Rimlig mängd pengar att leva på?

Unafraid

Trådstartare
Jag har börjat jobba efter studier och har såklart en helt annan ekonomi. Under studietiden hade jag det ganska bra, fulla lån + extrajobb. Jag kunde alltså fortsätta bo relativt dyrt och äta gott. Har en sambo som också har ställt upp.

Men nu har jag alltså betydligt mer att röra mig med. Jag har ökat en del sparande, men har nog ändå kanske 10000 mer över i månaden. Den här månaden fick jag extremt bra med pengar ut, för att vara mig, så jag flyttade över 12 000 på ett sparkonto direkt.

Men min fråga är egentligen, vad är rimligt att ha över efter räkningarna är betalda? (Alla kostnader för boende, telefon, internet osv). Jag tänker för mat, bensin, nöjen, oväntade utgifter osv?
 
Stor risk föreligger att man börjar spendera mer när man har mer inkomst. Jag skulle nog bara lägga till aningens mer än vad jag hade fått ut som student/extra jobb och lagt resterande på sparande.

Själv varierar det hur mycket jag har kvar efter alla räkningar.

Mat ca 2000,-
Bränsle/bil ca 2500-3000,-
Jag har hästar och hundar och de kostar en del. Har det senaste året fått lägga 3-4000,- i månaden på extra utgifter pga av skador och annat på dessa.

Jag gör inte så mycket annat för pengar shopping till mig själv och hemmet kanske snittar på ca 100,-/mån utslaget på ett år.
 
Stor risk föreligger att man börjar spendera mer när man har mer inkomst. Jag skulle nog bara lägga till aningens mer än vad jag hade fått ut som student/extra jobb och lagt resterande på sparande.

Själv varierar det hur mycket jag har kvar efter alla räkningar.

Mat ca 2000,-
Bränsle/bil ca 2500-3000,-
Jag har hästar och hundar och de kostar en del. Har det senaste året fått lägga 3-4000,- i månaden på extra utgifter pga av skador och annat på dessa.

Jag gör inte så mycket annat för pengar shopping till mig själv och hemmet kanske snittar på ca 100,-/mån utslaget på ett år.
Ja, man anpassar gärna utgifterna efter inkomst! Min tanke är att behålla en rimlig mängd pengar på lönekontot och flytta över en del på det sparkonto som jag har lättillgängligt. När den summan överstiger x kr åker överskottet in på fonder. Jag vill dock inte föra över för mycket på sparkontot och börja vara där och plocka ut igen. :angel:
 
Jag tänker att det beror mycket på hur ni bor, äter, vad du har för intressen (kostnader kopplade till det) mm.

Jag har just gjort en ny budget, med målet att spara så mycket som möjligt då jag har mål som kräver det.

Jag tankar oftast 2ggr/månaden. Då kan jag åka till särbon på helgerna om jag vill, till/från jobbet och nån sväng till närmsta lilla stad (för tex veterinär, hämtmat). Jag budgeterar 1800:- till bensin, vilket lämnar utrymme för lite extra.

Jag bor själv men när särbon är här äter vi förstås ihop. Jag budgeterar 2700:- för mat (inkl hämtmat och vanliga städgrejer från mataffären). Jag tycker om god mat men tycker samtidigt att det är lite trist att lägga mycket pengar på vardagsmaten.

Mina två katter kostar runt 3500:-/månaden, plus försäkringar. Den ena katten äter dyrt veterinärfoder och så räknar jag med 12000:-/år för att kolla tänder sen båda två fick TR förra året (om några tänder behöver tas bort så kostar det mig ca 6000:-/koll/katt).

Jag sätter 1300:-/månaden på kläder, smink, hygien, frisör etc etc.
 
Jag tänker att det beror mycket på hur ni bor, äter, vad du har för intressen (kostnader kopplade till det) mm.

Jag har just gjort en ny budget, med målet att spara så mycket som möjligt då jag har mål som kräver det.

Jag tankar oftast 2ggr/månaden. Då kan jag åka till särbon på helgerna om jag vill, till/från jobbet och nån sväng till närmsta lilla stad (för tex veterinär, hämtmat). Jag budgeterar 1800:- till bensin, vilket lämnar utrymme för lite extra.

Jag bor själv men när särbon är här äter vi förstås ihop. Jag budgeterar 2700:- för mat (inkl hämtmat och vanliga städgrejer från mataffären). Jag tycker om god mat men tycker samtidigt att det är lite trist att lägga mycket pengar på vardagsmaten.

Mina två katter kostar runt 3500:-/månaden, plus försäkringar. Den ena katten äter dyrt veterinärfoder och så räknar jag med 12000:-/år för att kolla tänder sen båda två fick TR förra året (om några tänder behöver tas bort så kostar det mig ca 6000:-/koll/katt).

Jag sätter 1300:-/månaden på kläder, smink, hygien, frisör etc etc.
Så, om vi räknar bort katterna har du 5000 kvar på kontot efter räkningar är betalda och pengar är på sparkontot? :)

Jag räknar bort boendekostnaden i det hela, det flyttas över på ett särskilt konto i samband med lönen.

Just nu har jag få intressen, hönsen kostar nästan ingenting, jag tränar dock med PT, så det blir en slant. Det går nästan ingen bensin då jag jobbar hemifrån osv. Kan inte boka en resa.. så det är absolut ett drömläge att spara mycket pengar. Iofs renoverar vi, men det är inga enorma kostnader framför oss just nu.
 
Jag har pinsamt dålig ordning på ekonomin, i den meningen att jag har dålig koll på exakt vad alla utgifter är. Jag behöver helt enkelt inte, jag går lite plus varje månad så jag är nöjd. Har häst dyrt uppstallat och det har såklart dragit iväg, känns ovärt ibland men bara tanken på att inte ha helinackordering får mig att inse att dett är enda sättet för mig att orka ha häst alls. Jag är ensam dessutom, vilket gör en del på hyra och räkningar kopplat till boendet. Har även en hund som dragit iväg mkt i veterinärkostnader senaste året. Så jag har inte kunnat ha samma strukturerade sparande som innan. Vissa månader har jag +-0 och vissa månader + 5000 liksom. Minst sagt varierande.

När jag gick från student till jobb la jag undan 10.000 varje månad. Jag hade ju en levnadsstandrad som var satt för att gå runt på 8000 kr/mån. Med åren har jag såklart anpassat utgifterna... bor inte längre i en trång etta, jag har häst (ffa det) och jag har en dyrare bil tex till följd av häst.

Edit: Innan pandemin la jag dessutom väldigt mkt pengar på att resa till mina hemtrakter, säkert minst 10.000 per år. Nu har jag inte varit där sen sommaren. Men veteusan om jag sparat nåt ändå, det har istället lyckats bli utgifter i form av veterinär till hund, träningar med häst, bilrep osv.
 
Angående sparande har jag (tror jag) ett sparande som "försvinner" (fonder, drar extra skatt) som ligger på runt 2000kr i månaden. Sen tänkte jag öka summan som dras till huskontot för att bygga upp en högre buffert där och resten av sparandet tänkte jag sköta manuellt varje månad. Dels kommer de första 5 månaderna i nästa år inte innebära extrajobb, men det kommer bli ganska mycket under sommaren, vilket kommer att innebära ganska ojämn inkomst, dels är det "förbjudet" att ta ut pengarna som är låsta i fonder.
 
Jag sätter över 5000 som ska gå till mat, bränsle och nöjen/krimskrams. Det fungerar bra men det är ganska snävt. Om du åker mindre bil och äter annorlunda är det betydligt mer att leva på! Så i min värld är det rimligt att ha kvar och klara sig med.
 
Om du/ni gör en budget på Konsumentverkets sida så ser du schablonsummorna för vad som anses rimligt samt vad som ingår.

Fundera på om ni har saknat eller sparat in på något ni vill göra/använda/äta? Har ni framtida renoveringsbehov ni skulle behöva spara till etc?
Budgetera för det och spara resten.

Med situationen just nu så sparas det nog mer pengar än vanligt hos många då man inte är ute på stan i samma utsträckning.

Min månatliga kostnader förutom boendet innan 2020 och covid låg på 8-10000. Där ingick ridlektioner 2 ggr i veckan, hyfsat dyra klädköp (en hel del villhöver), böcker, 2-3 uteluncher i veckan och annat som jag egentligen klarar mig lika bra utan. Nu under covid ligger den summan på runt 3500 och består av mat, transport och enbart nödvändiga inköp. I princip alla kostnader från sociala sammanhang samt spontana inköp är borta.
 
Ja jag blir alltid lika överraskad över att det inte spelar någon roll hur mkt pengar jag tjänar, jag har ändå inte mer pengar över ändå?

Lite samma här 🤷‍♀️😅

@Unafraid jag har bakat ihop alla fasta kostnader, d.v.s. de som betalas i början av varje månad på faktura. Där i ingår en del sparande såsom amortering och pensionssparande, men även en del nöjen såsom gymkort, Spotify osv. När dessa pengar försvinner har jag ca 15 000 kr över. Vissa månader försvinner allt på mat, restaurang, nöjen, shopping osv. framför allt sommarmånaderna brukar sluka detta. På årets övriga månader brukar ca 5000-7000 kr gå in på Avanza.

Frågan vad som är rimligt att ha över går nog inte att svara på sådär på en generellt plan. Jag har vänner som är ekonomiskt oberoende och andra vänner som kan anses ganska lågavlönade. Min erfarenhet är att man klarar sig på väldigt lite, om man måste :) Som student hade jag ca 2500 kr kvar efter hyra och räkningar.
 
Men min fråga är egentligen, vad är rimligt att ha över efter räkningarna är betalda? (Alla kostnader för boende, telefon, internet osv). Jag tänker för mat, bensin, nöjen, oväntade utgifter osv?

Hur långt är ett snöre? 😬

När jag var student klarade jag alla utgifter på CSN och tyckte ändå inte alls att jag hade det knapert. Nu har jag jobbat heltid ett par år och bara sånt fast som dras varje månad (hyra, bil, försäkringar, sparande etc) blir typ det dubbla mot vad jag klarade mig på tidigare. Jag tänkte dock när jag började jobba att jag skulle fortsätta leva på samma summa varje månad men spara resten, blev dock inte så. 😂

Egentligen tycker jag inte jag har något extravagant leverne men det är ju otroligt lyxigt att kunna betala alla räkningar och köpa vad jag behöver utan att behöva fundera eller planera. Största lyxen är väl att typ inte behöva ha koll på samma sätt tycker jag.

Du kommer få olika svar av alla du frågar beroende på förutsättningar och sparande.
 
Lite samma här 🤷‍♀️😅

@Unafraid jag har bakat ihop alla fasta kostnader, d.v.s. de som betalas i början av varje månad på faktura. Där i ingår en del sparande såsom amortering och pensionssparande, men även en del nöjen såsom gymkort, Spotify osv. När dessa pengar försvinner har jag ca 15 000 kr över. Vissa månader försvinner allt på mat, restaurang, nöjen, shopping osv. framför allt sommarmånaderna brukar sluka detta. På årets övriga månader brukar ca 5000-7000 kr gå in på Avanza.

Frågan vad som är rimligt att ha över går nog inte att svara på sådär på en generellt plan. Jag har vänner som är ekonomiskt oberoende och andra vänner som kan anses ganska lågavlönade. Min erfarenhet är att man klarar sig på väldigt lite, om man måste :) Som student hade jag ca 2500 kr kvar efter hyra och räkningar.
Jag misstänker att jag kommer ha mellan 10-15k över efter boende + fasta kostnader. Det låter absolut lämpligt att sätta över 5-7k mot slutet av månaden om vi inte gör något extra.

@Wysiwyg ja, absolut får man olika svar av alla! Jag är egentligen inte ute efter "rätt svar", men jag tycker att pengar och ekonomi är intressant och det är kul att höra hur andra gör. :)

Egentligen levde jag rätt "dyrt" som student. Fulla lån, extrajobb, fin bil och dyrt boende. Fasta månadskostnader kommer egentligen inte att öka, mer än gymkortet och någon tusenlapp till på huskontot.

Det finns dock massor att spara till! Jag längtar till att kunna resa och det finns oändligt med grejer att bygga och renovera på den här gården. :D
 
Jag misstänker att jag kommer ha mellan 10-15k över efter boende + fasta kostnader. Det låter absolut lämpligt att sätta över 5-7k mot slutet av månaden om vi inte gör något extra.

Jag ska precis i dagarna sätta upp en sparplan för 2021. Vi har lite framtida drömmar om boende och för att kunna ta oss dit måste vi tänka till. Jag funderar på att sätta upp som mål att spara 60 000 nästa år (utöver pensionssparandet och amorteringen då), som då alltså är 5000 kr i månaden. Det kan tyckas enkelt men om man räknar bort sparande över sommarmånaderna och dessutom räknar in att det kan dyka upp större utgifter då och då som behöver hanteras så behöver jag anstränga mig lite. Kanske sikta på att spara 8 000 - 10 000 kr i månaden jan-mars eftersom jag vet att det ändå inte händer så mycket just då osv.

Sparande är kul! Jag är ganska dålig på det, därför jätteglad att åtminstone amortering och pensionssparande är tvingande varje månad. När jag själv kan röra pengarna är det svårare, därav hamnar allt jag kan avvara på Avanza.
 
Det
Jag har börjat jobba efter studier och har såklart en helt annan ekonomi. Under studietiden hade jag det ganska bra, fulla lån + extrajobb. Jag kunde alltså fortsätta bo relativt dyrt och äta gott. Har en sambo som också har ställt upp.

Men nu har jag alltså betydligt mer att röra mig med. Jag har ökat en del sparande, men har nog ändå kanske 10000 mer över i månaden. Den här månaden fick jag extremt bra med pengar ut, för att vara mig, så jag flyttade över 12 000 på ett sparkonto direkt.

Men min fråga är egentligen, vad är rimligt att ha över efter räkningarna är betalda? (Alla kostnader för boende, telefon, internet osv). Jag tänker för mat, bensin, nöjen, oväntade utgifter osv?
Som många sagt - det är lätt att justera utgifterna uppåt när inkomsterna ökar. Inte lika lätt åt andra hållet!
Jag har bra koll på vilka utgifter jag har, både fasta och vad jag brukar lägga på mat, bensin och övrigt i snitt per månad och år. Börjar alltid med att sätta över en fast summa till sparande när lönen kommer, resten ska täcka mina normala utgifter. Det som eventuellt finns kvar när månaden är slut flyttar jag också över till sparande.

De olika sparande jag har är buffertkonto, för oförutsedda eller förutsedda höga utgifter, t ex nya vinterdäck, trasig kyl eller liknande. Är också en buffert för om jag skulle få sänkt inkomst, t ex långvarig sjukdom eller arbetslös. Kan klara en tid utan inkomst, om utbetalning dröjer eller uteblir.
Har också ett målsparande, till ny häst, byte av bil eller något annat jag vill/behöver.
Utöver det har jag ett långsiktigt spar som ger mig möjlighet att sluta jobba när jag vill, inte att jag måste jobba till pension. Skulle kunna vara långsiktigt till köp av lägenhet, hus eller annat, men jag har inte det behovet.

Tipsar om att läsa om ränta-på-ränta effekt och om att låta pengarna arbeta.
Avanza, Rika tillsammans har bra info. Finns också mängder med bloggar på ämnet.

Min point - spara så mycket som möjligt utan att det gör ont 😊
 
Jag ska precis i dagarna sätta upp en sparplan för 2021. Vi har lite framtida drömmar om boende och för att kunna ta oss dit måste vi tänka till. Jag funderar på att sätta upp som mål att spara 60 000 nästa år (utöver pensionssparandet och amorteringen då), som då alltså är 5000 kr i månaden. Det kan tyckas enkelt men om man räknar bort sparande över sommarmånaderna och dessutom räknar in att det kan dyka upp större utgifter då och då som behöver hanteras så behöver jag anstränga mig lite. Kanske sikta på att spara 8 000 - 10 000 kr i månaden jan-mars eftersom jag vet att det ändå inte händer så mycket just då osv.

Sparande är kul! Jag är ganska dålig på det, därför jätteglad att åtminstone amortering och pensionssparande är tvingande varje månad. När jag själv kan röra pengarna är det svårare, därav hamnar allt jag kan avvara på Avanza.
Jag håller med om att det är kul att spara! Jag tänker att spara totalt 50k under nästa år skulle vara kul och rimligt, beroende på vad för renoveringar vi gör, om det ryms i de pengar som blir över, eller om man måste ta av sparpengar. Då räknar jag med att kunna sätta över en större summa tre gånger. (Sälja en sadel, skatteåterbäring och överskottet denna månad).
 
Det
Som många sagt - det är lätt att justera utgifterna uppåt när inkomsterna ökar. Inte lika lätt åt andra hållet!
Jag har bra koll på vilka utgifter jag har, både fasta och vad jag brukar lägga på mat, bensin och övrigt i snitt per månad och år. Börjar alltid med att sätta över en fast summa till sparande när lönen kommer, resten ska täcka mina normala utgifter. Det som eventuellt finns kvar när månaden är slut flyttar jag också över till sparande.

De olika sparande jag har är buffertkonto, för oförutsedda eller förutsedda höga utgifter, t ex nya vinterdäck, trasig kyl eller liknande. Är också en buffert för om jag skulle få sänkt inkomst, t ex långvarig sjukdom eller arbetslös. Kan klara en tid utan inkomst, om utbetalning dröjer eller uteblir.
Har också ett målsparande, till ny häst, byte av bil eller något annat jag vill/behöver.
Utöver det har jag ett långsiktigt spar som ger mig möjlighet att sluta jobba när jag vill, inte att jag måste jobba till pension. Skulle kunna vara långsiktigt till köp av lägenhet, hus eller annat, men jag har inte det behovet.

Tipsar om att läsa om ränta-på-ränta effekt och om att låta pengarna arbeta.
Avanza, Rika tillsammans har bra info. Finns också mängder med bloggar på ämnet.

Min point - spara så mycket som möjligt utan att det gör ont 😊
Jo, jag sparar i en del olika fonder redan och håller koll på hur mycket pengarna växer, så den delen är redan "okej". Det finns såklart mer att lära!
 
Jag håller med om att det är kul att spara! Jag tänker att spara totalt 50k under nästa år skulle vara kul och rimligt, beroende på vad för renoveringar vi gör, om det ryms i de pengar som blir över, eller om man måste ta av sparpengar. Då räknar jag med att kunna sätta över en större summa tre gånger. (Sälja en sadel, skatteåterbäring och överskottet denna månad).
Utmana dig med ett högre mål 😄 Du har ju redan drygt 20% av målet klart 👍
 
För mig varierar det mycket.
Den här kommande månaden har jag ca 3500 kr kvar efter att ALLT är betalt dvs även mat och bensin, sparande, boende etc.
Så de 3500 kr kan gå till rent nöje som shopping eller liknande till mig själv.
Vissa månader handlar det om 10.000 kr kvar, så varierar onekligen över året.
Det beror helt på vad vi lagt på mat månaden innan (tex restaurangbesök som kan dra iväg rejält...) och om vi rest tillsammans eller gjort/köpt något annat speciellt.
Vi är två DINKs (Double Income No Kids) med tre hundar och tre marsvin som bor i egenköpt bostadsrätt i närförort till stockholm :D Vi har båda tagit egna pengar till kontantinsatsen och aldrig fått pengar till det av våra föräldrar eller tagit lån för kontantinsats, inte heller vid tidigare bostadsköp (inte alls ovanligt här att folk får hjälp av sina föräldrar för sånt) så det har ju ätit upp sparpengarna rejält.

Har eget buffertsparande, gemensamt sparande samt att jag har långtidssparande i två olika ISK som är tänkt till framtida boende, pension etc. Amorterar lite mer än det vi är tvungna så det räknas också in som sparande.

Tyvärr behöver jag nalla från mitt buffertsparande ibland. Till exempel betalar jag ridlektioner därifrån, och speciella utgifter som tandreglering, tandläkare etc.
Har jag pengar över den 24:e, oavsett hur mycket eller lite så åker det alltid in på buffersparandet. Brukar röra sig om allt från typ 100 kr i slutet av månaden till 3000kr.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 773
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 452
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Börjar studera i höst och studierna är 4,5 år långt. Köpte en häst i början på året som jag funderar på att sälja. Bor med min sambo...
2
Svar
22
· Visningar
3 652
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp