Bukefalos 28 år!

reagerade han så pga. Havrekross?

H

Havregryn

Fullblodet mitt har jag skickat iväg ett tag till en bekant, hemma fick han 1 kg helhavre om dagen.

På nya stället finns det krosshavre och jag sa till henne att ge 1 kg av det.

hästen är nu på tårna vissa dagar.

har det att göra med krossat eller inte?

eller är det kanske "höstkänslor"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: reagerade han så pga. Havrekross?

jag skulle tippa på höstkänslor och nytt(?) ställe och så.
för krosshavre är ju snarare mindre pigghet i har jag lärt mig iaf. :)
 
Sv: reagerade han så pga. Havrekross?

det är hel havre man brukar anse ger piggare hästar, inte tvärtom.

Men jag tror jag läst nånstans att man inte ens vet VARFÖR hästar reagerar mer på helhavre, men att som sagt det verkar som att många faktiskt gör det.

så problemet borde alltså inte vara att hästen får krossad, snarare tvärtom....Kanske bara dubbel kolla med människan att det inte blivit nåt missförstånd med mängden bara, så hon inte ger mer än vad som motsvarade mängden i hel havre form..... :confused:
 
Sv: reagerade han så pga. Havrekross?

hmm.. okey!

Nja fel med mängden är det inte då jag själv varit och hälsat på och hon visade vad hoin gett honom.

Kanske bara "höstkänslor" då..

ville bara dubbelkolla.. =P Har tidigare trott att krosshavre ger "mer energi" för att hästarnba lättare tar vara på det eftersom det är krossat, men dock att man måste ge det snabbt då energin försvinner efter 2 veckor.

men men.. se där, man lärde sig något nytt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 364
Senast: Masqueradee
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 406
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig. Dag 1. I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS. Tog båten över...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 347
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp