Rasklubb och uppfödning igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, om det är är en frisk stabil hundsom blir lite osäker så är det precis så den ska reagera. Verkar jättebra.

Om ngt är jätteläskigt och framkallar adrenalinpåslag så blir inte reaktionen så. Det är precis detta jag pratar om, att gå från denna reaktion till den ovan

En hund som springer undan för en uppflygande overall får förstås ett adrenalinpåslag. Men de förhöjda nivåerna lägger sig snabbt när hunden kommer fram och inser att det bara var en helt vanlig overall som man kan gå förbi utan problem eftersom den är helt ofarlig.
Lite som att en människa får ett adrenalinpåslag om någon hoppar fram och säger bu men det lägger sig när vi ser att det är en kompis som skojar.
 
Det här var en våldsam feltolkning.

Jag har aldrig sagt att testerna inte mäter ngt alls, på mängdnivå stämmer det.
På din beskrivning är du som de flesta, stabil och bra ägare som naturligtvis påverkar litegrann, kan tänka mig att den otrygga hunden skulle vara ännu otryggare hos ngn annan,men inte påverkar signifikant.

Ärligt talat så har jag social fobi och är ganska nervös många av gångerna. Det har dock inte påverkat hundarna negativt. Man ska ju liksom inte göra något ändå så jag upplever att det har väldigt lite betydelse.
 
Men nu förstår jag ännu mindre. Menar du att om du pratar i vänlig ton till en hund som har sociala rädslor så kommer den bli trygg mot andra sen också? Du kommer att få bra avreaktioner mot spökena helt plötsligt mot en hund som varit helt tvärtemot innan? En ljudrädd hund kommer inte visa någon rädsla vid skrammel eller skott?

Typ ja, det kan faktiskt bli jättedramatisk skillnad.

Det som är kontroversiellt är att berömma att hunden berättar att den är rädd. Det påminner starkt om skvaller träning.

Men jag vet, folk har sett mig göra det 10 gånger och tror inte på det. Häst människor är värst. Vet alltid bättre men vågar inte sitta upp på hästen.

Just hälsningsträningen brukar folk förstå vad jag gör. Därför tog jag den
 
En hund som springer undan för en uppflygande overall får förstås ett adrenalinpåslag. Men de förhöjda nivåerna lägger sig snabbt när hunden kommer fram och inser att det bara var en helt vanlig overall som man kan gå förbi utan problem eftersom den är helt ofarlig.
Lite som att en människa får ett adrenalinpåslag om någon hoppar fram och säger bu men det lägger sig när vi ser att det är en kompis som skojar.

Om man kan hantera påslaget ja.
 
Om man kan hantera påslaget ja.

Fast ditt inlägg som jag svarade på lät det som om du ansåg att hundarna @linnsan beskrev inte hade fått något adrenalinpåslag eftersom de gick fram och undersökte.
Hundar kan initialt uppfatta något som jätteläskigt men lika snabbt inse att det inte är något farligt.

1595169314666.png
 
Fast man VET ju vad man mäter? Så länge inte rädslereaktionerna och bristen på nyfikenhet/oförmågan att avreagera beror på yttre omständigheter(t ex tillfällig sjukdom) spelar det ju ingen som helst roll vad de beror på. Det man vill åstadkomma är ju att avla för bättre mental hälsa och för det räcker det med att veta om en tilltänkt valpkull har ett mentalindex som ligger bättre eller sämre än medelvärdet för rasen. MH och BPH är utvärdering för avel, inget annat. I den aspekten spelar det öht ingen roll om en hund visar rädsla för att den har en "obehandlad psykisk sjukdom" eller att den är så lättstressad att den inte kan hantera sin omgivning. Ingen av dessa hundar bör ju gå i avel ändå.

Att schizofreni finns hos hundar är f ö knappast troligt. Jag är överlag väldigt skeptisk till att applicera mänskliga psykiatriska diagnoser på djur. Hur skulle man kunna avgöra om en hund har vanföreställningar t ex?

Det finns rätt många poänger mellan att skilja mellan rädsla och ångest både hos djur och människor. Rädsla är den direkta reaktionen på ett stimuli. Ångest är reaktionen på ett FÖRVÄNTAT stimuli. För en som hund som avreagerar snabbt behöver inte en viss rädslereaktion medföra några negativa konsekvenser. Däremot kan en hund som inte klarar av att hantera rädslan på egen hand få negativa fysiska effekter av stimulit även om ägaren tränat bort själva reaktionen.
Skottberörda hundar som tränats att ligga plats förhöjda kortisolreaktioner även om det inte syns på dem att de är rädda. Det är något man måste ha i åtanke om man har en rädd hund - bara för att den inte har en synbar rädslereaktion innebär det inte att den inte att rädslan är borta. Det är också därför hunden inte ska stå under lydnad på MH/BPH och skottet ligger sist, då hunden blivit belastad av andra saker.

Min poäng med frågerna är att man inte vet vad som försiggår i huvudet på hunden. Precis som du säger kan vi inte veta om hunden har vanföreställningar.

Att många hundar inte bör gå i avel är vi överens om
 
Typ ja, det kan faktiskt bli jättedramatisk skillnad.

Det som är kontroversiellt är att berömma att hunden berättar att den är rädd. Det påminner starkt om skvaller träning.

Men jag vet, folk har sett mig göra det 10 gånger och tror inte på det. Häst människor är värst. Vet alltid bättre men vågar inte sitta upp på hästen.

Just hälsningsträningen brukar folk förstå vad jag gör. Därför tog jag den

Det är ärligt talat inte så kontroversiellt. Jag ger min hund godis när han morrar.

Min har gått från att rabiat skälla ut folk och inte vilja hanteras till att ignorera dom elelr tom vilja gosa - på hans villkor. Han är fortfarande osäker. Men det märks inte om någon inte gör något som blir obehagligt i hans värld. Han står still när veterinären klämmer och känner, men morrar för att visa vad han känner. Hos en veterinär som hanterade honom klantigt så var hunden hysterisk istället.

Hunden är dock fortfarande socialt osäker. Men det märks inte på samma vis. Trycker man dock på rätt knappar så kommer det fram.

Jag har väldigt svårt att se hur du ska få en hund som är rädd pga sin genetik att bli totalt orädd och trygg.
 
Det är ärligt talat inte så kontroversiellt. Jag ger min hund godis när han morrar.

Min har gått från att rabiat skälla ut folk och inte vilja hanteras till att ignorera dom elelr tom vilja gosa - på hans villkor. Han är fortfarande osäker. Men det märks inte om någon inte gör något som blir obehagligt i hans värld. Han står still när veterinären klämmer och känner, men morrar för att visa vad han känner. Hos en veterinär som hanterade honom klantigt så var hunden hysterisk istället.

Hunden är dock fortfarande socialt osäker. Men det märks inte på samma vis. Trycker man dock på rätt knappar så kommer det fram.

Jag har väldigt svårt att se hur du ska få en hund som är rädd pga sin genetik att bli totalt orädd och trygg.

Precis så som du jobbar, väldigt strukturerat, med kommunikationen mellan oss. Det finns de som tar fram elithundar i agility och de som jobbar med ångest.
 
Fast ditt inlägg som jag svarade på lät det som om du ansåg att hundarna @linnsan beskrev inte hade fått något adrenalinpåslag eftersom de gick fram och undersökte.
Hundar kan initialt uppfatta något som jätteläskigt men lika snabbt inse att det inte är något farligt.

Visa bifogad fil 54394

Menade snarare att de verkar "bra" jag har hela tiden hävdat att allt är samma sak, bara olika välreglerat reglage.
 
Min poäng med frågerna är att man inte vet vad som försiggår i huvudet på hunden. Precis som du säger kan vi inte veta om hunden har vanföreställningar.

Att många hundar inte bör gå i avel är vi överens om

Fast MH och BPH är inte till för att undersöka vad som försiggår i huvudet på hunden heller. Det är - återigen - beskrivningar av hundens beteende. Beskrivningar som visat sig ha hög korrelation med hundens beteende i vardagen och ett väl fungerande avelsverktyg om det används rätt.

Om du vill veta vad som försiggår i huvudet på hunden så finns det nog inga test som kan hjälpa dig. Men frågan är om det är särskilt relevant i rollen som uppfödare heller. Som uppfödare borde man se till att så många valpar i de kullar man tar som möjligt utvärderas så att man kan avgöra om man ska gå vidare med linjerna och i så fall vilka kombinationer som är lämpliga att göra, eller om avelsresultatet inte blev det man hoppades och man får leta nytt avelsmaterial.
 
Stämmer inte riktigt, jag är mycket skottberörd ,har ingen hund som brytt sig om det.

Det är inte riktigt så enkelt, jag får ångest när min häst halkar (på panikångest nivå, vi dör varje gång) han tycker bara att matte är korkad, han har ju 3 hovar till.

Däremot om det kom en barnvagn tidigare så frågade han mig om han skulle springa, då var det ju tur att jag kunde säga lugnt, nejdå barnvagnar är inte farliga så länge de är andras,vad bra att du frågade.

Sen tror jag det är värre att bli arg än rädd.
 
Det är inte riktigt så enkelt, jag får ångest när min häst halkar (på panikångest nivå, vi dör varje gång) han tycker bara att matte är korkad, han har ju 3 hovar till.

Däremot om det kom en barnvagn tidigare så frågade han mig om han skulle springa, då var det ju tur att jag kunde säga lugnt, nejdå barnvagnar är inte farliga så länge de är andras,vad bra att du frågade.

Sen tror jag det är värre att bli arg än rädd.
Väntar fortfarande på svar angående hur du ska förmedla en sådan diskussion på MH, där du - åter igen - absolut inte får påverka hunden på något sätt. Du ska bara stå rakt upp och ner och helst inte ens titta på hunden tills du blir tillsagd att göra annat.
 
Stämmer inte riktigt, jag är mycket skottberörd ,har ingen hund som brytt sig om det.

Min äldsta hund växte upp med min första hund, som utvecklat berördhet för skott, fyrverkerier, åska och andra höga ljud, som t ex glassbilen. Han är fortfarande, 7 år gammal, helt skottfast. När det åskar här ligger hundarna och sover. En orädd hund lär sig inte att bli rädd hur som helst.
 
Min äldsta hund växte upp med min första hund, som utvecklat berördhet för skott, fyrverkerier, åska och andra höga ljud, som t ex glassbilen. Han är fortfarande, 7 år gammal, helt skottfast. När det åskar här ligger hundarna och sover. En orädd hund lär sig inte att bli rädd hur som helst.
Exakt så!! Dom hundar som är bra mentalt blir inte påverkade av andra hundars rädslor, jag har själv märkt det på mina egna hundar genom åren dom ÄR födda med olika mentalitete helt enkelt.
 
Väntar fortfarande på svar angående hur du ska förmedla en sådan diskussion på MH, där du - åter igen - absolut inte får påverka hunden på något sätt. Du ska bara stå rakt upp och ner och helst inte ens titta på hunden tills du blir tillsagd att göra annat.

När jag tänker försörja m,ig på detta skickar jag en länk till min hemsida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 202
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 217
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 966
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 742
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp