Rimlig mängd pengar att leva på?

Jag har gjort så att jag har försökt att räkna ut en budget som ska spegla kostnaderna utslagna över året, inklusive ex presenter (400/månad) och kläder (300/månad). Eftersom många av kostnaderna kommer i klumpar (CSN, läkemedel, julklappar, resor) så skulle det vara svårt för mig att ha samma fixerade summa varje månad, så jag har ett flytande konto som lönen kommer in på och som jag flyttar efterhand till konsumtionskonto eller sparande. Fungerar hyfsat bra för mig, jag är rätt snål mot mig själv och kan spara rätt bra trots att pengarna ligger och väntar på att föras över till konsumtionskontot.

Drar alltid bort knappt 1/3 av inkomsten direkt till sparande - det är dock samma summa som när jag tjänade 7000 mindre i månaden, så utgifterna har onekligen sprungit iväg lite sedan dess. Boende kostar ca 8000 inkl 3500 i amortering, mat kostar 3000, katter 2400, studielån 700, mobilabonnemang + avbetalning 400. Sedan lägger jag kanske 500/månad till på frisör, kontaktlinser, mediciner och dylikt. Rena nöjen beror helt på, från oftast 0 nu under pandemin till upp till högst 10-20 000 för resor annars. Om man räknar bort utlandsresor är det dock väldigt sällan som nöjen skulle överstiga 1500/månad. Däremot har mycket pengar senaste året gått till renovering och möbler till nya lägenheten.

När det blivit för mycket på lönekontot/buffertkontot flyttar jag över det till fonder, som bara får röras vid kris eller typ husköp. Så ja, svaret på frågan är att det för mig i min situation känns mer relevant att räkna på hur mycket pengar jag behöver för att leva som jag vill och då och då stämma av att jag håller mig till ungefär det, men att jag i övrigt har fri tillgång 😅
 
Utmana dig med ett högre mål 😄 Du har ju redan drygt 20% av målet klart 👍
Jo, jag håller med! Men jag räknar med att den renovering vi ska göra nästa år ska gå på "lönen" och inte på sparkonto, vilket kommer hamna på typ 50-60k (mest troligt mer, det är ju alltid så..). Annars hade jag satt ett högre sparmål. :)
 
Jag har gjort så att jag har sparkonton i två olika banker.

När lönen kommer in på uttagskontot sparar jag bara ett par tusenlappar där och sedan har jag ett sparkonto i samma bank där jag ser till att ha 10000, för alltså över det som fattas för att ha den summan där i början av månaden. Där är det lätt att flytta över till uttagskontot, men utan att behöva ha mycket pengar på kortet. Resten betalar jag räkningar med, köper fonder för eller sätter in på mina andra sparkonton samma dag som lönen kommer.

De 10000 är sedan vad jag försöker hålla mig till under månaden. Vissa månader (typ denna... :angel:) använder jag alla de 10000, vissa månader är större delen av summan kvar och jag har alltså mer pengar att föra över till de "riktiga" sparkontona i min andra bank när nästa lön kommer och jag ska fylla upp till mina 10000. Kommer det någon större utgift (typ bilen jag köpte förra månaden) kan jag givetvis ta från mina andra konton, men det försöker jag undvika i största möjliga mån.

Tycker det funkar bra för mig.
 
Jag har gjort så att jag har sparkonton i två olika banker.

När lönen kommer in på uttagskontot sparar jag bara ett par tusenlappar där och sedan har jag ett sparkonto i samma bank där jag ser till att ha 10000, för alltså över det som fattas för att ha den summan där i början av månaden. Där är det lätt att flytta över till uttagskontot, men utan att behöva ha mycket pengar på kortet. Resten betalar jag räkningar med, köper fonder för eller sätter in på mina andra sparkonton samma dag som lönen kommer.

De 10000 är sedan vad jag försöker hålla mig till under månaden. Vissa månader (typ denna... :angel:) använder jag alla de 10000, vissa månader är större delen av summan kvar och jag har alltså mer pengar att föra över till de "riktiga" sparkontona i min andra bank när nästa lön kommer och jag ska fylla upp till mina 10000. Kommer det någon större utgift (typ bilen jag köpte förra månaden) kan jag givetvis ta från mina andra konton, men det försöker jag undvika i största möjliga mån.

Tycker det funkar bra för mig.
Jag gillar din metod! Jag tror att jag skulle spara mer pengar genom att ha "bara x tusen" tillgängliga, än att spara "x tusen när lönen kommer".

Ska se hur mycket som är kvar efter alla räkningar och prova ditt sätt!
 
Vi har båda tagit egna pengar till kontantinsatsen och aldrig fått pengar till det av våra föräldrar eller tagit lån för kontantinsats, inte heller vid tidigare bostadsköp (inte alls ovanligt här att folk får hjälp av sina föräldrar för sånt) så det har ju ätit upp sparpengarna rejält.

Same.. många utav våra vänner fick hjälp att köpa sin första bostadsrätt av sina föräldrar för 10 år sedan. Sedan har de sålt och köpt nytt två vändor där de gått plus 500 tkr vid varje försäljning. Sitter idag på stora lägenheter här i innerstan eller köpt villa. Själva fick vi ihop tillräckligt mycket med sparpengar att köpa vår första lägenhet i år. Sjukt stolt över framför allt sambon som haft disciplin nog att spara ihop 700 tkr genom att sätta undan lite varje månad. Mitt eget sparande får nog ses lite som ett körsbär på toppen när vi köpte :angel:

Så nu sparar vi igen.. och visst är det lite bittert när man ser vilka boenden andra har råd med eftersom de gjort bra bostadsaffärer genom åren, eftersom de fick en kick-start av sina föräldrar. But hey... vi kommer ge våra framtida barn samma kick-start 🤷‍♀️ Och vi klagar inte, vi har allt vi behöver och mer därtill. Men så drömmer vi ju lite om villa också 😍 Bra saker kommer till den som väntar (och sparar) ☺️
 
Jag gillar din metod! Jag tror att jag skulle spara mer pengar genom att ha "bara x tusen" tillgängliga, än att spara "x tusen när lönen kommer".

Ska se hur mycket som är kvar efter alla räkningar och prova ditt sätt!

Samma här, men det är nackdelen med att vi har kreditkort... det finns ingen gräns (knappt) på det tillgängliga 😅
 
Same.. många utav våra vänner fick hjälp att köpa sin första bostadsrätt av sina föräldrar för 10 år sedan. Sedan har de sålt och köpt nytt två vändor där de gått plus 500 tkr vid varje försäljning. Sitter idag på stora lägenheter här i innerstan eller köpt villa. Själva fick vi ihop tillräckligt mycket med sparpengar att köpa vår första lägenhet i år. Sjukt stolt över framför allt sambon som haft disciplin nog att spara ihop 700 tkr genom att sätta undan lite varje månad. Mitt eget sparande får nog ses lite som ett körsbär på toppen när vi köpte :angel:

Så nu sparar vi igen.. och visst är det lite bittert när man ser vilka boenden andra har råd med eftersom de gjort bra bostadsaffärer genom åren, eftersom de fick en kick-start av sina föräldrar. But hey... vi kommer ge våra framtida barn samma kick-start 🤷‍♀️ Och vi klagar inte, vi har allt vi behöver och mer därtill. Men så drömmer vi ju lite om villa också 😍 Bra saker kommer till den som väntar (och sparar) ☺️
Vi var riktigt slarviga innan vi helt plötsligt hade möjlighet att köpa vår gård. Vi snackar typ 0kr i kontantinsats. Pappa lät oss belåna hans hus för att vi skulle ha möjlighet att köpa. Det är en oerhörd lyx!

+ Nästa inlägg du skrev.
Jag har faktiskt avslutat det kreditkort jag hade ganska nyss. Det finns en hel del förmåner med kreditkort, men jag kände att det var skönt att bara handla "kontant"!
 
Same.. många utav våra vänner fick hjälp att köpa sin första bostadsrätt av sina föräldrar för 10 år sedan. Sedan har de sålt och köpt nytt två vändor där de gått plus 500 tkr vid varje försäljning. Sitter idag på stora lägenheter här i innerstan eller köpt villa. Själva fick vi ihop tillräckligt mycket med sparpengar att köpa vår första lägenhet i år. Sjukt stolt över framför allt sambon som haft disciplin nog att spara ihop 700 tkr genom att sätta undan lite varje månad. Mitt eget sparande får nog ses lite som ett körsbär på toppen när vi köpte :angel:

Så nu sparar vi igen.. och visst är det lite bittert när man ser vilka boenden andra har råd med eftersom de gjort bra bostadsaffärer genom åren, eftersom de fick en kick-start av sina föräldrar. But hey... vi kommer ge våra framtida barn samma kick-start 🤷‍♀️ Och vi klagar inte, vi har allt vi behöver och mer därtill. Men så drömmer vi ju lite om villa också 😍 Bra saker kommer till den som väntar (och sparar) ☺️
Jag försöker att inte vara bitter över det här men det kan inte hjälpas. Det är helt sjukt vad det kan skilja i levnadsbekvämlighet eller vad man ska kalla det bara för att vissa får just den där kickstarten i form av sponsring hemifrån, och därmed kan göra världens bostadskarriär och snabbt byta upp sig. Eller få loss pengar till andra nöjen, bilar, resor mm. Oh well. Nu kunde vi ju också till slut köpa, och vet att vi kommer att ha råd att köpa eller bygga villa i framtiden, men den där bitterheten kryper fram när man ser försprånget andra får.
 
Vi var riktigt slarviga innan vi helt plötsligt hade möjlighet att köpa vår gård. Vi snackar typ 0kr i kontantinsats. Pappa lät oss belåna hans hus för att vi skulle ha möjlighet att köpa. Det är en oerhörd lyx!

+ Nästa inlägg du skrev.
Jag har faktiskt avslutat det kreditkort jag hade ganska nyss. Det finns en hel del förmåner med kreditkort, men jag kände att det var skönt att bara handla "kontant"!

Det är en fantastisk möjlighet om man kan få hjälp. Både jag och sambon har bott i 2:a hand en del vilket har gjort att mycket pengar försvunnit där. Innan vi flyttade ihop kostade hans 2:a hands etta 11 0000 kr/mån, på 25 kvm.. Själv fick jag åtminstone fatt på ett eget kontrakt för fyra år sedan. Men visst, jag har varit slarvig med sparande också. Spenderat mycket tid på Bali och upplevt mycket. Inget som jag ångrar, men visst har det påverkat möjligheten till sparande. Det är svårt att ha full koll på ekonomin när man är i 20-års åldern, varför jag absolut tänker att jag kommer vilja hjälpa mina egna barn i framtiden. Bostadsmarknaden i Stockholm kommer bara bli svårare och svårare.

Smart! Jag behöver nog få lite bättre disciplin bara, vi är så nöjda med korten på andra sätt. Men visst får man ibland en känsla av att man "alltid har råd".
 
Ungefär 50% av min inkomst går till huslån och fasta kostnader för familjen.
Sparar 3000 varje månad och resten hamnar i hästfonden.
 
Det är en fantastisk möjlighet om man kan få hjälp. Både jag och sambon har bott i 2:a hand en del vilket har gjort att mycket pengar försvunnit där. Innan vi flyttade ihop kostade hans 2:a hands etta 11 0000 kr/mån, på 25 kvm.. Själv fick jag åtminstone fatt på ett eget kontrakt för fyra år sedan. Men visst, jag har varit slarvig med sparande också. Spenderat mycket tid på Bali och upplevt mycket. Inget som jag ångrar, men visst har det påverkat möjligheten till sparande. Det är svårt att ha full koll på ekonomin när man är i 20-års åldern, varför jag absolut tänker att jag kommer vilja hjälpa mina egna barn i framtiden. Bostadsmarknaden i Stockholm kommer bara bli svårare och svårare.

Smart! Jag behöver nog få lite bättre disciplin bara, vi är så nöjda med korten på andra sätt. Men visst får man ibland en känsla av att man "alltid har råd".
Jag har ju alltid haft 1-2 hästar, även när jag pluggade. Det är först efter jag blev hästlös som jag kunde börja spara mer ordentligt! Absolut inget jag ångrar.

Jag ska ju inte ha några barn, vilket gör det enkelt att leva lite "lyxigt". Ingen ska ärva mina pengar, dom ska jag använda själv! :D

Långsiktigt vill jag kunna sluta jobba när jag själv väljer och bo utomlands på vintrarna. Det gäller helt enkelt att amortera och spara ordentligt för att det ska bli genomförbart!
 
Jag försöker att inte vara bitter över det här men det kan inte hjälpas. Det är helt sjukt vad det kan skilja i levnadsbekvämlighet eller vad man ska kalla det bara för att vissa får just den där kickstarten i form av sponsring hemifrån, och därmed kan göra världens bostadskarriär och snabbt byta upp sig. Eller få loss pengar till andra nöjen, bilar, resor mm. Oh well. Nu kunde vi ju också till slut köpa, och vet att vi kommer att ha råd att köpa eller bygga villa i framtiden, men den där bitterheten kryper fram när man ser försprånget andra får.

Ptja, men livet är orättvist. Jag blir bitter av att se alla miljonlastbilar ute på hästanläggningarna dit jag åker ensam i min bil med eget släp som jag köpt för egna pengar som är värt mkt för mig men inte ens syns bredvid de där kolosserna... Men ffa blir jag bitter på att se all familjesupport vissa får i sitt hästeri. Tror väl fan jag det att det inte är jobbigt att ha tre hästar i full träning när markservicen sköts av andra alt. att en inte behöver jobba heltid för att ha råd att leva.
Själv har jag äntligen kommit dit jag siktat i många år. Och nu när jag är där är jag så utbränd pga allt slit efter vägen, så jag orkar inte ens uppskatta det. Ironiskt. :grin:

Det finns alltid dom som har det bättre, men det för en inte framåt att fastna i det... sorry för ot.
 
Jag har börjat jobba efter studier och har såklart en helt annan ekonomi. Under studietiden hade jag det ganska bra, fulla lån + extrajobb. Jag kunde alltså fortsätta bo relativt dyrt och äta gott. Har en sambo som också har ställt upp.

Men nu har jag alltså betydligt mer att röra mig med. Jag har ökat en del sparande, men har nog ändå kanske 10000 mer över i månaden. Den här månaden fick jag extremt bra med pengar ut, för att vara mig, så jag flyttade över 12 000 på ett sparkonto direkt.

Men min fråga är egentligen, vad är rimligt att ha över efter räkningarna är betalda? (Alla kostnader för boende, telefon, internet osv). Jag tänker för mat, bensin, nöjen, oväntade utgifter osv?

Rimligt och rimligt, frågar du kronofogden så är det inte många hundralappar i månaden som är "rimligt" att ha kvar varje månad. Likaså försörjningsstöd mm.
 
När lönen kommer så betalar vi räkningar förstås och sen sätter vi över de mesta pengarna till diverse olika konton (hus, spar, mat, bilar, bensin mm) sen efter det så brukar vi ha runt 3500kr var kvar på våra egna kortkonton. Eftersom att vi har diverse olika konton som ska täcka det mesta som kan dyka upp så är de 3500kr var pengar som går till nöjen/intressen och även vissa mindre grejer till hushållet, tex om vi behöver köpa en ny kaffebryggare eller något annat som inte är jättedyrt 😊 större inköp görs från något av sparkontona.

Eftersom jag är kontrollfreak :angel: så gillar jag att veta att det alltid finns pengar till tex bilservice på bilkontot och till husförsäkringen på huskontot och det behöver oftast inte tas från ”mina egna” pengar på mitt konto.
 
När jag verkligen vill spara så för jag över så mycket jag tror att jag kan spara direkt när jag får lön. Sen får jag helt enkelt tvinga mig att leva på resten. Men det är ju inte det mest hållbara direkt. Men gör man så några månader, och justerar summan enl behov så kan man komma fram till en bra balans tror jag. I början kan man få flytta tillbaka lite, men är man noggrann så märker man efter ett tag hur mycket som blir rimligt att spara..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: cassiopeja
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 777
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 485
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Börjar studera i höst och studierna är 4,5 år långt. Köpte en häst i början på året som jag funderar på att sälja. Bor med min sambo...
2
Svar
22
· Visningar
3 654
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp