Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

Jag måste nog berätta om min lektion i måndags när vi red sista för terminen för den var så rolig och jag skrattade så mycket 😂

Hade min fina, fina lilla C och vi skulle rida lite WE-inspirerad bana kan vi väl kalla det eftersom min ridlärare även tävlar i det.

1. Flytta en kon från höger till vänster på låga hinderstöd nere vid A.
2. Slalom mellan koner i valfri gångart längst B långsidan.
3. Fånga en ring (hundleksak) med vår lans (ridspö) vid H och rida snett igenom släppa den i en hink vid F, valfri gångart.
4. Rida snett igenom från K och hoppa tre hinder på studs, valfri gångart.
5. Rida ner hela vägen till K igen och ringa i klockan.

Bedömning: rida två rundor på samma tid, vid missar 5 s avdrag till nästa runda.

Jag började med att flytta konen men den ramlade av hinderstödet så redan där så fick jag ju 5s till nästa runda.
Valde att trava genom slalomen, höll på missa första konen för lilla C ville gena i hörnet. Gjorde halt så gott det gick för att fånga ringen med spöet, C tyckte det här var kul så han var peppad. Fick iaf tag på ringen och fortsatte min ritt i trav. Här borde jag ju ha saktat av när jag skulle släppa min ring men det gjorde inte jag utan jag släppte den typ i något mellanting av skritt och trav och ringen hoppade ur hinken. 5 s till till nästa runda. Galopp över studsen och sedan tror jag att jag galopperade mot mål och gjorde halt vid klockan slutade på 1 min 5 s och nästa runda skulle ridas på 55s 😱

Andra rundan.
Lyckades få konen att stanna på hinderstödet, gjorde en galet snygg slalom i galopp. Försökte ta ringen i skritt men tappade den och helt plötsligt skulle jag göra banan på 50 s. Jaja från skritt upp i galopp, red snett igenom i galopp. Red snett igenom igen mot studsen och sedan full fart mot klockan och målet. Tog den i galopp och tänkte vara smart och slå klockan med spöet men råkade riva med mig plingorna med spöet så de flög ett par meter från mål :o

Som tur var så blev jag inte diskad för det och hade jag gjort en halvhalt vid mål så hade jag enligt min ridlärare klarat tiden. Nu red jag istället 1s för fort 😅 så den lektionen var superrolig, trodde aldrig att jag skulle kunna rida in de där 15s som jag blev tvungen att göra men det lyckades jag och C tydligen med. Så kul och så glad i lilla C ❤️

Terminens första lektion igår! Spännande, eftersom jag bara ridit min egen unghäst senaste året. Just nu är han dessutom på vintervila och jag har diverse krämpor.

Jag fick ett fuxsto som gick lektionen innan. Vi skulle vara på utebanan (varannan gång ute och varannan i ridhuset). Den var plogad och slät men de stackars hästarna hade höga snöstyltor och stapplade fram. Övningen de gjorde såg mest ut som kaos, men jag förstod att de tränade på framdelsbändningar och bakdelsvändningar. När jag skulle ta över kom det fram en hovkrats och jag gjorde ett försök att få bort styltorna men det gick inte så bra. Efterlyste en hammare och ridläraren kom med en och hjälpte till att få bort styltorna åt alla.
Vi började i skritt och efter några varv fick vi lite info om dagens övning som gick ut på sits och kommunikation. Först skulle vi göra halt vid varje bokstav. Min häst är väldigt pigg, men verkade lyhörd och hon snappade snabbt upp övningen och försökte förekomma mig. Själv har jag lagt mig till med ovanan att rida med lite låg hand och fick detta korrigerat. Sedan skulle vi lägga till en ryggning efter varje halt. Här tog det några gånger innan hon var med mig. Hon ville gärna försöka gå sidvärts istället, och när hon väl var med på noterna ryggade hon i expressfart. Det blev lite protester i form av lätta på framhovarna istället för att backa ibland. Hade detta varit för ett par år sedan hade jag nog fått panik, men jag behöll lugnet och fortsatte bara rida. Sen skulle vi göra halt vid varannan bokstav, rygga och direkt fram i tölt. Kul häst med mycket energi, och lyhörd så vi flöt runt i detta till nästa övning. Då skulle vi rida på en egen linje tvärs över medellinjen och göra en framdelsvändning vid ena långsidan och en bakdelsvändning vid den andra, varannan gång vänster, varannan höger. Först kändes det som om min häst gissade lite hej vilt men efter några gånger lyssnade hon och gjorde det jag bad om. Lite för snabbt dock och jag fick instruktioner att bromsa lite mer. Denna övning kändes bra och jag kände att jag hade koll på framdelen och bakdelen och hovförflyttningarna. (Väldigt bra för min egen del eftersom jag håller på att lära min häst detta). Sedan var tyvärr lektionen slut efter lite avskrittning.
Tyvärr måste jag avboka nästa gång, men får rida igen.

Idag fick jag byta häst till lilla Cs boxgranne till jättestora S som min instruktör kallade dinosaurie för att hela han är så stor 😅 Aldrig ridit honom tidigare utan bara sett honom på lektion.

Motvilligt ska jag erkänna att jag idag var både lite nervös och rädd då jag hade en tjej som ramlade av honom när vi skulle galoppera i höstas. S är generellt inte en så samarbetsvillig grabb, han har kommit på att om man stannar och sparkar så behöver man inte jobba. Fiffigt av honom. Senaste lektionerna jag har sett honom så har han mest skrittat runt och gjort som han vill, skiter fullständigt i att han har en ryttare som vill något annat :rolleyes:

Jag frågade inte ens om det var okej utan tog sporrarna direkt och min instruktör noterade och flinade lite med kommentaren att jag hade pinnar där också (alltså på fötterna och inte bara i handen). Hon tyckte det skulle bli en bra utmaning för mig för han är ganska lik lilla C men snäppet värre.
S skötte sig bra, jag fick honom att skritta framåt, trava framåt och dessutom galoppera på första galoppfattningen utan att försöka sparka av mig. Däremot när jag ville börja rida honom i galoppen så började han sparka lite så jag vet inte ens om det var han som bröt av eller jag 😅 fortsatte iaf att galoppera direkt men jag var som sagt lite rädd och vågade helt plötsligt inte rida honom i galoppen så jag ställde honom inte ens på volten :o nästa vecka ska jag våga kräva lite mer :)

Övningen vi red under lektionen var serpentinbågar men vi skulle flytta ut rumpan i bågarna ”sladda lite” som instruktören så fint uttryckte det. Gick inte så bra, S var inte samarbetsvillig så jag valde att rida lite rundare och jobbade mer med ställningen istället och någon gång ibland så ”sladdade” vi i kurvorna 😁

Fast jag är mycket nöjd med dagen. Väldigt välriden och fin häst trots att han är motig, dock så var det ju inget jag märkte av utan tvärtom var han pigg iom sporrarna.

Årets första lektion i går på Krullen!

Alltså vad jag blir lycklig av denna häst. Han gick lektionen innan så jag såg att han inte var jättemycket i handbromsläge men himla styltig och obekväm i kroppen.

Satt upp på andra försöket. Det första misslyckades för att han försökte goseklia mig i nacken samtididigt som jag satt upp. Han tappade givetvis balansen, jag med så att han tappade balansen ännu mer och stapplade till. Då avbröt jag uppsittningen för att gosa någon minut, sen var jag supertydlig med att nu är gosestunden slut och jag vill sitta upp 😅
Aldrig varit med om något sådant förut. Sedan kliade jag manke och fortsatte gulleprata med honom medan vi skrittade iväg :angel: Hur kan man inte göra så när han är så urgullig?

Precis som jag sett från läktaren var han stel och lite obekväm i kroppen, men samtidigt ganska pigg. Medicinen mot det med Krullen kan jag ju sedan länge så vi jobbade på med att ta sig fram fram fram i skritten. Det satt dock låååångt inne kände jag redan från början.
Vi var bara 5 ponnysar i vårt gigantiska ridhus så det var rätt lyxigt och vi skulle skritta fram självständigt med fokus på att verkligen få till en sån där skritt som är framåt och positiv där hästen själv liksom vill framåt. Tänkte lite att nja det blir nog lite svårt att lösa på 10 minuter med Krullen just nu. Så jag fokuserade på att driva framåt bara när jag själv kände mig i balans och sluta driva om jag kände mig lite för "klämmig och knuffig", så fick jag backa mig själv och hitta balans och sen fortsätta framåt. Mycket rätt stora mjuka bågar, som successivt blev mindre, och lägga in raksträckor där han kunde hitta flytet fram ofta.
Det blev bättre och bättre som vanligt, men det lossnade liksom inte riktigt. Ridläraren kom och hjälpte med lite tänk. Hon sa att jag rider helt rätt, jag har bra timing och tänker rätt men att om jag vill att han ska lossna helt när han är så där stel och styltig och känns som han är obekväm i kroppen måste jag helt enkelt tyvärr säga till honom att inga alternativ till framåt finns, och då ska även alla leder på honom vara i framåtläge. För "fastnar" han där sitter han helt enkelt fast och kan inte ta sig loss, mentalt och kroppsligt.
Det visste jag ju egentligen. Men jag är oerhört dålig på att göra det för jag känner mig nästan lite taskig. Men, det krävdes ett spödutt på rumpan vid två tillfällen på långsidan för att han skulle få en helt annan inställning i kroppen och mentalt.
Jag måste komma ihåg det där att spö inte i sig själv är taskigt, för resultatet nu blev ju att Krullen plötsligt blev mer avslappnad i kroppen och mentalt, kunde arbeta på ett positivt sätt och framförallt ett bra sätt för hans kropp. Annars hade jag suttit kvar mycket längre tid med en Krull som var spänd och obekväm och jag hade suttit där och skänklat och grejat. Det blir ju en 50 minuter som är bra, kul och avslappnande för honom, i stället för 10 minuter i slutet.

Nåväl, efter det red vi en övning som vi även rider i den lägsta klassen av grupperna, men jag älskar den.
Längs med ena långsidan står tre par med koner på rad, ungefär en hästlängd eller så emellan. Mellan paren är det längre emellan. Så två vid början av långsidan, två vid mitten och två längst bort på långsidan. På andra sidan stod koner med en mjuk stor båge.
Halt mellan konparen på ena långsidan, och upp och rida en så mjuk som möjligt båge utan att tappa bort skritten, och utan att hästarna tappade någon bog eller rumpa hit och dit.
Krullen var så oerhört duktig! Halterna blev superfina. Jag ramade in ordentligt och förberedde bra. I början var det någon enstaka igångsättning i skritt som blev väldigt seg men då petade jag till med spöt och han fattade grejen direkt.
Bågen gick fint den med. Jag fick rida varenda sekund för att det skulle bli bra, men Krullen lyssnade finfint och verkade tycka det var kul och var lite "på tårna" och verkade tycka det var kul.

Successivt började vi trava överallt förutom på långsidan med haltkonerna. Jag har nog aldrig fått så fina travövergångar på Krullen med så väldigt fin och trevlig trav efter. Framåt, positiv, med tryck och avslappning. Det var väl någon gång då och då han spände till eller så men då saktade jag faktiskt av, hämtade tillbaka där, och sen travade vi igen.
Haltkonerna förvandlades sedan till skrittkoner. Nu jäklar hade Krullen kul. Han småpep till och med några gånger när vi skulle iväg i trav igen och jag kände att han verkligen tryckte av med bakbenen då. Duktig Krull fick massa klapp!

Här någonstans uppmärksammade ridläraren mig på att han gick liiite bakom lod, så om jag kunde länga tygeln en cm? Tyvärr tappade jag honom lite då och han blev... wobblig? och då började han spänna sig lite igen så jag plockade tillbaka min cm. Jag hade misstänkt lite innan ridläraren sa det att han nog var på väg in i att krulla ihop sig lite, så nu började jag jobba ganska mycket med att försöka få ut nosen en aning så det inte blev ännu värre.

Efter detta började vi med galopparbete. Först fattade vi igång dem. Dvs självständigt göra lite fattningar, galoppera en bit och sen bryta av för att fatta igen. Vi fick rida båda varven och fatta från halt, skritt eller trav bara det var vettigt för hästen. Vi skulle ignorera lite hur formen var först, bara fokusera på att få positiva framåt fattningar och sedan självständigt börja ställa mer krav. Eftersom Krullen är krullen, och tycker det är himla svårt med galopp och sånt valde jag dock att börja någonstans halvvägs med kraven. Hade jag haft noll krav på form hade han bara tyckt det var svårt att fatta, och kanske blivit spänd. Jag ville ju behålla den där mjuka känslan. Det blev toppenfattning på toppenfattning. Inga konstigheter alls, förutom jag. Jag fattade dock inte alls om jag kände att något kändes fel i min kropp utan rättade mig själv innan jag fattade. Eftersom det blev fina balanserade fattningar där Krullen var mjuk och spänstig kunde jag även känna att jag faktiskt inte satt och klämde eller knuffades alls. Gjorde jag det blev det avbrott eller att han tog upp huvudet och typ "Va? Vad nu!?!" och då bröt jag av i stället för att försöka fixa mig själv i galoppen.
Jag behövde till slut nästan bara andas annorlunda för att han skulle fatta galopp. Fina Krullen!

Efter det rullade vi på i galopp i samma varv, självständigt att rida bågar och volter osv. Krullen var superduper och kändes bara så himla glad och framåt. Vi fick ett eller två avbrott pga pilot puttades, men ingen fara, piloten fixade sig och så var vi iväg igen i samma positiva anda.

Travade sedan en stund och övade lite längningar. Krullen var med på noterna och längde finfint. Sedan skrittade vi av dem.

Jag är fortfarande så lycklig efter gårdagens lektion att jag blir alldeles varm i hjärtat. Tänk vad en liten ponny kan göra. Tänk vad kul det är att rida. Vi gosade lite efter lektionen, men jag ville inte störa för mycket mitt i kvällsmaten. Krull gillade gosestunden dock, tror jag :)

Jag har börjat rida lektion igen, anmälde mig lite spontant när ridskolan dottern börjat på skrev att de bland annat hade lediga platser i en vuxengrupp som bara ridit ett par år. Har bara ridit ut i skogen lite sporadiskt på ponnyer de senaste 19 åren och suttit upp på dotterns shettis något varv på volten någon enstaka gång när hon varit lite väl shettisbusig (är typ ett halvt äpple hög och väger under 50kg så hon dör inte), så är väldogt rostig. Fick en i mina ögon gigantisk giraff 🦒 på första lektionen, hur lång hals som helst och sjukt ovant med så stora travsteg, det kändes så sakta men ändå så fort på samma gång 🤣
Var lite nervös då det tydligen var hoppning på schemat men hindrena var väldigt små och har nog aldrig ridit en så välartad och obusig häst ❤️ (som sagt mest suttit på mindre busponnyer hela livet pga kort)

Längtar till nästa vecka!

Jag har börjat rida lektion igen, anmälde mig lite spontant när ridskolan dottern börjat på skrev att de bland annat hade lediga platser i en vuxengrupp som bara ridit ett par år. Har bara ridit ut i skogen lite sporadiskt på ponnyer de senaste 19 åren och suttit upp på dotterns shettis något varv på volten någon enstaka gång när hon varit lite väl shettisbusig (är typ ett halvt äpple hög och väger under 50kg så hon dör inte), så är väldogt rostig. Fick en i mina ögon gigantisk giraff 🦒 på första lektionen, hur lång hals som helst och sjukt ovant med så stora travsteg, det kändes så sakta men ändå så fort på samma gång 🤣
Var lite nervös då det tydligen var hoppning på schemat men hindrena var väldigt små och har nog aldrig ridit en så välartad och obusig häst ❤️ (som sagt mest suttit på mindre busponnyer hela livet pga kort)

Längtar till nästa vecka!
Kul du har hittat hit, välkommen! :)

Terminen rullade igång för mig i lördags.
Otroligt efterlängtat, juluppehåll är alldeles onödigt i min bok ;)

Fick härliga lilla racerponnyn igen precis som senaste 4 lektionerna på hösten så jag var väldigt glad över tilldelning av häst.
Inte för att hon är en ponny, men hon ser ut som en ponny och beter sig ganska mycket som en ponny.

Nåväl. Riktigt lyxig lektion hade vi. I min grupp är vi 2 st som rider varje vecka och 2 andra som hoppar in varannan vecka + några med privathästar som rider sporadiskt.
Vi var 2 ordinarie och en privat.

Racerponnyn är en himla pigg och framåt individ, men är i regel ganska kort i steget och gillar att leta stjärnor i taket.
Hon är också ganska grön fortfarande och behöver mycket beröm och guidning för att förstå vad som förväntas.
Efter ordentlig uppvärmning var vi redo för övning. Älskar att vi i regel lägger halva lektionen på uppvärmning innan vi börjar med krumelurer. Ridläraren påbörjar inte dagens övning innan alla hästar gå i en avslappnad och trevlig form.

Övningen var att vända rakt upp och hålla sig rakriktad hela långa medellingen igenom, det kan vara nog så jobbigt. Varannan gång gick man sedan till vänster där en snäv labyrint med lite vändningar var övningen, tänk på att samla skritten innan osv. Kul och lagom klurigt.
Vände man istället till höger väntade slalom med korta avstånd, vi skulle rida nära konerna och det var lite utmanande att hinna ställa om i svängarna.

Racerponnyn skötte sig exemplariskt och så fort jag kände att hon tappade fokus eller var på väg att pinna iväg räckte det att lägga en volt så var hon tillbaka igen. Mycket av utmaningen med henne är att hon lätt blir springig, särskilt om hon är lite trött och då finns det ingen som helst fungerande broms. Det går bara fort, fort, fort :D
Sen blir ju ens egen naturliga reaktion att man vill bromsa lite, men det har bara motsatt verkan. Hon kommer ner i en fin form på eftergifterna och från en som hört hela livet att jag behöver korta tyglarna blir jag istället tillsagd att länga tyglarna tills de känns obekvämt långa.

Längtar redan till lördag och hoppas att jag får fortsätta umgås med racerponnyn för jag har alldeles för roligt med henne just nu,

Jag har ju avbokat morgondagens lektion för jag är på tjänsteresa. Men har bokat in igenridning på lördag för en annan ridlärare. De dagar och tider som fanns med samma lärare passade inte mig riktigt. Så det blir ridning ute med fokus på utveckling av gångarter. Min egen grupp ska rida inne med fortsatt arbete med fram- och bakdelsvändningar.

Jag ska börja rida på ridskola igen nästa vecka!

Jag har inte ridit på 8 år😳 innan dess hade jag ridit hela livet ungefär. Men sen kom barn och ja, det blev aldrig att jag började igen.

Min äldsta dotter började rida för ett år sen och jag har varit sugen ett bra tag nu, så nu tog jag tag i det och jag ska börja på samma ridskola som henne. Jag har aldrig ridit på denna ridskolan tidigare och är så glad men också jättenervös. 😬

Tänk om jag glömt bort allt? tänk om jag inte passar in i gruppen? Tänk om det inte är lika kul som jag minns?

Jag har inte ridit på 8 år😳 innan dess hade jag ridit hela livet ungefär. Men sen kom barn och ja, det blev aldrig att jag började igen.

Min äldsta dotter började rida för ett år sen och jag har varit sugen ett bra tag nu, så nu tog jag tag i det och jag ska börja på samma ridskola som henne. Jag har aldrig ridit på denna ridskolan tidigare och är så glad men också jättenervös. 😬

Tänk om jag glömt bort allt? tänk om jag inte passar in i gruppen? Tänk om det inte är lika kul som jag minns?
Vad kul! Vara nervös är nog jättevanligt :)
Ganska skönt att det är samma ridskola kanske? Då borde du snappat upp lite rutiner och kanske har något litet hum av vad det är för hästar?

Vad kul!
Jag började också igen efter ett låååångt uppehåll (typ 17 år) och det har jag inte ångrat. Jag låg förstås helt däckad dagen efter första lektionen och hade ont typ överallt, men det gick över.
Nu har jag egen islandshäst, men har ändå återvänt till ridskola den här terminen (unghäst under utbildning och behöver lära mig mer om islandshästridning; hade inte ridit islandshäst tidigare bara två terminer på två olika islandshästridskolor innan jag köpte min).

Vad kul! Vara nervös är nog jättevanligt :)
Ganska skönt att det är samma ridskola kanske? Då borde du snappat upp lite rutiner och kanske har något litet hum av vad det är för hästar?

Min dotter är superexalterad att jag ska få rida på storhästarna och jag måste rapportera exakt allt om hur dom är.😁

Har dock ingen aning om hur hästarna är eftersom min dotter rider på de minsta ponnyerna och de kommer jag tyvärr inte få rida (jag är egentligen en ponnymänniska ut i fingertopparna 😂).

Jag började rida igen augusti -24 efter 10 års uppehåll och det var så roligt! Dock lyckades jag få en muskelbristning insida lår och hur jag lyckades med det har jag ingen aning om men ont hade jag och världens träningsvärk. Så värt det :D

Jag blir fortfarande lite nervös inför lektionerna nu 1,5 år senare så det hör nog till! :)

Man kommer in i det rätt fort. Har bara ridit sporadiskt senaste 19åren och har varje gång kännts mer hemtamt efter typ en kvart. Tänker att efter en termin av regelbunden ridning bör man vara en bra bit på väg närmare sin gamla form 👍
Var också nervös att inte passa in i gruppen, tänk om det bara var tuffa ungdommar liksom 😱, men hamnade i en grupp med två äldre herrar, en lite yngre tjej och så är vi tre yngre medelålders kvinnor så kännde mig helt hemma 🤭

Min dotter var fö sjukt imponerad av sin mamma när hon fick se vilken stor häst jag ridit (hon rider dagen efter på samma ridskola), skönt att man fortfarande kan imponera 🤣

Senast ändrad:
Har läst här ett tag men aldrig skrivit. Jag är verkligen en ridskoleryttare haha. Hade medryttarhästar under några år i slutet av tonåren/början av 20års åldern. Men förutom det har jag ridit på ridskola regelbundet i 25 år. Sen 10+ år sedan rider jag på en liten "lantridskola". Jag rider lektion två gånger i veckan sen i somras och är där minst en gång till per vecka och hjälper till med en unghäst som är uppfödd på ridskolan. Unghästen är som min sköthäst typ, tränar honom inför inridningen som ska ske i vår :)

Just nu rider jag min favorit på lördagarna, ett stort sto som är otroligt snäll och arbetsvillig. Passar som handen i handsken för min typ av ridning, alltså kompletterar mina styrkor väldigt bra eller hur jag ska säga. Brukar säga att hon är min "glassar-häst", kan bara sitta och njuta på henne. På tisdagarna har jag nyligen börjat rida unghästens mamma. En i grunden trevlig häst men som har otroligt dåligt självförtroende så hon är väldigt lättskrämd när man sitter uppe på. Senast gick det väldigt bra och hon kändes avslappnad och gick inte och letade efter saker att bli rädd för - tills det började komma underkylt regn som slog mot ridhustaket och stackaren blev verkligen superrädd. Gick ju inte att visa regnet för henne för att hon skulle förstå att det inte var något farligt :p

Får se vad vi ska hitta på idag - längtar som alltid :love:

Jag rider sen ett tag tillbaka i en "nybörjargrupp", för den tiden passade mig bättre (livet som småbarnsförälder) än den avancerade gruppen som är timmen efter som jag red i förut. Och när vi har någon ny i gruppen, antingen total nybörjare eller någon som inte ridit på länge så säger alltid min ridlärare att "den första kvarten är värst - sen börjar man andas" :D

Tycker ridskolefolk alltid är trevliga! Och tror att du snabbt kommer in i det igen. Värst är ju att man inte använder "ridmusklerna" till något annat i livet så träningsvärken är oundviklig haha. Men att rida är ju det roligaste, den delen tror jag inte du behöver oroa dig för :love:

Vi har haft två lektioner hittills den här terminen. Typ komma igång-lektioner som är extra lugna då hästarna mest stått i hagen och ätit tre veckor över helgerna. De som gått har gått max en gång om dagen och sannolikt inte alla dagar. Så jag förstår vitsen med att ta det lugnt, men det börjar känna väldigt lockande att försöka hitta en medryttarhäst på travet istället, för att det ska vara roligare för mig 🙃.

Nästa vecka ska vi alla fall få rida i alla gångarter, så hoppas den här lite bestämda damen jag har nu är med på noterna 😅. Skulle inte säga att hon är en seg häst, men rätt vad det är kan det vara stopp helt och hållet 🙄. Vi har inte galopperat de fem senaste gångerna, så jag saknar det.

Nu i torsdags gick det sämre än förra torsdagen, kände att jag fastnade i vänstertygeln. Fattade inte riktigt varför det gick sämre den här gången men så påpekade ridläraren att vi red mycket mer på rakt spår förra gången, och däri låg nog mycket av förklaringen. Säger vi.

Hade igenridning i dag i annan grupp med annan ridlärare. Fick en brunsvart valack född -07. Han gick lektionen innan och jag tittade på en liten stund ( men då visste jag inte vem av dem som var min). Sedan när det blev vår tur förstod jag vem det var och ryttaren innan hade haft lite svårt att få igång honom utan spö, så jag plockade på mig ett. Vi började med lite markövningar, böja, flytta, rygga med halsrem mm, fritt. Jag har ju inte ridit för den läraren och har aldrig varit med på någon genomgång av hur övningar ska göras så jag kände mig lite lost och jobbade på så som jag brukar göra med min häst. Jag fick egentligen ingen feedback på just det arbetet.
När vi skulle sitta upp gick jag till pallen, parkerade hästen som i mitt tycke var väldigt trevlig och stod stilla snällt, och satt upp. Då sa ridläraren oj, han är ju egentligen lite rädd för pallen. Men det visste ju inte jag, så då var han ju inte rädd😆.
Lektionen var väldigt rolig och intressant! Vi fick nämligen inte hålla i tyglarna alls! Så först var det skritt några varv, inga tyglar och inga stigbyglar. Fokus på avslappnad sits, långa ben och följsamhet. Sedan tog vi stigbyglarna och så gott som alla behövde länga stiglädren. Sen skulle vi stå upp i tvåpunktssits, fortfarande utan att ta i tyglarna. Och så komma fram i trav, ståendes och inga tyglar. Hästarna genade ju lite i hörnen så ibland var man ju tvungen att styra lite. Sedan lättridning, ståendes och lättridning igen och så nedsittning. Och så galopp, fortfarande inga tyglar. Min häst fattade galopp direkt på liten hjälp och sedan tuffade han på, varv efter varv och jag fick beröm för sitsen många gånger. Det var jättekul och galoppen var superbekväm! Sedan skritt och varvbyte och galopp från skritt och det var lika lätt i det varvet. Och så lite nedvarvning och så skulle vi komma fram i trav och stå upp och blunda, fortfarande utan tyglar. Behövde tjuvkika någon gång för att ha koll på hästen framför och när hörnen kom. Min häst genade förbi någon gång ibland. Och så skulle vi rida lätt (fortfarande blundandes) och försöka känna om vi satt på rätt sittben.
Sen fick vi titta, ta tyglarna och hitta kontakt och tölta. Min häst var lite passtaktig från början så jag fick rida lite på böjt spår och flytta lite och lugna ned tempot och hittade till slut en bra takt med mjuk och framåt häst.Jag hade dock lite svårt att själv känna skillnaden. Varvbyte och samma sak där. Hästen var pigg, glad och lyssnade bra och riktigt trevlig tycker jag. Det kändes helt tryggt att rida utan tyglar stor del av lektionen.

Jag var på privatlektion idag och fick rida en av mina favorit fuxfarbröder! Ett helt år sedan jag red honom senast så det var så roligt att få honom.

Idag ville jag ha fokus på mig och min sits och samspelet med hästen. Sa att jag i princip skulle kunna skritta hela lektionen bara jag får till sits och samspel.
Och hon var på mig, korrigerade skänklar, axlar och min vänsterhand som tydligen svävar ut hela tiden. Fick inte en lugn stund på hela lektionen och det var helt perfekt! Så givande och fina farbror var så duktig ❤️ han är 23 år nu så det gäller att njuta av honom medan jag får för vem vet när det är dags för honom att pensioneras 💔❤️

På måndag är det vanlig ridning igen. Vi ska flytta in i det lilla ridhuset och jag som rider typ den största hästen som rör sig om ett tåg rakt fram och stark 😳

Passet idag på favoriten, glass-hästen, gick fint :love: Rider alltid henne barbacka för jag föredrar att rida utan sadel och på henne sitter man så mjukt och bara gungar med. Har tidigare haft problem med att hon viker in näsan men de senaste gångerna har jag hittat rätt balans i mina hjälper som gör att hon inte gör det utan hon var så fin i formen, om man får skryta lite. Ridläraren sa "Njut!" flera gånger och det gjorde jag verkligen.

Vi jobbade lite med sitsen, lite på volt och några framdelsvändningar. En av ponnysarna har varit väldigt pigg och busig efter julledigheten och han var det idag i galoppen (vi skulle galoppera en långsida några gånger) och det påverkade glass-hästen en del för hon är väldigt känslig och vill alltid vara till lags. Så när det blev lite "upprörd" stämning (upprörd är egentligen fel ord men de fick jobba lite extra med busponnyn som bara ville slänga sig in i fel galopp, dra ner huvudet och bocka järnet :p) så blev hon lite osäker på om det var hon som gjorde något dåligt och spände sig och det blev lite Sleipner av det hela. Men de första galopperna var super och efter galoppen var hon så himla himla fin i traven :heart

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka