Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

Haha förlåt! Nej det tror jag inte men hon sa att vi skulle föreställa oss kattungar i sadeln och sätter vi oss ner i sadeln så dör kattungarna 😱 jag som är kattmänniska djupt in i själen råkade ju sätta mig på de små inbillade kattungarna 😅
Lite som "krokodiler på spåret" som mina barn fick lära sig när de gick på hästlekis i 5-årsåldern. Det var nog lättare att förstå och "lyda" att där det var krokodiler som lurade var man tvungen att rida innanför än att helt enkelt säga att de skulle rida innanför spåret.

Lite som "krokodiler på spåret" som mina barn fick lära sig när de gick på hästlekis i 5-årsåldern. Det var nog lättare att förstå och "lyda" att där det var krokodiler som lurade var man tvungen att rida innanför än att helt enkelt säga att de skulle rida innanför spåret.
Ja man vill ju alltid göra sitt bästa och hon tyckte väl att några kanske slarvade lite för mycket.
För min del var det när jag inte fick honom att skritta så satte jag mig för att hjälpa till med vikten men då fick jag bassning direkt; Men nu dödade du ju kattungarna! :nailbiting:

Ja man vill ju alltid göra sitt bästa och hon tyckte väl att några kanske slarvade lite för mycket.
För min del var det när jag inte fick honom att skritta så satte jag mig för att hjälpa till med vikten men då fick jag bassning direkt; Men nu dödade du ju kattungarna! :nailbiting:
Tror jag med ska börja tänka på kattungarna. Speciellt i galoppen! :)

Dagens bekännelse.
Jag sitter på tåget på väg hem för att åka till stallet och rida och har under gångna veckan känt att det inte är så roligt i stallet/med ridningen efter bytet nu efter sommaren. Instruktören som jag har fått (och egentligen valt själv för jag kunde ju ha tackat nej) har ju lite attityd och jag känner mig alltid så jäkla kass. Man får sällan beröm från henne utan bara höra alla fel man gör och jag behöver någon som korrigerar mig så jag kan utvecklas men att alltid känna mig dålig stärker inte självförtroendet :rolleyes:
Det här är en superbra instruktör, jag har sett framemot det här bytet (skrev om det i julas här i tråden att jag egentligen ville rida för henne) men just nu känner jag ingen glädje över min ridning. Jag tror det kommer bli bättre bara jag blir lite mer varm i kläderna med både gruppen och instruktören.

Jag har även gått och grämt mig hela veckan inför kommande hästbyte. Har våndats över alla stora jättar på 170 och små bruna grabbar med attityd och åsikter. Ja även de stora har ju en del åsikter men lilla C är har nog mest åsikter trots att han är valack 😅
Men jag har idag fått en av mina favoritfarbröder 😍 jag är såååå glad och det känns så bra i hjärtat att idag få gå och hämta fina lilla A på 150 cm i mkh ❤️ sist jag red honom så kunde jag ju inte göra några övningar utan att han blev spänd och stressad så jag misstänker att jag kommer få en hel del korrigeringar men just idag så känns det okej. Jag ska få rida bästa lilla irländaren ❤️

Återkommer säkert ikväll med en liten rapport.

Dagens bekännelse.
Jag sitter på tåget på väg hem för att åka till stallet och rida och har under gångna veckan känt att det inte är så roligt i stallet/med ridningen efter bytet nu efter sommaren. Instruktören som jag har fått (och egentligen valt själv för jag kunde ju ha tackat nej) har ju lite attityd och jag känner mig alltid så jäkla kass. Man får sällan beröm från henne utan bara höra alla fel man gör och jag behöver någon som korrigerar mig så jag kan utvecklas men att alltid känna mig dålig stärker inte självförtroendet :rolleyes:
Det här är en superbra instruktör, jag har sett framemot det här bytet (skrev om det i julas här i tråden att jag egentligen ville rida för henne) men just nu känner jag ingen glädje över min ridning. Jag tror det kommer bli bättre bara jag blir lite mer varm i kläderna med både gruppen och instruktören.

Jag har även gått och grämt mig hela veckan inför kommande hästbyte. Har våndats över alla stora jättar på 170 och små bruna grabbar med attityd och åsikter. Ja även de stora har ju en del åsikter men lilla C är har nog mest åsikter trots att han är valack 😅
Men jag har idag fått en av mina favoritfarbröder 😍 jag är såååå glad och det känns så bra i hjärtat att idag få gå och hämta fina lilla A på 150 cm i mkh ❤️ sist jag red honom så kunde jag ju inte göra några övningar utan att han blev spänd och stressad så jag misstänker att jag kommer få en hel del korrigeringar men just idag så känns det okej. Jag ska få rida bästa lilla irländaren ❤️

Återkommer säkert ikväll med en liten rapport.

Fattar precis. Hoppas det känns bättre efter dagen lektion!

Jag tycker att balansen mellan att ha kul och att utvecklas kan vara riktigt svår. Jag vill få feedback, lära mig och bli bättre - men visst sjutton måste det också vara kul och kännas bra i magen! Ibland tänker jag att det är extra viktigt för oss ridskoleryttare, det "kostar" liksom så mycket att ha en dålig lektion när en sett fram emot den där timmen så mycket och det kanske är en hel vecka till nästa gång på hästryggen.

Jag har anmält mig till ridskolemästermästerskap, både i dressyr och hoppning. Inte för att jag egentligen vill tävla, bara rida lite extra. Men det står att vi ska rida lätt b:2 från 2019 och något sådant program hittar jag inte alls 🤔 hittar bara lätt b:2 2016... tänkte börja försöka lära mig programmet men vill ju lära mig rätt 😅

Inser att jag inte skrivit nåt om förra veckans lektion. Men man kan väl sammanfatta med att ridläraren var väldigt diffus i sina instruktioner, vilket gjorde mig förvirrad och sen fick jag kritik för att jag gjorde ”fel”. Det är verkligen sämsta bemötandet när man är autist. Säger du att jag ska göra halt vid B, då gör jag det. Men jag måste få en tydlig instruktion.

Så det blir ingen fortsättning efter årsskiftet.

Men hästen var mysig och ställde upp på mina förslag. Givetvis blev han lösgjord och fin lagom till avskrittning. ;)

Står och borstar inför lektionen.
Häst och jag är inte bästa kombon men jag har ändå borstat tills hon är blank och fin och fortsätter nu med petfix.
Hon har sovit som en stock under hela tiden. 🙈
Bådar inte supergott men ska som alltid göra mitt bästa så klart!

Inser att jag inte skrivit nåt om förra veckans lektion. Men man kan väl sammanfatta med att ridläraren var väldigt diffus i sina instruktioner, vilket gjorde mig förvirrad och sen fick jag kritik för att jag gjorde ”fel”. Det är verkligen sämsta bemötandet när man är autist. Säger du att jag ska göra halt vid B, då gör jag det. Men jag måste få en tydlig instruktion.

Men hästen var mysig och ställde upp på mina förslag. Givetvis blev han lösgjord och fin lagom till avskrittning. ;)
Det där känner jag igen, lite. Inte autistisk, men har lite nedsatt hörsel och det är inte alltid lätt att höra alla instruktioner. Och då är det inte kul att få kritik för att man gör fel.

Det där känner jag igen, lite. Inte autistisk, men har lite nedsatt hörsel och det är inte alltid lätt att höra alla instruktioner. Och då är det inte kul att få kritik för att man gör fel.

Här var det mer att jag tolkar ”kan” som att det är valfritt medan ridläraren tolkade det som ett måste. Men det är verkligen hopplöst att höra instruktioner ibland också och då har jag väldigt bra hörsel.

Dåligt av ridläraren att ge kritik i det läget. Själv har jag snurrat runt på diverse lektioner för jag har så svårt att se mönster framför mig och måste rida några gånger innan det blir rätt.Det vid krångligare kombinationer där man rider olika vägar kombinerat på ridbanan till exempel.

Min ridlärare bara säger till att det blev lite fel och hjälper mig att komma rätt nästa gång jag passerar samma ställe.

Fattar precis. Hoppas det känns bättre efter dagen lektion!

Jag tycker att balansen mellan att ha kul och att utvecklas kan vara riktigt svår. Jag vill få feedback, lära mig och bli bättre - men visst sjutton måste det också vara kul och kännas bra i magen! Ibland tänker jag att det är extra viktigt för oss ridskoleryttare, det "kostar" liksom så mycket att ha en dålig lektion när en sett fram emot den där timmen så mycket och det kanske är en hel vecka till nästa gång på hästryggen.
Oftast gör det mig inget att ha en dålig lektion för både jag och hästen har ju bra och dåliga dagar och det kommer fler tillfällen men just nu är jag verkligen i en formsvacka men igår gick det bra :)

Igår gick det bra på lektionen och vi red serpentinbågar och det passar den här hästen som handen i handsken. Han kan ju bli lite spänd och slå ifrån sig arbetet om det är för krångligt men igår var han fin när det mest handlade om böja, forma och ställa ❤️
Lite si och så iofs med arbetet och spänner sig lite och sedan blev han lite pigg i galoppen och slutade lyssna. I varje gång jag kom i sista bågen så började han gena för att få galoppera längst långsidan 😅

Fick typ lite beröm igår 😁 och det är min innerhand som framför allt måste skärpa sig men vi skulle jobba vidare med det och sedan skulle hon fortsätta att tjata på mig.

Lektion i går på Nasse. Den osäkra lilla bruna ponnyn som jag inte passar så bra med.

Satt upp och skrittade iväg... tänkte jag i alla fall. Ingen reaktion överhuvudtaget på skänkel. Testade att sätta mig så lätt som möjligt och i framåt-sits. Ingen reaktion. Fick svänga henne för att få henne att gå framåt.

Vi skrittade som vanligt ut en liten slinga och sedan blev det samma som förra veckan, in i stora hagen för att rida lektion. Ridläraren haltade fortfarande men det såg bättre ut.
Fick skänkla nästan konstant och till och med peta med spöt under skritten på slingan. Nasse är verkligen otroligt långsam, och samtidigt måste hon stanna och bli rädd för saker titt som tätt.

Vi kom ut på "fyrkantsspåret" i hagen och jag fortsatte med mina mer eller mindre konstanta skänklingar och då och då pet med spö. Jag förstår verkligen inte hur man rider Nasse. Det är som att sekunden jag slutar skänkla stannar hon, noll framåtdriv. Jag förstår så klart att det typ är mig det är fel på, jag sitter fel, eller har fel timing, eller vad det nu är. Men jag har så oerhört svårt att "knäcka koden" på den här lilla ponnyn :arghh:
Vi började självständigt. Jag gjorde många övergångar från skritt till trav för att liksom leta framåtbjudning, jag hittade den någorlunda och fick tips av ridläraren att bara tänka mellantrav när jag travade och göra det lite lättare för oss båda genom att ta traven på rakt spår för att hitta rätt.
Det hjälpte lite.

Vi samlade oss sedan på "fyrkantsspåret" igen - vi hade alla flutit iväg lite från det ursprungliga fyrkantsspåret. Det är ju en väldigt stor hage så finns massor med plats att rida iväg på. Vi red då en övning självständigt. Skritta, när det kändes bra och som att vi hade bra bjud framåt, volt utåt och sedan direkt volt inåt - så det blev en åtta. Sedan när vi kom ut på spåret igen trava igång, sakta ner till skritt, och in på åttan igen. Det gick sisådär för mig och Nasse. Det var svårt att hålla igång skritten under åttan, sen var det svårt att komma igång i trav (men lättare än innan). Vi kämpade i alla fall på och det som blev lättare var att komma iväg i trav, men jag var ändå tvungen att skänkla konstant :bag:

Efter det samlade vi ihop oss i två väldigt stora volter. Nu skulle vi självständigt när det kändes bra och balansigt, fatta galopp och rulla på lite avslappnat en stund, bryta av, och sedan fatta igen när det kändes bra.
Otroligt nog (kanske för att vi var ute) fick jag galopp varenda gång jag fattade. I vanliga fall har jag extremt svårt att fatta galopp på Nasse. Inte för att de alla gånger blev klockrena och fina fattningar - det fick jag nog bara två tre gånger av alla... kanske 20? fattningar. Resten var mellanmjölk och en del var rätt fula ramlar-in-i-det galoppfattningar. Jag var ändå rätt nöjd. Jag kunde forma Nasse rätt fint när vi fick till okejiga fattningar, och dessutom började hon nu äntligen bjuda lite framåt.

Sedan fick vi varva ner dem i trav självständigt. Här kände jag stundtals att jag hittade suget framåt och då blev Nasse mycket trevlig att rida - hon blir liksom enkel att forma och mjuk att rida på. Men så tappade jag det efter max 10 sekunder.

Allt som allt som vanligt med Nasse. Jag känner mig mest förbryllad och kass när jag rider henne, för jag förstår inte var hon vill ha mig för att börja bjuda framåt. Ridläraren kommer konstant med tips och så - men det är ändå svårt att knäcka koden för mig. Det var dock trevligt att få känna på sekundsvis hur Nasse kan bli om man knäcker den där koden!
Så här var det ju dock med Bullen (som jag sedan kom att tokälska) och Skäcken (som bara växer och växer varje gång jag rider henne), så jag känner mig själv lite kluven. Tycker det är jobbigt när jag ser att jag ska rida henne, men samtidigt kanske det kan bli jättebra med tiden, bara jag får knäcka den där koden....

Lektion i går på Nasse. Den osäkra lilla bruna ponnyn som jag inte passar så bra med.

Satt upp och skrittade iväg... tänkte jag i alla fall. Ingen reaktion överhuvudtaget på skänkel. Testade att sätta mig så lätt som möjligt och i framåt-sits. Ingen reaktion. Fick svänga henne för att få henne att gå framåt.

Vi skrittade som vanligt ut en liten slinga och sedan blev det samma som förra veckan, in i stora hagen för att rida lektion. Ridläraren haltade fortfarande men det såg bättre ut.
Fick skänkla nästan konstant och till och med peta med spöt under skritten på slingan. Nasse är verkligen otroligt långsam, och samtidigt måste hon stanna och bli rädd för saker titt som tätt.

Vi kom ut på "fyrkantsspåret" i hagen och jag fortsatte med mina mer eller mindre konstanta skänklingar och då och då pet med spö. Jag förstår verkligen inte hur man rider Nasse. Det är som att sekunden jag slutar skänkla stannar hon, noll framåtdriv. Jag förstår så klart att det typ är mig det är fel på, jag sitter fel, eller har fel timing, eller vad det nu är. Men jag har så oerhört svårt att "knäcka koden" på den här lilla ponnyn :arghh:
Vi började självständigt. Jag gjorde många övergångar från skritt till trav för att liksom leta framåtbjudning, jag hittade den någorlunda och fick tips av ridläraren att bara tänka mellantrav när jag travade och göra det lite lättare för oss båda genom att ta traven på rakt spår för att hitta rätt.
Det hjälpte lite.

Vi samlade oss sedan på "fyrkantsspåret" igen - vi hade alla flutit iväg lite från det ursprungliga fyrkantsspåret. Det är ju en väldigt stor hage så finns massor med plats att rida iväg på. Vi red då en övning självständigt. Skritta, när det kändes bra och som att vi hade bra bjud framåt, volt utåt och sedan direkt volt inåt - så det blev en åtta. Sedan när vi kom ut på spåret igen trava igång, sakta ner till skritt, och in på åttan igen. Det gick sisådär för mig och Nasse. Det var svårt att hålla igång skritten under åttan, sen var det svårt att komma igång i trav (men lättare än innan). Vi kämpade i alla fall på och det som blev lättare var att komma iväg i trav, men jag var ändå tvungen att skänkla konstant :bag:

Efter det samlade vi ihop oss i två väldigt stora volter. Nu skulle vi självständigt när det kändes bra och balansigt, fatta galopp och rulla på lite avslappnat en stund, bryta av, och sedan fatta igen när det kändes bra.
Otroligt nog (kanske för att vi var ute) fick jag galopp varenda gång jag fattade. I vanliga fall har jag extremt svårt att fatta galopp på Nasse. Inte för att de alla gånger blev klockrena och fina fattningar - det fick jag nog bara två tre gånger av alla... kanske 20? fattningar. Resten var mellanmjölk och en del var rätt fula ramlar-in-i-det galoppfattningar. Jag var ändå rätt nöjd. Jag kunde forma Nasse rätt fint när vi fick till okejiga fattningar, och dessutom började hon nu äntligen bjuda lite framåt.

Sedan fick vi varva ner dem i trav självständigt. Här kände jag stundtals att jag hittade suget framåt och då blev Nasse mycket trevlig att rida - hon blir liksom enkel att forma och mjuk att rida på. Men så tappade jag det efter max 10 sekunder.

Allt som allt som vanligt med Nasse. Jag känner mig mest förbryllad och kass när jag rider henne, för jag förstår inte var hon vill ha mig för att börja bjuda framåt. Ridläraren kommer konstant med tips och så - men det är ändå svårt att knäcka koden för mig. Det var dock trevligt att få känna på sekundsvis hur Nasse kan bli om man knäcker den där koden!
Så här var det ju dock med Bullen (som jag sedan kom att tokälska) och Skäcken (som bara växer och växer varje gång jag rider henne), så jag känner mig själv lite kluven. Tycker det är jobbigt när jag ser att jag ska rida henne, men samtidigt kanske det kan bli jättebra med tiden, bara jag får knäcka den där koden....

Jag tänker direkt på ”sömngångaren” i det här inlägget. Känner så igen mig när det gäller min första uppfödning som jobbade några år som ridskolehäst. Sen är det såklart svårare att få till när man rider på ridskola, men kanske kan inlägget hjälpa lite iaf?

https://dressyrbloggen.blogspot.com/2010/10/uppvarmning.html?m=0

Jag tänker direkt på ”sömngångaren” i det här inlägget. Känner så igen mig när det gäller min första uppfödning som jobbade några år som ridskolehäst. Sen är det såklart svårare att få till när man rider på ridskola, men kanske kan inlägget hjälpa lite iaf?

https://dressyrbloggen.blogspot.com/2010/10/uppvarmning.html?m=0
Definitivt något liknande med det här lilla stoet. Som sagt hjälpte det ganska bra att bara trava på rakt framåt...
Förutom att det nog även har lite att göra med hur jag sitter kanske, och timing, har jag funderat under dagen på att jag nog känner lite att hon liksom inte är "med mig" mentalt heller.
Så nu sitter jag och funderar lite på vad jag kan göra för att bli mer intressant så att hon kanske tycker att det är värt att fokusera lite på vad piloten där uppe har att säga. 😅

Haha glömde nästan bort att den här chatten fanns;)😅
Hade i alla fall första ordentliga lektionen nu i lördags då det var planering veckan innan det.

Båda "mina" hästar har tyvärr sålts så jag fick rida ett sto som heter Misty, superfin Irländsk Sporthäst på 165 cm i manken!

Fokuset idag var skänkelvikning :)
Misty är en superfin tjej och vi började med att skritta igång på lång tygel. Det var dressyrtävling så de flesta fick inte dressyrsadel men jag hade turen att få en
Sen började vi trava igång. Misty var lite piggare men inte het och gick fram fint för skänkeln. Vi red lite på volterna och hon sökte sig verkligen mot tygeln och krökte på nacken

Sen galopperade vi igång dem lite och skulle sen börja med skänkelvikningen.

Den första gick förvånansvärt bra, hon var kanske lite felställd men travade på fint.
Har tränat massor i sommar på att sitta ner i traven så nu äntligen går det 🤩
De andra gick helt okej, och sista blev superbra :)

Travade av i låg form och skrittade runt sommarhagen innan vi satt av.
Ett väldigt lugnt pass och hoppning nästa vecka då jag går i specialgrupp

Ser fram emot lördag!

Riktig skitlektion idag. Vi skulle träna på att gå via sluta i trav upp i galopp, sen in på volt och påbörja piruett-tänk. Hade en ny ridlärare som sa helt annorlunda än den förra, så jag blev förvirrad över hur jag skulle rida.

Inte hjälpte det att hästen inte ville fatta galopp från sluta och när det väl blev galopp bröt den av så fort vi gick in på böjt spår. Fick rätt elak kritik från ridläraren som inte hjälpte öht, men jag valde att galoppera på mer framåt på fyrkanten och tillåta hästen att vara något utåtställd, då kunde vi iaf ta oss igenom kortsidorna.

Efteråt fick jag höra från en annan ryttare att min häst tydligen var väldigt svår att ens få galopp på, så då kändes det lite bättre iaf. Men jag hoppas faktiskt att ordinarie ridlärare är tillbaka nästa gång.

Lektion i går på älskade Bullen!

Blev så glad när jag såg mitt namn bredvid hans :love:

Han gick tyvärr innan så inget mys, men däremot kunde jag i stället gå på en liten promenad, behövligt efter halvmaran i lördags. Gick runt hagarna och pratade med hästarna.

Tog över honom på lektionen och satt upp. Tycker det känns som hemma uppe på hans rygg. Det var länge sedan och jag rider honom inte ofta alls längre men ändå.
Vi var bara fyra ryttare, det var sjukdom och två som inte kom så det var ju lite lyx det också!

Skrittade iväg på Bullen och testade lite broms. Bromsen var installerad fint.
Sedan skrittade vi ut. Vi red två och två i ledet i stället för på en rad. Jag berättade en spökhistoria om en ridskoleelev som hette Ingrid och på 70 talet blev sparkad av en häst när hon skulle släppa ut i hagen vi red brevid. :angel:
Skrämde upp de andra rejält. En av dem är med i ungdomsförbundet och ska sno min spökhistoria till halloween och berätta den innan spökvandringen som de gör i skogen längsmed den hagen och inne i den hagen.
Bullen han bara skrittade på med spetsade ögon och energiska kliv medan jag berättade.

Sedan red vi tillbaka till paddocken, det blev inte hagen för det var lite väl blött och vi hade inte gräsbroddar. Hela gruppen ville träna galopp så det hade inte blivit ett vinnande koncept direkt.
Jag började med att först checka bromsen igen, den funkade. Sedan gasen, den var lite seg.
Det är inte så många som gasar på med honom eftersom han kan bli stark då och ändå "går på" av sig själv.
Så jag installerade gasen, vilket inte direkt är svårt på honom - han behöver aldrig särskilt mycket motivation att gå framåt :D

Vi red fram självständigt i skritt, trav och galopp valfritt varv och fick lite extra hjälp av ridläraren under framridningen. Jag fick hjälp med inramning och stadighet på ytter och han gick jättefint på nolltid. Det ska jag komma ihåg att lägga lite extra krut på med honom i framtiden. Annars var han väldigt lyhörd och fin, framåt men gick att bromsa (i bland lite motvilligt) och kändes inte stark alls. Kändes som han var väldigt nöjd i munnen också, jag är alltid noga med sådant men lite extra på honom då han väldigt lätt får fula skav. Vanligtvis rids han på hackamore för att slippa skavet men jag får rida med bett på honom.

Vi påbörjade sedan en travövning innan galopparbetet vi ville göra. Ridläraren hade följande övning på g - tre stora serpentiner. Vid medellinjen först en volt vänster, och sedan direkt en åt höger. Så det blev en åtta. Alltså tre serpentiner med åttor vid medellinjerna. På långsidan många galoppfattningar självständigt.
Bullen ville gärna snabba på lite väl men den slingriga övningen gjorde att han inte kunde det, jag var noga med att rama in ordentligt men när jag inte riktigt lyckades så blev det att han ökade och då flöt ut och jag tappade bort ytter.
Det gick ändå superfint när jag gjorde rätt. Det här är en sån övning som Bullen gärna kan bli stark i men han var verkligen noll stark, bara en trevlig kontakt i handen.
Jag experimenterade lite med att även rida lite öppna och sluta när vi var på långsidan, och fattade nog galopp mellan 3-6 gånger på långsidan. Tänkte att nu blir han väl stark och springig men icke, Han höll sig på mattan och lyssnade fint hela tiden.

Sedan började vi på galoppen. Ridläraren sa att vi kunde rulla på på medellinjen i galopp, och att vi skulle göra olika stora och olika många volter. Lägga in dem här och där och då vara noga med förberedelser. Vi fick bestämma själva.
Jag gick ganska mycket på känsla. Förberedde för volt och beroende på hur själva förberedelsen kändes gjorde jag stor eller liten. I Början blev det lite färre och större volter, bara för att checka av. Sedan kunde jag successivt göra fler och mindre. Bullen var helt jäkla underbar och verkligen med på noterna. Lyssnade och checkade av med mig hela tiden, samtidigt som han typ "Jaha, du vill ha den här galoppen? Consider it done!" så jag kunde verkligen rulla och fokusera på att bara korta och länga galoppen, förbereda, och rida volten ordentligt.
Ridläraren sa att det såg ut som att vi hade fått till ett bra flow och att hon ville att jag skulle jobba vidare med min ytter inramning och samtidigt jobba på min galoppsits. Det är så underbart med Bullen när han är på flow-humör. Det är typ som att sitta och bli longerad. Så jag gjorde just det.
Min galoppsits jobbar jag ju vidare på. Det är något jag gör, om jag kanske sitter till på något obekvämt sätt eller så, som gör att vissa hästar (Bullen inkluderat) med att tappa formen med jämna mellanrum.
Tyckte vi ibland rullade på ett helt varv och jag fick till sitsen, och i bland tappade jag bort den flera gånger på ett varv.
Jaja, jag vet ungefär vad det är jag gör och hur jag ska lösa det. Sen gäller det att släppa ovanan och det kräver tid.
Och även bra hästar som Bullen, som fortsätter galoppera men även talar om att "du gjorde fel igen!" samtidigt som han direkt ramlar tillbaka i form när jag gör rätt.

Sedan fick vi lägga ner dem självständigt medan ridläraren hjälpte en av ryttarna lite extra med just fattningarna.
Jag joggade Bullen som nu var rätt trött, men nöjd i kroppen, och lite taggad av all galopp.
Han lyssnade ändå fint när jag bad honom tagga ner och jogga lungt. Vi red massa mjuka slingriga vägar och bara joggade på lungt och stadigt.
Sedan skrittade jag honom på samma sätt med samma tänk. När jag satt av var han riktigt svettig.

Så en bra lektion - som det oftast blir med Bullen. Inga nya aha upplevelser men jag fick öva mycket på min svaghet i galoppsitsen och Bullen var på perfekt humör för det.

Jahapp, nu har vi haft fyra lektioner den här terminen. Skogsskritt första veckan, lugnt skritt- och travpass i ridhuset andra veckan på grund av ihållande åska, tredje passet framskritt i skogen och sedan mest övergångar och lite skänkelvikning, fjärde passet framskritt i skogen och lite bomarbete med övergångar.

Jag har samma häst som jag slutade förra terminen med. Under ridhuspasset var han seg som sirap så jag tänkte att jag får se till att få igång honom nästa gång, men då var han istället springig och jag behövde få honom att vänta. Fast jag föredrar det! Jag tycker det är lättare att rida i.

Nu senaste gången var det lite mitt emellan 🙂. Det gick rätt bra med en del fina övergångar.

Nu är frågan om jag får fortsätta med denne farbror över markarbeteslektionen och hoppningen eller om det blir hästbyte. Tror kanske ändå att vi får behålla de vi har just nu, men ser på torsdag hur det blir 🙂.

Har för övrigt anmält mig till ridskolemästermästerskap (men kan ha skrivit det redan) i både dressyr och hoppning. Tänkte att det kunde vara roligt att rida lite extra. Känner mig inte egentligen som någon dressyrryttare, och hoppningen är någon bedömning som är stilbedömning men man får ju hoppa i alla fall 😊.

Vilken häst det blir vet jag inte, skrev att det inte spelar någon roll. Eftersom jag inte riktigt har någon favorit kan jag lika gärna ta den som blir över.

Men inatt drömde jag att jag var på ridläger och jag var allt lite avundsjuk på den som skulle ha hästen jag hade på ridläger i juli, trots att jag själv hade fått hästen jag red där förra året 😆. Men det är på en annan ridskola.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka