Rida med skygglappar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 6 961
Sv: Rida med skygglappar!

Nu finns det ju en liten risk att jag glider av det egentliga trådämnet lite, ber om ursäkt för det...

Visst är det så att en massa olika utrustning passerar genom en travhäst liv, detta kan kastas av och på från dag till dag. Och visst är det så att en häst i mångt och mkt blir vad vi gör den till.

Men, i fallet jag beskrev med hästen som jag släppte en stund i hagen med skygglappar på (även om jag personligen inte tycker att en hage är den bästa platsen att prova sånt på eftersom hästen kan fastna i staketstolp o liknande) var just en travhäst och hon vägade inget annat än att bara gå runt runt på samma fläck eftersom hon inget såg.

Dessutom är ju faktum också inom travsporten att många hästar blir hetare (även om vissa blir lugnare också) när de går med helstängt, därifrån kommer ju den "norska gasen".

Som ridmänniska (jag har en fot i båda världar men kommer ursprungligen från ridsidan) så är ett huvudlag med skygglappar mkt mkt ovanligt och jag kan erkänna att innan jag blev en del av travvärlden så hade jag ingen aning om hur en del hästar kan komma att reagera på nåt sånt.

För att komma till fallet som tråden handlar om: Personen i fråga har ju redan problem med sin häst och undrar om det finns fler som tror att det kan funka. Kanske, kanske inte, det är ingen som vet innan personen i fråga har provat. Dock tycker jag (alltså min egen åsikt) att ett stängt huvudlag bara löser symptomen och inte själva problemet. (Om hästen inte skyggar längre så beror det på att deninte ser, inte för att den har fått kolla in läget med flaggor, golfare och flygande bollar.) Men det är inte min häst och inte mitt problem. TS måste själv få avgöra vad hon vill utsätta sin häst och sig själv (och ev andra i omgivningen) för.

Alla hästar är olika, jag vet hästar som blivit oxtokiga av mindre saker än ett stängt huvudlag. Jag har för övrigt själv blivit trampad av en häst med stängt huvudlag när jag skulle sitta upp (detta var dock mkt mitt eget fel) men han var ändå van vid skygglappar.

Ta nu inte detta som ett personligt påhopp för det är det inte. Jag har bara valt att svara ditt inlägg med de erfarenheter jag själv har.

//Lillan

Lozzan skrev Är du allvarlig nu eller bara väldigt fel? Jag tycker inte det var en lamplig ton. Men jag vet, jag ar kanslig:smirk: :cool:

Om inte du tycker att det är en lämplig ton så borde du nog anmäla halva bukefalos.

Senast ändrad:

Och du har aldrig varit med om att en travare blivit bakrädd när den fått helstängt på? det har jag....

Det kan väl aldrig vara fel att uppmana någon att vara försiktig:confused:

Faktum är ju att hästen inte ser bakåt med helstängt på och därför kan reagera annorlunda, och som travmänniska "vet" man ju att man ska vara försiktig med t ex boxdörrar osv medans ridhästfolk sällan använder liknande utrustning och kanske inte tänker på det..

Sen behöver man ju inte göra nån stor sak av det, var försiktig när du prövar nåt nytt bara!
Du slänger dig väl inte upp på ryggen på en oinriden häst eller kör en nyss inkörd häst i sulky...?

men herre gud, jag fattar väl jag med att hästen inte ser bakåt med en helstängt - de är väl det de är till för?? annars har ja valt fel yrke.
självklart ska man vara försiktig - och jag har väl inte sagt något som helst annat heller!!!!!!
de ja menar är att ofta så blåses allt upp till 5000% hät bara för det gäller ridhästar - dom blir helt galan och helt psykiskt förstörda om man lägger på ett helstängt... du hör ju själv hur de låter. så då mena jag bara att det blir vad man gör det till. är man lugn och säker som ryttare så litar väl hästen på dig.
sen är dte väl en självklarhet och ryttarens ansvar att förstå konsekvensen av det - att dom inte ser boxväggar, kan vägra vända för att dom blir osäkra. men jag skrev väl för fasen inte att det bara var att slänga på dem och hoppa upp på e oinriden häst heller?? håll dig till inlägget jag skrivit!!!!!:crazy:

Senast ändrad:

Dessutom är ju faktum också inom travsporten att många hästar blir hetare (även om vissa blir lugnare också) när de går med helstängt, därifrån kommer ju den "norska gasen".

ja, och det kan vara en baktanke med att lägga på ett helstängt!! om du har en lat häst kan den bli pigg, har du en het kan den bli trygg och lugn, har du en vinglig kan den bli stabil.. du kan aldrig säga hur ett helstängt funkar förrän du provat det på din häst. men det finns normer som ovan.

en häst jag hade var SJUKT bakrädd - det gick inte att köra han för han slog som ett tok. när vi la på ett helstängt så blev han trygg och gick att köra hur bra som helst. slog aldrig igen..

sen en norsk gas har en annan effekt än ett vanligt helstängt, och ofta en annan konsekvens från hästens sida. så den har inget med ett helstängt att göra om du inte annvänder den i koncentrationssyfte. om dom blir heta av en norsk gas så är det inte för att hästen blir het av just den - det är VI som gör den "rädd" för den i så fall...

Senast ändrad:

Du skriver att det är bara att slänga på ett helstängt och knata ut och det tycker jag lätt kan tolkas som "piece of cake- inget att oroa sig för"

Det är sant att det i många travstall görs på det viset, men det är också så att travfolk använder sig generellt av mycket mer varianter på utrustning än ridhästfolk för att lösa problem/ bryta eller ändra beteenden och därför vet bättre vad de har att vänta. Finns nog ingen som sätter sig i vagnen bakom en häst som första gången har helstängt på utan att vara vaksam.

Det jag försökte göra i mitt första inlägg var att upplysa TS om vad som kan hända, för tro mig, det är inte alls självklart när man aldrig haft att göra med sån utrustning! Nu visade det sig sedan att TS också sysslat med trav och visste vad hon gjorde, men ett råd i all välmening är väl aldrig fel?

Och det är inte säkert att ryttaren som för hästen är att lita på annars fortfarande är det NÄR HÄSTEN INTE KAN SE BAKÅT!
För ett utpräglat flyktdjur är det en radikal förändring att plötsligt bli utan mer än halva sitt synfält, och du gör givetvis som du vill, men jag skulle aldrig göra den ändringen utan att vara på min vakt och iaktta hur hästen beter sig...

Du har en hopphäst som är rädd för flaggor? Innan man tränar hoppning bör man träna ledarskap. En häst kan gå genom eld med dig om det är du som har ledarskapet. Det är även praktiskt att vänja sin hopphäst vid startflaggan..

anmäl gärna mitt inlägg

Du har en hopphäst som är rädd för flaggor? Innan man tränar hoppning bör man träna ledarskap. En häst kan gå genom eld med dig om det är du som har ledarskapet. Det är även praktiskt att vänja sin hopphäst vid startflaggan..

anmäl gärna mitt inlägg

Han ar inte radd for flaggorna:smirk:
Han gar igenom eld med mig:smirk:

Jaa, faktiskt! Det verkar ibland som vissa inte har fatt nagon uppfostran alls! Inte Lozzan, men vissa andra man laser. Jag fattar inte, det ar ju sa onodigt att "forstora" tradar med sina negativa inlagg

Min valack är rädd för kor så när jag inte orkade bråka med honom om det när jag skulle rida/köra förbi korna satte jag på honom helstängt. Funkade bra.
Han hade en tendens att tvärnita ibland när jag red galoppintervaller i full fart, det gjorde rätt ont att ramla av så då hade jag också stängt på honom tills han la av med att nita.

Självklart får du och alla andra göra precis som de vill med utrustning och grejer. Jag personligen skulle iaf gå ett varv runt stallet innen jag satte foten i stigbygeln, sen kanske jag är feg.

Jag tycker inte alls att det bara är att kasta på ditt och datt och sen tro att det är frid och fröjd... Vet en häst som inte klarade av någon extra utrustning alls, med ett tungband gick han inte att styra och både häst och kusk höll på att hmna bland traktorer och vattenbilar... Sedan provade de en sån där (bara för det så försvann ordet ur hjärnan på mig precis) stor ludd över nosen och hästen vägrade gå till en början och när den väl gjorde det så blev på enbart på bakbenen...
(Sedan har ju denna häst inte tjänat någonting heller)

Alla hästar är olika, det är något vi måste ta med i beräkningen...

//Lillan

*knapplån*
Har du provat? hur gick det?

Hej, nej, han har gjort sig lite illa i hagen, men ar inte halt langre iaf!
Jag vet inte ens om jag provar, tror inte jag kommer kunna sitta upp om han har skygglappar:crazy:

jag har vänjt mina körhästar genom att rida med skygglappar. Vissa blir jättetramsiga eller förstår plötsligt inte skänklarna. så allt kan hända. Ta det lugnt om du provar.

Haller med fullstandigt ;) . Grejjen ar att han inte ar nagon "vanlig" hast. Men, det ar mitt "problem".:cool:

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 340
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 420
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hemmet Har de flesta ingen aning om hur skunk luktar. Det gar inte att beskriva. Graden av vidrighet ar varre an nagon kan forestalla sig om... 2
Svar
34
· Visningar
4 842
Senast: Skjøldur
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt... 2
Svar
24
· Visningar
3 309
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka