Säkerhetsstigbyglar

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det i text, lättast är att visa med en sko och en stigbygel.
Men om du tror att enda sättet att fastna i en stigbygel är genom att foten glider igenom, och att genom att ha en box/bur framför kan man inte fastna i stigbygeln så tror du väldigt väldigt fel.
Jag har haft tur hittills och inte varit särskilt olycksdrabbad och inte fastnat ordentligt. Den enda gången jag själv varit med om att skon fastnat lite (utan att jag trillade av dock) var att skon var kanske lite stor för stigbygeln och hamnade på sniskan lite mot sidorna, vilket inte borde gå med tåkappan. Jag har ridit med tåkappan ett tag nu och utifrån hur det känns med stigbygeln i foten har jag svårt att förstå hur foten kan fastna, det är därför jag är väldigt intresserad av att veta hur det kan hända, om det har hänt någon etc. - dvs om det är så att den är mer osäker än den känns :)
 
Jag har haft tur hittills och inte varit särskilt olycksdrabbad och inte fastnat ordentligt. Den enda gången jag själv varit med om att skon fastnat lite (utan att jag trillade av dock) var att skon var kanske lite stor för stigbygeln och hamnade på sniskan lite mot sidorna, vilket inte borde gå med tåkappan. Jag har ridit med tåkappan ett tag nu och utifrån hur det känns med stigbygeln i foten har jag svårt att förstå hur foten kan fastna, det är därför jag är väldigt intresserad av att veta hur det kan hända, om det har hänt någon etc. - dvs om det är så att den är mer osäker än den känns :)
Jag har sett flera fall på ridskolan, ponnytävlingar och även kompisar som fastnat på alla möjliga sätt i "fasta/hela" stigbyglar. Antingen genom att tån är emot "taket"/bågen där stiglädret fästs. Eller att dem fastnar på sidan (den sidan på som på en säkerhets stigbygel är mjuk/lös/öppnat sig)
Du kan även googla "how to get stuck in a stirrup" så får du lite bilder där man kan se att dem fastnat utan att glida igenom stigbygeln.

Många rider med "fasta/hela" stigbyglar, och oftast när man ramlar av fastnar man inte, men det räcker med att fasta 1 gång för att skadorna ska bli extremt allvarliga. Så även om det oftast går bra med vanliga stigbyglar ser jag ingen anledning att inte rida i annat än säkerhetsstigbyglar för att minimera risken att fastna.
 
Jag har sett flera fall på ridskolan, ponnytävlingar och även kompisar som fastnat på alla möjliga sätt i "fasta/hela" stigbyglar. Antingen genom att tån är emot "taket"/bågen där stiglädret fästs. Eller att dem fastnar på sidan (den sidan på som på en säkerhets stigbygel är mjuk/lös/öppnat sig)
Du kan även googla "how to get stuck in a stirrup" så får du lite bilder där man kan se att dem fastnat utan att glida igenom stigbygeln.

Många rider med "fasta/hela" stigbyglar, och oftast när man ramlar av fastnar man inte, men det räcker med att fasta 1 gång för att skadorna ska bli extremt allvarliga. Så även om det oftast går bra med vanliga stigbyglar ser jag ingen anledning att inte rida i annat än säkerhetsstigbyglar för att minimera risken att fastna.
Om tån är emot bågen där stiglädret fästs, hur skiljer sig då säkerhetsrisken med t.ex. stigbyglar med gummisnodd på sidan, Acavallo arena och liknande - de har ju alla ett tak där stiglädret fästs? Hur fungerar det med den lilla böjen på stigbyglar med gummisida, går det inte fastna på sidan mot den? Om man kollar sökfunktionen här så verkar det ju i alla fall vara en hel del som fastnat i t.ex. böjda stigbyglar, stigbyglar med gummisnodd på sidan etc., men jag har hittills inte läst om någon som fastnat med korg.
 
Jag har sett flera fall på ridskolan, ponnytävlingar och även kompisar som fastnat på alla möjliga sätt i "fasta/hela" stigbyglar. Antingen genom att tån är emot "taket"/bågen där stiglädret fästs. Eller att dem fastnar på sidan (den sidan på som på en säkerhets stigbygel är mjuk/lös/öppnat sig)
Du kan även googla "how to get stuck in a stirrup" så får du lite bilder där man kan se att dem fastnat utan att glida igenom stigbygeln.

Många rider med "fasta/hela" stigbyglar, och oftast när man ramlar av fastnar man inte, men det räcker med att fasta 1 gång för att skadorna ska bli extremt allvarliga. Så även om det oftast går bra med vanliga stigbyglar ser jag ingen anledning att inte rida i annat än säkerhetsstigbyglar för att minimera risken att fastna.
Jag var tvungen att ta på mig ridskor nu och gå ut till sadelkammaren och testa :D Det gick att tvinga fram en vinkel där skon satt fast med tån mot taket där stiglädret fästs. Jag testade dock med stålhätteskor, frågan är om det blir enklare eller svårare att fastna så om man har mjukare skor med mindre tå (dvs vanliga ridskor/ridstövlar utan stålhätta)? Det gick också att tvinga fram en vinkel åt sidan så att skorna satt fast åt sidan. Frågan är dock hur det skiljer sig från de flesta säkerhetsstigbyglar? Ophena verkar ha minimalt med sida och tak, så där borde det vara svårt att fastna. Men de flesta andra har ju tak och någon uppstickande del vid botten av stigbygeln, t.ex. där gummibandet fästs, och det borde ju då gå att fastna i dem också.

Är det någon som vet om några tester på säkerhetsstigbyglar? Jag hittade ett klipp på Youtube där någon testat fyra olika typer av säkerhetsstigbyglar, där Venice Tech enligt dem var bäst och Acavallo Arena bland de sämre.
 
Jag var tvungen att ta på mig ridskor nu och gå ut till sadelkammaren och testa :D Det gick att tvinga fram en vinkel där skon satt fast med tån mot taket där stiglädret fästs. Jag testade dock med stålhätteskor, frågan är om det blir enklare eller svårare att fastna så om man har mjukare skor med mindre tå (dvs vanliga ridskor/ridstövlar utan stålhätta)? Det gick också att tvinga fram en vinkel åt sidan så att skorna satt fast åt sidan. Frågan är dock hur det skiljer sig från de flesta säkerhetsstigbyglar? Ophena verkar ha minimalt med sida och tak, så där borde det vara svårt att fastna. Men de flesta andra har ju tak och någon uppstickande del vid botten av stigbygeln, t.ex. där gummibandet fästs, och det borde ju då gå att fastna i dem också.

Är det någon som vet om några tester på säkerhetsstigbyglar? Jag hittade ett klipp på Youtube där någon testat fyra olika typer av säkerhetsstigbyglar, där Venice Tech enligt dem var bäst och Acavallo Arena bland de sämre.
Jag skulle tro att man kan fastna i alla varianter. Man kan ha tur eller otur liksom. Svårt att gardera sig helt..
 
Hur funkar det? Vad hindrar stigbygeln från att lossna under ridning och orsaka ett fall?
Stigbygeln lossnar när den hamnar i en viss vinkel. Du kan inte sitta kvar i sadeln och ha stigbygeln i den vinkeln. Däremot funderar jag på om man kan trilla av utan att stigbygeln passerar den vinkeln. Men risken att man skulle fastna och fortsätta sitta fast utan att den löser ut ser ut att vara liten.
 
Tror ni inte samtidigt att om stigläderkrämpan alltid är utfälld så borde ju risken för att fasta utan att hela stiglädret åker av vara väldigt minimal 🤔

Har börjat fundera mer på säkerheten då jag troligtvis kommer köpa ung oerfarenhäst eller iaf unghäst som ska ridas in som nästa häst och att jag även börjar bli äldre :angel:
 
Om tån är emot bågen där stiglädret fästs, hur skiljer sig då säkerhetsrisken med t.ex. stigbyglar med gummisnodd på sidan, Acavallo arena och liknande - de har ju alla ett tak där stiglädret fästs? Hur fungerar det med den lilla böjen på stigbyglar med gummisida, går det inte fastna på sidan mot den? Om man kollar sökfunktionen här så verkar det ju i alla fall vara en hel del som fastnat i t.ex. böjda stigbyglar, stigbyglar med gummisnodd på sidan etc., men jag har hittills inte läst om någon som fastnat med korg.
Det går att fastna även i säkerhetsstigbyglar, men risken är mindre jämfört med vanliga fasta/hela stigbyglar. Den som är säkrast på marknaden just nu tror jag är Ophena stigbyglar (magnetiska), men dem är även ganska dyra.
 
Lägger till en följdfråga i tråden -
Om man trivs med Sprenger Bow Balance just för avlastningen i knäna - men vill ha nåt säkrare som löser ut (t ex - Acavallo Arena-varianterna) - vilken hade ni valt?

Har exakt samma problem. Har provridit Arena nu i veckan men jag kan-verkligen-inte-tycka-om-dem. Stela och noll flex för knän och anklar.
Samtidigt som jag red ut idag och min häst gör en 90-gradare och drar rakt ut i skogen av åsynen av en fågel 5 meter framför oss :angel: Jag inser varje dag att det är en ren tur att jag inte åkt i backen, men den dagen kommer kanske och den dagen vill jag inte sitta fast. Min häst har inte en hjärna som tänker innan den agerar. På ridbanan sätter jag henne i arbete men ute i skogen är det en helt annan sak, det är som att rida på en bomb. Hade jag haft flera sadlar hade jag haft mina gummisnoddsbyglar på uterittssadeln men jag är en lat människa och rider i samma för jag orkar inte stå och mecka...
 
Har själv haft oturen att fastna i två sorters säkerhetsstigbyglar. Både i en av australiensisk typ (med svängd utsida) och en med gummiband, där tårna fastande uppåt. Så skulle nog säga att dessa två bara blir en falsk trygghet.

Andra typer har jag egentligen ingen uppfattning av annat än att ophena kändes väldigt trygga att rida i de få gånger jag testat dem.
 
Har ett par acavallo arena som jag är nöjd med. Ett stort plus för den breda plattan med bra grepp! Det enda som saknas är ett vridet fäste för stiglädret, får så himla ont i fotlederna efter ett tag :(

(om någon vet om det finns lösa delar som man fästa mellan stigbygeln och stiglädret, pma mig :D)
 
Har ett par acavallo arena som jag är nöjd med. Ett stort plus för den breda plattan med bra grepp! Det enda som saknas är ett vridet fäste för stiglädret, får så himla ont i fotlederna efter ett tag :(

(om någon vet om det finns lösa delar som man fästa mellan stigbygeln och stiglädret, pma mig :D)

Men precis. Jag som vant mig att rida i ledade mjuka byglar tyckte Arena kändes stumma och tråkiga från start. Jag har inte ens problem med fotlederna men tyckte ändå det var obehagligt. Vet inte om känslan förstärks av den breda plattan eller om det bara är att jag vant mig att ha fjädring...
 
Lägger till en följdfråga i tråden -
Om man trivs med Sprenger Bow Balance just för avlastningen i knäna - men vill ha nåt säkrare som löser ut (t ex - Acavallo Arena-varianterna) - vilken hade ni valt?
Men samtidigt, om man har krämpan nedfälld, ska inte lädret släppa då även om man fastnar? *trivs förbaskat bra med mina sprenger, sviktar så himla fint*
 
Men samtidigt, om man har krämpan nedfälld, ska inte lädret släppa då även om man fastnar? *trivs förbaskat bra med mina sprenger, sviktar så himla fint*
Tanken är väl att lädret ska släppa från krampan, ja. Men de allra flesta krampor jag sett så sitter de alldeles för tajt mot sadeln för att jag ska tro på att nåt släpper.
Om jag får stå och mecka som bara den för att få in stiglädret tvivlar jag tyvärr på att det släpper vid ett fall.
 
Tanken är väl att lädret ska släppa från krampan, ja. Men de allra flesta krampor jag sett så sitter de alldeles för tajt mot sadeln för att jag ska tro på att nåt släpper.
Om jag får stå och mecka som bara den för att få in stiglädret tvivlar jag tyvärr på att det släpper vid ett fall.
Enkla läder är ju bra på det sättet. Iaf mina har en väldigt nätt syntetögla som lätt glider i och ur. På min dressyrsadel är dessutom krämpan fast i ett "öppet" läge. Finns inget sånt gångjärn för att stänga den.
 
Tanken är väl att lädret ska släppa från krampan, ja. Men de allra flesta krampor jag sett så sitter de alldeles för tajt mot sadeln för att jag ska tro på att nåt släpper.
Om jag får stå och mecka som bara den för att få in stiglädret tvivlar jag tyvärr på att det släpper vid ett fall.
Mina i kalvskinn lossnar rätt lätt plus att om en människa hänger i dem med sin kroppsvikt blir det ju en annan "kraft" och de borde släppa, men ja man borde nog ha i beräkning på hur trögt det släpper från sadeln iof.
 
Har själv haft oturen att fastna i två sorters säkerhetsstigbyglar. Både i en av australiensisk typ (med svängd utsida) och en med gummiband, där tårna fastande uppåt. Så skulle nog säga att dessa två bara blir en falsk trygghet.

Andra typer har jag egentligen ingen uppfattning av annat än att ophena kändes väldigt trygga att rida i de få gånger jag testat dem.
Testa med böjen på insidan på de "australiensiska" (bent leg safety stirrup) stigbyglarna och du får ett helt annat resultat..

Vi gjorde seriösa tester med dessa på ridskolan jag jobbade på för länge sedan och kom fram till samma sak varje gång. Böjen måste vara tänkt att vara på insidan. Då fastnar inte tån i stigbygeln när man roterar av en häst.

Med böjen på utsidan vrider sig foten på fotplattan som på vilken annan stigbygel som helst och tån kommer ofelbart att stoppas av den raka insidan.

Eftersom det inte heller finns någon direkt utsida om man använder en "bent leg stirrup" med böjen på utsidan är sannolikheten att folk har foten mycket längre in i stigbygeln och då finns ytterligare risker att fastna.

Efter vi gjort alla våra tester beslöt vi att fimpa denna typ av stigbygel eftersom den allmänna uppfattningen var/är att böjen ska vara på utsidan och vi ville använda dem tvärtom. Detta efter vi kommit fram till att det bara skulle leda till förvirring om vi hängde om dem.
 
Men samtidigt, om man har krämpan nedfälld, ska inte lädret släppa då även om man fastnar? *trivs förbaskat bra med mina sprenger, sviktar så himla fint*
Jag vet att jag läst och sett jättebra bilder på varför man inte ska ha krämpan nerfälld (det kan ge tryck där det inte ska vara tryck, den designades för att vara uppfälld) men kan inte hitta det nu.
 
Men samtidigt, om man har krämpan nedfälld, ska inte lädret släppa då även om man fastnar? *trivs förbaskat bra med mina sprenger, sviktar så himla fint*
Trivs också i mina Sprenger men vill ha lite mer säkerhetstänk till hoppsadeln när jag sätter upp dottern iaf.

Stiglädret ”ska” släppa oavsett om krampan är uppe eller nere, MEN… en trög krampa kan förhindra att den släpper, likaså tröga läder, fel vinkel i fallet vs krämpans vinkel eller om man har lädrena under kåpan så kan det tyvärr vara en säkerhetsrisk.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 114
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 197
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 522
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp