Rumsväxter 2

Va inne på en mycket prisad handelsträdgård idag. Hade lovat mig själv att jag fick handla det jag ville.
Kom ut med en ganska lång och tilltufsad Cebu Blue, kunde inte med att gå ut tomhänt och det var det enda jag tyckte va okej.
Blev riktigt besviken.

Jaja, rankorna ska klippas ner i sticklingar och stoppas i proppbox och plantan startas om.

I övrigt har jag köpt en proffsig Lable maker och imorrn ska sticklingarna äntligen få riktiga namnskyltar. Glömmer vem som är vem lite för ofta.
IMG_20240124_204603.jpg
 
Min favorit online-butik har gått i konkurs, men innan dess hann jag med att köpa fyra miniplantor. Två Optunia kaktusar och två Fikus. Kaktusarna verkar ha tagit frakten bra, men de andra två… Någon som vet om det är köldskador? Eller kan det vara för mycket vatten? De är rätt blöta.

Vågar jag plantera om dem direkt eller är det bättre att de hämtar sig i sina innerkrukor?

721F2A08-0AF2-4051-A0E4-8C50F9A4C81D.jpeg
 
Min favorit online-butik har gått i konkurs, men innan dess hann jag med att köpa fyra miniplantor. Två Optunia kaktusar och två Fikus. Kaktusarna verkar ha tagit frakten bra, men de andra två… Någon som vet om det är köldskador? Eller kan det vara för mycket vatten? De är rätt blöta.

Vågar jag plantera om dem direkt eller är det bättre att de hämtar sig i sina innerkrukor?

Visa bifogad fil 137625
Har ni haft det väldigt kallt? Jag tror mer på övervattnad, testa ta ut klumpen och ställ på tidningspapper. Eventuell omplantering kan ge extra stress, skulle vänta med just omplantering lite. Osäker på fikusar men annars går nog toppskottet att göra stickling av om rötterna är bläsch.
 
Jag är på resa och har sett en stor monstera-buske. Ca två meter hög och flera meter lång. Så häftigt att se hur växterna ser ut i sitt rätta element.
Glömde tyvärr ta kort.

Jag har varit sugen på en monstera, men nu undrar jag om jag kan få den att trivas.
Monstera är ju väldigt tacksamma. Trivs gör det allt som oftast, sen kanske de inte alltid blir dessa enorma monster.
 
Har ni haft det väldigt kallt? Jag tror mer på övervattnad, testa ta ut klumpen och ställ på tidningspapper. Eventuell omplantering kan ge extra stress, skulle vänta med just omplantering lite. Osäker på fikusar men annars går nog toppskottet att göra stickling av om rötterna är bläsch.
Vi har haft plusgrader senaste dagarna, men jag vet i och för sig inte var i Sverige de skickats från.

Ska testa, tack!
 
Vi har haft plusgrader senaste dagarna, men jag vet i och för sig inte var i Sverige de skickats från.

Ska testa, tack
Om den var packad väl borde det inte vara någon fara.
Är det inte röta i rötterna skulle jag ge den några dagar och kanske räkna med att nedersta bladet är förlorat.
Lycka till!
 
Sällar mig till kören som känner sig rätt stukad och trött på växter efter föregående år. Själv blev jag tvungen att slänga 17 högt älskade växter efter ett tripsanfall i höstas, och sedan dess har jag inte vågat dra igång med något nytt. Har 10 växter kvar som jag klamrar mig fast vid, 5 st mår riktigt bra men resterande 5 borde jag nog slänga ut och börja om med egentligen...

Hoppas att våren kommer med lite ny inspiration och motivation, för jag saknar att ha grönt runtom mig! :(
 
Sällar mig till kören som känner sig rätt stukad och trött på växter efter föregående år. Själv blev jag tvungen att slänga 17 högt älskade växter efter ett tripsanfall i höstas, och sedan dess har jag inte vågat dra igång med något nytt. Har 10 växter kvar som jag klamrar mig fast vid, 5 st mår riktigt bra men resterande 5 borde jag nog slänga ut och börja om med egentligen...

Hoppas att våren kommer med lite ny inspiration och motivation, för jag saknar att ha grönt runtom mig! :(
Fy fan för trips rent ut sagt :rage:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 850
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 391
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 620
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp