Bukefalos 28 år!

Psykisk ohälsa

Sv: Psykisk ohälsa

Och jag tänker tvärtom. Man kan förlåta människor men inte acceptera deras handlingar. Just för att man är värd mer än så. Men jag är ingen terapeut skriver utefter mina prövningar bara.

Jag undrar om inte du menar något annat med förlåtelse än övriga i tråden. Som petruska mfl skriver så brukar man med förlåtelse mena att man stryker ett streck över det som hänt, och säger till den som blir förlåten: det gjorde ingenting, det du gjorde, det är ok. Du behöver inte känna dig skyldig, utan nu är det som att det aldrig hänt, vi glömmer det hela.

Dvs man inte bara accepterar, utan både accepterar och säger att det var ok, det gjorde ingenting.

Du verkar mena något annat?
 
Sv: Psykisk ohälsa

Nej. Ingenting blir ogjort. Alltså får man acceptera det faktum att det ändå hänt. Men bara för att man accepterar att det faktiskt skett behöver man inte förlåta de som var ansvariga för händelsen eller lät den fortgå. Varför ska man förlåta en fruktansvärd handling? "Ni skadade mig fruktansvärt mycket och jag kommer aldrig någonsin att kunna bli alldeles hel igen, men jag förlåter er, det är lugnt (för att jag är ändå inte värd mer än så?)", eller hur menar du? Självklart är det oförlåtligt. Det de gjorde går inte förlåta. Det kan man inte bara vifta bort och låtsas att det inte var något, inget att hänga upp sig på.

Med tiden, när man blivit tillräckligt hel, kanske man kan lämna det hyfsat bakom sig. Då kanske man kan fundera på att förlåta. Men innan dess är det mer till skada än nytta.

Jag skriver under på detta och förstår inte varför förlåtelse ska vara det "lösande" faktorn till allting. Till ts, jag ser inte att du kan ge upp men finns det någon annan terapiform som du kan prova? och en annan terapeut?
 
Sv: Psykisk ohälsa

Ja det är väldigt svårt att förlåta. Inget man gör bara sådär.

Svårt, och för individen initialt skadligt. Man måste få bearbeta och bekräfta vad som hände. SEN kan man kanske börja låtsas som att inte var något speciellt som hände eller i alla fall inget att bry sig om längre. Om man vill.

Att redan initialt börja intala sig själv att det inte gjorde något att man blev utsatt för övergrepp eller som liten såg hela sin familj våldtas, torteras och mördas, det är inte nyttigt någonstans.
 
Sv: Psykisk ohälsa

Har varit inlagd i 8 veckor och haft min första permis och jag saknar verkligen friheten så tänker försöka övertala läkaren att jag vill hem på tisdag när jag ska träffa honom
 
Sv: Psykisk ohälsa

Kom hem tisdags men var bara hemma i tre timmar sen blev det ambulans till akuten är inne på psyk igen :(
 
Sv: Psykisk ohälsa

Kom hem tisdags men var bara hemma i tre timmar sen blev det ambulans till akuten är inne på psyk igen :(


Vad hände?

Hur kändes det när du blev utskriven och hur utvecklades ditt mående från att du kom hem till du/någon annan ringde ambulans?

För min del förefaller det märkligt att ligga inne så pass länge och sedan blir utskriven för att rasa ihop på ynka tre timmar.
Var det redan från början ett osedvanligt dumt beslut att skriva ut eller hände något speciellt?

Är du under "planlös" behandling, medicinsk/psykiatrisk, eller har du hunnit få en rehabplan?
 
Sv: Psykisk ohälsa

Överdos

Mådde väldigt bra under min helg permis och när jag blev utskriven och kan väl säga att jag inte känner igen mig själv längre under många år levde jag på samma sätt med det är in och ut hela tiden i år har jag varit inlagd titt som tätt. Förra året exempelvis behövdes bara två korta inläggningar en på våren och en på hösten

Har som jag skrivit innan avslutat en DBT behandling då det inte hjälpte och nu känns allt som ett stort kaos
 
Sv: Psykisk ohälsa

Sömn tabletter och Alvedon

Jag mådde bättre under förra året i för sig skadade jag mig 1-4 gånger i veckan och det måste alltid sys men var inte beroende av att vara inlagd för att jag ska överleva
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 304
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Orkar inte skapa ngt anonymt konto. Jag är INTE akut självmordsbenägen så ingen behöver ringa polisen på mig. Mitt ex låter mig inte...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 283
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 586
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 966
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp