Hopplektion med skäckstoet, vi värmde upp med en travserie på medellinjen och sedan när man kom till kortsidan skulle man vända upp till höger, sen skritta lite på den långsidan sen fram i trav, vända upp på medellinjen igen rida över bommarna igen, vända till vänster och på den långsidan var det lite typ skänkelvikning innåt och sen uttåt, var mer flytta för skänkeln.
När vi precis hade börjat övningen och jag ska svänga upp på medellinjen fick jag inte alls till det och vi missade totalt bommarna, fick göra om och det gick mycket bättre (hade inte riktigt förstått övningen, så var nog lite förvirrad i hjärnan detta märktes även senare också).
Den övningen flöt på bra sen.
Sedan delades vi upp i två grupper, nu var det dax för galopp och hoppa fram. Tanken var att vi var 2 stycken på vardera sida och skulle lägga en volt i skritt och sen fatta galopp ur volten. Jag tyckte ridläraren sa att vi skulle lägga en volt tillbaka så det blev helknas, men gick bra ändå, sen gick det mycket bättre. Vi skulle galoppera på fyrkantsspåret och så fanns det 4 olika hinder man kunde välja på, man fick hoppa vilka man ville och i vilken följd som helst. Max 3 per varv, helst 2. Det blev lite olika för min del då jag försökte variera mig en hel del (om länken funkar nedan så finns det två filmer på insta från passet).
När vi red i vänstervarv gick det inte alls lika bra, hade för långa läder så fick inte till det så bra, sen kortade jag dom och det gick mycket bättre i högervarvet.
När alla värmt upp i båda varven var det dax att börja hoppa, vi började med att vända upp på medellinjen i trav och hoppa en liten studs av två kryss, sen skulle vi känna vilken galopp hästen landade i och sen svänga åt det hållet vid nästa kortsida. Det gick inte alls för mig, jag kan verkligen inte känna vilken galopp hästen har (jag är medveten om det och är något jag behöver öva på). Så ridläraren fick säga vilken galopp hästen hade för att det skulle bli rätt, var en två gånger hon inte sa något och då skulle man försöka själv. Jag hade ingen aning så chansade, hade försökt fatta högergalopp över hindret och svängde höger, det var rätt. Nästa gång landade vi i någon galopp, jag visste inte vilken och skulle svänga åt höger men hästen svänger själv åt vänster och det var rätt. Hon har ingen lätt galopp att känna om det är rätt eller fel när man svänger heller.
Sen byggdes medellinjen på med en oxer ett galoppsprång från studsen. Vi fick fina språng över den och inte en enda vägran, vilket jag kände mig väldigt glad och stolt över att ha kommit så långt med henne att jag vågar igen.
Sist byggdes linjen på ytterligare med ett räcke efter oxern tror det var typ två galoppsprång efter oxern, vi hoppade den några gånger, sen skulle vi avsluta med att hoppa linjen och vända tillbaka och hoppa sista räcket snett.
Vi hoppade hela linjen och det gick bra, sen landade hon i vänstergalopp och vi tar svängen för att komma på räcket snett. Jag kände redan i anridningen att något inte riktigt kändes rätt och vi kom lite för långsamt, så fick ett stopp till följd av det.
När jag la en volt och kom igen hoppade hon som en klocka.
Vi hoppade hela den linjen en gång till, hon landade i högergalopp och vi skulle svänga åt höger, men den hästen är en sådan häst som lär sig övningen och vi hade svängt åt vänster rätt många gånger innan, så hon ville åt vänster, jag åt höger, så blev ingen jättesnygg sväng men vi kom åt höger och kom sedan fint på räcket.
Överlag är jag väldigt nöjd med lektionen, märkte att det hade varit höstlov tyckte inte alls jag red lika bra som vanligt, men ändå nöjd som sagt med tanke på hur långt jag kommit med den hästen.