Sadel som glider?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 686
K

kbr

Hej
Ni vet säkert att jag har haft väldiga sadelprobelm med min arabdam. Nu är det så att jag har beställt en Star-trekk comfort. Saken är den att när jag hade ut en sadelprovare för ett tag sedan och hon misslyckades att hitta en sadel som passade så sa hon även att jag kommer att behöva sätta om saden ett antal gånger för att den kommer att glida fram även fast den passar. Pågrund av damens mage och för att hon sjuter fram den :confused:.
Men det måste finnas något sätt att få den att inte glida fram. Har skaffat en dressyrgjord som heter Ronja. Sedan funderar jag på antingen en stoppgjord, framgjord eller svanskappa. Vilket är bäst och inte obekvämt för hästen.

Ni som har bukiga hästar var har fungerat för Er? Kan inte vara bra att saden glider fram hela tiden.

Sv: Sadel som glider?

Prova en antiglidpad, det finns några tips på märken i olika trådar. Sadelgjorden kan också hjälpa till.
Jag hade inte provat olika remmar som ska hålla fast sadeln, om sadeln glider fram så passar den inte. Eller så har din häst helt enkelt ett sadelläge längre fram än vad du/utprovaren tror.
Många tycker att jag sadlar för långt fram på min häst (när jag red med bomsadlar, nu har jag en FF) men det är där sadlarna hamnar. Han har ingen mage eller ett sadelgjordsläge som drar fram sadeln, utan det är där den hamnar helt enkelt av sig själv, och hans bogrörelser har inte varit hindrade om sadeln har passat.

Men jag tycker först och främst att du ska avvakta och prova din ST innan du köper en massa olika saker. Den kanske inte glider fram...

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 287
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ja nu ligger ju sadeln inte tillräckligt bra eftersom att kila upp den ens kommer på tal. Men jag behöver prata om detta.. Jag är... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 850
Senast: Nominous
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
3 001
Senast: Zandrah
·
A
Utrustning Jag har köpt en ny sadel för ett tag sen, men jag tycker inte riktigt att den ligger så bra. Den glider fram och behöver lite tips/råd...
Svar
5
· Visningar
3 134
Senast: Arvi1d
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur