Rida med skygglappar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 6 961
Sv: Rida med skygglappar!

har jag skrivit det? Om du har uppfattat det så så ber jag om ursäkt, emn dina inlägg har varit väldigt troll-lika

Som jag har skrivit tidigare idenna trad, ska jag prova hemma pa ridbanan forst. Jag tror inte skrynklig matt folie reflekterar, men far jag det problemet far jag losa det. Jag tror att det sitter kvar pa transet om jag virar fast det. Men..allting ar bara en tanke an sa lange, vill med denna trad reflektera tankar. (Har for ovrigt hittat billiga beg. skygglappar:) )

okej, prova går alltid. Annars kanske du kan prova att klä in dom med något? fast jag skulle nog satsa på de begagnade.
Skriv gjärna i tråden om hur det går! :)

jag skulle träna hästen istället för skygglappar, tycker inte det är särskilt snällt mot hästen :(

Till dig och Salinero och ovriga som vill saga sitt:
Jag har manga ideer, och skygglappar ar en. Den vill jag nu spinna pa. Om jag vill hora era asikter om ovriga ideer, lagger jag in nya tradar

Men herregud, tagga ner. Det här är ett forum, där allas åsikter får göras hörda. Du skrev ett inlägg och bad om svar, och den som ger sig in i leken, får leken tåla:cool:
/Horsen, som svarar på inlägg som hon vill

Men sjalvklart ska alla fa saga sin mening, och det ar det jag vill:) Jag har aldrig ridit med skygglappar, och ville veta om era erfarenheter. Vill man gora ett inlagg, tycker jag man kan halla samma ton som traden. I detta fall valdigt neutralt. Jag ar lite trott pa bjabb

jag tycker inte att man ska behöva massa extra grejer för att kunna rida sin häst. jag förstår om det är otrevligt om hästen skyggar, eller vad gör han för ngt? blir han väldigt rädd? hoppar åt sidan eller ngt annat? för är det bara skutt hit och dit, eller är det så du ramlar av? det bästa är väl att träna hästen (leda den) eller att jobba h*n över grusvägen så h*n får annat att tänka på. hoppas det löser sig till det bästa (utan skygglappar :D

ta två kartongbitar, dom e bruna och neutrala för hästen. gör två hål i hörnen på samma sida som du kan fästa ståltråd i och vira runt sidostyckena. gör sena ett hål till på ovansidan som du kan dra en stråltråd igenom och dra i luften ovanför pannan till den endra kartongbiten. då hålls de i läge och faller inte bakåt...
lycka till..

Hej!

Jag vill bara smita in och påpeka lite försiktigt att en del hästar kan bli rejält skärrade av skygglappar. Precis som någon sa så kan de bli mer ovilliga att vända på gången etc... Men det jag tänkte på i första hand är när du ska sitta upp. Inte så roligt om din häst plötsligt blir skiträdd för att "ett rovdjur" som den inte ser plötsligt hänger i sadeln...

(Fick själv rådet att släppa en häst i hagen med skygglappar första gången hon hade det och hon gick bara runt runt på stället)

För min del får du gärna prova med skygglappar, men en ide kan ju vara att till en början bara gå ut och gå lite med dem så att du vet hur din häst reagerar.

Hur som helst, lycka till...

//Lillan

Du vågar inte säga något om hur din häst är men jag misstänker att han är tittig/skvättig eftersom du överväger att sätta skygglappar på honom.

Du vet säkert en hel del eller allt som jag skriver här men jag säger det ändå:
Att han är tittig beror på att han är osäker och rädd om sig; att vara på sin vakt är en överlevnadsinstinkt som är högre hos vissa hästar än andra. Jag har själv en tittig häst och skulle aldrig komma på tanken att sätta på skygglappar. Om du är rädd, blir du mindre rädd om någon håller för ögonen för dig eller släcker lyset så du inte ser det farliga? Snarare tvärtom skulle jag tro. Så han kanske kommer gå lugnt och försiktigt förbi golfbanan för att han inte vågar göra något annat med minimerat synfält, men jag tror definitivt inte att han mår bra inombords och jag tycker att det är upp till oss som hästägare att respektera dessa djur som gör så otroligt mycket för vår skull.

På min egna häst har jag märkt att det bästa jag kan göra är att fokusera på något helt annat än det som hästen fokuserar på; slappna av även om hästen inte är avslappnad och låta hästen ta den tid den behöver men samtidigt vara konsekvent och se till att vi går i den riktning som jag vill (men här har jag märkt att ju mera agressiv (spö, arg röst, hård skänkel) man är, desto osäkrare blir hästen och desto större blir dess önskan att ta sig ur situationen = springa/öka tempot/backa/skygga.)

Om du tycker det är obehagligt så tycker jag du hellre ska hoppa av och leda hästen den delen av vägen som är jobbig - hellre det än skygglappar i alla fall.

Lozzan skrev Är du allvarlig nu eller bara väldigt fel? Jag tycker inte det var en lamplig ton. Men jag vet, jag ar kanslig:smirk: :cool:

Ok, kanske lite spydigt men så farligt var det väl inte? Sen kan jag förstå att man ibland "vänder tagarna ut" för att vissa har en onödigt taskig ton i sina svar.

ps. själv börja jag fnissa när du beskrev dina hemmagjorda skygglappar - såg en syn framför mig hur det flög prasslande folie över hela golfbanan och hästen skenade iväg! :D :bow: :D

Hej!

Jag vill bara smita in och påpeka lite försiktigt att en del hästar kan bli rejält skärrade av skygglappar. Precis som någon sa så kan de bli mer ovilliga att vända på gången etc... Men det jag tänkte på i första hand är när du ska sitta upp. Inte så roligt om din häst plötsligt blir skiträdd för att "ett rovdjur" som den inte ser plötsligt hänger i sadeln...

(Fick själv rådet att släppa en häst i hagen med skygglappar första gången hon hade det och hon gick bara runt runt på stället)

För min del får du gärna prova med skygglappar, men en ide kan ju vara att till en början bara gå ut och gå lite med dem så att du vet hur din häst reagerar.

Hur som helst, lycka till...

//Lillan

självklart ska man ju vara försiktig, men det är lite konstigt att mna på travhästar bara slänger på den rakt av i satllet sen kör man iväg - och det går hur bra som helst. även om den e 1 år eller 12...
så kan det inte vara så att det blir vad man gör det till?? om man själv e nervig och tror att hästen ska reagera hur starkt som helst så gör den det. medan om man bara gör iordning hästen och rider iväg som om inget hade hänt så förstrstår hästen att allt är som vanlit och och trippar iväg avslapnat.

Och du har aldrig varit med om att en travare blivit bakrädd när den fått helstängt på? det har jag....

Det kan väl aldrig vara fel att uppmana någon att vara försiktig:confused:

Faktum är ju att hästen inte ser bakåt med helstängt på och därför kan reagera annorlunda, och som travmänniska "vet" man ju att man ska vara försiktig med t ex boxdörrar osv medans ridhästfolk sällan använder liknande utrustning och kanske inte tänker på det..

Sen behöver man ju inte göra nån stor sak av det, var försiktig när du prövar nåt nytt bara!
Du slänger dig väl inte upp på ryggen på en oinriden häst eller kör en nyss inkörd häst i sulky...?

Jag haller med dig fullstandigt, problemet ar att de har berattat formig att det ar over 1 km genom golfbanan. Jag kommer prova lite alternativ och sedan se vilket passar min hast bast. Nu har jag fatt massor av nyttiga tips om skygglappar, tack alla ni:bow:

Grejjen ar att allt for ofta laser man trevliga tradar som sen det dyker upp ett neggat inlagg i, det ar trakigt tycker jag.

Jag har faktiskt oxa jobbat med trav, bade i Sverige och Italien, och det ar sallan problem med huvudlagen, vad jag har varit med om:)

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 340
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 420
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hemmet Har de flesta ingen aning om hur skunk luktar. Det gar inte att beskriva. Graden av vidrighet ar varre an nagon kan forestalla sig om... 2
Svar
34
· Visningar
4 842
Senast: Skjøldur
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt... 2
Svar
24
· Visningar
3 309
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka