Rida utan hjälm??

inte på högre nivåer... då måste dom ha hatt... fattar inte varför... d kan ju hända dom lika mkt saker som när vi rider... men men...
 
jag tror inte att de får rida med hjälm.. hur konstigt det än låter så msåte de nog ha hatt. beroende på vilken klass...
men jag vet inte :confused:
 
Det är väldigt dumt att de måste ha hatt. Men det är på ett sätt dummare när folk som inte är tvingade att ha något annat än hjälm rider i just något annat än hjälm. Speciellt tex kända hoppryttare som Malin Baryard mfl, mfl. Det är också dumt att man måste (är det ett tvång???? :confused:) ta av sig hjälmen när man ska ta emot pris (jag tänker på stora tävlingar som sådana som ses på gbg hors show vet ej om man gör det på mindre tävlingar). Man kan undra varför man rider utan, vad är anledningen??!!! :mad: Arg på de som rider utan...
 
När jag rider överhuvudtaget ett pass eller rider ut har jag ALLTID hjälm!
Men några gånger när jag brukar rida bort till hagen när jag släpper ut henne så har jag faktiskt varit utan hjälm.. :angel:.
Men självklart ska man inte det!! :)
 
jag tycker att diskussioner som dessa har varit uppe lite väl många gånger nu. Varför kan man bara inte acceptera att den vuxna människan har ett fritt val?

Visst kan man tycka att man bör ha på sig så mycket säkerhetsutrustning som möjligt. Men då kan man ju undra varför inte alla ryttare som rider med hjälm även använder säkerhetsväst?

Det finns även en viss kulturskillnad mellan westernridningen och dressyr/hopp-ridning, både gällande utrustning och tänkande i tex hästhanteringen.

Generellt kan man väl säga att westernryttare använder en betydligt säkrare sadel, medan dressyr-ryttare använder hjälm. Givetvis finns det westernryttare som använder hjälm också, och även ryttare från andra ridstilar som valt westernsadeln.

Så, om man nu prompt måste försöka få alla att använda hjälm, varför är man inte lika ihärdig med att knöla ner varenda ryttare i en westernsadel också?

Som fotnot vill jag tillägga att den största säkerheten ligger i en välhanterad häst, där hanteringen är baserad på kommunikation. Det finns ofantligt många hästar "där ute" som jag aldrig skulle sitta upp på oavsett hur mycket säkerhetsutrustning jag hade till hands. (dvs om jag inte fick träna dem ett tag först)
Så fram för bättre tänkande i hanteringen. Om man sedan vill ha extra skydd i form av utrustning är upp till en själv. Men säkerhetsutrsutning på en felhanterad häst är likväl inte säkert.
 
Rider ALDRIG utan hjälm!!! Varför gör man det egentligen?
Köpte ny hjälm för 1 månad sen, en lättviktshjälm...minns ej märket. Har nog aldrig haft en hjälm som suttit bra, då denna är den första som sitter "som den ska".
Rider aldrig utan säkerhetsväst heller. Är sugen på att kasta av den ibland men då inbillar jag mig att något hemskt kommer hända bara för att jag tar av den.
 
Rider alltid med hjälm men när jag bodde i Schweiz använde ingen hjälm bara när de hoppade.
Tyvärr red jag ut några gånger utan när jag var där men skulle inte göra om det nu. Har sett för många olyckor där huvudet/hjälmen fått ordenliga smällar.
 
även om man rider typ western så är det fortfarande ett djur, som inte kan säga till dig att du nu blir jag rädd..
det spelar ingen roll att man sitter i en säker sadel för man vet aldrig hur en häst ska reagera, den kankse ser något som egentligen inte finns där och du sitter helt avslappnad på ryggen o flyger.
så passa er. :o
 
skulle aldrig rida utan hjälm. :smirk:

rider även alltid med säkerhetsväst klass 3. Skulle heller aldrig om jag hade egen häst köpa något annat än säkerhetsstidbyglar, lädergrimma, panikhakegrimskaft osv. varför ta riskerna när det finns bra alternativ? har varit med om olyckor inblandade allt som kan hända utan ovanstående. syrran åkte runt ridhuset fast i stidbygeln och blev sparkad efter flera varv. fullblodet kastade sig ur transporten, tur nog gick lädergrimman sönder istf han, isisen kastade sig ur duschspiltan och pollar har fatsnat under sadelhängare i gången med grimskaft, då e d bra med panikhake!

åkte av en gång för flera år sen när jag var dum nog att rida barbacka på vårt förra fullblod som då skenade och jag åkte av på asfalt och tuppade av. smällde till huvudet rejält vilket förklarar en del :D ;) :p nämen allvarligt så var det hemskt och jag kunde inte snacka sammanhängande på nån timme efter att jag vaknat och när vi skulle åka till sjukhuset så höll jag på att spy hela tiden, mådde jättedåligt.

då hade jag en jofa.

har en ful jofa nu också som jag haft i kanske 2 år, inte ramlat av med den men den har ju åkt i backen själv några ggr... :crazy:
 
förstår vad du menar och självklart är hanteringen det viktigaste!

men även på den mest välhanterade lugnaste hästen händer olyckor!

hästar är fortfarande djur!

FLYKTDJUR dessutom!

så för din egen skull, (och även andras t ex ungdomar som influeras) även om det matchar bättre med westernhatt så

HA HJÄLM!

kan heller inte se den större skillnaden en westernsadel skulle ha i säkerhet som inte dagens dressyrsadlar har med djupa sitsar och klossar, d skulle väl vara hornet isf..?

sen så är huvudet det viktigaste vi har, så argumentet att de som argumenterar för hjälm borde ha säkerhetsväst håller inte, risken är mkt större att du dör el. får illa men om du smäller i huvudet än någon del som säkerhetsvästen skyddar.

"but for you information" så använder jag alltid även säkerhetsväst klass 3. och hanterar hästar på ett bra sätt!
 
Jag rider alltid med hjälm fast när jag har ramlat av så har jag brutit benet och brutit fingret så jag skulle behöva fler skydd. Säkerthetsväst hjälper ju inte benet och fingret heller. :confused:
 
håller med er alla på detta.. säkerhet går alltid först !!
had ebra :rofl:
 
Jag har, och tänker aldrig någonsin rida utan hjälm!!
Okej att det ser snyggt ut att rida utan .. men det är nog inte så snyggt längre när man krossat skallen! :crazy:

Jag rider med min systers gamla hjälm.. måste köpa en ny snart eftersom den börjar bli lite till åren..
Men alla hjälmar är så dyra!!! :eek:
Å dom på Hööks som kostar 299.- (lr nåt sånt) sitter inte bra på mej eftersom dom är för runda i huvudformen..!
Jag vill ha en GPA Titan men dom kostar lite över 3000kr så ja ska nog "nöja" mej med en VEGA hjälm från Hööks eller en Champion Showring från Granngården.. eller kanske en svart sammet med läderhakband från Cheval..?! Dom är snygga allihopa men ingen kostar under 700kr.. tyvärr!
Så d är bara å spara!

/coloured jack ä bäst!! :bump:
 
Rider aldrig utan hjälm. Skulle inte falla mig in. Livhanken går framför fåfänga (eller vad nu anti-hjälm-attityden beror på). Rygg, händer och ben har fått sig skapliga smällar men huvudet har klarat sig tack vare hjälmen, så jag fortsätter att värdera hjälmen som en utav mina mest ovärderliga ting. :bow: Min nuvarande har dock snart gjort sitt, känns det som. Har önskat mig en ny i födelsedagspresent så jag håller tummarna! :D
 
hihi man kan nog utgå från att de som rider utan hjälm har åkt av utan också, och därav blivit IQ befriade... :D

rider man utan hjälm har man inget att skydda!
 
Jag rider nästan alltid med hjälm.. Men jag slarvar när jag rider lillasysters ponny. Blir att jag följer med för att ge henne hjälp vid ridningen och jag hoppar upp i början för att känna igenom ponnyn. Då har ju inte jag tagit med mig min hjälm..Men då är man så dum att man tänker "det är ju bara en ponny.." och min gamla dessutom.. jaja det är ända gången jag slarvar med hjälm i alla fall. Annars har jag ALLTID hjälm.
 
Jag rider praktiskt taget aldrig med hjälm. Ibland då jag rider ut kan jag ha det, men aldrig vid dressyrarbete.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 641
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
364
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 865
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp