Din första fråga har jag redan svarat på. Sedan kan självklart handledaren tyckt sig ha varit så tydlig men studenten uppfattat det annorlunda.
Finns inte undervisning i ämnen/kompetenser ska inte heller dessa examineras, om det ska hårdras.
Skrivundervisning finns på många ställen. Vi har precis haft workshop med en person från Chalmers dito och önskar så att vi kunde jobba liknande.
Självklart ska uppsatserna vara ett självständigt arbete, men har studenterna inte fått träna på kompetenserna som krävs för detta innan uppsatsen så anser jag att man behöver se över sitt pedagogiska upplägg.
Men jag är fortfarande nyfiken på om ni har med skrivande i kursmålen som examineras på tentan om du drar av poäng för dåligt språk. Och hur det i så fall är formulerat. Vi har haft ganska mycket diskussioner kring examination av generella kompetenser och det är alltid bra att höra hur det görs på olika håll. Vi har rätt dålig fantasi kring hur vi gör och skulle behöva utveckla det hela.
Man drar inte av poäng för dåligt språk. Eller för någonting. Däremot är det ganska vanligt att studenter delar den missuppfattningen: att när man betygsätter så börjar man på full pott, och så gör man avdrag för alla fel man hittar, däribland t ex språket. Så går det inte till.
Man börjar på noll, sen går man igenom aspekt för aspekt, t ex teorianvändning, röd tråd, språk/akribi, och värderar hur bra studenten lyckats med varje aspekt. Och så får man poäng för allt som är bra. Det som inte är bra får man inget plus för, det som är bra får man plus för.
Under handledningsprocessen påpekar man de svagheter man ser eller kan förutspå längre fram i processen, och försöker förmedla till studenterna hur de ska göra för att det ska bli bättre på de punkterna. Men någon sorts enskild skrivundervisning, att de får gå en liten individuell skrivkurs - så mycket resurser har man inte. Om språket är svagt så påpekar man grundproblemen, och hur de ska formulera sig för att det ska bli bättre, och sen är det upp till studenterna att kunna ta till sig och förbättra. Språket måste ju inte vara perfekt för att gå igenom heller, så man lägger inte allt krut på det på bekostnad av hjälp med t ex teorival, frågeformulering, syfte, struktur, teorianvändning, analysmetod, undersökningsdesign, osv osv. Det finns i regel ingen brist på saker att ta tag i, man kan inte fokusera bara på språket och låta annat bero, eftersom man såklart vill att studenterna får ihop sin uppsats.