Puppy blues..ledsen, hjälp!

Bukefalos 30 år!

Har inte orkat läsa alla svar, men angående valpar som bits, så är det som funkat bäst på våra valpar (brukshundar och terriers) att helt enkelt skrika ut i smärta när de bits. Försök gärna låta som en hund/valp som får ont. Är de uppvuxna med syskon (och/eller vettiga vuxna hundar) så har de förmodligen fått lära sig att det betyder "aj, det gjorde ont, sluta" - och de allra flesta fattar direkt även när vi människor reagerar på det viset.

Tack, jag pratade med kursledaren om just träning innan valpkurs. Hon höll med om att vi egentligen inte behöver det utan är välkomna ändå. Men, jag kände att dundra in till kanske 10 andra valpar skällande och morrande, vore nog mest bara stressigt för honom. Därför tog vi en privatkurs idag med lite mer lugn och ro.

På söndag ska vi prova valpträff med ett mindre antal valpar 👍😊

Tack, jag pratade med kursledaren om just träning innan valpkurs. Hon höll med om att vi egentligen inte behöver det utan är välkomna ändå. Men, jag kände att dundra in till kanske 10 andra valpar skällande och morrande, vore nog mest bara stressigt för honom. Därför tog vi en privatkurs idag med lite mer lugn och ro.

Så spännande!! Berätta gärna hur det gick sen!

Och valpkurse (liksom andra tidiga kurser) är till för att lära och vänja sig, inte att visa upp en redan duktig valp. Nån kommer alltid att vara "värst" men det är helt ok.

Lycka till - det kommer att bli bra!!

Tack, vi ska kämpa vidare. Det jag tycker är allra jobbigast är att han skäller på människor sedan typ en vecka tillbaka. Att han skäller på hundar är jättejobbigt men att han gör det mot människor är ännu värre 😭

Var inte ledsen. Jag hade sådan puppy blues och kände mig så ensam när min lilla spaniel kom.
Min förra vovve ( golden/lab) var så lugn å snäll.
Denna gång önskade jag en mindre hund med lite mer energi Ja, å det fick jag med råge.. chockartat var det.

Men dag läggs till dag och plötsligt har han blivit 2 år!
Och inte mkt står att känna igen från det lilla monstret som kom då

Så kämpa på! Jag hejar så på dig!!! Din schäfer må vara jobbig nu å ett bra tag framöver men är säker på att han kommer kunna möta både människor å hundar på sikt!
Vill också säga att jag aldrig skulle tycka att någon var dålig hundägare som har en hund som inte klarar hundmöten.
Alla har olika förutsättningar
Alla hundägare får hjälpas åt i sådana situationer tycker jag 💕

Jag gick på valpkurs med mastiff som tillbringade 3 första tillfällena med att försöka kränga ur selen för att göra lekinviter till skräckslagna småhundsvalpar. Jag fick liksom stå en bit bort och övningarna genomfördes genom att jag snubblande försökte få valpskrället att gå med mig. Vi gjorde senare en provapåkurs med nosework. Hon rammade kartongerna i sina försök att få gå till instruktören som hon ville hälsa på. Det tog ganska många försök att få henne att fokusera. Jag hade fullt upp med att inte börja skratta åt hur jag föreställde mig hur vi såg ut. Rena cirkusen. De andra hundägarna på valpkursen såg ganska nervösa ut när vi skulle prova vår första inkallning med lös hund. Vi klarade oss suveränt för är det något jag är bra på så är det att fåna mig. Min hund sprang raka spåret till mig då jag betedde mig som en skadskjuten kråka på droger.

Tack, vi ska kämpa vidare. Det jag tycker är allra jobbigast är att han skäller på människor sedan typ en vecka tillbaka. Att han skäller på hundar är jättejobbigt men att han gör det mot människor är ännu värre 😭
Äh, valpar skäller. Shit happens.
När mina skällt på sådant de inte bör skälla på, då brukar jag med hög röst (så att mötande ekipage hör mig) något i stil med "Men hörredu, du har sett sånt här förut, kom nu så går vi och struntar i det där". Kombinerat med att, vid behov, korta kopplet och ta ut svängen lite så att vi inte ska behöva gå preciiiis förbi det som hunden skäller på. Då visar jag mötande ekipage att jag har koll på hunden och att jag försöker göra något åt det. Mer än så behövs inte. Och kom ihåg att berömma när hunden gör rätt! När han väl slutar skälla och istället är med dig, beröm! "JA, bra, nu gör du rätt!" kan man med fördel säga så att andra hör också, så slipper man för egen del tänka "Oj oj, de där tror att jag inte ens försöker hålla koll på min hund".

Nu vet jag inte hur du gör, men jag möter dagligen(!) folk som är snabba på att försöka säga åt sina hundar att inte göra diverse saker (inte dra i kopplet, inte skälla, inte nosa för länge på något, inte göra lekinviter, inte försöka jaga fåglar...) och det är ytterst sällan de personerna faktiskt berömmer hunden när den sedan gör som ägaren önskar. Föga förvånande märker man inte heller några framsteg hos de som säger åt sina hundar, man kan möta dem år ut och år in och de går hela tiden och "bråkar" med sina hundar, som aldrig får veta när de faktiskt gör något rätt. Jag brukar påminna om att det är lättare att lära hunden VAD den ska göra, istället för att "inte göra" något.

Och ingen hund är perfekt. De hundar du ser ute som kanske går helt obrydda förbi allt och alla, kanske istället har världens separationsångest och inte går att lämna hemma ens en sekund, kanske har rejäla hälsoproblem, kanske är så skotträdda att ägarna måste åka ut i ödemarken varje jul/nyår.... Alla har något att jobba med. Men det är just hundmöten och liknande som lätt ses av andra. Själv brukar jag tänka att om mina hundar fungerar, för mig, perfekt i alla situationer förutom vid hundmöten, tja, då gör det inte speciellt mycket. Det är ett ganska lätt problem att ha ändå (så länge man inte släpper fram sin hund till någon som inte vill det såklart).

Du är inte sämsta hundägaren släpp det. Valpar är jobbiga. Jag har en unghund som skällt på folk och hundar hon gör det fortfarande ibland. Sånt händer. Första gången på valpkurs flög hon mest runt en meter ovanför marken och i änden på kopplet. Och så lyckades hon rymma två gånger ur bilen ( snabb som bara den) och fara runt bland övriga kursdeltagare och hundar. Vissa hundar är svårare bara och har mycket initiativförmåga. Men så klart pinsamt när det hände.

alltså min lilla råttehund slängde sig som ett vilddjur i kopplet och skällde på folk, hundar, cyklar och bilar när hon var liten 😅 Helt rabiat. Det blev hund av henne också (även om hundmöten med hundar hon är rädd för, fortfarande är något vi jobbar med dagligen).

Tack du har så rätt. Klart det finns hundar med problem som inte "syns" ute bland folk som hundar med mötesproblem gör, den tanken ska jag försöka behålla 🙏
Min valp känns bara väldigt tidig, men kanske "bättre" nu medan han är ganska liten, än längre fram när han är betydligt större, starkare och tyngre. Känns bra ändå att vi försöker jobba bort problemet tidigt🙏

Som rubriken lyder så har jag drabbats av värsta puppy bluesen. Jag är ledsen, orolig och gråter. Min sambo tycker att jag överdriver det hela, och jag hoppas han har rätt.

Vi miste vår förra hund för 5 år sedan, alldeles alldeles för tidigt, pga hjärntumör. Hans bortgång var ett riktigt trauma och en obeskrivlig sorg. Det tog 5 år innan vi kände oss redo för hund igen.

Jag växte upp med schäfer, och har under åren även haft golden retriever och Bullterrier.

Längtan efter en schäfer igen växte sig allt starkare.
Kom i kontakt med en fantastisk uppfödare, och på den vägen är det.

Vår lille kille är nu 14 veckor, och för ca 1-2 veckor sedan förvandlades han och blev "jobbig" eller hur jag ska uttrycka mig..

Han biter, och det HÅRT. Mina armar och ben är fulla av bitmärken, rivmärken och blåmärken. Vi jobbar stenhårt med att avleda med annan leksak, ignorera, gå därifrån osv. Funkar ibland.

När man pratar med annat hundfolk får man tipset att antingen göra som vi gör - fortsätt som ni gör , stå ut, det blir bättre osv.., medan andra säger åt oss att ni måste vara hårda och tuffa, visa vem som bestämmer! Ta tag i nackskinnet, ryt, nyp till osv osv.

Hur andra uppfostrar sina hundar lägger jag mig inte i, men jag tillhör skaran som anser att hårda tag och bestraffning inte hjälper, snarare tvärtom.

Han har även börjat morra och skälla mot andra hundar. När han skäller låter han som en hel flock vuxna schäfrar. Om han får hälsa på en annan hund går det bra, han tystnar och luktar bara. Men det är just när han får syn på en annan hund som han gör så här. Det är pinsamt och jag skäms verkligen. Försöker att ligga steget före och avleda med leksak/godis INNAN har får syn på den andra hunden, men när han väl fått syn på den är han inte intresserad av något annat än just hunden.

Vi har anmält oss till en privatkurs i hundmöten idag. Jag hoppas på mkt bra tips och verktyg för detta beteendet måste bort.

Igår skällde/morrade han även åt mötande människor, vilket han aldrig gjort förr.

Jag gråter, mår dåligt och är så besviken på mig själv och hur det blivit, känner mig som sämsta hundägaren. Det var ju inte så här jag föreställde mig att det skulle bli 😭

Ingen av mina tidigare hundar har betett sig så här så detta är helt nytt för mig, trots tidigare erfarenheter av hundar.

Att vi förlorade vår förra hund på sättet vi gjorde, har gjort mig så fruktansvärt rädd att förlora en hund igen. Mitt i min brutala puppy blues är jag livrädd för att dessa problem inte ska gå att lösa, och att vi inte ska kunna ha honom kvar😭

När han inte bits, morrar eller skäller på andra hundar är han underbar. Mysig, rolig, smart och lättlärd.

Älskar att få springa i skogen och nosa, bada, inga problem att åka bil osv.

Jag försöker att bryta ihop och komma igen. Har kontakt med hans syskons ägare , och hans ena kullbror verkar bete sig ungefär likadant, så jag vet att jag inte är ensam.

Jag vet att han är inne i tidig könsmognad/ juvenila fasen och googlar och läser allt jag kan. Jag har läst om fler med samma problem, så även fast jag vet att jag inte är ensam om detta, känns det verkligen så nu.

Vi ska givetvis gå valpkurs, lydnadskurs osv men vill först försöka få bort hans skällande mot andra hundar.

Någon som varit med om liknande, och vill ge mig lite råd på vägen, tips eller uppmuntrande ord? 🙏
Först och främst, han är fortfarande unghund. Det han gör med att bitas är normalt för åldern. Det kommer att lugna sig snart, men du kan absolut säga till honom utan att för den sakens skull vara elak. Hundar, särskilt denna typ av hund behöver ledarskap och fasta ramar. Du säger till hunden genom fysisk kontakt så stå inte och tjata med ord. Hundar talar inte det språket utan det är fysiskt som gäller. Du behöver inte ta i hårt men markera att här går din gräns, så skärp dig nu! Markera snabbt och effektivt, men gör det med sådan tyngd och pondus att det räcker med en gång. Håll inte på att säga till hela tiden med händerna för då kan han snarare bli triggad och se det som en lek. En snabb och effektiv gång räcker och sedan drar du undan handen och avvaktar. Göm undan dina händer så han inte hugger efter dem. Behövs det upprepas så gör du det senare. Fortsätt även erbjuda alternativ till bitandet så som leksaker eller tuggben samt roliga lydnadsövningar etc. Förmodligen kliar även hans tänder.

Det här med att han skäller på andra hundar och människor måste dock få ett slut nu direkt. Låt hunden aldrig, aldrig, aldrig hälsa på okända hundar och okända människor när ni promenerar. Då kommer han förvänta sig att få hälsa på alla vilket skapar en stress som gör att han kan skälla tills han får komma fram för att hälsa. Lär hunden att ignorera alla andra istället så skapar du inte dessa problem. Det är ett otyg att hundar ska hälsa på andra hundar hela tiden. Det är inte bra. Låt hunden istället få enskilda kompisar att leka av sig med, inte hälsa på okända hundar han aldrig kommer se igen. Kör också mycket lydnadsövningar. Ju fortare du får bukt med detta desto bättre.

Och en sak till. Säg till honom innan han börjar skälla. Så fort du märker tecken på att han spänner sig, spetsar öronen, nosar i backen etc så säger du till. Hallå! Sådär gör du inte. Jobba med honom i god tid innan mötet. Stanna heller aldrig upp utan fortsätt röra er framåt.

Först och främst, han är fortfarande unghund. Det han gör med att bitas är normalt för åldern. Det kommer att lugna sig snart, men du kan absolut säga till honom utan att för den sakens skull vara elak. Hundar, särskilt denna typ av hund behöver ledarskap och fasta ramar. Du säger till hunden genom fysisk kontakt så stå inte och tjata med ord. Hundar talar inte det språket utan det är fysiskt som gäller. Du behöver inte ta i hårt men markera att här går din gräns, så skärp dig nu! Markera snabbt och effektivt, men gör det med sådan tyngd och pondus att det räcker med en gång. Håll inte på att säga till hela tiden med händerna för då kan han snarare bli triggad och se det som en lek. En snabb och effektiv gång räcker och sedan drar du undan handen och avvaktar. Göm undan dina händer så han inte hugger efter dem. Behövs det upprepas så gör du det senare. Fortsätt även erbjuda alternativ till bitandet så som leksaker eller tuggben samt roliga lydnadsövningar etc. Förmodligen kliar även hans tänder.

Det här med att han skäller på andra hundar och människor måste dock få ett slut nu direkt. Låt hunden aldrig, aldrig, aldrig hälsa på okända hundar och okända människor när ni promenerar. Då kommer han förvänta sig att få hälsa på alla vilket skapar en stress som gör att han kan skälla tills han får komma fram för att hälsa. Lär hunden att ignorera alla andra istället så skapar du inte dessa problem. Det är ett otyg att hundar ska hälsa på andra hundar hela tiden. Det är inte bra. Låt hunden istället få enskilda kompisar att leka av sig med, inte hälsa på okända hundar han aldrig kommer se igen. Kör också mycket lydnadsövningar. Ju fortare du får bukt med detta desto bättre.
Eller också lyssnar TS på den tränare hon och hunden nu har mött irl och verkar trivas med, och fortsätter ha kontakt med uppfödaren. :)

Om du inte har skaffat en stor gallerbur så gör det. Hutta in valpen i buren när den går in i raptormode, och sätt på dig ett par bra ljudreducerande hörlurar. Finns nog inte en ägare av hund med lite fjong i som överlever utan bur under valptiden 😄.

När det gäller "val av metod" så är det nog alltid bäst med den gyllene medelvärden. Säg till valpen när den gör fel, men belöna också det som är rätt. Dvs skäller den på andra kan du gott ryta till, men avslutar den så blir det fest. Är det ett stökigt hundmöte kan du ju muta dig förbi, att ta alla konflikter varje dag är inte realistiskt. Välj dina strider! Och ha fickorna fulla med godis :)

Och en sak till. Säg till honom innan han börjar skälla. Så fort du märker tecken på att han spänner sig, spetsar öronen, nosar i backen etc så säger du till. Hallå! Sådär gör du inte. Jobba med honom i god tid innan mötet. Stanna heller aldrig upp utan fortsätt röra er framåt.
Jag säger aldrig till min hund i förebyggande syfte. Att titta och vara uppmärksam är inte fel. Här påkallar jag hundens uppmärksamhet med ett ord som är laddat med belöning (jag använder namnet). Om den skiter i att lyssna får den en chans till när jag är lite tydligare och SEN korrigerar jag att den sket i att lyssna.

Mina hundar får också hälsa på andra hundar ibland, ingen av dem förväntar sig att hälsa på alla. Inte heller valpen.

Att hans skällande mot andra hundar och ibland även människor måste bort håller jag med om, därför tog jag hjälp av en hundtränare första veckan han började göra så.

Jag kanske inte beskrivit helt hur vi gör när han biter:

*säger ett bestämt nej
*håller oss lugna
* erbjuder/försöker avleda med annan leksak
Funkar inte det, går vi ifrån honom och ignorerar en stund

Syftet med kursen är inte att min hund ska vilja/lära sig att hälsa på andra hundar utan snarare att han ska lära sig att inte vilja hälsa/inte intressera sig för andra hundar, och lära sig att bara kunna passera.

Jag håller helt med om att det inte finns någon anledning för min hund att hälsa på okända hundar, det ger honom i längden ingenting. Men att han däremot kan få ha ett litet antal kompisar att leka med , tex vänners hundar som han kan träffa regelbundet.

Igår hade vi en fantastisk promenad. Jag hade fickan full i godis. Vi passerade många människor och han skällde inte en enda gång 🙏 den enda han hälsade på under promenaden var vår granne när vi kom hem i kvarteret igen, en granne han hälsat på många gånger förut.

Okej, alla får göra som de vill. Jag följer mycket Fredrik Steen för han har vettiga metoder:

https://viivilla.se/djurliv/hundcoachen-fredrik-steen-4-vanliga-misstag-vid-hundmoten/

”Fredrik Steen menar att det är viktigt att komma ihåg att hundmöten är ett mänskligt påhitt som är onaturligt för hunden.

– Vilda hundar och vargar skulle aldrig gå fram och hälsa på varandra så som vi låter våra hundar göra, de skulle försvara sitt revir. Det går att se på gatuhundar hur de springer runt i gäng och hur de vet att man inte går in i någon annans revir. Om man gör det blir det bråk, som kan vara förenat med livsfara, förklarar han.”

”– En enkel regel att använda är att om hunden är kopplad, så får den inte hälsa på andra hundar. Det blir lättare för din valp att förstå, och var konsekvent med detta. Det finns ingen anledning att stanna och hälsa på en främling!”
Jag tycker att man ska vara försiktig med att ge förslag på fysiska korrigeringar och liknande när man aldrig mött vare sig hund eller förare. Det kan gå helfel. Det finns en anledning till att de flesta på forumet är varsamma med sina tips.

Att hans skällande mot andra hundar och ibland även människor måste bort håller jag med om, därför tog jag hjälp av en hundtränare första veckan han började göra så.

Jag kanske inte beskrivit helt hur vi gör när han biter:

*säger ett bestämt nej
*håller oss lugna
* erbjuder/försöker avleda med annan leksak
Funkar inte det, går vi ifrån honom och ignorerar en stund

Syftet med kursen är inte att min hund ska vilja/lära sig att hälsa på andra hundar utan snarare att han ska lära sig att inte vilja hälsa/inte intressera sig för andra hundar, och lära sig att bara kunna passera.

Jag håller helt med om att det inte finns någon anledning för min hund att hälsa på okända hundar, det ger honom i längden ingenting. Men att han däremot kan få ha ett litet antal kompisar att leka med , tex vänners hundar som han kan träffa regelbundet.

Igår hade vi en fantastisk promenad. Jag hade fickan full i godis. Vi passerade många människor och han skällde inte en enda gång 🙏 den enda han hälsade på under promenaden var vår granne när vi kom hem i kvarteret igen, en granne han hälsat på många gånger förut.
Det här låter ju toppen! Bra jobbat! Jag håller med i allt!

När vi var på valpkurs med vårat bitande monster 😄( jakthund) så tänkte jag herregud.. Men det visade sig att vi hade minst problem av alla 5 som var där. Så jag kände mig inte riktigt lika kass som hundägare efter den kursen. Det är nog väldigt få som inte har problem med valptiden skulle jag tro.

Om du inte har skaffat en stor gallerbur så gör det. Hutta in valpen i buren när den går in i raptormode, och sätt på dig ett par bra ljudreducerande hörlurar. Finns nog inte en ägare av hund med lite fjong i som överlever utan bur under valptiden 😄.

När det gäller "val av metod" så är det nog alltid bäst med den gyllene medelvärden. Säg till valpen när den gör fel, men belöna också det som är rätt. Dvs skäller den på andra kan du gott ryta till, men avslutar den så blir det fest. Är det ett stökigt hundmöte kan du ju muta dig förbi, att ta alla konflikter varje dag är inte realistiskt. Välj dina strider! Och ha fickorna fulla med godis :)
Och hur tänker du att du just nu uppmanade till ett brott mot djurskyddslagen? Förutom att det finns bättre träningsmetoder. Jag är fd ägare till 4 bruksschäfrar och 3 cane corso apropå hundar med fjutt i. Jag har aldrig haft en gallerbur i huset.

Liknande trådar

• Kontroll över larmande
  • Hund på besök
  • Att skaffa hund nr2
  • Övertrött unghund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn