Rimlig stallhyra?

Jo det kanske är lite lite men jag tänker att det blir mindre tjafs om saker o ting om jag är guda snäll o givmild så kanske hyresgästerna är likvärdiga i gengäld och inget tjafs om en trasig grep osv...? Gade jag haft den stallhyran och en grep går paj så skulle jag ju lätt bara köpa en ny utan att be om pengar från andra... men jag vet ju att det inte riktigt funkar så i verkligheten... he he jag får nog fundera vidare på priset
Tyvärr så brukar det inte funka så. Är man gudasnäll och givmild så brukar det alltid finnas folk som utnyttjar det. Tyvärr..
Så sätt högre pris och tänk även på vilka regler du vill ha i stallet. Var tydlig med dessa när du annonserar.
 
Det är tyvärr inte så, dom bästa stallen jag stått i som fungerat bäst är stallägare som är lite "tråkiga" och håller på sin sak och inte lyssnar för mycket på inackorderingarna och vänder och vrider på allt så dom är nöjda, var tydlig vad det är som gäller när dom flyttar in och skriv ner det i kontraktet och sen stå för det. Tydligt och konsekvent.

Hyran tycker jag bör vara såpass att det blir en liten budget över för dig så du kan köpa grepar osv om dom går sönder, alltså basgrejer som behövs i stallet, som skottkärror osv. Sen titta på vad andra i området tar för hyror, det är så otroligt olika i landet vad stallen kostar att stå i så det är nog bäst att kika på vad grannarna tar för hyra. Kan nästan lova dig att om du har bra hagar och bra utevistelser osv så kommer det komma folk även om inte hyran är nästan gratis.

Men en sak är säger när det gäller inackorderingar och det är att mycket vill ha mer, ju snällare och mer givmild du är desto mera kommer inackorderingarna att kräva av dig.
Ja det är nog väldigt olika förstår jag.... häromkring ligger det nog runt 600-700 utan foder eller strö och att det inte finns varmvatten osv.... men då är det ju större boxar än jag kan erbjuda så därför tänkte jag att jag inte kan ha så högt pris.
 
Men då ingår väl inte allt det är med ut- och in vardagar plus fordringar?
Det ser nog lite olika ut men ser att det oftast är stallägaren (om denne har häst istallet och bor där) sköter fodringar och utsläpp vardagar iaf.
I privatstallet på ridskolan kostar det 600 kr enda man behöver lägga till är ett par hundra/halvår för ridhuskort och då hjälps man åt med ut och insläpp samt fodringar. Blir nog kanske 2 pass/vecka per box. Man köper nya grepar och sopkvastar mm vid behov och delar lika... så jag känner nog att jag inte kan så där jätte mkt mer än 400 kr
 
Det ser nog lite olika ut men ser att det oftast är stallägaren (om denne har häst istallet och bor där) sköter fodringar och utsläpp vardagar iaf.
I privatstallet på ridskolan kostar det 600 kr enda man behöver lägga till är ett par hundra/halvår för ridhuskort och då hjälps man åt med ut och insläpp samt fodringar. Blir nog kanske 2 pass/vecka per box. Man köper nya grepar och sopkvastar mm vid behov och delar lika... så jag känner nog att jag inte kan så där jätte mkt mer än 400 kr
Fast 400 är larvigt lite
 
400 är så lite att som hyresgäst hade jag dragit öronen åt mig och inte ens kollat efter att ha läst annonsen. Det låter alltså som att stallet har rejäla dolda (eller inte så dolda!) problem, t.ex att folket som äger det inte vet vad saker kostar och förmodligen därför inte kommer fixa sådant som går sönder.

1000 kr kallhyra känns mer rimligt: lågt, men inte så där ”problemen kommer snart!” lågt. Tänk på dig själv också; folk som försöker stalla upp sin häst för 400 kr per månad tror jag lever alldeles för nära gränsen: risken är ju att du kommer stå där med någon annans häst som du måste fodra och betala hovslagare åt.

Om du verkligen mest vill ha lite folk i stallet och inte bekymrar dig så mycket om kostnaden kan du ju lägga till en rad om att man kan få sänkt hyra genom att ta extra pass.
 
Fast 400 är larvigt lite

Fast 400 är larvigt lite
Ja det verkar ju så när man ser här vad andra betalar...
400 är så lite att som hyresgäst hade jag dragit öronen åt mig och inte ens kollat efter att ha läst annonsen. Det låter alltså som att stallet har rejäla dolda (eller inte så dolda!) problem, t.ex att folket som äger det inte vet vad saker kostar och förmodligen därför inte kommer fixa sådant som går sönder.

1000 kr kallhyra känns mer rimligt: lågt, men inte så där ”problemen kommer snart!” lågt. Tänk på dig själv också; folk som försöker stalla upp sin häst för 400 kr per månad tror jag lever alldeles för nära gränsen: risken är ju att du kommer stå där med någon annans häst som du måste fodra och betala hovslagare åt.

Om du verkligen mest vill ha lite folk i stallet och inte bekymrar dig så mycket om kostnaden kan du ju lägga till en rad om att man kan få sänkt hyra genom att ta extra pass.
Ja det är kanske lite lite men om jag skulle ta mer än 600 kr betalt så finns det gott om andra stall som är billigare häromkring... jag tänker att häromkring så ligger priserna på detta. Finns ett stall med ridhus där alla pass ingår (bortsett från att dom inte tar in hästen på kvällen) där ingår hö och 1, 5 spånbal/vecka och det kostar 1700 inkl ridhus... hagarna är ju inte så stora iof och det kan ju jag erbjuda hur stora som helst... men jag ska sätta mig och kolla lite på kostnader och dyl. När jag var liten lånade vi ut boxplatser gratis (100 år sedan dock) det var vänner som lånade och vi skötte alla fodringar och in/utsläpp... var aldrig tal om att ta betalt... på den tiden var det svårt att hitta hästar till sina beten så det blev avbetat... nu är det kanske tvärt om?
 
Vill tillägga attvi redan har hästar så det kostar inget extra med hagar. 2 hästar sliter ju inte ner hagarna så mkt mer än 4-5 st. Paddocken är vi bara glada om den används. Bara roligt. Hindren är jag inte rädd om. Jobbet svider inte i mig att utföra bara jag har bra människor omkring mig. Vill att hyran ska täcka vatten och el och kanske nån liten slant över. Har många vänner barn som har shettisar/b ponnys och jag som ksnske är ovanligt korkad/givmild? Vill erbjuda något som jag (enl. Mig själv) vinner på också... om jag formulerar mig så... tänker ni annorlunda på hyran då?
 
Jo det kanske är lite lite men jag tänker att det blir mindre tjafs om saker o ting om jag är guda snäll o givmild så kanske hyresgästerna är likvärdiga i gengäld och inget tjafs om en trasig grep osv...? Gade jag haft den stallhyran och en grep går paj så skulle jag ju lätt bara köpa en ny utan att be om pengar från andra... men jag vet ju att det inte riktigt funkar så i verkligheten... he he jag får nog fundera vidare på priset

Hade ej velat stå i stall där hyresvärden hade den attityden. Jag betalar gärna men då ska det vara hela grejer, ordning och reda.
 
Vill tillägga attvi redan har hästar så det kostar inget extra med hagar. 2 hästar sliter ju inte ner hagarna så mkt mer än 4-5 st. Paddocken är vi bara glada om den används. Bara roligt. Hindren är jag inte rädd om. Jobbet svider inte i mig att utföra bara jag har bra människor omkring mig. Vill att hyran ska täcka vatten och el och kanske nån liten slant över. Har många vänner barn som har shettisar/b ponnys och jag som ksnske är ovanligt korkad/givmild? Vill erbjuda något som jag (enl. Mig själv) vinner på också... om jag formulerar mig så... tänker ni annorlunda på hyran då?

Då tänker jag väl att du ska försöka få in vänner som du redan känner eller dylikt, där "hyran" täcker just de extra omkostnaderna. Det är inte en uthyrningsverksamhet av stallplatser du beskriver.
 
Jo det kanske är lite lite men jag tänker att det blir mindre tjafs om saker o ting om jag är guda snäll o givmild så kanske hyresgästerna är likvärdiga i gengäld och inget tjafs om en trasig grep osv...? Gade jag haft den stallhyran och en grep går paj så skulle jag ju lätt bara köpa en ny utan att be om pengar från andra... men jag vet ju att det inte riktigt funkar så i verkligheten... he he jag får nog fundera vidare på priset
Tydlighet ger minst tjafs. Börjar man ge efter och konstra för inackorderingarnas skull börjar de i regel tro att de har mer inflytande än man som ägare är bekväm med.
 
Då tänker jag väl att du ska försöka få in vänner som du redan känner eller dylikt, där "hyran" täcker just de extra omkostnaderna. Det är inte en n

Det är jättefint av dig men det är alldeles för luddigt upplägg. Jag personligen hade blivit galen på en sådan stallägare till slut, det är alldeles för ostrukturerat för min smak.
Ja det ligger nog nått i det. Men självklart ska det finnas skrivet vad som gäller. Sen bor jag i ett litet område o alla känner alla. Det är nog kanske en annan tankegång lite generellt. Ingen här skulle dra öronen åt sig om det är billigt. Det är jag säker på. Tvärtom... det blir aldrig nått luddigt med hästfolk här omkring på den nivån utan lite mer. Att "oops grepen pajja, aja jag köper en ny imorgon" "det gör jag så gärna" eller nu kan jag mocka åt alla idag för jag har tid och så kanske nån mockar åt mig en annan gång" det låter inte alls konstigt för mig men är detta ovanligt att det är så? Här omkring är det så (finns ju undantag)
 
Ja det ligger nog nått i det. Men självklart ska det finnas skrivet vad som gäller. Sen bor jag i ett litet område o alla känner alla. Det är nog kanske en annan tankegång lite generellt. Ingen här skulle dra öronen åt sig om det är billigt. Det är jag säker på. Tvärtom... det blir aldrig nått luddigt med hästfolk här omkring på den nivån utan lite mer. Att "oops grepen pajja, aja jag köper en ny imorgon" "det gör jag så gärna" eller nu kan jag mocka åt alla idag för jag har tid och så kanske nån mockar åt mig en annan gång" det låter inte alls konstigt för mig men är detta ovanligt att det är så? Här omkring är det så (finns ju undantag)

Ingen här kan ju sia om hur det kommer att gå, det kanske löser sig toppenbra. Men betänk att du kan få en hyresgäst som jag - jag kommer inte få det spontana infallet att mocka åt dina/andras hästar, förväntar mig att trasiga saker fixas så snart som möjligt och vill att det ska vara tydliga rutiner och regler i stallet. Kommer det att funka för dig då?
 
Jag tänkte att jag lägger upp detta såhär:
Stallplatser finnes. Hästarna sköts efter önskemål. Mockning, fodring, ridning mm. Vi står för allt foder, hovslagare och strö. Veterinären kommer hyra in sig i ett av husen och ha jour till erat förfogande. Vi kommer inte störa er utan ni kommer när ni vill. Har ni önskemål om ändringar eller att vi ska köpa mer mark till hagar så tveka inte att höra av er. Vill ni vara så vänliga att ha hästarna hos oss så ersätter vi naturligtvis era resor hit. Skicka kvittot på bensin/diesel bara så fixar vi detta. Putsning av läder gör vi efter önskemål. Allt material ingår i hyran som ligger runt 150 kr i månaden. Det är alltid ni som har rätt i alla lägen hos oss. Är det nått som är jobbigt så kan ni lägga det på våra axlar. Vi finns för er!
Ingen här kan ju sia om hur det kommer att gå, det kanske löser sig toppenbra. Men betänk att du kan få en hyresgäst som jag - jag kommer inte få det spontana infallet att mocka åt dina/andras hästar, förväntar mig att trasiga saker fixas så snart som möjligt och vill att det ska vara tydliga rutiner och regler i stallet. Kommer det att funka för dig då?
Jo sålänge det inte på.något sätt blir att hästarna inte mår väl. Menar då att man måste ju ha hålltider osv. Ser jag trasiga saker så fixar vi ju det såklart. Man kan inte ha trasiga redskap. Självfallet får jsg höja så jag kan lägga en buffert till sånt det inser jag ju. Om du hade haft häst hos mig... alltså bara en hypotetisk fråga och jag inte hade brytt mig om att du aldrig mocka hos mig men jag mockade ändå hos dig då och då... hade du blivit irriterad på mig då? Alltså jag tänker att jag kanske är maniskt snäll?
 
Jag hade hellre betalat lite mer, och vetat att ni köper in material till att laga stängsel, ersätta trasiga lampor, sladdar paddocken, fixar en grep, fixar ny krubba när nån häst fått för sig att sitta på sin, osv.

Snarare än att betala mindre och försöka lista ut vad 'min' del av det förstörda stängslet kostar. För det var ju egentligen olles häst som sprang igenom först. Eller, det antar vi eftersom han gjort det förut.
 
Så sant.
Jag hade hellre betalat lite mer, och vetat att ni köper in material till att laga stängsel, ersätta trasiga lampor, sladdar paddocken, fixar en grep, fixar ny krubba när nån häst fått för sig att sitta på sin, osv.

Snarare än att betala mindre och försöka lista ut vad 'min' del av det förstörda stängslet kostar. För det var ju egentligen olles häst som sprang igenom först. Eller, det antar vi eftersom han gjort det förut.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 841
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 208
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 922
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
17 362
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp