Bukefalos 28 år!

Psykisk ohälsa

Sv: Psykisk ohälsa

Vet inte om man behöver vara så kunnig på traumabearbetning. Men lyssna och stödja och tänka på utvecklingen till det bättre. Eller bara finnas där. Man måste inte alltid prata om man inte orkar.

Eh, jo! En stödperson behöver inte nödvändigtvis vara det, men den person man har sin bearbetande terapi med måste definitivt det.
 
Sv: Psykisk ohälsa

Alltså jag ger upp i denna tråden. Ni vill inte att hon ska gå vidare. Trist verkligen.

Önskar ts all lycka till och hoppas verkligen att du klarar detta :heart
 
Sv: Psykisk ohälsa

Finns det inte möjlighet för dig att bo i egen lägenhet men att du har någon med dig 24/7 och vakar över dig? Det finns garanterat resurser för att ett antal personer skall kunna gå i skift kring dig där du ändå är i hemma-miljö

Man måste vara rätt illa däran (inte kunna äta själv t.ex.) för att få personliga assistenter och jag tror inte alls det finns resurser till sånt hur som helst.
Dessutom är det inte så kul att vara övervakad 24/7.
 
Sv: Psykisk ohälsa

Alltså jag ger upp i denna tråden. Ni vill inte att hon ska gå vidare. Trist verkligen.

Önskar ts all lycka till och hoppas verkligen att du klarar detta :heart

Vem vill inte att TS ska gå vidare? För att inte alla tycker att det är nödvändigt att förlåta?

Man kan gå vidare utan att förlåta.
 
Sv: Psykisk ohälsa

Det är konstigt i såna här trådar att det så ofta diskuteras "att förlåta". Det är liksom ingenting som jag ens funderar över, eller pratar om i terapin. Jag tänker inte varken att jag förlåter, eller att jag inte förlåter.
 
Sv: Psykisk ohälsa

Nu kommer jag inte ihåg om det togs upp förlåtande lr inte lr om det bara är mitt jävla påhitt. Men har för mig att det var så... Minns inte. Har nog förträngt en del och vet inte om det varit utbildade terapeuter. Men det tror jag iaf en.

Försöker bara hjälpa å får skit för det. När jag vet hur kasst ts mår. Inge kul.
 
Sv: Psykisk ohälsa

Kanske inte men jag upplever det så. Kommentarer som "trist respons" osv.. Nu var ju just den inte till mig personligen men ändå. Väldigt tungt ämne detta som är jättesvårt att både vara i, förklara och hjälpa. Alltså nu ser ni inte mig men sitter och gråter (jag vet att det inte hjälper nån men kan inte låta bli) för det är så jävla orättvist allting. Att miss sixty ska behöva mår såhär. Hon ska bli bättre! Det kommer att bli bättre! Alltså vi måste tro på det.

Ny medicinkur och nya friska tag!
 
Sv: Psykisk ohälsa

Det är konstigt i såna här trådar att det så ofta diskuteras "att förlåta". Det är liksom ingenting som jag ens funderar över, eller pratar om i terapin. Jag tänker inte varken att jag förlåter, eller att jag inte förlåter.

Samma här, det var ingenting som nånsin diskuterades i terapin för min del. Enda gången förlåtelse togs upp var när det handlade om att förlika sig själv med de tankar man haft. Men det som hände, varför skulle man förlåta det? De som gjorde det hade ju inte ens bett om förlåtelse, varför då fokusera på att de måste få den?
 
Sv: Psykisk ohälsa

Fast ordet förlåta har ju ingen synonym i SAOL.
Kan du inte bara acceptera ;) att det betyder olika för olika människor?

Om acceptera står det godta, godkänna. Att man godtar/godkänner att något hänt betyder ju inte att man godkänner handlingen i sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Psykisk ohälsa

Lättare att gå vidare när man inte ser sig själv som ett offer. Oavsett hur jobbiga saker man varit med om måste man gå vidare och då är det lättare än om man inte har ett hat inom sig.

Men man behöver inte se sig som ett offer eller hata någon för att man inte förlåter någon. Man kan gå vidare ändå. Det ena beror inte på det andra. Man läser och hör så ofta att man måste förlåta för att kunna gå vidare och bla bla bla. Ofta kommer det ifrån hobbypsykologer som tycker att självklart ska man förlåta på ett kristet vis. Jag har faktiskt aldrig hört någon inom psykiatrin säga att man måste förlåta någon. Alltså någon som verkligen vet hur det mänskliga psyket fungerar som en psykolog eller så. För många blir det ytterligare en börda att man dessutom måste förlåta den som gjort en illa. Något ytterligare man måste göra istället för att göra det man faktiskt mår bra av på riktigt. Man kan bli totalt likgiltig inför de som gjort en illa istället för att förlåta och lägga ännu mer känslor där. En förlåtelse är för att den som har gjort fel ska slippa må dåligt för det den gjort. Inte för att den som blivit utsatt ska må bra. Det finns det som sagt andra metoder för. Man kan släppa saker för sin egen skull utan att blanda in den som en gång gjorde något mot en.
 
Sv: Psykisk ohälsa

Berätta hur din dag ser ut?

Det finns ett projekt hos arbetsförmedlingen om heter RESA - rehabilitering genom sysselsättning mot arbete. Det har konstaterats att genom vettig sysselsättning så ökar chanserna att komma ur sitt psykiskt dåliga mående och genom RESA har man då chans att få hjälp med arbetsträning utifrån sin förmåga. På det företaget jag jobbar har vi även kurser i mindfulness, KBT, data, språkträning och fysisk hälsa för de deltagare som går hos oss. Så det blir en kombination av samtal, social samvaro och sysselsättning som har visat sig ha god effekt på måendet. Att bara gå hemma är en nedåtgående spiral där det dåliga måendet tar allt större plats i hjärnan och oftast sover man alldeles för mycket med dålig kvalitet på sömnen.
Jag tänkte på dig som är hästintresserad - du kan få hjälp att arbetsträna inom det området. Vi har deltagare som är på arbetsträning på stort ridsportsvaruhus och även på ridskola och 4H-gård. Allt från 1-2 timmar i veckan till halvtid. Allt anpassas till deltagarens förutsättningar och mående och man börjar försiktigt så det inte blir ett misslyckande.
Projektet pågår under 1 års tid så man inte behöver stressa.

Så det är ett jättebra sätt att få igång sitt vardagsliv med struktur och rutiner och samtidigt få en social plats i samhället igen.
Du får gärna PM:a mig om du har frågor av mer privat karaktär.
 
Sv: Psykisk ohälsa

Men en kurs i mindfulness och arbetsträning? Är det inte sjukvården snarare än arbetsförmedlingen som är rätt adress för ts?
 
Sv: Psykisk ohälsa

Jag tror inte att RESA är till för de personer som är så pass sjuka som TS är.

Hade TS "bara" varit deprimerad hade jag hållt med dig. Där är det jätteviktigt att komma ut och starta upp sitt liv igen. Men med (komplex?) PTSD, självskadebeteende mm är det liksom inte riktigt samma sak.
 
Sv: Psykisk ohälsa

Jag bor på ett boende med egen lägenhet men med möjlighet att till att kontakta personal som finns i huset dygnet runt.

Har som sagt gått DBT utan resultat. Ska återgå till min gammal kontakt och få PTSD behandling. Men som ni förstår är de semester tider.

Är inlagd för att jag tog en överdos och nu ska de försöka hjälpa mig med att byta ut en del mediciner.
 
Sv: Psykisk ohälsa

Du verkar ha ganska låga tankar om hur psykvården fungerar.

Nej det har jag verkligen inte. Men ofta är det ett stort problem att folk blir mera bortglömda ju mera friska dom blir, ofta är det mycket vård och omsorg när någon mår dåligt och sen när framstegen kommer så minskar också omsorgen och uppmärksamheten. Det är inte konstigt ett dugg ifall någon som alltid mått dåligt dras tillbaka pga att den får såpass mycket omsorg i det läget.

Det är minst lika viktigt om inte ännu viktigare att vara där för personen när den gör framsteg just för att den inte ska känna att den vill tillbaka i den tryggheten som ett dåligt mående kan uppfattas som.
 
Sv: Psykisk ohälsa

Det är möjligt att det blir ett problem om man har underbetald/överexploaterad personal, utan adekvat utbildning o handledning.
Att dalta med patienterna hör inte hemma inom psykiatrisk vård o omsorg.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 305
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Orkar inte skapa ngt anonymt konto. Jag är INTE akut självmordsbenägen så ingen behöver ringa polisen på mig. Mitt ex låter mig inte...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 283
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 587
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 966
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp