Säkerhetsstigbyglar

I väntan på att köpa häst så har jag funderat på att skaffa ordentlig och säkrare utrustning.
Har försökt googla på både engelska och svenska men inte riktigt hittat rätt info så jag vänder mig till er.:D

Vilka stigbyglar är enligt er säkrast och bäst?

Har just nu den äldre sortens sprenger som är böjliga. Älskar komforten från dessa men har ju insett att de verkligen inte är så säkra.
 
Eftersom det varken finns konsensus om vad som är en 'säkerhetsstigbygel' eller något sätt att mäta om en stigbygel är säker/inte säker/säkrare än X så finns det egentligen inget bra svar på frågan.

Men: stigbygeln ska passa foten/skon/stöveln.
 
Softup räknas väl tveksamt som en säkerhets? Men jag trivs och foten sitter där den ska, så det är ett par jag känner mig trygg i. Passar mig och min fot helt enkelt.
 
I väntan på att köpa häst så har jag funderat på att skaffa ordentlig och säkrare utrustning.
Har försökt googla på både engelska och svenska men inte riktigt hittat rätt info så jag vänder mig till er.:D

Vilka stigbyglar är enligt er säkrast och bäst?

Har just nu den äldre sortens sprenger som är böjliga. Älskar komforten från dessa men har ju insett att de verkligen inte är så säkra.
Säkrast är nog de med en box framför så inte foten kan glida för långt fram om den är ordentligt gjord.
 
Tror Ophena stigbyglar (magnetiska) är dem som känns mest säkra på marknaden just nu, men dem är extremt dyra.
Jag föredrar dem klassiska säkerhetsstugbyglar som har en gummisnodd på ena sidan.
 
Unghästar och vildbasar rider jag med gummisnoddstigbyglar. Fula som stryk dock och inget för tävling i dressyr (hela stigbygeln ska väl vara i metall enligt mitt minne av TR från den tid då jag tävlade).

Har i min jakt på dressyrgodkänd stigbygel provat Tech. Avskyr dem tyvärr. Rider idag med sk "säkerhetsstigbygel" som är böjlig åt alla håll som Sprenger Bow Balance. Men den känns inte tillräckligt säker. Rider med den ändå för den är så bra för mina fotleder och hoppas varje dag att jag inte åker av och fastnar... :angel:
 
Acavallo Arena! Har de till hoppsadeln, hade gärna haft ett par till dressyrsadeln också om jag hade haft pengar att köpa ett par till :)
 
Jag har skaffat ett par Safestyle, är jättenöjd. Rider med öppen sida hemma, och ska jag tävla så sätter jag på gummisidorna (som är väldig mjuka så känns som man inte ska kunna fastna utan att dom viker sig).
 
Nja, fortfarande lätt att fastna i dessa...
Hur fastnar man i dem? Alltså, hur hamnat skon (eller vad det nu är) så att man sitter fast i dem? Har du varit med om att det hänt?

(jag frågar eftersom jag rider med tåbur själv eftersom jag tyckt det känns som säkraste alternativet, och vill gärna veta om det inte är så, så att jag kan skaffa ett par andra ;) )
 
Hur fastnar man i dem? Alltså, hur hamnat skon (eller vad det nu är) så att man sitter fast i dem? Har du varit med om att det hänt?

(jag frågar eftersom jag rider med tåbur själv eftersom jag tyckt det känns som säkraste alternativet, och vill gärna veta om det inte är så, så att jag kan skaffa ett par andra ;) )
Gissar att man kan råka fastna med tån tex uppåt om man har otur? Även om foten inte kan åka in hur långt som helst.
 
Hur fastnar man i dem? Alltså, hur hamnat skon (eller vad det nu är) så att man sitter fast i dem? Har du varit med om att det hänt?

(jag frågar eftersom jag rider med tåbur själv eftersom jag tyckt det känns som säkraste alternativet, och vill gärna veta om det inte är så, så att jag kan skaffa ett par andra ;) )
Precis som MiniLi säger, att man fastnar med tån uppåt.

Eftersom dessa stigbyglar även har fast "utsida" så är dem enligt mig lika farliga som att rida i vanliga icke säkerhetsstigbyglar, det enda dem skyddar emot är att man inte kan åka igenom med foten, annars kan man fastna i dem precis på samma sätt som i vanliga stigbyglar :/
 
Precis som MiniLi säger, att man fastnar med tån uppåt.

Eftersom dessa stigbyglar även har fast "utsida" så är dem enligt mig lika farliga som att rida i vanliga icke säkerhetsstigbyglar, det enda dem skyddar emot är att man inte kan åka igenom med foten, annars kan man fastna i dem precis på samma sätt som i vanliga stigbyglar :/
Att man fastnar med tån uppåt, menar ni då att man fastnar med tån i ett av de små hålen eller att tån pressas upp i "taket" och att skon fastnar då?

Hur menar du med "annars kan man fastna i dem precis på samma sätt som i vanliga stigbyglar"? Hur fastnar man då? Är det om skon är för stor för stigbygeln och lyckas klämma sig fast mellan sidorna på något vis?
 
Acavallo Arena! Har de till hoppsadeln, hade gärna haft ett par till dressyrsadeln också om jag hade haft pengar att köpa ett par till :)

Vet inte vilka som är säkrast, men jag har både gummisnoddsvariant och acavallo arena. Gillar de sistnämnda!

Jag har också Acavallo Arena. Jag kan inte ge en recension på säkerheten då jag inte trillat av sen jag skaffade dem. Men spontant känns de säkra (öppnar sig utåt) och de är väldigt sköna att rida i! Man tappar dem inte så lätt pga bra grepp med sulan vilket jag gillar. Det ökar ju säkerheten det också.
 
Jag har också Acavallo Arena. Jag kan inte ge en recension på säkerheten då jag inte trillat av sen jag skaffade dem. Men spontant känns de säkra (öppnar sig utåt) och de är väldigt sköna att rida i! Man tappar dem inte så lätt pga bra grepp med sulan vilket jag gillar. Det ökar ju säkerheten det också.
Jag gillar också greppet! Och den breda fotplattan är skön👍
 
Jag tror att Rid Up är bra, där lossnar hela stigbygeln från stiglädret vid fall. De är dessutom vansinnigt sköna, gillar speciellt att de är i rätt vinkel alltid.
Tänkte skaffa ett par sådana till min hoppsadel.
 
Jag tror att Rid Up är bra, där lossnar hela stigbygeln från stiglädret vid fall. De är dessutom vansinnigt sköna, gillar speciellt att de är i rätt vinkel alltid.
Tänkte skaffa ett par sådana till min hoppsadel.

Hur funkar det? Vad hindrar stigbygeln från att lossna under ridning och orsaka ett fall?
 
Att man fastnar med tån uppåt, menar ni då att man fastnar med tån i ett av de små hålen eller att tån pressas upp i "taket" och att skon fastnar då?

Hur menar du med "annars kan man fastna i dem precis på samma sätt som i vanliga stigbyglar"? Hur fastnar man då? Är det om skon är för stor för stigbygeln och lyckas klämma sig fast mellan sidorna på något vis?
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det i text, lättast är att visa med en sko och en stigbygel.
Men om du tror att enda sättet att fastna i en stigbygel är genom att foten glider igenom, och att genom att ha en box/bur framför kan man inte fastna i stigbygeln så tror du väldigt väldigt fel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 645
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 301
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp