Rida utan hjälm??

Två hjälmar har jag avverkat...

Jag har spräkt en hjälm, det knakade om den när man vikade den. Flög in i ett träd. Den slängdes efter ett par år :crazy: (var ifrån hästar ett tag efter detta)

Andra gången (med ny hjälm) landade jag med huvudet före och den hjälmen blev inte spräkt men jag slände denna på en gång och köpte ny!
 
Rider oftast inte med hjälm. Varför? Ja, det kan man ju fråga sig. Det har bara blivit så och nu tänker jag aldrig på att ta på mig hjälmen. Dumma mig!! :o
Fast när jag ska rida in min unghäst så ska minsann hjälmen på, och säkerhetsvästen också för den delen.
Har bara gamla hjälmar med flera år på nacken så det är nog dags att införskaffa en ny nu.

Måste säga att det är skönt att så många använder hjälm. Förr var det tvärtom.
 
Jag rider aldrig utan hjälm och har heller aldrig skadat mig (trots att jag har blivit trampad, skallad, sparkad o s v). Har en Champion för tillfället och jag har nog inte haft den längre än ett halvår; jag byter hjälm vartannat år men gärna oftare om jag har råd.
 
Rider inte utan hjälm. Av flera anledningar. Men en gång glömde jag faktist hjälmen och red ut i skogen och hoppade, utan träns dessutom. :crazy: Började från marken och tänkte då inte alls på att ta med hjälm. Sen har man ju gjort liknande tabbar när jag arbetade med min häst från marken och sen började med ridningen utan träns. Satt ju till en början bara på i några minuter och att det var ridning tänkte man ju inte på.
Har dock klarat mig utan skador eller olyckor, men det är ju inte skicklighet direkt.
Har en champion och den måste nog vara en fem-sex år gammal. :o Men är man fattig student så är man. :crazy:
 
Tycker det är upp till var och en om man vill rida med eller utan hjälm om man är vuxen.
 
Jag rider alltid med hjälm, det är en självklarhet som sitter i sedan ridskoletiden. Här omkring har jag SÄLLAN sett folk som rider utan hjälm.

Har dock tränat voltige tidigare (typ 10 år sedan), och då "red" man ju utan hjälm.
 
Jag har alltid hjälm och på min ridskola så har alltid instruktörerna hjälm, oavsett om det är den snällaste pållen i stallet som ska få bära dom. På min gamla klubb däremot kunde en av ridlärarna hoppa utan hjälm så dom var inte bra förebilder.

Min hjälm (som jag inte minns märket på) är ca två månader gammal, bytte för att den andra inte satt så bra längre och för att den började bli gammal. Har slagit i huvudet några gånger men inte skadat mig så man har ju hunnit förbruka ett par hjälmar genom åren...
 
Jag rider alltid med hjälm.
Men en gång när jag red upp från hagen på en medryttarhäst så hade jag den inte på.
Det var en fjording på 138 cm så jag tyckte väl att hon var så liten att det inte var någon fara. :crazy:

Jag har precis köpt en ny hjälm, för min gamla JOFA kändes inte riktigt säker. Nu har jag en svart sammetshjälm av märket Horka. Den passar perfekt och jag ska rida med den första gången på lördag. :)
 
har alltid ridit med hjälm o kommer att forsätta med det...
tycker det bara är dumdristigt att rida utan...
ser oftast ingen som rider utan här där jag bor...
kommer dock ihåg att en ridlärare gjorde det när jag var mindre men det har han slutat med nu
 
Jag rider aldrig utan hjälm! Skulle inte kunna tänka mej att rida utan den heller.
 
Aldrig aldrig att jag rider utan hjälm!! Vad som helst kan hända även med världens lugnaste häst. Har jobbat som assistent åt en kvinna som skadade huvudet i en ridolycka. Hon sitter i rullstol, kan inte prata å har stora svårigheter att styra sina muskler. Hennes liv vart förstört pga att hon trilla av å slog i huvudet! Så jag är väldigt avskräckt!!! :eek:
 
Jag skulle kämmas om jag inte hade hjälm på mej...

Jag har glömt den ett par gånger och öhhh det var såååå pinsamt..

Jag får för mej att folk ska tro att jag gör det förr att vara TUFF och att de ska tycka att jag e en fullständig jubelidiot... som ser as mesig ut.. och att de tänker att Fy faan så hon tycker att hon e så duktig på att rida hahahahaha alla kan ju ramla av oavsett hur bra man är...


FÖR DET E PRECIS SÅ JAG TÄNKER NÄR JAG SER ANDRA RIDA UTAN HJÄLM
 
Hejsan!
Tänkte bara säga att en ridlärare jag hade en gång tänker inte nämna namnet red nästan alltid utan hjälm.
Nog för att jag tycker det är upp till var och en som rider om man ska använda hjälm eller inte men jag använder den då alltid.
men jag tycker faktist att en ridlärare ska man ju se upp till och då dom yngre eleverna ser ridläraren rida utan hjälm kan ju dom också mycket väl sluta använda den bara för att deras ridlärare rider utan, vilket inte är så bra :/
 
Jag rider alltid med hjälm trots att jag har en mycket trygg häst. När jag åkt av tidigare på andra hästar har jag alltid slagit i huvudet. Borde dock byta hjälm nu eftersom den är sliten.
På min ridanläggning är det många som rider utan hjälm. Enligt klubbens riktlinjer ska man rida med hjälm men många struntar i det. Det är bara vuxna som rider utan hjälm, barnen verkar ha mer förstånd. De flesta har i alla fall hjälm när de hoppar.
 
Rider ni utan hjälm?
Nej, aldrig. Har nån gång varit nära, typ när hagen är långt bort. Men sen slår det mig att även våran ängel kan bli rädd och dessutom är det så gott som alltid barn 8-12 år i närheten. Har ni skadat er när ni ridit med/utan hjälm?
Tja, inte mer än blåmärken och så. Eller kanske en lätt hjärnskakning, obs med hjälm. Och nu har jag en sträckt halsmuskel eller nåt
Hur gamla är era hjälmar och vilket märke är det på hjälmen?
Sen maj någon gång, Hi-Lite Pro Plus eller nåt, från hööks :)
 
Jag rider inte alltid med hjälm, hoppar dock alltid med hjälm.
Jag dör hellre än skadar ryggen och blir invalid.

Har en blå Charles Owen hjälm i sammet med hakband i läder och en Pikeur GPA Titan. Har även en Just Toggs jockeyhjälm som jag nästan aldrig andvänder.
 
Rider alltid med hjälm, som de flesta andra här. Har ridit någon enstaka gång, typ när jag var i sydamerika men där fanns ingen hjälm. Kändes härligt med vinden i håret men livrädd för att ramla av.

Varför vet jag inte men en person som rider utan hjälm kan jag bara inte riktigt respektera. Än värre är det dock nästan när de har hjälm på sig men inte knäpper den. Varför då ha hjälm alls?

På ridskolor som är med i ridsportförbundet måste det väl alltid bäras hjälm till häst inom hela området? Sen visst på förmiddagen en vardag när det inte är någon verksamhet kan det fuskas men det är inte tillåtet.

Sen en lite kul historia från min tid på Irland. Var på ett stort ställe innehållande en ridskola. En av de som drev stället var en sån där man bara inte sa emot, man bara nickade och gjorde som han sa, alla gjorde det. Han blev vansinnig om han såg någon utan hjälm men själv red han aldrig med hjälm om han inte tävlade då han var tvungen. Så en eftermiddag red han i paddocken, utan hjälm, och så passerade en kille i 13-årsålder som just ridit sin lektion, stannade vid staketet och ropade HÖGT: "Hey, mister you should wear a hat!!!" Mannen blev vansinnig och red upp till honom och skällde ut honom och menade att han hade en mun större än sitt eget bästa (vilket han förvisso hade, pratade jämt) men det blev en klassiker och alla stod ju bakom den lille killen i hans uttalande men ingen annan vågade ju säga något. :D
 
mötte en häst och ryttare idag när jag var och promenerade på bilvägen. Det var en jätte söt häst som såg hur säker ut som helst bland alla bilar, men problemet var att ryttaren var utan hjälm, tyckte det var lite omoget när jag såg att det var en vuxen person. Det är ju levade djur man rider på även den säkraste hästen kan bli rädd :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 506
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
341
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 319
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp