Reserv människa eller inte?

Sandrahorse99

Trådstartare
Lite konstig fråga kanske men hade varit roligt att veta lite hur ni har det och tänker om reserv saker.:D

Jag tävlar och tränar mycket, vilket har då blivit att jag vill ha ett par benskydd fram och bak som jag har till tävling och ett som jag har till träning och när jag rider ut. För att dom man har på träning blir riktigt smutsiga och så ska man hinna tvätta dom dagen innan funkar inte.
Träns skulle vara perfekt att ha ett lite finare till träning och tävling. Så det redan är färdig putsad dagen innan.

Det där med täcken är en sak som jag tycker är viktigt att ha i reserv lätt hänt att det går sönder när man har en polle som gärna rullar i leran. Vad tycker ni har ni flera täcken i reserv? Eller köper ni ett till täcke när det andra gått sönder?

Schabrak oj blivit en hel del och ändå bara haft hästen i 8mån, visst fått 4 schabrak och resten köpt och är då 5st som jag köpt.. Lite väl många hehe. Men jag vill gärna matcha speciellt med schabrak :laugh: Har ni många schabrak?

Jag använder sporrar på min häst och har då alltid ett par extra sporrar med mig på tävlingar och självklart extra sporremmar för att ´tänk om` dom går sönder.

Grimmor och grimskaft, är det mycket av men det är ingen direkt dyr kostnad (oftast).
Även extra tyglar har jag för ifall dom skulle gå sönder.

Vad tycker ni om reserv saker, och hur mycket har ni ? Bättre att ha reserv av sakerna som lätt kan gå sönder eller köper ni nya efter det gått sönder? :)

Hoppas jag får några svar! :banana::bump::bow:
 
Vad jag är van vid så har de flesta som tävlar separat tävlingsutrustning så som benskydd, träns, schabrak, täcken som används just till tävling /träning och inte till vardags . Undantag är sadeln .
 
haha, jag tänkte först på reservmänniska som vem som skulle ärva hästen om man dör.. :D

Sånt har jag funderat över många gånger, vart mina djur ska ta vägen om jag trillar pinn. Ena får nog gå hästhimlen till mötes, han är lite för speciell för att behålla eller sälja.
Stoet.. ja där hade jag nog lämnat vägen öppen för sambon att göra som han vill. -Skicka iväg på inkörning/inridning och behålla eller iväg till fodervärd.

Ursprungsfrågan. Jodå, jag är nog en reservmänniska (haha), har flera reservträns, sadlar, täcken etc. Men försöker minska ner !
 
Jag är nog en reservmänniska till viss del. I höstas lärde jag mig att det är bra att ha ett par extra vita byxor med sig att visa hästen i när man är iväg om en "olycka" sker :cautious: Så slipper man skämmas och dra på dom ut och in :o :laugh:
Men vi vann ändå :up:

AQFAAAACk4VodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDA1MzQwMS83LTMvaW1nXzIwMTQxMTAxXzE1MzU1Ml81NDU0Zjk2ZWUwODdjMzRjNjhlNGEwMTIuanBn
 
Jag tävlar inte men har en uppsättning utrustning som får bli skiten (används vid uteritt mm) och en som används vid träning eller när jag vill "klä upp" hästen.
Täcken har jag många i reserv, framför allt kan jag kombinera dem på olika sätt så de täcker in alla väder..
 
Jag har bara 2 tävlings schabrak och ett sett senskydd i reserv.
Träns har jag ett till varje gren, damasker och lindor har jag både hemma och på träning/tävling.

Har iofs tävlings senskydden på terräng träning också då bak senskydden är samma märke och färg ; ).
Tävlar egentligen för sällan för att ha flera uppsättningar endast för tävling. Försöker att använda allt jag har och det jag inte använder säljer jag

(Fast ett par tävlings stövlar, 3 tävlings toppar och 3 par tävlings byxor har jag också :o, men då är det sånt jag köpt för att det gamla inte passat helt.)
 
Har en ganska genomtänkt täckesgarderob, helklipper vintertid.

Två regntäcken, ett100g, ett 200g, två 300g. Ett ylletäcke, ett funktionstäcke.

Med den garderoben går det att kombinera ihop nått vettigt även om ett eller tom två täcken skulle gå åt skogen.
 
Jag hade alltid reservgrejer, skydd och täcken. Eller jag tycker lite att det ändå alltid är bra med täcken att byta med. Skydd hade jag av någon anledning också många av ifall något skulle gå sönder. Egentligen två av allt minst, det ända jag inte hade två av vad sadeln faktiskt.

Man samlar ju också på sig väldigt mycket genom åren så det är nog inte särskilt medvetet jag haft reserver egentligen. Har mest blivit så.
 
Jag köpte så mycket grejer under de första fem åren med hästen att jag automatiskt har det mesta i reserv. Och visst har jag svårt att kasta saker som kan bli bra att ha någon gång :p.

En nackdel med att köpa så mycket grejer i början är att man plötsligt inte längre kan försvara att man köper nytt, eller åtminstone jag vill slita ut det gamla först. Vilket gör att jag nu står med en miljon (nåja, kanske sexton) halvgamla, halvtråkiga, halvslitna schabrak men inte kan rättfärdiga att köpa ett nytt och fint :p.
 
Jag vill ha så lite prylar som möjligt ;)

Har flera träns, främst ett till varje sadel (hopp och dressyr), skiljer dock inte på vardags och tävlingsträns utan kör på samma.
Schabrak har jag dock två till tävling, ett till varje sadel.
Har annars typ 4-5 schabrak till varje sadel så det är ju inte löjligt mycket.
Benskydd har jag en uppsättning till dressyr, en till terrängen och två uppsättningar till hoppningen.
En reservgrimma + grimskaft i transporten och ett par extra i stallet.
För går en grimma sönder så behövs ju en annan just där och då det har man ju inte tid att åka iväg och köpa en ny.
Går ett par tyglar av eller tränset sönder så tar jag bara ett annat oavsett om det matchar eller ej, behöver inte ha specifika reservtyglar osv.
Täcken har jag minst 2 av allt, för min häst går på lösdrift så då behövs dubbel uppsättning vid skitväder så jag kan lägga på ett torrt när det blöta hänger på tork.
 
Jag har många reservsaker ;) :D
Framförallt schabrak...har måånga schabrak -och många gånger matchande lindor till dem. Är lite av en prylnörd får erkännas.

När jag åker och tävlar (eller åker iväg med hästen överhuvudtaget) så har jag gärna reservgrejer med, ett extra träns, sporrar, vita byxor osv.
 
Nu har jag visserligen några hästar, men har nog 50 träns, 200 täcken, 40 uppsättningar benskydd, 100 tyglar, 150 schabrak, där det mesta bara ligger.

Däremot använder jag inte olika utrustning hemma och på tävling. Hästarna går med samma träns benskydd på tävling som hemma. Även om det blr skitigt hemma, så måste de göras rena oavsett om jag ska iväg dagen efter eller rida hemma.
 
Har inte tävlat på länge men åker och tränar varje vecka.

Jag har inte tänkt så mycket på att ha saker i reserv, det blir så ändå :p Särskilt eftersom vi har tre hästar hemma. Men försöker ändå att inte ha för mycket i onödan. Träns och tyglar vill jag gärna ha reserv men jag har ändå några olika uppsättningar eftersom jag vill variera bett och nosgrimma. Brukar slänga med ett extra träns när vi åker och tränar, så typiskt om något går sönder när vi lastar ur eller så.

Täcken har jag så jag klarar mig till nöds om något går sönder eftersom vi har lösdrift och jag vill kunna byta till torrt täcke efter ridning. Köper nytt när något kasseras. Grimmor och grimskaft finns ett gäng av också.

Boots har jag många liggande till ena hästen eftersom han förbrukar dem. Vill dessutom växla mellan modeller för att han inte ska få skav.

Har dock inte olika utrustning på träning och hemma mer än att jag har en uppsättning mer slitna skydd som används i skogen eller om de andra är blöta. Vill hellre ha få grejer av bra kvalitet och då får de tåla att användas.
 
Det enda jag hade reserv var eksemtäcken. Hittade 7 stycken när min häst gått bort. Sen hade jag många grimmor, alla tror jag att jag fått eller ärvt. 2 bett som inte använts på 12 år.
 
Jag har lite varierande uppsättningar av träns och sadlar, men det är mest för att de används till olika saker (dressyr/hopp/galopp osv). Täcken har jag inte haft fler än ett av varje, ingen av hästarna i stallet där jag står är täckesbitare och vi har torkrum så ponny hade alltid torrt på morgonen oavsett hur det regnat :)
Ridhjälmar är det enda jag har två av medvetet. Nu måste jag ha det eftersom de används till olika discipliner, men har alltid haft två innan också.

Schabrak har jag många. Dels för att jag har många sadlar men mest för att det är roligt att köpa och kunna variera :p
 
Jag har nog ganska mycket av det mesta :angel:
Så har jag hållt på i snart trettio år också också. Så jag har samlat på mej endel:D

Endel slängs när det blir väldigt slitet såklart men det mesta jag har är användbart fullt ut även om det ligger nerpackat och inte passar aktuella hästar.
Skulle kunna ha köpstop i minst tio år framåt och ändå inte hinna slita ut grejorna.

Jag har gärna reservsaker med på tävling tex, särskilt om jag åker långt, men överdriver inte. Nu har jag inte varit på meeting men hade jag det hade jag definitivt haft fler reservdelar med mej.
På en vanlig tävling eller åka med ovan häst har jag gärna med mej reservdelar i säkerthetsaspekten. Linor, extra grimma, grimskaft, extraträns eller tyglar reflexer osv osv.

Jag har mycket av varje men skiljer inte så ofta på tävling/träning/vardag. Dels slits det inte så himla fort eftersom det finns att variera med så att säga :o. Dels vill jag ha fina/bekväma/'ingådda' saker såväl hemma som på tävling.
 
Jag är en reservsamlare. Nu för tiden är det mest alla andra som har nytta av mitt reservtänkande då det alltid finns allsköns konstiga bett, en sadel som kan tänkas passa, grimmor för alla tillfällen etc. På den tiden jag tävlade så var extra grimma och grimskaft, extra lina, extra tyglar standardutrustning. Oftast var det någon annan som hade nytta av det då med.
Reservtänkandet går inte att komma ifrån. Trots att jag inte ens har dragkrok på ena bilen så ligger det ändå en kniv och grimma + grimskaft i den. Det ingår liksom i hästägarens standardutrusning i bil i min värld
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 222
Senast: Acto
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 214
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 164
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattunge nr2
  • Kön katt nr1
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp