Re: Sadeltvång & allmänt obehag
Min dam, kan INTE stå uppbunden på stallgången om man drar sadelgjorden. Jag lägge på sadel, drar åt ETT hål om det går... och tränsar, sedan leder jag in henne i boxen så hon kan stå någorlunda lös. Jag försöker hålla ytterst i tygeländen och drar sakta gjorden. Hon trampar runt, så jag måste hålla tår o fötter i styr. Sista hålet sparar jag alltid till när jag tar ut henne på gården för uppsittning.
Om jag mot förmodan skulle försöka dra gjorden i stallgången, viker sig benen på henne. Hon får helt enkelt panik. I förra stallet, fastnade hon faktiskt i gången när jag lämnade henne tio sekunder o hämtade träns... ALDRIG mer säger jag bara.
Jag har dressyrsadel med långa stroppar och har haft vanlig bucasgjord. Det har funkat bra. Men nu har jag köpt en gjord via annons på bukefalos, som vi ÄLSKAR!!! Cliff Barnsby "Bonfire" självreglerande spännen. Den är kanon och mild vid dragning av gjorden.
När jag hade Timas gamla höökssadel, som jag fick med när jag köpte henne, så köpte jag en textilgjord med resår i ena änden. Den fungerade hjälpligt. Men så bra som vi har med den här sadeln har vi aldrig haft.