Rimlig stallhyra?

Jo sålänge det inte på.något sätt blir att hästarna inte mår väl. Menar då att man måste ju ha hålltider osv. Ser jag trasiga saker så fixar vi ju det såklart. Man kan inte ha trasiga redskap. Självfallet får jsg höja så jag kan lägga en buffert till sånt det inser jag ju. Om du hade haft häst hos mig... alltså bara en hypotetisk fråga och jag inte hade brytt mig om att du aldrig mocka hos mig men jag mockade ändå hos dig då och då... hade du blivit irriterad på mig då? Alltså jag tänker att jag kanske är maniskt snäll?

Jag hade uppskattat det och tyckt att det var snällt då och då, om vi gör på samma sätt. Annars mockar jag hellre själv.
Hade det skett ofta så hade jag blivit obekväm och känt mig "tvungen" att köpa en gåva av något slag med jämna mellanrum.

Varför vill du jobba gratis? Var rädd om dig, gör något kul istället! :)
 
Jag tänkte att jag lägger upp detta såhär:
Stallplatser finnes. Hästarna sköts efter önskemål. Mockning, fodring, ridning mm. Vi står för allt foder, hovslagare och strö. Veterinären kommer hyra in sig i ett av husen och ha jour till erat förfogande. Vi kommer inte störa er utan ni kommer när ni vill. Har ni önskemål om ändringar eller att vi ska köpa mer mark till hagar så tveka inte att höra av er. Vill ni vara så vänliga att ha hästarna hos oss så ersätter vi naturligtvis era resor hit. Skicka kvittot på bensin/diesel bara så fixar vi detta. Putsning av läder gör vi efter önskemål. Allt material ingår i hyran som ligger runt 150 kr i månaden. Det är alltid ni som har rätt i alla lägen hos oss. Är det nått som är jobbigt så kan ni lägga det på våra axlar. Vi finns för er!

Jo sålänge det inte på.något sätt blir att hästarna inte mår väl. Menar då att man måste ju ha hålltider osv. Ser jag trasiga saker så fixar vi ju det såklart. Man kan inte ha trasiga redskap. Självfallet får jsg höja så jag kan lägga en buffert till sånt det inser jag ju. Om du hade haft häst hos mig... alltså bara en hypotetisk fråga och jag inte hade brytt mig om att du aldrig mocka hos mig men jag mockade ändå hos dig då och då... hade du blivit irriterad på mig då? Alltså jag tänker att jag kanske är maniskt snäll?
Nu var det inte mig du frågade men svarar jag också.
Alla gillar inte när andra hjälper till. Jag vill tex mocka själv, så att det blir gjort ”på mitt sätt”. Jag hade dessutom fått dåligt samvete och känt att jag borde hjälpa dig motsvarande trots att jag inte har tid.
 
Är det dålig attityd att resonera så menar du? 😔
Upplägget känns väldigt oproffesionellt. Vilket bäddar för trubbel om du vill ha det som professionell uthyrning. Alternativet är att erbjuda plats till vänner och bekanta enbart, och då främst för att få hjälp och sällskap med viss kostnadstäckning.

Skulle jag hyra in mig någonstans (ej vänner och bekanta) hade jag inte velat ha det upplägget du erbjuder. Jag vill ha klara papper vad som är mitt ansvar och inte, inga lösa boliner och underliggande förväntningar att jag ska vara med och betala hälften av ditt eller datt. Det går ju aldrig att uppfylla sådana förväntningar.

Att betala hälften av grepen t ex - vems är då grepen? Kan jag ta med mig (häflten) när jag flyttar?

Fundera igenom vad du är ute efter och besluta därefter vilken service som ska ingå och i vilken utsträckning.
 
Ja det här med att köpa grejer till stallet.. Jag har köpt saker till stall jag har stått i, tex en bättre sopkvast och fixat eget vattenkar trots att sånt ingår i stallhyran. Men då har jag också plockat med mig sakerna när jag flyttat.
Ja jag stod i ett kollektivstall ett tag med 7 andra. Hyran var låg men vi fick ju fixa saker själva ihop och det fungerade faktiskt jättebra. Blev bara lite bråk om hurvida dörrar skulle vara öppna/stängda och misstankar om att någon stal saker av varandra men det är väl sånt lätt blir... antar jag. Det ordnade sig alltid och det flöt på bra just med grepar och skottkärror osv. Det var aldrig nått tjafs. Sen hade vi några dagar om året dä vi alla hade arbetsdagar och gjorde iordning på hagar och loge osv. Men detta kanske igentligen är ett korkat upplägg... vet ju att många hästägare är lite "svåra"...
 
Jag hade hellre betalat lite mer, och vetat att ni köper in material till att laga stängsel, ersätta trasiga lampor, sladdar paddocken, fixar en grep, fixar ny krubba när nån häst fått för sig att sitta på sin, osv.

Snarare än att betala mindre och försöka lista ut vad 'min' del av det förstörda stängslet kostar. För det var ju egentligen olles häst som sprang igenom först. Eller, det antar vi eftersom han gjort det förut.
Hur är det generellt i stall men sånt...?
Jag menar om man kommer till ett stall där det sitter en hel krubba och min häst har sönder sin. Vem är då skyldig att skaffa ny? Är det alltså stallägaren? Det låter jättekonstigt för mig som ändå hyrt in mig på ett par ställen. Om man har sönder något så ersätter man väl det? Så länge saken var i gott skick alltså?
 
Hur är det generellt i stall men sånt...?
Jag menar om man kommer till ett stall där det sitter en hel krubba och min häst har sönder sin. Vem är då skyldig att skaffa ny? Är det alltså stallägaren? Det låter jättekonstigt för mig som ändå hyrt in mig på ett par ställen. Om man har sönder något så ersätter man väl det? Så länge saken var i gott skick alltså?
Det beror helt på avtalen vad som ingår men fasta inventarier och arbetsredskap brukar vara stallägarens ansvar om det inte är ett kollektiv. Personligen så står jag hellre som uthyrare för sådant mot att det ingår i hyran än att varje inackordering får skaffa saker som inte är direkt relaterade till bara den egna hästen. Blir mindre tjafs och stallet förvandlas annars snabbt till någon sorts förvaringsplats för alla möjliga prylar som inte får plats hemma.
 
Hur är det generellt i stall men sånt...?
Jag menar om man kommer till ett stall där det sitter en hel krubba och min häst har sönder sin. Vem är då skyldig att skaffa ny? Är det alltså stallägaren? Det låter jättekonstigt för mig som ändå hyrt in mig på ett par ställen. Om man har sönder något så ersätter man väl det? Så länge saken var i gott skick alltså?

Det är ju lite så att man inte vet hur länge krubban suttit uppe, gammal plast blir väldigt skör, tex.

Där jag har stått har det i de flesta fall varit stallägarna som fixar saker som går sönder, även saker som krubbor. Så länge som det har räknats som "normalt slitage", dvs antingen för att de blivit gamla eller för att en häst gått in i den, eller försökt stå i den. Dock inte när en häst "ätit upp" krubban för att den krubbitit.
 
Hur är det generellt i stall men sånt...?
Jag menar om man kommer till ett stall där det sitter en hel krubba och min häst har sönder sin. Vem är då skyldig att skaffa ny? Är det alltså stallägaren? Det låter jättekonstigt för mig som ändå hyrt in mig på ett par ställen. Om man har sönder något så ersätter man väl det? Så länge saken var i gott skick alltså?

Jag tycker att det beror på om det kan anses vara normalt slitage eller inte. Tillägg: sånt man kan räkna med om hästar är inblandade.
 
Senast ändrad:
Hur är det generellt i stall men sånt...?
Jag menar om man kommer till ett stall där det sitter en hel krubba och min häst har sönder sin. Vem är då skyldig att skaffa ny? Är det alltså stallägaren? Det låter jättekonstigt för mig som ändå hyrt in mig på ett par ställen. Om man har sönder något så ersätter man väl det? Så länge saken var i gott skick alltså?
Hästar nöter på inredning. Vissa mer än andra. Jag har aldrig känt mig tvungen att köpa stolpar till hagen om min häst gnagt på dom, eller köpa ny tråd när den gamla gått sönder. Oavsett om det är min häst som haft sönder den.

Sen har jag själv köpt en ny vattenkopp och monterat, som jag också helt frivilligt har lämnat kvar. Jag hade självklart kunnat montera tillbaka den gamla men kände inte att jag hade lust med det. Men allt löst har jag tagit med. Och en del monterade hängare osv.

Därför behöver du ta höjd i hyran! Tänk om den inhyrda hästen gnager sönder 10-15 stolpar per år? Och gnager på inredningen i stallet så den måste bytas?
 
Ja jag stod i ett kollektivstall ett tag med 7 andra. Hyran var låg men vi fick ju fixa saker själva ihop och det fungerade faktiskt jättebra. Blev bara lite bråk om hurvida dörrar skulle vara öppna/stängda och misstankar om att någon stal saker av varandra men det är väl sånt lätt blir... antar jag. Det ordnade sig alltid och det flöt på bra just med grepar och skottkärror osv. Det var aldrig nått tjafs. Sen hade vi några dagar om året dä vi alla hade arbetsdagar och gjorde iordning på hagar och loge osv. Men detta kanske igentligen är ett korkat upplägg... vet ju att många hästägare är lite "svåra"...
Kollektivstall är ju dock något annat än det du planerar. I ett kollektivstall delar man ju per definition på alla kostnader och allt arbete. Du har ju inte tänkt dig att ha stallet som kollektivstall och då blir det bara rörigt om du blandar ihop olika typer av upplägg.

Personligen skulle jag aldrig i hela mitt liv välja kollektivstall, inte min grej.
Hur är det generellt i stall men sånt...?
Jag menar om man kommer till ett stall där det sitter en hel krubba och min häst har sönder sin. Vem är då skyldig att skaffa ny? Är det alltså stallägaren? Det låter jättekonstigt för mig som ändå hyrt in mig på ett par ställen. Om man har sönder något så ersätter man väl det? Så länge saken var i gott skick alltså?
Det vanliga är att "normalt slitage" ingår i stallhyran. Hästar sliter ju på inredningen och saker kommer gå sönder. Jag förväntar mig att stallägaren lagar/köper nytt om något går sönder. Skulle aldrig ens komma på tanken att själv ersätta saker som går sönder, om jag inte agerat vårdslöst eller liknande så att det tydligt är mitt fel att något gått sönder utöver vad som kan räknas som normalt slitage.
 
För ca 15 år sedan när jag inte hade eget stall betalade jag 500-600 kr i kallhyra, då ingick inget förutom el. Så en 1000-lapp i kallhyra känns rimligt idag, sen plussa på för den service som ingår. Bor också i obygden och 400 kr är för lite.
 
Sedan tänker jag att om skottkärror och grepar o dyl pajjar så kan man lägga ett par hundra per box o köpa nytt ihop eller är det bäddat för konflikter?
Hundra procent bäddat för konflikter. Räkna in slitage, inköp av saker, preparerande i hagarna osv i priset istället. Även om jag hade en "snäll stallägare" hade jag blivit väldigt perplex om jag förväntades gå in och betala för grepar osv om det inte var TYDLIGT formulerat i kontraktet. Och var drar man gränsen? En grep, en borste, en ny boxvägg, grusandet av en hage?

400 är verkligen ingenting. Även i obygden hade jag kunnat tänka mig att betala en tusenlapp för det du beskriver.

Helt ärligt behöver du nog fundera några varv på vad du tycker att hyresgästerna kan förvänta sig av dig och vad du förväntar dig av hyresgäster och sen formulera det i tydliga punkter som så småningom sätts i skrift i ett kontrakt. Det låter som du hoppas på att alla bara ska komma överens och vara snälla mot varandra vilket är ett trevligt ideal men väldigt sällan verkligheten i ett stall. Risken är att du antingen kommer bli utnyttjad och överkörd på hemmaplan eller att du blir grymt besviken av att hyresgästerna inte lever upp till dina förväntningar. En "gudasnäll och givmild" stallägare hade jag bara sett som en del av tjänsten jag köper om så vore faller, jag hade inte förväntat mig att stallägaren skulle kräva in gentjänster från mig.

Ett sjukt långsökt exempel men om jag köper tjänsten "installation av tvättmaskin" (motsvarande boxplats och utsläpp) till bra pris av en vitvaruinstallatör (stallägare) hade jag inte direkt gått med på att tanka bilen (köpa nya skottkärror) han kom i, hur snäll och trevlig han än är under installationen.
 
Ok. Men om man tar betalt för att man tar ut in o fodrar så blir det ju ganska höga hyror och det vill jag inte... då är det nog svårt att få hyresgäster... men är 400 kr/mån för mkt?
Man får ju själv avgöra om man vill sponsra andras hästägande eller inte. Jag bor också i obygden, en mycket hästtät obyggd och här är boxhyrorna låga. Mina boxar kostar 500 kr styck i månaden oavsett om de används eller inte i lån och amortering och skulle jag lägga på övrigt som tillkommer hade hyran blivit så hög att ingen hade velat lägga det. Jag har inte alls lust att sponsra andras hästägande så därför har jag inga inackorderingar.
 
Hundra procent bäddat för konflikter. Räkna in slitage, inköp av saker, preparerande i hagarna osv i priset istället. Även om jag hade en "snäll stallägare" hade jag blivit väldigt perplex om jag förväntades gå in och betala för grepar osv om det inte var TYDLIGT formulerat i kontraktet. Och var drar man gränsen? En grep, en borste, en ny boxvägg, grusandet av en hage?

400 är verkligen ingenting. Även i obygden hade jag kunnat tänka mig att betala en tusenlapp för det du beskriver.

Helt ärligt behöver du nog fundera några varv på vad du tycker att hyresgästerna kan förvänta sig av dig och vad du förväntar dig av hyresgäster och sen formulera det i tydliga punkter som så småningom sätts i skrift i ett kontrakt. Det låter som du hoppas på att alla bara ska komma överens och vara snälla mot varandra vilket är ett trevligt ideal men väldigt sällan verkligheten i ett stall. Risken är att du antingen kommer bli utnyttjad och överkörd på hemmaplan eller att du blir grymt besviken av att hyresgästerna inte lever upp till dina förväntningar. En "gudasnäll och givmild" stallägare hade jag bara sett som en del av tjänsten jag köper om så vore faller, jag hade inte förväntat mig att stallägaren skulle kräva in gentjänster från mig.

Ett sjukt långsökt exempel men om jag köper tjänsten "installation av tvättmaskin" (motsvarande boxplats och utsläpp) till bra pris av en vitvaruinstallatör (stallägare) hade jag inte direkt gått med på att tanka bilen (köpa nya skottkärror) han kom i, hur snäll och trevlig han än är under installationen.
Ja detta låter klokt... största problemet med mig är att jag alltid tror gott om alla och att alla vill varandra väl men sen är jag ju inte sån som mockar åt andra och förväntar mig något tillbaka. För min del är det just att nån kommer stressande till stallet och inte vet hur dom ska hinna allt och ser en ren box, alltså just att få göra det lilla för någon som inte tar så mkt av min tid/energi men som är guld värt för dom. Detta är ju inget jag gör åt folk jag inte känner dock. Men jag vet att jag blir "besvärad" om personen börja känna att den vill göra något för mig i gengäld. Det är inte målet för mig utan jag vill ge och att folk tar emot det och är glada att dom har mig. Kankse får jag söka hjälp 😅
Men jag inser ju att håller jag på så i ett stall med låga hyror så blir jag snart rätt platt och pank. Som sagt det funkar ju inte... jag har inte bråttom med att hyra ut nån box men jag får höja priset för det är nog klokt 👍
 
400 kr är ju likställt med att du betalar för att någon annan ska ha sin häst hos dig. Jag hade faktiskt hellre köpt en till häst som jag äger själv än att betala för att försörja någon annans häst. SKaffa en medryttare om du vill ha mer rörelse på gården?

Räkna på vad allt kostar dig, el, gödselhantering, vattenförbrukning, slitvaror, ploga vägar, slitage på hagar och sedan den tid du lägger på själva arbetet. In/utsläpp, fodring etc tar lätt 1 timme per dag om man är lite effektiv.
Det är 30 timmar per månad. Vill du verkligen jobba gratis? Hur länge blir det hållbart? Jag blir faktiskt lite orolig när jag läser såna här trådar.
 
Har inte läst allt men kompisen tar 500kr box i kallhyra med ungefärligt samma upplägg som du inte samma närhet till ridhus men med fina ridvägar.
Hon har enbart tagit in en inackordering för att få lite liv och rörelse i stallet.

Hon gör det inte för att tjäna något på det utan för att ha lite sällskap. Se till att ha allt skriftligt vad som ingår och tydliga regler att utgå från. Det underlättar och gör att det inte blir några konflikter i framtiden.

Stort lycka till
 
Jag står liknande, men kanske lite "lyxigare" stall än vad det låter som att du erbjuder. Betalar 800 i månaden och tycker att det är ytterst förmånligt och är medveten om att det är "billigare än det borde" eftersom stallägaren är snäll och gärna vill ha någon mer ståendes på gården och sällskap för sig och barnen att rida med.

Vi hjälps åt med att mocka åt varandra ibland, sköta varandras hästar om det är något särskilt och det har hänt att jag köpt med mig typ någon grep när jag varit på granngården och en gammal precis gått sönder. Men det är liksom ett förhållningssätt som vuxit fram över tiden, i början var det inte alls lika mycket när vi inte kände varandra lika väl, nu är jag liksom lika mån om deras hästar som min egna och har ju på ett helt annat sätt koll på hur de vill ha det. Tror att det är jätteviktigt att hitta rätt hyresgäst för att något sådant ska funka. Någon som har ungefär samma synsätt som en själv.

Stallplatsen var aldrig utannonserad någonstans, och inte heller de två andra som under perioder (nu är det bara jag) haft sin häst där var via annons, utan vi har haft häst i samma stall tidigare. Att bedöma någon bara via ett besök kan ju vara jättesvårt, men känner du lite folk med häst kan det ju vara lättare att hitta rätt.

Vill du ha någon mer på gården och hyrorna även på ridklubben du beskriver är så pass låga i området kanske det kan vara värt för dig att erbjuda en stallplats för en, egentligen för låg, peng. Det kan ju bara du avgöra! :)
 
Hur är det generellt i stall men sånt...?
Jag menar om man kommer till ett stall där det sitter en hel krubba och min häst har sönder sin. Vem är då skyldig att skaffa ny? Är det alltså stallägaren? Det låter jättekonstigt för mig som ändå hyrt in mig på ett par ställen. Om man har sönder något så ersätter man väl det? Så länge saken var i gott skick alltså?
När jag är inackorderad i någons stall så förväntar jag mig lite att stallägaren har en buffert för slitage, hästar är ju djur som inte går att styra och man kan inte förvänta sig att allt håller. Däremot om jag som hästägare slarvat och gjort sönder någonting så absolut så hade jag ersatt det men inte om hästen gör sönder det utom min kontroll, det är sånt man lite får räkna med när man tar in inackorderingar tycker jag. Inackorderade hästar kommer med ett visst slitage helt enkelt. Oftast inte stora kostnader men dom är ju ändå hästar. Det är tycker jag anledningen till att det bör vara en lite högre hyra så att stallägaren kan ersätta sådant.

Sen kan du ju alltid efterlysa "enkla" hästar som inte rör inredning osv även om det aldrig är en garanti.
 
Man får ju själv avgöra om man vill sponsra andras hästägande eller inte. Jag bor också i obygden, en mycket hästtät obyggd och här är boxhyrorna låga. Mina boxar kostar 500 kr styck i månaden oavsett om de används eller inte i lån och amortering och skulle jag lägga på övrigt som tillkommer hade hyran blivit så hög att ingen hade velat lägga det. Jag har inte alls lust att sponsra andras hästägande så därför har jag inga inackorderingar.
Den enda utgiften för min del är vatten och el och såklart kanske en buffert för "om något pajjar"
Sen såklart man vill ha en liten slant för att man tar vardagarna. Men då menar jag inga orimliga summor... utan symboliskt.
400 kr är ju likställt med att du betalar för att någon annan ska ha sin häst hos dig. Jag hade faktiskt hellre köpt en till häst som jag äger själv än att betala för att försörja någon annans häst. SKaffa en medryttare om du vill ha mer rörelse på gården?

Räkna på vad allt kostar dig, el, gödselhantering, vattenförbrukning, slitvaror, ploga vägar, slitage på hagar och sedan den tid du lägger på själva arbetet. In/utsläpp, fodring etc tar lätt 1 timme per dag om man är lite effektiv.
Det är 30 timmar per månad. Vill du verkligen jobba gratis? Hur länge blir det hållbart? Jag blir faktiskt lite orolig när jag läser såna här trådar.
Gödselhanteringen kostar mig inget. Har en bonde som blir glad om han får hämta det. Vägarna måste ju plogas ändå så.det är ju inget nån annan ska betala för. Släppa ut hästar ÄR inget jobb. Hästar är en hobby för mig. Jag har aldrig hört talas om att man ska ta "lön" för att leda ut 2 extra hästar i en hage? Eller hälla en hink foder i krubban åt nån annan när jsg ändå ska till stallet o hälla i åt mina hästar.
Märker att vi häromkring har ett annat tänk generellt. Så himla skönt att det är så. Är nog lyckligt lottad som inte är besatt av få betalt för att våra vägar ska plogas eller att vara orolig för att nån som har en häst här inte är mån om att bidra med saker som behövs. Så jag blir faktiskt lite chockad över att folk verkar faktiskt vilja ta betalt för att få hålla på med sin hobby även om det innefattar att man tar 2 vändor extra till en hage. Fattar inte grejen. Aldrig hört nått så konstigt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 840
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 198
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 918
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
17 344
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp