Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Gnist

Trådstartare
Hej
Är det någon som vet vad som gäller i följande situation:
Jag ska sälja en av mina hästar och hade en intresserad köpare, som kom och provred. Jag meddelade att hästen var barfota, (eftersom hon går på sommarbete) innan ridturen. Visade först upp alla gångarter i longering ca 10-15 min, sedan reds hon i ca 1 h i alla gångarter, hoppade ca 12 hinder, och fick en genomgång i dressyrkunskaperna.
Det som hände var att i slutet av provridningen, efter ett hinder, så var farten lite för hög när hästen skulle vända upp vilket resulterade i att hon halkade i gräset, vänster ben halkade iväg utåt och sen snubblade hon till i steget efter. jag kylde naturligtvis av benen efter ridturen, innan hon gick tillbaka till betet. Fick höra att dom ska köpa henne. Allt borde alltså vara frid och fröjd... MEN vid vet.bes. markerar hästen ömhet i vä knä....Hon springer som vanligt i hagen, utan problem, så enligt vet. har hon knappast ont i sitt knä och diagnosen är att det frmdl är menisken / ledkapseln, som ömmar efter halkningen i gräset. Läktid = nån vecka. Inga men av det förväntas. Nu vill köparen inte köpa hästen, då dom är oroliga att hästen inte kommer att bli bra igen. Fast dom har erkänt att hästen var inte halt vid provridningen och att det frmdl hände under att dom red hästen.(vid "halkolyckan").:mad:
Till saken hör att hästen inte varit halt en enda gång sen jag köpte henne för 2,5 år sen. Hon har starka hela ben och är i utmärkt kondition. (även enligt vet.). OM nu skadan inte läker ut, vad har dom för ansvar, som provred hästen vid skadetillfället?? :confused:
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Kan inte tänka mig att du kan ställa spekulanterna till svars för olyckan, såvida du inte kan påvisa att de skadat hästen uppsåtligt eller genom vårdslöshet.

Jag hade inte heller köpt en halt häst, oavsett när skadan uppkommit.

Om prognosen är så god torde det väl inte vara något problem att få hästen friskförklarad och därefter sälja till de spekulanter som provridit hästen.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Denna händelse gör ju att man blir mindre benägen att låta folk provrida.....
I min värld, om man rider på en häst som är barfota på en gräsplan, så tar man det lugnt, man rusar inte i full galopp i snäva kurvor på det underlaget, men en barfotahäst. OM nu skadan inte går över, är det då hästen / deras försäkring som det ska gå på????????
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Kan inte tänka mig annat än att det är hästens försäkring det går på.

Jag tycker att mitt hästägareansvar sträcker sig så långt att jag faktiskt är ansvarig för vem jag sätter upp på hästen. Om du ansåg att de inte var kapabla att rida hästen, varför avbröt du inte provridningen tidigare? Eller var det så att allt gick suveränt till olyckan inträffade? I så fall var det ju en ren olyckshändelse som troligen kunde inträffat för vem som helst. När man rider en okänd häst kan ju "allt" hända.

Jag är OTROLIGT försiktig med vem som får rida min häst, det är så lätt att olyckan är framme och det går aldrig att göra ogjort.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Tjejen som red henne har ca 7 års ridvana, tävlar i hoppning och rider fälttävlan, så Jag tyckte att hon och hästen skulle funka alldeles utmärkt tillsammans, vilket dom verkar göra också. Till och med föräldrarna reagerade på att hon höll för hög fart, och sade åt henne. Enligt vad dom sade åt henne, så har hon den erfarenheten att hon skulle ha anpassat farten efter underlaget, speciellt med tanke på att vi sagt till innan ridturen.. Dessutom, så är jag väldigt mån om att min häst kommer till rätt ställe.. har nekat uppemåt 30-35 st att komma och provrida, eftersom jag på förhand insett att dom kommer inte att klara av hästen!! Men vis av denna erfarenhet, så är det nog slut med provridningarna..Tyvärr..
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Tycker du är lite väl hård, hur ska man kunna köpa häst utan att ha provridit? (det har jag i o f s gjort ett par gånger, men då har det rört sig om chansartade distansköp vilket jag inte rekommenderar generellt).

Med tanke på det du berättat måste det nog betraktas som en olyckshändelse, det kan vem som helst råka ut för. Även du och jag.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Gnist skrev:
I min värld, om man rider på en häst som är barfota på en gräsplan, så tar man det lugnt, man rusar inte i full galopp i snäva kurvor på det underlaget, men en barfotahäst.

I min värld tävlas hästar barfota. Jag har en ponny som till och med tävlat Ft barfota. Hoppning går han barfota. Utan problem.

Om du tycker att hon red slarvigt borde du avbrutit ritten, precis som Lovisaleonora skriver. Det är ditt ansvar och din försäkring.

Du kan visst sluta att låta folk provrida, men då kan du nog glömma att få din häst såld.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Skulle jag ha rusat ut på planen och stoppat ridturen menar du?? Ridturen avbröts kort efter händelse och vad anbelangar att hon inte kan bli såld om folk inte får provrida, så tvivlar jag på det. Det här är en häst som alltid haft skor på sig, och är därför inte van att bli riden barfota.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Ja, om du ansåg att ryttaren inte bemästrade hästen och du var intresserad av att stoppa en olycka i vardande borde du (uppenbarligen) ha rusat in på planen och stoppat ridturen.

Jag gör vad som krävs för att skydda min häst.

Huruvida du kan få hästen såld utan provridning beror ju mycket på vad det är för häst du säljer. En sällskapshäst lär ju vara lättsåld utan provridning, men en ridhäst vill nog de flesta prova innan köp.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Du kan nog inte ställa de ev köparna för halkolyckan, den kunde lika gärna hänt dig eller någon annan.
Så det är nog på hästens försäkring det går.
Visst kan du stoppa köpare från att provrida, men kan inte då räkna med att du får den såld.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Ryttaren hade inga problem att kontrollera hästen, som ni verkar tro....Det gick i ett bra tempo kontrollerat och fint, tills hon ville testa lite fart och det säger jag inget om, men inte i en snäv sväng på det underlaget! Har man den erfarenheten, som hon har ska man veta bättre....
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Men om det nu hände redan på provridningen får du väl vara "glad". Hon hade uppenbarligen inte den erfarenhet du trodde och var uppenbarligen inte den köpare du trodde. Om hon hade köpt hästen kanske en värre olycka hade hänt senare.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Helt rätt av dig Bubbla :) Hoppas nu att den rätta ryttaren infinner sig...
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Eller så kanske hästen borde skos och broddas innan provridning på gräs...
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Nu är det ju så att hästarna går på sommarbete...ca 7 hektar kuperad, blandad terräng...(skog/sten/sockar/dalar/diken/ängar)skor trampas lätt av, med trasiga hovar som följd..Tänker inte slå på skor och plocka av skor i parti och minut!!:cool: Eftersom det bara är tämligen rutinerade människor, som kan komma i fråga ang provridning av just denna häst, så anser jag att om jag talat om att hästen är barfota, och att dom bör ta det lugnt i svängarna, så ska dom vara kapabla att göra just det.. :devil:
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Gnist skrev:
Ryttaren hade inga problem att kontrollera hästen, som ni verkar tro....Det gick i ett bra tempo kontrollerat och fint, tills hon ville testa lite fart och det säger jag inget om, men inte i en snäv sväng på det underlaget! Har man den erfarenheten, som hon har ska man veta bättre....

Men då har hon ju inte på något sätt ridit vårdslöst eller okontrollerat. Då förstår jag inte din frågeställning om försäkringen. Det var tydligen en olycka och då kan inte ryttaren stå till svars för det som hände. Alltså kan du inte begära ersättning av henne.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

Äsch, var glad att det inte var något allvarligt!
Shit happens, så är det med hästar.

F ö sällar jag mig till de som tror att det är lite knepigt att sälja utan att folk får provrida, jag skulle iaf tycka att det var ett oerhört märkligt förhållningssätt - att vilja sälja en vara men inte ge möjlighet att testa varan. :crazy:
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Jag tycker bara att det var nonchalant att ignorera upplysningen att "hästen är barfota, ta det lugnt i de snäva svängarna". Om nu hästen inte (mot all förmodan) blir bra igen, så står jag ju med en osäljbar häst pga den ryttaren :devil: Är det konstigt att jag vill att dom tar ett visst ansvar?? skulle jag provridit en häst och den blev skadad vid det tillfället, skulle jag tagit på mig ansvaret och definitivt betalt självrisken åt säljaren....
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att göra??

En olycka kan du inte belasta spekulanten med. Det är väl ändå ditt beslut om att sälja hästen nu trots att den går oskodd. Fanns det dessutom inget annat underlag att provrida på så var ju risken ganska stor att något skulle kunna hända.

Jag skulle inte heller köpa en ridhäst utan att få provrida först.

Hoppas din häst tillfrisknar snabbt nu.
 
Sv: Provriddning före köp slutade med att hästen skadade sig under ritten vad att gör

Synd bara att köpare inte verkar ha något ansvar alls i hästvärlden.. skulle tro att om man provkör en bil och orsakar en buckla på den genom att inte anpassa hastighet efter väglaget, så blir man nog skyldig att betala reparationskostnaden..... :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 041
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Sålde en min häst för ca 4 dagar sedan. Köparen kom upp och provred hästen, han hade även med sig en vän som red hästen. Dom...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 627
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej, Har varit och provridit 10 hästar nu, och 8 av dom har släpat baktårna i backen och gjort spår i sanden?? Blir galen, åker flera...
2
Svar
21
· Visningar
4 088
Senast: Maqurell
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp