är det ju inte tal om, men säljs en häst som har tävlat 1,30, då måste ju faktiskt hästen kunna hoppa en 1,30 bana på visningen. OCH kunna vända snävt för omhoppning också.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Vilka inlägg osar det om? Jag tycker du har blivit just bemött hela vägen.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

En hästförsäkring är en försäkring för just den hästen.

Alltså inget som har att göra med vem som red hästen.

Den som står för försäkringen betalar och får ev tillbaka pengar som överstiger självrisken. Så enkelt är det.

Att försäkringsbolaget kan säga att ryttaren har ett visst ansvar låter ju inte riktigt klokt! Tänkt om det händer något med en ridskolehäst tex som har olika ryttare hela tiden, eller en turridningshäst tex. Då skulle man ju aldrig våga sitta på någon annans häst. En veterinär sa till mig en gång att hästägaren
ALLTID har det yttersta ansvaret för hästen. Vad som än händer.
Min häst skadade sig allvarligt vid insläpp från hagen i ett större stall.
Flickan som tog ut hästarna hade varit ganska klumpig.
Men vad hjälpte det. Inte kunde jag säga att hon skulle betala min försäkring, för trots allt så var det ju en olycka, som inte var gjord med vilja.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Gnist skrev:
OM nu skadan inte läker ut, vad har dom för ansvar, som provred hästen vid skadetillfället??

Juridiskt sett har de inte något ansvar, som flera andra har redan har skrivit. Juridiskt sett åligger det också dig som ägare att se till att hästen inte utsätts för onödiga risker - t ex barfota-hoppning på bitvis halt underlag. Du skulle t ex inte kunna kräva skadestånd av de tilltänkta köparna om de inte visat grov oaktsamhet. I det här fallet har de inte gjort det, eftersom de inte var deras ansvar att se till att hästen var skodd och broddad på lämpligt sätt för det aktuella underlaget. En häst är ju alltid en häst - oförutsägbar. Den kan komma i ett för högt tempo likaväl som att skena runt hela banan. (Det skulle t ex inte heller vara spekulanternas fel om hästen skadade benen för att du glömt sätta på benskydden.)

Däremot är det moraliska ansvaret en annan sak och jag tror att det är det du själv syftar på när du menar att du skulle erbjudit din hjälp med självrisk etc om situationen vore den omvända. Moraliskt sett kan man ju faktiskt tycka att de presumtiva köparna var delaktiga i vållandet (även om de fortfarande inte är ansvariga i juridisk mening), precis som du själv var delaktig genom att låta hästen bli hoppad barfota. Och i det fallet spelar det ingen roll hur skicklig ryttaren är - barfota på gräs är ett riskmoment, även om det så är själve Rodrigo på Baloubet som är i farten. Så moraliskt sett - ifråga om köparnas "samvete" - kan jag förstå din ståndpunkt. I synnerhet som de indirekt erkänt, genom att inte längre vilja köpa hästen, att det uppkommit ett fel på hästen vid provridningen. Men som sagt det är bara upp till deras eget samvete. Du kan inte på juridiska grunder kräva något av dem. Att be dem om ekonomisk hjälp är dock en annan sak.... ;)

Inför kommande provridningar vore det en lösning att INNAN provridningen komma överens med köparna om vad som ska gälla vid ev skada. Men framförallt: se till att hästen inte rids utan skor och brodd på gräs! Kanske finns det något annat underlag att använda?!

Hursomhelst lycka till och hoppas att pållan snart blir frisk!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 041
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Sålde en min häst för ca 4 dagar sedan. Köparen kom upp och provred hästen, han hade även med sig en vän som red hästen. Dom...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 627
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej, Har varit och provridit 10 hästar nu, och 8 av dom har släpat baktårna i backen och gjort spår i sanden?? Blir galen, åker flera...
2
Svar
21
· Visningar
4 089
Senast: Maqurell
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 850
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp