Rasklubb och uppfödning igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är även jag nervös och orolig av mig, samt väldigt känslig för höga ljud; jag hoppar till även när jag är beredd. Det påverkar inte mina hundar det minsta.

Första gången min yngsta hund hörde en riktigt hög smäll var hon kanske 10-11 månader och en bil på andra sidan gatan baktände. Jag, som INTE var beredd, hoppade högt. Hon verkade inte ens lägga märke till det. :D
 
Exakt så!! Dom hundar som är bra mentalt blir inte påverkade av andra hundars rädslor, jag har själv märkt det på mina egna hundar genom åren dom ÄR födda med olika mentalitete helt enkelt.

Visst är de det. Det är dock de som är lite mitt emellan som kan gå åt vilket håll som helst. Sen tror jag att ingen i denna tråd är en levande katastrof som hundägare. Vill man verkligen går det nog att förstöra det mesta.
 
Eller så svarar du bara? Tror ändå inte marknaden för "träning baserat på mitt eget tyckande istället för forskning inom etologi och genetik" är speciellt lukrativ.

Haha, den marknaden är väldigt lukrativ, har du aldrig varit på en new age mässa?

Bara att jag kan hälsa lugnt på en stressad hund (det kan ni också om ni sätter er på rumpan och tittar på ägaren och inte på hunden och ger det 30 sek) skulle göra, och har gjort att jag tjänar pengar. Har raggat kunder i hundparken. Har blivit lite äldre och klokare sedan dess.

Folk som misslyckats med det beprövade söker nya vägar. Nu har svenska tränare blivit bättre med mjuka metoder så det kanske inte är lika lätt längre.
 
Jakthundar?
Finns nog inte många hundar som är så omskötta som dom.
En renrasig jakthund med bra resultat i skogen är värd rätt mycket kosing.
Och visar de aggressivitet mot människor tas de bort

De som är aggresiva och ägs av folk som tycker det är coolt med aggresiva hundar. Tror det fanns i Sverige tidigare, men har själ bara sett sådana utomlands.
 
Haha, den marknaden är väldigt lukrativ, har du aldrig varit på en new age mässa?

Bara att jag kan hälsa lugnt på en stressad hund (det kan ni också om ni sätter er på rumpan och tittar på ägaren och inte på hunden och ger det 30 sek) skulle göra, och har gjort att jag tjänar pengar. Har raggat kunder i hundparken. Har blivit lite äldre och klokare sedan dess.

Folk som misslyckats med det beprövade söker nya vägar. Nu har svenska tränare blivit bättre med mjuka metoder så det kanske inte är lika lätt längre.
Men snälla du. Ingen här har motsatt sig mjuka metoder eller har problem med att närma sig osäkra hundar med försiktighet.

Vi är dock flera här som motsätter oss att det ska krävas något slags riktad KBT-träning som hundägare, att det liksom ingår i en normalvettig hund. Rädslor av olika slag är ärftliga och bör inte avlas på, just eftersom det inte är sunt helt oavsett om det är vanligt eller inte.

Du ger sken av en rejäl övertro på dina egna förmågor utifrån vad du anser sig kunna göra med rädda hundar på bph (utan att faktiskt ha gått bph med en rädd hund), när flera här i tråden faktiskt har erfarenhet av rädda hundar och bph och jobbar på ett snällt, uppmuntrande, mjukt sätt i hundträning. Du är inte unik här i att använda dig av mjuka metoder och respektera hundens känslor, och du är inte unik i att lyckas nå positiva resultat med känsliga hundar.

Du är däremot tämligen unik i att förkasta forskningen och tro att just du av alla har en sån enorm inverkan på hunden med din blotta uppenbarelse att du kan styra hundens rädslor och nyfikenhet till önskade resultat utan märkvärdigare träning än Eva Bodfäldts skvallermetoder. Det är inte trovärdigt, och något du baserar helt på en egen känsla som går emot vetenskapens rön inom området. Vore jag du skulle jag omvärdera mina åsikter och reflektera över vad dessa egentligen baseras på.
 
Senast ändrad:
Visst är de det. Det är dock de som är lite mitt emellan som kan gå åt vilket håll som helst. Sen tror jag att ingen i denna tråd är en levande katastrof som hundägare. Vill man verkligen går det nog att förstöra det mesta.

Nåja, det finns hundar som varit vandringspokaler m e m men som inte fått förstörd mentalitet av det. När de kommer i rätta händer visar det sig att de är guldkorn.
 
Jag får lite samma vibbar som när jag hängde i en schäfergrupp och ifrågasatte deras påståenden att "de har visst raka ryggar, det är bara hur man ställer upp dem!" men sen vägrar lägga upp bilder på när de faktiskt står med en tass i varje hörn.
 
Jag får lite samma vibbar som när jag hängde i en schäfergrupp och ifrågasatte deras påståenden att "de har visst raka ryggar, det är bara hur man ställer upp dem!" men sen vägrar lägga upp bilder på när de faktiskt står med en tass i varje hörn.

Förstår vad du menar, men jag har sagt vissa saker under detta namn som gör att jag inte kan äventyra anonymiteten
 
Samma här.
Att hundar gillar någon som inte tränger sig på och är lugn är väl knappast något nytt under solen. Även de skyggaste hundarna brukar söka upp mig just för att jag inte bryr mig om dem. Behöver inte ens säga något. Kanske ska bli hundguru? :idea:

Om du behöver snabba pengar lagligt (men svart) så är det ganska bra sätt. Nu var jag ju lite road av Fisherling kommentar att folk skyller vilja ha forskningsbaserad hjälp. Särskilt etiskt är det inte, någon hjälp med hundmöten har det nog blivit. Är rätt bra på att se vem jag kan hjälpa.

Ska inte ragga kunder på buke. 😁
 
Men snälla du. Ingen här har motsatt sig mjuka metoder eller har problem med att närma sig osäkra hundar med försiktighet.

Vi är dock flera här som motsätter oss att det ska krävas något slags riktad KBT-träning som hundägare, att det liksom ingår i en normalvettig hund. Rädslor av olika slag är ärftliga och bör inte avlas på, just eftersom det inte är sunt helt oavsett om det är vanligt eller inte.

Du ger sken av en rejäl övertro på dina egna förmågor utifrån vad du anser sig kunna göra med rädda hundar på bph (utan att faktiskt ha gått bph med en rädd hund), när flera här i tråden faktiskt har erfarenhet av rädda hundar och bph och jobbar på ett snällt, uppmuntrande, mjukt sätt i hundträning. Du är inte unik här i att använda dig av mjuka metoder och respektera hundens känslor, och du är inte unik i att lyckas nå positiva resultat med känsliga hundar.

Du är däremot tämligen unik i att förkasta forskningen och tro att just du av alla har en sån enorm inverkan på hunden med din blotta uppenbarelse att du kan styra hundens rädslor och nyfikenhet till önskade resultat utan märkvärdigare träning än Eva Bodfäldts skvallermetoder. Det är inte trovärdigt, och något du baserar helt på en egen känsla som går emot vetenskapens rön inom området. Vore jag du skulle jag omvärdera mina åsikter och reflektera över vad dessa egentligen baseras på.

Alllrså, det vi är oense om är att jag är skeptisk mot tester. Alltså åsikter får man ju ha, det är väl ingen fara i om jag tror att jag får för bra resultat och ompröva dem?

Vad är problemet liksom, en extra kontroll?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 209
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 219
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 981
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 743
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp