Reserv människa eller inte?

Jag har haft häst(ar) sedan 1996 och har genom åren samlat på mig en hel del reservprylar. Har tänkt att någon gång har jag en häst som kan ha den här grejen och se där, efter några år så är det så :D Sparar dock inte allt utan har gett bort en hel del, bland annat till den lokala ridskolan. De fick stigläder och stigbyglar bland annat, i min sadelkammare hänger nämligen inte dressyr- och hoppsadlar längre. Numer försöker jag att bara spara sådant som det finns någon realistisk chans att det kommer till användning. Har flera hästar och de delar i så stor utsträckning som möjligt på utrustningen. De har dock alla sadel och några träns var (jag orkar inte justera storleken/byta bett mellan varje häst)

Till tävlingar brukar jag ta med en extra sadelgjord och skjorta (om det är tvådagars brukar jag ha extra jeans och padd också). Träns har jag nästan alltid två med mig om jag vill byta mellan träns- och stångbett, det fungerar som reserv också. Extra grimmor och grimskaft finns alltid i bilen. Till träningar brukar jag inte ha extragrejer med mig, räknar kallt med att kunna låna/köpa något nytt om det behövs.

Till mig själv har jag särskilda tävlingskläder men hästarna har sina vanliga grejer, jag försöker bara komma ihåg att putsa lädret innan jag åker :D Jag ser ingen mening med att ha "fula" grejer till vardags, jag vill ha snygga saker jämt så därför skiljer jag inte på utrustningen på det sättet.
 
Hmmm, jo hela loftet är väl reservsaker typ. Har massor av allt.

Men framför allt, har jag i tranporten lådor med grimma, grimskaft, komplett träns, hoppsadelgjord, dressyrsadelgjord, longerlinor, hjälm osv. Alltså allt möjligt som är reservsaker om vi missat ta med till tävling eller om något går sönder.
Sadelgjorden har vi lånat ut när kompisarna glömde sin. Annars ligger det mest där och är "bra att ha".
 
Jag har två sadlar (en hopp och en dressyr), vilket kanske inte räknas riktigt i och med att de används till olika saker. Utöver det har jag en uppsättning "fulskydd" som jag använder hemma, som var billiga och som inte gör något om de går sönder, samt en uppsättning finare som används vid tävling. Likadant har jag ett vanligt träns (billigt) som jag använder till vardags och ett finare som bara används vid speciella sammanhang (mest nostalgiskt värde egentligen, min gamla ponnys tävlingsträns). Hästen har ett vitt schabrak som enbart används på tävling (så himla opraktiskt med vitt annars, men snyggt på en mörk häst).

Sen har jag ju så klart flera schabrak (mest för att det är roligt att variera sig), flera uppsättningar tyglar (för att jag inte gillar de där som följer med när man köper nytt träns och därför samlar dem på hög, använder bara ett par tyglar/träns) och flera uppsättningar ridbyxor av dels samma anledning som schabraken, dels för att det blir lite jobbigt om man ramlar i leran/får en monstermensfläck på byxorna och måste tvätta dem, och de inte hinner torka till nästa dag. :o
 
Lite konstig fråga kanske men hade varit roligt att veta lite hur ni har det och tänker om reserv saker.:D

Jag tävlar och tränar mycket, vilket har då blivit att jag vill ha ett par benskydd fram och bak som jag har till tävling och ett som jag har till träning och när jag rider ut. För att dom man har på träning blir riktigt smutsiga och så ska man hinna tvätta dom dagen innan funkar inte.
Träns skulle vara perfekt att ha ett lite finare till träning och tävling. Så det redan är färdig putsad dagen innan.

Det där med täcken är en sak som jag tycker är viktigt att ha i reserv lätt hänt att det går sönder när man har en polle som gärna rullar i leran. Vad tycker ni har ni flera täcken i reserv? Eller köper ni ett till täcke när det andra gått sönder?

Schabrak oj blivit en hel del och ändå bara haft hästen i 8mån, visst fått 4 schabrak och resten köpt och är då 5st som jag köpt.. Lite väl många hehe. Men jag vill gärna matcha speciellt med schabrak :laugh: Har ni många schabrak?

Jag använder sporrar på min häst och har då alltid ett par extra sporrar med mig på tävlingar och självklart extra sporremmar för att ´tänk om` dom går sönder.

Grimmor och grimskaft, är det mycket av men det är ingen direkt dyr kostnad (oftast).
Även extra tyglar har jag för ifall dom skulle gå sönder.

Vad tycker ni om reserv saker, och hur mycket har ni ? Bättre att ha reserv av sakerna som lätt kan gå sönder eller köper ni nya efter det gått sönder? :)

Hoppas jag får några svar! :banana::bump::bow:
Varken jag maken,eller döttrarna tävlar men gjorde vi det skulle vi absolut ha "tävlingssaker" och "träningssaker" det verkar bara logiskt och vettigt- Till viss del, tyglar är bra att ha i reserv (har flera träns till pållarna så finns fler än varsin tyglar till dem) men har inga direkt reservtyglar men ska införskaffa, för det är något som är smart att ha i reserv.
Är lite av en täckesnörd och hästen har fler än hon behöver, dock inte ponnyn än (fast hon har så hon klarar sig :cool:) då vi bara haft henne sen augusti förra året ska införskaffa ett regntäcke till och ett fleecetäcke. Schabrak har de i massor, fått med på köpet när vi köpt hästarna. Likaså grimmor. Schabrak känns dock egentligen inte som man behöver så många egentligen.
Vad gäller det mesta till hästarna så har vi överflöd men som sagt knappt köpt mycket själv (förutom täcken då) utan utrustning som följt med hästarna.
 
Självklart har jag reservsaker.
Har reserv träns med tillhörande tyglar.
Bett
Har flera olika alternativ med täcke då jag har 4 hästar att täcka och nog med täcke att ingen ska behöva gå med ett blött täcke eller frysa. Har både vanliga och liners så att säga.
Benskydd, har ett träningset per häst och ett tävlingset. Orkar inte tramsa med rengöra träningsetet + få det hinna torka till tävling dagen efter.
Schabrak, har vardagsschabrak och tävlingschabrak. Älskar schabrak. Har för många. :rofl:
Handskar till mig själv.
Vita tävlingbyxor har jag flera av
2 olika tävlingskavajer är bra att ha om man tex ska tävla 2 dagar i rad och har svettas kopiöst i den ena och den behöver tvättas och man inte vill stinka..:o:D:p
 
Har massor i reserv. Täcken är något jag gärna har mycket av då det kan gå sönder. Sen ett flertal träns, bett, schabrak, stigläder, stigbyglar, grimmor, grimskaft osv. Självklart även extrema mängder stallutrustning, borstar och sjukvårdsutrustning. Sadel har jag alltid minst två av men de är då till olika typer av ridning.

Sen mycket beror nog på att jag är så rädd att få saker stulna då det hänt vid ett flertal tillfällen i olika stall och då är det bra med extrasaker som man kan plocka fram. Sen tvättar jag saker och fixar så då kan det vara bra med extra när de torkar. Träns är till exempel även bra så jag kan ha olika bett till olika träns.
 
Tillhör också de som har reservgrejer. Dels pga flera hästar med olika storlek genom åren, men också för att jag "bytt upp mig" på olika saker, har bytt tränsmodell, fått grejer av vänner, fick med grejer till första hästen osv. Har tex både regntäcket och de gamla benskydden jag köpte till en foderhäst i reserv då egna hästen fick lite dyrare och bättre skydd och ett täcke som passade perfekt. Tyglar, träns, bett, grimma/grimskaft, komplett sadel (en hopp en dressyr) och gjordar finns - och används - i dubbel uppsättning, täcken i olika tjocklek, schabrak mm. Det som inte finns extra av är nog egentligen bara häst, matte, ridstövlar, transport och tömkörningsutrustningen:D.
 
Jag hör till den (udda?) skaran som vill ha så lite prylar som möjligt. :p

Det enda jag har i reserv är grimma, ifall den han har skulle gå sönder så underlättar det för stallägaren om det finns en hel att använda vid insläpp/utsläpp.

Har även ett par täcken i reserv, ifall de skulle gå sönder eller helt enkelt bli blöta och inte hinna torka till dagen efter. Har alltså två st 100 g och två st 200 g.

Sen har jag faktiskt två träns också, men inte med tanken att det ena är i reserv utan för att jag helt enkelt tröttnade på det ena som var gammalt och inte särskilt roligt läder.

På den tiden som hästen var ridhäst hade jag även en uppsättning schabrak för att kunna byta när de blev svettiga och skitiga, utan att behöva tvätta i tid och otid.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 214
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 164
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 073
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp