Lektion i går på älskade Bullen!
Blev så glad när jag såg mitt namn bredvid hans
Han gick tyvärr innan så inget mys, men däremot kunde jag i stället gå på en liten promenad, behövligt efter halvmaran i lördags. Gick runt hagarna och pratade med hästarna.
Tog över honom på lektionen och satt upp. Tycker det känns som hemma uppe på hans rygg. Det var länge sedan och jag rider honom inte ofta alls längre men ändå.
Vi var bara fyra ryttare, det var sjukdom och två som inte kom så det var ju lite lyx det också!
Skrittade iväg på Bullen och testade lite broms. Bromsen var installerad fint.
Sedan skrittade vi ut. Vi red två och två i ledet i stället för på en rad. Jag berättade en spökhistoria om en ridskoleelev som hette Ingrid och på 70 talet blev sparkad av en häst när hon skulle släppa ut i hagen vi red brevid.

Skrämde upp de andra rejält. En av dem är med i ungdomsförbundet och ska sno min spökhistoria till halloween och berätta den innan spökvandringen som de gör i skogen längsmed den hagen och inne i den hagen.
Bullen han bara skrittade på med spetsade ögon och energiska kliv medan jag berättade.
Sedan red vi tillbaka till paddocken, det blev inte hagen för det var lite väl blött och vi hade inte gräsbroddar. Hela gruppen ville träna galopp så det hade inte blivit ett vinnande koncept direkt.
Jag började med att först checka bromsen igen, den funkade. Sedan gasen, den var lite seg.
Det är inte så många som gasar på med honom eftersom han kan bli stark då och ändå "går på" av sig själv.
Så jag installerade gasen, vilket inte direkt är svårt på honom - han behöver aldrig särskilt mycket motivation att gå framåt
Vi red fram självständigt i skritt, trav och galopp valfritt varv och fick lite extra hjälp av ridläraren under framridningen. Jag fick hjälp med inramning och stadighet på ytter och han gick jättefint på nolltid. Det ska jag komma ihåg att lägga lite extra krut på med honom i framtiden. Annars var han väldigt lyhörd och fin, framåt men gick att bromsa (i bland lite motvilligt) och kändes inte stark alls. Kändes som han var väldigt nöjd i munnen också, jag är alltid noga med sådant men lite extra på honom då han väldigt lätt får fula skav. Vanligtvis rids han på hackamore för att slippa skavet men jag får rida med bett på honom.
Vi påbörjade sedan en travövning innan galopparbetet vi ville göra. Ridläraren hade följande övning på g - tre stora serpentiner. Vid medellinjen först en volt vänster, och sedan direkt en åt höger. Så det blev en åtta. Alltså tre serpentiner med åttor vid medellinjerna. På långsidan många galoppfattningar självständigt.
Bullen ville gärna snabba på lite väl men den slingriga övningen gjorde att han inte kunde det, jag var noga med att rama in ordentligt men när jag inte riktigt lyckades så blev det att han ökade och då flöt ut och jag tappade bort ytter.
Det gick ändå superfint när jag gjorde rätt. Det här är en sån övning som Bullen gärna kan bli stark i men han var verkligen noll stark, bara en trevlig kontakt i handen.
Jag experimenterade lite med att även rida lite öppna och sluta när vi var på långsidan, och fattade nog galopp mellan 3-6 gånger på långsidan. Tänkte att nu blir han väl stark och springig men icke, Han höll sig på mattan och lyssnade fint hela tiden.
Sedan började vi på galoppen. Ridläraren sa att vi kunde rulla på på medellinjen i galopp, och att vi skulle göra olika stora och olika många volter. Lägga in dem här och där och då vara noga med förberedelser. Vi fick bestämma själva.
Jag gick ganska mycket på känsla. Förberedde för volt och beroende på hur själva förberedelsen kändes gjorde jag stor eller liten. I Början blev det lite färre och större volter, bara för att checka av. Sedan kunde jag successivt göra fler och mindre. Bullen var helt jäkla underbar och verkligen med på noterna. Lyssnade och checkade av med mig hela tiden, samtidigt som han typ "Jaha, du vill ha den här galoppen? Consider it done!" så jag kunde verkligen rulla och fokusera på att bara korta och länga galoppen, förbereda, och rida volten ordentligt.
Ridläraren sa att det såg ut som att vi hade fått till ett bra flow och att hon ville att jag skulle jobba vidare med min ytter inramning och samtidigt jobba på min galoppsits. Det är så underbart med Bullen när han är på flow-humör. Det är typ som att sitta och bli longerad. Så jag gjorde just det.
Min galoppsits jobbar jag ju vidare på. Det är något jag gör, om jag kanske sitter till på något obekvämt sätt eller så, som gör att vissa hästar (Bullen inkluderat) med att tappa formen med jämna mellanrum.
Tyckte vi ibland rullade på ett helt varv och jag fick till sitsen, och i bland tappade jag bort den flera gånger på ett varv.
Jaja, jag vet ungefär vad det är jag gör och hur jag ska lösa det. Sen gäller det att släppa ovanan och det kräver tid.
Och även bra hästar som Bullen, som fortsätter galoppera men även talar om att "du gjorde fel igen!" samtidigt som han direkt ramlar tillbaka i form när jag gör rätt.
Sedan fick vi lägga ner dem självständigt medan ridläraren hjälpte en av ryttarna lite extra med just fattningarna.
Jag joggade Bullen som nu var rätt trött, men nöjd i kroppen, och lite taggad av all galopp.
Han lyssnade ändå fint när jag bad honom tagga ner och jogga lungt. Vi red massa mjuka slingriga vägar och bara joggade på lungt och stadigt.
Sedan skrittade jag honom på samma sätt med samma tänk. När jag satt av var han riktigt svettig.
Så en bra lektion - som det oftast blir med Bullen. Inga nya aha upplevelser men jag fick öva mycket på min svaghet i galoppsitsen och Bullen var på perfekt humör för det.