Rimlig mängd pengar att leva på?

Jag har börjat jobba efter studier och har såklart en helt annan ekonomi. Under studietiden hade jag det ganska bra, fulla lån + extrajobb. Jag kunde alltså fortsätta bo relativt dyrt och äta gott. Har en sambo som också har ställt upp.

Men nu har jag alltså betydligt mer att röra mig med. Jag har ökat en del sparande, men har nog ändå kanske 10000 mer över i månaden. Den här månaden fick jag extremt bra med pengar ut, för att vara mig, så jag flyttade över 12 000 på ett sparkonto direkt.

Men min fråga är egentligen, vad är rimligt att ha över efter räkningarna är betalda? (Alla kostnader för boende, telefon, internet osv). Jag tänker för mat, bensin, nöjen, oväntade utgifter osv?

Vad som är rimligt att ha över är väl så att man täcker sina utgifter med lite marginal men jag förstår att din fråga snarare är hur andra gör, för det finns ju inget rätt svar på en exakt summa eller procentsats som är objektivt rimlig.

Jag sparar över 50% av min lön varje månad men det kan jag göra tack vare hyfsad lön och väldigt låga omkostnader. Jag vill att buffert- och sparkontot ska växa varje månad, men jag plockar också ut pengar därifrån vid större utgifter så som semesterresor, möbelinköp, etc.
 
Man kan ta hjälp av Icas app för vardagsekonomi, men ibland känns den inte så peppande i sina besked:

thumbnail_IMG_0024.jpg


I don't need that kind of negativity in my Life! :rage:

Det är dock betydligt mer uthärdliga siffror, när man tänker på att det döljer sig ett hästköp i dem. Får bara försöka låta bli att göra det var och varannan månad.
 
Vill man verkligen veta? :laugh:

Egentligen inte 🙈 Men det är intressant att se var de stora posterna ligger, just nu för oss på att äta ute, samt lägenheten. Lägenheten är ju inte så förvånande eftersom vi köpte en ny i maj, där har vi lagt 45 000 kr. Gissar att vi inte kommer ha så stora kostnader där nästa år. Äta ute däremot ligger på nästan 3000 kr var i månaden. Då ligger det visserligen några stora notor där från i somras som hamnat med i snittet. Men den känns tung, där skulle vi kunna bli bättre 😅 Systembolaget en tusenlapp i månaden (YIKES!), men gemensamt då. Han får nästan sluta räkna nu 😂 Detta är kreditkorten han sitter med.
 
Egentligen inte 🙈 Men det är intressant att se var de stora posterna ligger, just nu för oss på att äta ute, samt lägenheten. Lägenheten är ju inte så förvånande eftersom vi köpte en ny i maj, där har vi lagt 45 000 kr. Gissar att vi inte kommer ha så stora kostnader där nästa år. Äta ute däremot ligger på nästan 3000 kr var i månaden. Då ligger det visserligen några stora notor där från i somras som hamnat med i snittet. Men den känns tung, där skulle vi kunna bli bättre 😅 Systembolaget en tusenlapp i månaden (YIKES!), men gemensamt då. Han får nästan sluta räkna nu 😂 Detta är kreditkorten han sitter med.
Så himla bra sen när ni vet och kan välja om det är värt det eller inte.
När han ändå håller på kan han räkna ut er nettolön per timme med, blir lättare att avstå ett impulsköp om man tänker att det motsvara 4 arbetstimmar i stället för 800 kr... tycker jag i varje fall 😂
 
Så himla bra sen när ni vet och kan välja om det är värt det eller inte.
När han ändå håller på kan han räkna ut er nettolön per timme med, blir lättare att avstå ett impulsköp om man tänker att det motsvara 4 arbetstimmar i stället för 800 kr... tycker jag i varje fall 😂

Verkligen! Han jobbar på ett Excelark just nu och det tar ju lite tid när vi sammanställer hela året, men när det är klart kan vi underhålla det månad för månad sen. Det är kul att se att jag exempelvis försöker hålla igen med shopping eftersom jag tror att mycket av mina pengar går dit, men i jämförelse med våra kostnader för mat och dryck (både på krog och hemma) så är det en bråkdel. Så vill vi spara pengar så vet vi var vi kan skära ner, då blir det pasta på helgerna i stället för älgstek :D
 
Detta känns som en fascinerande tråd. Inte negativt menat alls!

Jag anser mig inte vara fattig och har aldrig tänkt i de banorna. Periodvis har jag haft små medel att röra mig med men jag har alltid haft egendom och jag har aldrig efter min 18-årsdag varit utan bil.
Jag har aldrig behövt oroa mig för mat eller någonsin riskerat hamna hos kronofogden. Alltid betalat räkningar och lån.

Men min ekonomi har liksom alltid bara gått jämnt ut. Jag lägger i dagsläget undan en tusenlapp i månaden för att spara ihop till årsbehovet av ved och större oväntade räkningar. Fast jag lever på aktivitetetsersättning i väntan på att min utredning om arbetsförmåga ska bli klar (njursjuk) Förut när jag jobbade så var min ekonomi inte stort bättre. Men jag åkte mer bil, köpte mer konst och gick på fler konserter.

Insikten att det finns vanliga arbetande människor som kan lägga undan 10 papp i månaden till sparande var lite hisnande. Det har jag aldrig kunnat.
 
Jag har budgeterat 2400 för mat, nöjen och mindre inköp. Och 800 för transport, men det här året har jag bara behövt använda en liten del av det. Allt som blir över går till sparande i olika former. Min inkomst har varit låg i flera år då jag varit sjuk. Längtar så mycket till jag kan börja jobba och slippa tänka på varje krona. Sen vill jag, som många andra, kunna köpa en liten bostad i ett område där jag trivs. Försöker spara till en kontantinsats men det känns tröstlöst ibland när priserna bara stiger.
 
Vet inte vad som är rimligt att ha över efter räkningarna är betalda, men i vårt fall så ”extrem-sparar” vi. Vi har gemensam ekonomi och vi lever på en lön och sparar den andra. Jag jobbar 55% och den lönen (runt 12.500:-) åker in på ett konto hos en annan bank varje löning.

Min makes lön varierar lite beroende på beredskapsersättning, så allt från 25.000-35.000. Vi har nog snittat att leva på runt 27.000:- i månaden detta året. Vi brukar oftast ha pengar över, ibland lite och ibland upp till ganska många tusenlappar.

Nu ska min man byta jobb och gå ner i tjänst, till 80%. Vi tänkte kapa lite kostnader i och med detta, så att vi förhoppningsvis kan fortsätta spara hela min lön.

Vårt mål är ganska enkelt: downsiza för att kunna arbeta deltid. Kunna lägga det mesta av vår tid på det vi vill. Tänker att det är lättare att spara om man har ett mål?
 
Sambon sitter just nu och sammanställer alla våra kostnader för 2020. Haha, alltså hjälp mig... 😅
Utmärkt idé! Jag gör samma sak. :D Har kategoriserat mina egna utbetalningar ganska detaljerat. Våra gemensamma kategorier fyller vi i gemensamt och då har jag inte orkat pusha det riktigt lika långt.

(Brukar också göra sammanställningen minst en gång i månaden istället för årsvis. Annars hade det blivit olidligt många kvitton i högen. Men nu börjar det bli spännande att prognostisera inför slutet!)
 
Insikten att det finns vanliga arbetande människor som kan lägga undan 10 papp i månaden till sparande var lite hisnande. Det har jag aldrig kunnat.

Jag har hängt här i många år och gör den reflektionen varje gång den här typen av trådar kommer upp, att folk med vanliga jobb, barn och hästar kan lägga undan så mycket. Jag har aldrig kunnat det trots att jag tjänar bra.
 
Jag har hängt här i många år och gör den reflektionen varje gång den här typen av trådar kommer upp, att folk med vanliga jobb, barn och hästar kan lägga undan så mycket. Jag har aldrig kunnat det trots att jag tjänar bra.
Ren nyfikenhet, vad är det som gör att du inte kan spara om du tjänar bra?

Jag har inga barn, inga lån förutom huset och CSN, som jag ska börja betala 2021. Inga husdjur förutom hönsen, inga dyra intressen och det går ytterst lite diesel när jag jobbar hemifrån.

Jobbar heltid + får oftast in några tusen till på extrajobb.

Sambon tjänar okej som byggnadsarbetare. Jag är definitivt inte höginkomsttagare.
 
Jag har hängt här i många år och gör den reflektionen varje gång den här typen av trådar kommer upp, att folk med vanliga jobb, barn och hästar kan lägga undan så mycket. Jag har aldrig kunnat det trots att jag tjänar bra.

Det beror väl på vad de gör utöver att jobba? När jag bodde i en etta och inte hade häst, dessutom efter några år på CSN så jag var vana att snåla, då la jag undan 10k i månaden då jag började jobba. Var ju van vid snåleriet. Men sen har jag som sagt lagt till saker som häst, nyare bil, större bostad... Jag tjänar hyfsat men inget märkvärdigt, har råd att göra det jag vill i rimliga mått, men inte allt.
 
Jag har hängt här i många år och gör den reflektionen varje gång den här typen av trådar kommer upp, att folk med vanliga jobb, barn och hästar kan lägga undan så mycket. Jag har aldrig kunnat det trots att jag tjänar bra.
Mycket handlar nog om att man är två stycken. Två inkomster och ett boende gör mycket. Framförallt om man har ett billigt boende. Många tror att man måste ut i obygden för att bo billigt, men så är det inte :)
 
Jag har börjat jobba efter studier och har såklart en helt annan ekonomi. Under studietiden hade jag det ganska bra, fulla lån + extrajobb. Jag kunde alltså fortsätta bo relativt dyrt och äta gott. Har en sambo som också har ställt upp.

Men nu har jag alltså betydligt mer att röra mig med. Jag har ökat en del sparande, men har nog ändå kanske 10000 mer över i månaden. Den här månaden fick jag extremt bra med pengar ut, för att vara mig, så jag flyttade över 12 000 på ett sparkonto direkt.

Men min fråga är egentligen, vad är rimligt att ha över efter räkningarna är betalda? (Alla kostnader för boende, telefon, internet osv). Jag tänker för mat, bensin, nöjen, oväntade utgifter osv?

Svårt det där. Det beror ju helt på hur ens liv är upplagt. Jag frilansar, tjänar väldigt lite pengar om man slår ut det per månad, men har också väldigt låga omkostnader (750 kr för boende inkl allt, 95 kr för telefon). Jag har så jag klarar mig några år framöver om jag inte skulle jobba mer. Men känner ändå att jag vill leva ganska sparsamt eftersom min bransch är i totalt fritt fall nu och jag vet inte hur det ska gå.

Och med det sagt köpte jag nyss en 1200-kr helt opraktisk kappa och ett ullunderställ för ungefär lika mycket. Så jag har definitivt ett starkt ”Treat yoself”-drag också :D
 
Mycket handlar nog om att man är två stycken. Två inkomster och ett boende gör mycket. Framförallt om man har ett billigt boende. Många tror att man måste ut i obygden för att bo billigt, men så är det inte :)

Håller med dig. Är smärtsamt medveten om hur viktigt det är med två inkomster nu när jag aktivt letat bostad att köpa och aldrig har en chans i budgivningar på hus :banghead:
 
Ren nyfikenhet, vad är det som gör att du inte kan spara om du tjänar bra?

Jag har inga barn, inga lån förutom huset och CSN, som jag ska börja betala 2021. Inga husdjur förutom hönsen, inga dyra intressen och det går ytterst lite diesel när jag jobbar hemifrån.

Jobbar heltid + får oftast in några tusen till på extrajobb.

Sambon tjänar okej som byggnadsarbetare. Jag är definitivt inte höginkomsttagare.
Jag sparar, men inga 10 000-15 000 i månaden. Jag amorterar 2000 kr i månaden och brukar lägga undan kanske 2000 till. Jag tycker inte heller att jag lever så dyrt, går aldrig och fixar naglarna och sånt, dricler inte alkohol, äter sällan lunch ute, men barnen kostar en hel del bara i egenskap av barn (skor, kläder, VAB, etc) och deras intresse äter en del pengar. Sen äter den ena specialkost och det är ganska dyrt också. Jag sätter även undan min del av barnbidraget. Fram tills för snart ett år sen bilpendlade jag 7 mil om dagen tor och det blev rätt dyrt. Sen om det är något jag vill göra så gör jag det, går ut och äter med en kompis nån gång ibland, går och tränar, har både DN, SvD, Netflix och Nextory t ex.
 
Ren nyfikenhet, vad är det som gör att du inte kan spara om du tjänar bra?

Jag har inga barn, inga lån förutom huset och CSN, som jag ska börja betala 2021. Inga husdjur förutom hönsen, inga dyra intressen och det går ytterst lite diesel när jag jobbar hemifrån.

Jobbar heltid + får oftast in några tusen till på extrajobb.

Sambon tjänar okej som byggnadsarbetare. Jag är definitivt inte höginkomsttagare.
Utveckling : barn är en jättestor utgift. Det MÅSTE inte vara det men om min vardag ska fungera och jag vill ge mina barn en meningsfull vardag och en rimlig standard så kostar det.
 
Jag räknar in mat (1800) och bilen (3500 för alla kostnader, pendlar 8 mil tor till jobbet) så när rubbet är betalt har jag 1500 över för nöje, shopping eller liknande :)
 
Intressant att läsa i tråden! Just nu vet jag ingenting om hur mina utgifter kommer se ut framöver, då jag precis separerat och hoppas på att kunna köpa ett hus inom snar framtid. Hoppas på att kunna hålla nere boendekostnaden men det lär också innebära högre transportkostnader, hus i närheten av kollektivtrafik är betydligt dyrare... Så ja, med bara en inkomst blir det ett helt annat läge.
 
Jag har börjat jobba efter studier och har såklart en helt annan ekonomi. Under studietiden hade jag det ganska bra, fulla lån + extrajobb. Jag kunde alltså fortsätta bo relativt dyrt och äta gott. Har en sambo som också har ställt upp.

Men nu har jag alltså betydligt mer att röra mig med. Jag har ökat en del sparande, men har nog ändå kanske 10000 mer över i månaden. Den här månaden fick jag extremt bra med pengar ut, för att vara mig, så jag flyttade över 12 000 på ett sparkonto direkt.

Men min fråga är egentligen, vad är rimligt att ha över efter räkningarna är betalda? (Alla kostnader för boende, telefon, internet osv). Jag tänker för mat, bensin, nöjen, oväntade utgifter osv?
Jag tänker att det handlar helt om vilken lön man har och vilken boendekostnad man har?

Jag och sambon bor i villa med två barn och två bilar. Våra omkostnader går på 25’ i månaden. Resten sparas till större utgifter som framtida resor, renoveringar eller bilköp eller helt enkelt till sämre tider. Hur mycket som sparas beror på inkomsterna den månaden, men minst 10’ brukar det bli. Ibland uppemot 30’ (på två personer).

Jag har aldrig haft jättehög lön men ändå kunnat spara typ 30% av lönen. Tror det beror på att jag tidigt köpte bostadsrätt och kunnat hålla nere boendekostnaden, att jag oftast haft med matlåda till jobbet och att jag inte haft någon helt ny bil utan köpt såna som varit 3-5 år gamla.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: cassiopeja
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 777
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 495
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Börjar studera i höst och studierna är 4,5 år långt. Köpte en häst i början på året som jag funderar på att sälja. Bor med min sambo...
2
Svar
22
· Visningar
3 655
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp