Robotdammsugare är det värt?

Det behövs inte, räcker med att göra en virtuell vägg i appen eller göra en no-go zon. Vi har en runt hundarnas vattenskål så inte Pluto får för sig att vattenskålen ska stå i andra änden av rummet :p
Har även en virtuell vägg vid badrummet då den kan komma över den höga tröskeln in men inte ut igen. Så där lyfter vi in manuellt.

Jag tänkte det inte gick göra en virtuell vägg då du tog upp det som problem. Men då är det ju löst :)

Jag lyckades inte få till en tillräckligt liten avgränsning I kartan i appen för att bara hindra den från att åka in under soffan så jag kör med magnet där
 
@kit Xiaomi är sjukt mkt tystare än roomba. Xiaomin kan jag köra både fast jag är hemma och fast jag sitter och jobbar (har en s6)
s6 eller s6 pure? Det skiljer 1500 kr i pris på dem... Och flera ställen verkar inte ha s6... Gud så svårt detta är. Kommer sluta med att jag beställer från robotexperten trots att deras prisbild är lite dyrare än andra.
 
Jag tänkte det inte gick göra en virtuell vägg då du tog upp det som problem. Men då är det ju löst :)

Jag lyckades inte få till en tillräckligt liten avgränsning I kartan i appen för att bara hindra den från att åka in under soffan så jag kör med magnet där
Det var någon annan som tog upp det som problem 😄
Här hemma var det fungerat bra med avgränsningar och no-go zoner i alla fall.
Älskar min Pluto!
 
Jag har sett den, men vi har ju lite olika hundraser och mina trösklar är nog sådana åbäken som robotdammsugare skulle avsky, tyvärr. Den skulle nog fixa lägenheten under perioder när hunden inte fäller, om det inte vore för trösklarna, men fixar något när han fäller? :nailbiting:
Ja höga trösklar är ett aber men pälsen kan jag inte tänka mig är några problem. Jag trodde att jag skulle behöva ta loss borsten under i parti och minut just med tanke på hår och päls men jag har behövt rengöra den en enda gång och jag har aldrig behövt ta bort den för rengöring. Det jag faktiskt är mest fascinerad av är att den klarar så mycket grus/torkad lera. Du vet när man har varit ute och gått i lera och på blöta grusvägar, kommer in och när leran har torkat faller det av i stora högar. Det klarar den utan problem!
 
Ja höga trösklar är ett aber men pälsen kan jag inte tänka mig är några problem. Jag trodde att jag skulle behöva ta loss borsten under i parti och minut just med tanke på hår och päls men jag har behövt rengöra den en enda gång och jag har aldrig behövt ta bort den för rengöring. Det jag faktiskt är mest fascinerad av är att den klarar så mycket grus/torkad lera. Du vet när man har varit ute och gått i lera och på blöta grusvägar, kommer in och när leran har torkat faller det av i stora högar. Det klarar den utan problem!
Det är bra att den fixar päls så bra, annars är det ju något som hade varit ett väldigt stort problem här faktiskt, han fäller ju mängder.

Ja, sådan lera har vi ju på skogsstigarna i skogen och trots att det blir en bit på asfalt för både honom och mig när vi går ifrån skogen igen och sedan uppför två trappor så finns halva skogens jord på golvet i hallen ibland. Jag tänker ofta att det är ur städsynpunkt otroligt skönt att bo litet! Lägenheten är på 80 kvm, tre rum, varav två rum är barnens och de dammsugs en gång i veckan, resten av lägenheten- kök, hall, toalett och vardagsrum moppas varje dag och dammsugs 1-2 gånger per vecka. Ibland sopas det också, tex jorden i hallen. Jag är på intet sett pedant, det märker man när man kommer hit, men hyfsat rent känns som ett ok mål även när hunden fäller som värst eller när det är som lerigast.
 
Magnetavgränsare så den inte försöker köra där den kan fastna?

Min klarar utan problem under soffan men kommer sen inte upp på mattan igen, dvs kommer inte ut. Så jag har satt Magnetavgränsare så den inte åker in där.
Jag har en roomba, magnet funkar inte som avgränsare. Vi har vissa saker avgränsade men inte soffan, det enklaste vore att bara kila upp soffans bakre del ngn cm. Ska bara ta tag i det 😉
 
Jag har en roomba, magnet funkar inte som avgränsare. Vi har vissa saker avgränsade men inte soffan, det enklaste vore att bara kila upp soffans bakre del ngn cm. Ska bara ta tag i det 😉
Ah men då finns väl lighthouses - eller funkar inte de för nya? Sådana hade jag till min ga roomba just för soffan (den hade ingen app dock)
 
Det är bra att den fixar päls så bra, annars är det ju något som hade varit ett väldigt stort problem här faktiskt, han fäller ju mängder.

Ja, sådan lera har vi ju på skogsstigarna i skogen och trots att det blir en bit på asfalt för både honom och mig när vi går ifrån skogen igen och sedan uppför två trappor så finns halva skogens jord på golvet i hallen ibland. Jag tänker ofta att det är ur städsynpunkt otroligt skönt att bo litet! Lägenheten är på 80 kvm, tre rum, varav två rum är barnens och de dammsugs en gång i veckan, resten av lägenheten- kök, hall, toalett och vardagsrum moppas varje dag och dammsugs 1-2 gånger per vecka. Ibland sopas det också, tex jorden i hallen. Jag är på intet sett pedant, det märker man när man kommer hit, men hyfsat rent känns som ett ok mål även när hunden fäller som värst eller när det är som lerigast.
Jamen precis. Jag tror inte att någon trivs med drivor av hår hemma. Min robot går varje dag i sovrum, hall, kök och hallen som är mot stallet. Någon gång i veckan i vardagsrummet. Vardagsrummet och lilla hallen har högre insteg, dvs. golvnivåerna är olika höga så därför blir det att lyfta den in och ut där (längtar efter den dag då planerade renoveringar är klara och det blir samma golvhöjd överallt) men att den tar hall+hall, kök och sovrum dagligen gör mycket för det är där vi och djuren vistas mest. Moppning samtidigt kör jag nästan jämt. Övervåningen används knappt så där städas det inte så ofta för det blir inte smutsigt på samma sätt där och när trappan dammsugs med vanliga dammsugaren hänger övriga övervåningen med (det gör dock inte jag utan sambon).
 
Hos oss gillar ingen att städa och därför blir det heller inte av... Men det är trångt och det är mycket saker och möbler överallt. Fungerar det ändå med robotdammsugare? Kan man helt utesluta dammsugning när man har robotdammsugare eller måste en del ändå dammsugas? Hur många strumpor äter den upp om de ligger på golvet tex?

Det bästa en människa kan lär sig är att livet inte ska vara roligt jämnt. Med robotdammsugare blir det bara ytterligare en pryl som har 2-3 års livslängd.

Det tar 10 minuter att dammsuga i veckan. Bor på 170m2. Så jobbigt är det inte.
 
Det bästa en människa kan lär sig är att livet inte ska vara roligt jämnt. Med robotdammsugare blir det bara ytterligare en pryl som har 2-3 års livslängd.

Det tar 10 minuter att dammsuga i veckan. Bor på 170m2. Så jobbigt är det inte.

Tala du för dig själv. Jag gillar att maximera min njutning, och dammsugning är inget jag tycker omfattas såsom varande en av vuxenlivets njutningsmedel.

Det finns nog med död, elände, sjukdom och tråkigheter utan dammsugning.
 
Det bästa en människa kan lär sig är att livet inte ska vara roligt jämnt. Med robotdammsugare blir det bara ytterligare en pryl som har 2-3 års livslängd.

Det tar 10 minuter att dammsuga i veckan. Bor på 170m2. Så jobbigt är det inte.
Hur tusan bär du dig åt då? Jag har 70 kvadrat och det tar bra mycket längre tid än så. Och då hjälps jag och min partner åt så att han flyttar stolar, lyfter mattan osv när jag kommer med dammsugaren, så jag behöver verkligen bara sköta dammsugaren.
 
Det bästa en människa kan lär sig är att livet inte ska vara roligt jämnt. Med robotdammsugare blir det bara ytterligare en pryl som har 2-3 års livslängd.

Det tar 10 minuter att dammsuga i veckan. Bor på 170m2. Så jobbigt är det inte.

Good for you! Sa fort gar det definitivt inte for mig eller Maken.

Jag har min Romba (som ar 6 ar gammal) som gjor det nar vi ar pa jobbet. Jag behover inte fa ont i ryggen eller damsuga dagligen da hundarna faller som skjutton just nu.
 
Hur tusan bär du dig åt då? Jag har 70 kvadrat och det tar bra mycket längre tid än så. Och då hjälps jag och min partner åt så att han flyttar stolar, lyfter mattan osv när jag kommer med dammsugaren, så jag behöver verkligen bara sköta dammsugaren.

Jag brukar se dammsugning som ett träningspass. Vill få puls och hålla högt tempo. Normalt sett flyttar jag inte möbler när jag dammsuger (det gör iofs inte en städrobot heller). Om man gör det förstår jag att det tar längre tid.
 
Det bästa en människa kan lär sig är att livet inte ska vara roligt jämnt. Med robotdammsugare blir det bara ytterligare en pryl som har 2-3 års livslängd.

Det tar 10 minuter att dammsuga i veckan. Bor på 170m2. Så jobbigt är det inte.
För mig tar det 3-4h att städa huset. Jag flyttar givetvis möbler, skakar mattor, plockar undan allt som måste plockas undan lyfter upp sådant som står i vägen osv samt moppar golven och skurar toaletten. Vi är 4 i hushållet samt tre katter, en är kroniskt sjuk och på det sättet förhindrad att hjälpa till i någon större utsträckning och 2 är tonåringar.
 
Det bästa en människa kan lär sig är att livet inte ska vara roligt jämnt. Med robotdammsugare blir det bara ytterligare en pryl som har 2-3 års livslängd.

Det tar 10 minuter att dammsuga i veckan. Bor på 170m2. Så jobbigt är det inte.

Har man roligt jämt med en robotdammsugare alltså? Jag måste skaffa en!


Om jag skulle lägga tio minuter i veckan på att dammsuga skulle mitt hus förvandlas till en dammråtta. Två personer, tre katter, 115 kvm och heltäckningsmatta på övervåningen. Det behövs bra mycket mer än 10 minuter i veckan.

Men gud förbjude att man underlättar tillvaron.
 
Det bästa en människa kan lär sig är att livet inte ska vara roligt jämnt. Med robotdammsugare blir det bara ytterligare en pryl som har 2-3 års livslängd.

Det tar 10 minuter att dammsuga i veckan. Bor på 170m2. Så jobbigt är det inte.
Man dammsuger inte 170 kvm på tio minuter ensam. Inte ens om man är städproffs. Kanske om man har sju dammsugare och sju personer som dammsuger samtidigt men inte ensam. Det är helt omöjligt. Kanske springer du bara genom huset med dammsugaren och i verkligheten bara dammsuger kanske 12-15 kvm? Dvs. det utrymme du samtidigt springer på?

Nä, livet är verkligen inte roligt jämt. Att tro att det är för att man vill det som man skaffar en robotdammsugare ger sken av att du har en kvinnlig partner som gör allt slitgöra hemma hos er.
 
Man dammsuger inte 170 kvm på tio minuter ensam. Inte ens om man är städproffs. Kanske om man har sju dammsugare och sju personer som dammsuger samtidigt men inte ensam. Det är helt omöjligt. Kanske springer du bara genom huset med dammsugaren och i verkligheten bara dammsuger kanske 12-15 kvm? Dvs. det utrymme du samtidigt springer på?

Nä, livet är verkligen inte roligt jämt. Att tro att det är för att man vill det som man skaffar en robotdammsugare ger sken av att du har en kvinnlig partner som gör allt slitgöra hemma hos er.

I så fall gör jag det omöjliga.

Tänk att 20 kvadrat försvinner på grund av soffor, sängar etc. Sedan är det 150 kvar. Du ska hinna med 15 kvadrat i minuten vilket man klarar vid hyffsat tempo.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 517
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 361
Senast: Mineur
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 990
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp