Rida utan hjälm??

Har ALDRIG NÅGOSIN ridit utan hjälm och skulle inte göra det heller! Det värsta jag råkat ut för är en hjärnskakning, en stukad fot och en oändlig massa blåmärken. Min nuvarande hjälm är en enkel JOFA som gjordes 1995....Men ska nu köpa en ny hjälm!!
 
Rider ALDRIG utan hjälm. Har suttit upp utan hjälm på vintern då jag glömt av att ta på mig hjälm pga mössan. Har fått hjärnskakning när jag ramlade av en skenande häst för många herrans år sedan. Hade nog inte gått så bra utan hjälm.. Min hjälm köpte jag för ca 1/2 år sedan, det är en Chris Owen..
Jag tror att de som rider utan hjälm tror inte att det ska hända dem , att de ramlar av mm.. Sedan tycker jag att tränarna ska ha på sig hjälm för att föregå med gott exempel..
 
ja men på de allra flesta ridskolorna/större klubbarna brukar det faktiskt gälla hjälmtvång och det tycker jag är väldigt bra och det borde finnas på alla klubbar där ridskoleverksamhet finnes!!
 
Rider i regel alltid med hjälm!!!!
Jag har en årsny ridhjälm... försöker att byta ut hjälmen efter en rejäl vurpa eller när den börjar bli "för gammal"

Något som för mig är ofattbart är de som rider utan hjälm på sommaren för att det är för varmt och på vintern är ursäkten att då är det för kallt.. (då rider de bara i mössa)

men samtidigt är det ju upp till var och en ifall man vill rida med hjälm eller inte...
 
Jag rider alltid med hjälm, det har blvit en vanesak att ta på hjälmen, har den även då jag tömkör och longerar.
 
Jag rider ALLTID med hjälm. Känns olustigt att bara sitta på hästen utan. Efter att ha läst hemska trådar här så köpte jag en ny hjälm i helgen. En Wembley, nån som har erfarenhet av dessa?
 
Skulle aldrig sätta mig på häst ryggen utan hjälm.....
köpte en ny hjälm nyligen ca 6 månader sedan...
 
Jag använder ALLTID hjälm. Men vet flera som rider utan. En del verkar inte tycka det är snyggt med hjälm, andra onödigt? :confused:

De flesta jag sett är då både hopp och dressyrmänniskor som rider och tävlar runt 140-150 hoppning, samt i dressyren på MSV-nivå. Visst - det är duktiga ryttare det handlar om, men
jag tycker alla - oavsett vilken nivå man ligger på, borde använda hjälm..
 
Rider alltid med hjälm, men för fyra år sedan när jag var i marocko fick vi faktiskt för oss att rida...Hade ju inga hjälmar med oss och ingen annan där red med hjälm heller.
2 ridturer red vi alltså utan hjälm, och det är det enda jag har ridit utan hjälm någonsin.
Det var iofs ganska skönt eftersom det var så varmt, men det kändes ändå som att någonting fattades.. :smirk:
Min mamma ramlade dessutom av i en liten å..Men skadade sig inte som tur var. :crazy:
Summerset tror jag min hjälm heter och den börjar bli några år nu..4 år kanske..Håller precis på att leta ny hjälm. :)
 
Jag har levt över halva mitt liv.
Jag har överlevt utan hjälm, även om jag skadat andra kroppsdelar.
Ramlar jag av och spräcker skallen nu, så gör jag.
(Dock förstår jag inte hur jag skulle lyckas med det,
jag hinner knappt rida längre)
 
Självklart hjälm!

Men det är tråkigt med alla dåliga förebilder. En av sveriges mer välkända hoppryttare bor i vår by, varken han, hans fru eller deras hästflickor använder någonsin hjälm. Riktigt dåligt med tanke på alla fritidsryttare som ser upp till denna person. :mad:
 
Aldrig i livet att jag skulle rida utan hjälmm.. det ahr hänt mig en gång att jag ramklat, o va centimeter att slå i huvet i en trubbig sten..
hade jag inte haft hjärlemn hade jag slagit i huvet hårt..
kom i full galopp på en isläning och sadeln börja glida....
o jag ramlade...
jag vet inte vilket märkejag ahr, hjälmen är väl ca 3 år tror jag...
:rofl:
 
Jag rider alltid med hjälm jag med.

Har ridit utan två-tre gånger och då har det varit utomlands på turridningar där det inte fanns hjälmar. Känns "naket" att rida utan!

/ Maris
 
Jag kan säga att jag tidigare alltid ridit utan hjälm. Det var då på min förra medryttarhäst, en islänning. Nu använder jag alltid hjälm då jag rider ett ungt sto, tar det säkra före det osäkra.

Håller med att man tar onödiga risker när man rider utan hjälm, jag vet faktiskt inte själv varför jag red utan hjälm då. Antagligen kände jag sån trygghet på henne så det känndes som om det kvittade. Jag vet faktiskt inte, ärligt talat. Man är bara dum! :crazy: Även jag med andra ord!! :crazy:
 
Rider oftast med hjälm..
Alltid hemma men inte på tävlig för då har jag hatt!
 
jag har ridit utan hjälm en gång i hela mitt liv... inte d smartaste drag jag gjort...
d var förra sommaren o jag hade ridit drygt 45 minuter redan o min kompis skulle bara testa hästen så hon lånade hjälmen.. sen skulle jag rida o då orkade jag itne sätta på mig hjälmen för jag skulle ju BARA galoppera några varv...
d som var d dåligaste med d var att d kom ner en massa barn från lägren i stallet som såg mig rida utan hjälm o efter d så frågade dom om d va helt okej o rida utan hjälm...
kände mig ganska dum då... jag var ju självklart tvungen att säga nej... dum som jag var red jag en hispig häst oxå...
tur att jag var i paddocken... tänk vad som kunnat hända om jag ramlat av! jag ska då aldrig mer rida utan hjälm... tycker det e de sämsta som man kan göra...
 
bara det här, även om man känner hästen, litar på den till 100% så vet man Aldrig hur hästen kan reagera, den kanske ser något som du inte ser, o hoppar till.. du flyger av.
så för säkerheten, ha hjälm.
och om det är barn i närheten, föregå med gott exempel.
o ramlar du o inte har någon hjälm så täcker nog inte försökringen, om du har någon.
så snälla. använda hjälm. :bump:
 
håller med fullt! jag vet inte vad jag tänkte på... jag bara ORKADE inte sätta på mig hjälmen... efter d har jag jämt hjälmen på mig... skulle aldrig falla mig in att inte ha hjälmen på mig nu...
 
Jag har alltid hjälm och har aldrig ridit utan. Jag förstår inte människor som rider utan, vad tänker de på! Även om det är en skrittur till eller från hagen.

Jag har en Charles Owen hjälm som är runt ett halvår kanske. Jag har haft två hjälmar innan dess, jofa hjälmar båda två. Jag har aldrig slagit i huvudet men en gång när jag trillade av så var det repor på hjälmen när jag tittade på den efteråt men jag kände aldrig att jag slog i huvudet.

Sedan har jag en fråga också, får dressyr ryttare ha hjälm istället för hatt?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 506
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
341
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 336
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp