Ridskoleridning

Jag måste bara oxå få berätta en sak om min ridskola, som jag faktist fortafarande rider på, men har bytt ridlärare.

min förre ridlärare var less på att jag aldrig fick hästen att gå i form. Jag hade ridit i typ 4-5 år.
Hon hämtade en graman som jag skulle rida på. "Graman är inte speciellt svårt" sa hon "det har jag alltid när jag rider min stora häst"
Hästen jobbade på ett helt annat sett, jag fick verkligen känna hur en häst använder ryggen. Men jag hade NOLL bakdel eller framåtbjudning!!! Jag kommer ihåg att jag hackade med 25 mm sporrar för att hästen inte skulle stanna. Hon berömde mig och sa att jag var duktig som fick ponnyn att "gå på tygeln ordentligt" sen sa hon "det är bara att rida på samma sätt nästa gång du rider, så går hästen med huvudet där."

Alla typ 12-åringar på den ridskolan sitter nu och försöker såga ner sina hästar, för att det ska se ut som om dom gå i form. Helt utan skänkel. Ridläraren säger inget!

Tyvärr så finns det ingen bättre ridskola i närheten. Nästan allt som jag kan om hästar har varit "självstudier".
 
Japp, vet var du menar och tror jag vet vem du menar också (som var ridlärare där då). Men som många säger så verkar den ridskolan ha blivit åtskilligt mycket bättre. Har två (nej tre!) kompis som rider där så jag får alla rapporter ;)
 
Riktiga hagar borde vara en rättigheter för hästar.

Nu vet jag inte ens om vi tänker på samma ställe. :confused: Där finns hagar, och har så gjort i minst tio år. Paddockar också ja, men där finns minst en stor hage.
 
Det stället jag tänker på har EN hage som är värd namnet, plus två där lektionshästarna går (vid cykelvägen?) och sen små "sjukhagar" för privatisarna? Äh det behöver vi inte diskutera här ;) Vi kanske inte tänker på samma ställe men själv tycker jag att en hage är något där en (frisk) häst kan galoppera. Men så är väl idealet på hagstorlekar olika runt Lund och runt Kalmar..
Men som sagt, vi kanske inte ska diskutera det i den här tråden... :)
 
;)

I vilket fall som helst:

Idealet för hagstorlekar står med all säkerhet inskrivet i div. djurskyddslagar o.s.v., och ledningen håller just nu på att bygga om det som är mest brådskande för att det ska uppfylla gällande lagar (de har fått dispens + stöd från kommunen för att kunna göra detta). Sprang i övrigt på ett papper på en anslagstavla häromdagen där ombyggnadsplaner för fyra år framåt stod redovisade. Så det ska nog bli bra. ;)
 
Det var skönt att höra! Själv tycker jag de kunde flytta fotbollsnissar till nåt annat ställe och göra hagar av den ytan men det är ju jag det :angel:
 
Jag bor i närheten av en stor ridskola som förmodligen har gott rykte, och för mig är det en gåta hur någon överhuvud taget lär sig rida där. Enligt mig bedriver de icke-undervisning. Jag har själv varit med på en lektion, som inleddes med 20 minuter trav lättridning i höger varv, utan minsta kommentar av ridläraren. Jag försökte titta på de andra för att lista ut om det var meningen att det skulle vara enskilt arbete, men det såg inte så ut. Alla höll sig på spåret, och en del lyckades få ner huvudet på hästen och var väl nöjda med det. Själv lyckades jag inte med det eftersom jag var van vid att jobba hästen till arbete genom lösgörande övningar och liknande.

När jag sa att jag inte ville rida på den ridskolan för att jag tyckte det var urtråkigt och meningslöst, blev de andra eleverna mycket förvånade och begrep inte riktigt vad jag menade. De hade förmodligen aldrig varit någon annanstans och hade inget att jämföra med. Ridläraren blev sur och antydde att anledningen till att jag tyckte det var tråkigt var nog att jag red så mycket sämre än de andra. Hur hon nu hade lyckats se det på en lektion som inte innehöll någon ridning värd namnet. Det var väl det där med huvudet, antar jag.

Jag såg en annan lektion, där alla hästar utom två gick med hjälptyglar, tiedeman, martingal och annat krafs. En hade graman, och tjejen som red honom hade inte en susning om vad hon skulle göra med den, och inte fick hon någon instruktion heller. Hon fick inte sin häst att trava över huvud taget, vilket ridläraren inte brydde sig om att ens kommentera.

Jag har även sett en träning med privatryttare, och det var lika bedrövligt det. Ingen linje, ingen tanke, bara en massa rörelser lite hit och dit, och hästar pyntade som julgranar.

Vad man förvånas över är att folk inte ifrågasätter mer. Hur kan man vilja betala pengar för sådant här? Jag har ridit på andra ridskolor som förvisso har haft sina sidor de också, men inte rent uselt som detta.
 
Jag tror inte problemet ligger i att man får poäng på banorna för knäckta nackar. Jag tror problemet ligger i att många ridlärare har så katastrofalt dålig kunskap och förmåga att lära ut det de själva tycker är självklart. Hade en ridlärare som red toppenbra själv (har jag insett nu när jag så smått börjar förstå vad ridning går ut på) men som över huvud taget inte kunde förmedla det till oss stackars ridskoleelever. När han menade "samla hästen genom ditt säte, aktivera dina rumpmuskler, visa hästen vägen, gör en form för hästen som den får fylla, hindra hästens mage från att bulla ut med muskler i låret osv osv" sa han istället "hästen kan gott gå lite mer på tygeln". En normalbegåvad hobbyryttare känner inte till alla de steg som man FÖRST måste ta, utan börjar ofelbart göra förhållningar med händerna vid en sådan uppmaning.

Om ridlärarna ansträngde sig för att förstå HUR de rider, VILKA muskler de använder, VARFÖR de rider så osv osv, kanske vi hade kunnat komma någon vart. Förutsatt att ridlärarna själva vet. Ofta vet de nog inte det...
 
Om ridlärarna ansträngde sig för att förstå HUR de rider, VILKA muskler de använder, VARFÖR de rider så osv osv, kanske vi hade kunnat komma någon vart. Förutsatt att ridlärarna själva vet. Ofta vet de nog inte det...
Det är nog just det som gör att undervisningen där jag rider är så otroligt bra - vår instruktör rider själv väldigt bra och ägnar stor del av sin egen ridning åt att fundera över vad hon gör och vilka effekter det får. Dessutom studerar hon många andra duktiga ryttare & instruktörer, testar deras idéer, ser vilka effekter övningarna har, integrerar dem i sin egen undervisning (eller möjligen förkastar dem...)

På ridskolan hemma får eleverna lära sig rida - inte hantera hjälputrustningar som döljer deras icke-förmågor... ;)
 
Det syns på din ridning (jag har ju ändå sett dig rida i säkert 20 min och kan därför göra tvärsäkra uttalanden ;)) att du haft en god lärare. Det i kombination med din avundsvärda kroppsuppfattning och koordination förstås. Din sista mening var verkligen bra. På min ridskola var det visserligen väldigt ovanligt med hjälptyglar, men det var lika ovanligt med begripliga instruktioner. Obegripliga instruktioner var lika vanligt som juckande ryttare ("följ med i hästens rörelser")... Det finns så många klyschor som man misstolkar om man inte är en väldigt duktig ryttare från början. Och det är ju därför man går på ridskola, för att man inte ÄR elitryttare. En av mina favoriter är "rid hästen bakifrån in i handen". I mina öron betydde det driv med skänklarna (givetvis fel del av underskänkeln, eftersom det aldriga var någon som la mina ben rätt trots 7 år i dressyrgrupp) och håll emot i handen. Vid behov, låt handen verka bakåt. Jag tyckte inte jag gjorde så själv (minns mycket väl hur jag blev arg en gång på Djurjouren för att hon ogillade ridskoleridning och tyckte att VÅR ridskola var minsann annorlunda), men nu i efterhand får jag jobba STENHÅRT för att lära min hand att tänka framåt. (Ja, jag har ju givetvis 37000 andra fel också).
 
Håller med dig fullständigt!!
Ridläran idag verkar helt missuppfattad. Eleverna drar och rycker i tyglarna, sparkar hästarna i sidorna och drar som du säger ner huvudet på hästarna. Blir ju då istället att bakbenen hamnar efter, hästen går med huvudet bakom lodplanet och stöder inte på bettet alls. Ryttaren kan ju då inte helelr inverka rätt med sits och skänkel och får då även svårt att kombinera hjälperna.
 
Tja, jag tog ju mina första stapplande steg på ridkonstens ädla väg på en liten ridskola utanför Lund. Och jag kan ärligt säga att jag aldrig under det 1,5 år jag red där överhuvudtaget funderade på, eller hörde något om, att rida hästen i form. Första gången jag hörde detta uttryck kände jag mig ungefär så här: :confused: Vadå "form"?? Om man stannade kvar uppepå hästen var det väl form nog, så det räckte och blev över...

Sedan började jag min storstilade karriär inne på Stora Ridskolan i Lund. Där upptäckte jag att det ansågs fint om hästen böjde på nacken. Detta tyckte jag inte om, för då hade jag ju inget som tog emot, ifall jag skulle ramla framåt (ett icke osannolikt scenario med tanke på min urusla sits).

Min karriär där blev icke lång, men jag kommer väl ihåg en absolut skräcklektion med den gamle nestorn. Efter uppvärmning i skritt red vi HELA ridpasset i nedsittning i trav. Ve den stackare som kved och försökt att åtminstone rida lätt - "trött??!! du ska väl inte bli trött, det är bara att sitta ner!" hyvlades syndaren av med. I efterhand önskar jag att jag haft mod att rappa till med spöet där jag studsade förbi.

Det var nog bland det dummaste jag varit med om, att sätta ett gäng relativa nybörjare på att studsa runt i trav nedsittning på det viset. Arma hästar, och arma elever.

Men sedermera har jag ju hittat min Guru, och inte jag kommit långt på vägen mot målet, en hyfsat god ridning, men jag hyser ändå hopp om att komma dit när jag är 72 eller så.
 
Oftast brukar ridskoleryttarna sitta på läktaren och kommentera
alla privatryttare som rider på annat sätt än dom.
Privatryttare som med andra ord inte fokuserar så mycket
vid nosen, utan koncentrerar sig på att få hästen jobba
med rygg och bakben.

ehh... det enda JAG hör av sånt är "gud va bra hon rider"
 
fast där jag lärde mig rida hörde jag knappt ordet form på 6 år.

men det anser jag som bra.
för det var inte tal om att ingen red hästarna i form, utan vi slapp bara hysterin kring det.


att hästarna mådde bra kunde man ju enkelt se på dom, deras brister på sjukdomar och hältor, och deras ålder där även de över 20 mådde kalasbra och var kärnfriska!
 
Jag började rida på ridskola 1964 och höll på fram till 1972. Jag kan inte riktigt minnas vad som sades om hästens form på den tiden. Men när jag började rida igen 1978 kunde jag inte annat än att reagera på hur undervisningen förändrats. Nu var det "håll i och sparka på" för hela slanten! Jag vägrade dock rätta in mej i ledet, och jag antar att jag hela tiden haft en "mjukare" ridstil än de flesta andra i mina ridgrupper genom åren.
Att jag ibland ridit så att jag var blå i ansiktet och nästan flöt av hästen efter ett ridpass - ja, jag TRODDE faktiskt att det skulle vara så. Och så skulle man ju naturligtvis rida med händerna, för att stötta hästens femte ben (huvudet och halsen, alltså).

1999 tog jag en foderhäst, som efter en tid kom att stå uppstallad hos en mycket klok hästkvinna. Där först började jag lära mej vad ridning egentligen är!
Kvinnan ifråga "dansar med hästar" och hon och jag kom så småningom in på den akademiska ridningen, vilket är det jag sysslar med idag. Jag har idag en annan häst, min första egna häst efter alla dessa år med lånade hästar.

Ridskolan besöker jag ytterst sällan, sista gången jag var där och såg en lektion från läktaren var jag riktigt beklämd när jag åkte hem. Hästarna gick och bet sig i bringan medan ridläraren bidrog med glada tillrop om att nu gick hästen i form... Vad ska ryttarna - och de som ser på från läktaren - tro, när instruktören inte kan lära ut rätt?

Immer
 
Skrattar som vanligt åt din skrivförmåga :-)Man kanske skulle pränta in i folks huvud att nacken är bra för att hålla kvar ryttaren :rofl:
Trav i nedsittning är ett sätt att plåga folk på, vår mentor har ett annat :-) Dock hästvänligare :-). Igår vred hon om låren minst två varv och sen fick jag sitta så i 40 minuter medan hon satt i ett hörn och flinade och drack kaffe :rofl: Jag hittade en massa muskler som jag inte visste jag hade .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 399
Senast: Grazing
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 334
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp