Säkert samhälle. Säkert arbete.

Önskar att det fanns fler rutiner kring hur osäkra och hotfulla situationer ska hanteras på min arbetsplats. Jobbar på skola och det har känts olustigt när elever har varit hotfulla och fysiska mot lärare, andra elever eller annan personal på skolan och det inte har funnits rutiner kring hur det ska hanteras. Har själv inte varit utsatt, men en elev jag undervisade tog stryptag på en lärare i ett annat ämne och jag fick bara reda på det via skvaller.
 
Önskar att det fanns fler rutiner kring hur osäkra och hotfulla situationer ska hanteras på min arbetsplats. Jobbar på skola och det har känts olustigt när elever har varit hotfulla och fysiska mot lärare, andra elever eller annan personal på skolan och det inte har funnits rutiner kring hur det ska hanteras. Har själv inte varit utsatt, men en elev jag undervisade tog stryptag på en lärare i ett annat ämne och jag fick bara reda på det via skvaller.

Nu vet jag inte hur länge du arbetat i skolan men upplever du att det blivit mer våld där?

Är det något ni jobbar på att skapa andra rutiner så att ni vet vad ni ska göra vid olika situationer? Skvaller låter ju som den sämsta vägen i kommunikation.
 
Efter den fruktansvärda händelsen med journalisten som troligtvis blev mördad har jag funderat lite på olika yrkens policy men hur och var man kan och får jobba själv.

Vet inom vissa yrken att man absolut INTE ska gå hem själv till patienter. Tänker bara på det fall i Huddinge för inte så länge sedan. Det är väldigt tragiskt.

Verkar som att värden i det stora hela blir en farligare plats generellt. Att gå som kvinna ute själv när det är sent är något jag aldrig varit rädd för. Någonsin.
Men galningar finns verkligen ÖVERALLT och i de mest sofistikerade varianterna. Så man kan aldrig vara helt säker. Inte heller att gå själv om man är kille på vissa platser, vissa tider. Med risk att råka ut för gäng eller att någon lurar en "behöver hjälp" och så är det andra motiv bakom.

Det jag undrar är behöver man se över arbetsrutiner inom fler områden annat än inom vård och andra utsatta grupper? Vad tänker ni om det hela?

Sen undrar jag om ni har något skydd med er ute? Vad i så fall? Pepparspray? Och när har du med dig den? Ligger den i ett svårkomligt fack i väskan är det helt meningslöst att ha med.

På mitt jobb är hot och våld ganska mycket vardagsmat, men vi har tydliga rutiner, är utbildade att hantera sådana situationer, har larm, arbetar ytterst sällan ensamma och vissa kollegor bär vapen. Även om det är vardag har vi såklart noll tolerans när det kommer till alla former av hot och våld och allt sådant utreds och polisanmäls (eller ska åtminstone göras om rutinerna följs). Jag har dock aldrig känt känt mig tryggare på en arbetsplats, trots all skit vi exponeras för.

De värsta ställena jag har varit på är inom demens/äldrevården. Där kan vi snacka om att känna sig utsatt! Hot och våld från brukare accepterades i en sån utsträckning att en baxnar. Det kan ju vara så att jag råkat ut för helt usla arbetsplatser, men den generella upplevelsen är att det är ett område som verkligen behöver införa/se över rutiner för sådana situationer.

Privat har jag nog aldrig reflekterat över någon utsatthet. Kanske är jag naiv eller så känner jag mig bara helt enkelt inte rädd när jag är ute och rör mig, inte ens nattetid på stan. Kanske kan det bero på att jag vet att jag har kunskap och erfarenhet att hantera de flesta oväntade situationer som skulle kunna uppstå så länge de inte involverar fler än en eller ett par gärningspersoner eller någon form av vapen, och då hade jag varit ganska rökt hursomhelst.
Har ofta musik i öronen då jag tycker det är skönt att koppla bort omvärlden, ser mig sällan över axeln och har aldrig ens tänkt tanken att införskaffa försvarsspray eller larm.
Jag kan däremot vara extra vaksam över väska/plånbok om jag är bland mycket folk, helt enkelt för att det skulle vara jävligt surt att bli av med innehållet.
 
Senast ändrad:
Nu vet jag inte hur länge du arbetat i skolan men upplever du att det blivit mer våld där?

Är det något ni jobbar på att skapa andra rutiner så att ni vet vad ni ska göra vid olika situationer? Skvaller låter ju som den sämsta vägen i kommunikation.

Jag är ganska ny i skolans värld, så kan inte jämföra med "hur det var förr". Personalen har lyft problemet och det är läsårets tema, att skapa rutiner och kunskap kring våld i skolans värld, så det känns bra! Eleven som tog stryptag på en annan lärare ska jag ha även detta läsår har det visat sig. Förra läsåret avslutade eleven med att bli borteskorterat av polis från rektorns kontor, vilket inte känns särskilt tryggt.
 
Rent säkerhetsmässigt ser man till att aldrig ha patienter bakom sig, dvs jag låter alltid patienten gå före mig och jag ser till att aldrig hamna i ett instängt utrymme med en patient.
Jag måste vara mardrömspatienten :D. Jag vill alltid gå bakom, i ett rum vill jag sitta närmast dörren (som ska vara olåst) etc. Har faktiskt fått väldigt mycket förståelse för det, ibland har jag varit tvungen att vara skitjobbig med omkringflyttning av stolar osv för att det ska kännas ok för mig.
 
De värsta ställena jag har varit på är inom demens/äldrevården. Där kan vi snacka om att känna sig utsatt! Hot och våld från brukare accepterades i en sån utsträckning att en baxnar. Det kan ju vara så att jag råkat ut för helt usla arbetsplatser, men den generella upplevelsen är att det är ett område som verkligen behöver införa/se över rutiner för sådana situationer.
Det hör kan jag skriva under på! Eller ja, att vården överlag har en väldigt tolerant syn på hot pch våld. Jag jobbar inom assistans/LSS och även om ingen tycker att det är okej så händer väldigt lite för att det inte ska bli hotfulla och/eller våldsamma situationer (att gå till jobbet och veta att en kommer utsättas för både fysiska och psykiska kränkningar är liksom inget roligt men ändå är det bara att gå dit :down: ). Flytta på brukare, dubbelbemmanning etc är absolut inga självklarheter och allt ska processas i omständigt långa processer vilket gör att förändringar tar år att genomför. Här är jag dock så cynisk att jag tror att om det inte varit en kvinnodominerad arbetsplats/inom vården så hade situationerna varit lösta för länge sedan men nu råkar det vara ett "lågstatusyrken" så då är det liksom bara att räkna med besparingar och nerdragningar istället för att lösa vissa situationer genom upprustning och ökad personal.
 
Jag är ganska ny i skolans värld, så kan inte jämföra med "hur det var förr". Personalen har lyft problemet och det är läsårets tema, att skapa rutiner och kunskap kring våld i skolans värld, så det känns bra! Eleven som tog stryptag på en annan lärare ska jag ha även detta läsår har det visat sig. Förra läsåret avslutade eleven med att bli borteskorterat av polis från rektorns kontor, vilket inte känns särskilt tryggt.
Den killen skulle haft en av mina slöjdlärare som lärare, då hade han bara testat att mopsa en gång. :devil: Fö. älskade jag den slöjdläraren för han satte skräck i mina mobbare, den värsta åkte in med buller och brak på hans kontor, ingen vet vad som hände därinne och efter det så var det slutmobbat. :up:
 
Jag måste vara mardrömspatienten :D. Jag vill alltid gå bakom, i ett rum vill jag sitta närmast dörren (som ska vara olåst) etc. Har faktiskt fått väldigt mycket förståelse för det, ibland har jag varit tvungen att vara skitjobbig med omkringflyttning av stolar osv för att det ska kännas ok för mig.
Nädå! ;) Vi är anpassningsbara också, även fast reglerna är extremt fyrkantiga. :up:

Det är väl mest i sådana situationer man är själv med patienten där säkerheten med patienten är viktigast. Eller vid rutiner, om man går ut med patienten eller hem till patienten (Då är man alltid två).
Sitter man flera på ett anhörigsamtal med en lugn patient så vidtar man ju inte dom försiktigsåtgärderna alls.
Det brukar inte vara något problem om man vet att patienten har lätt för att känna sig klaustrofobisk, till exempel. Man läser av att patienten ganska snabbt och har den dessutom ingen historia av är Hot och Våld så kan man anpassa sig efter patienten.
 
Men det är ju det jag menar :confused: ? Jag trodde du skulle ta fram statistik på hur krig/konflikter/mord minskade. Detta är ju bara elände rakt igenom.

Men du, när du tänker på allt elände runt om i världen så får du ju också komma ihåg att det är eb sjuhimlans massa människor på jorden.
Även om varje elände i sig (allt från mobbning t rån och krig) såklart är hemskt och måste motarbetas så mycket dom det bara går, så betyder det inte att det att det är superfarligt att bara människa, sett till hur många människor det faktiskt finns på jorden!

Jag har inte siffrorna till hands, men jag skulle gissa att antalet 'eländen' per person räknat, nog aldrig varit lägre än idag!
 
Det är blandat. Om vi ser till exempelvis sexualbrott så har andelen som uppger att de blivit utsatta ökat med 200-300% på 10 år (enligt NTU 2016) medan antalet anmälda sexualbrott har ökat med ca en tredjedel. Det vill säga att den bästa uppskattningen av anmälningsbenägenheten är att den minskat radikalt. Vad vi hör från media och politiker brukar dock vara motsatsen, den förhållandevis modesta ökningen av anmälda sexualbrott brukar förklaras med ökad uppmärksamhet och medvetenhet som driver upp anmälningsbenägenheten.

En ökning från 0,9 procent av befolkningen till 1,7 dito (enligt NTU) är inte en 200-300 procentig ökning, utan en ökning på knappt 90 procent (med reservation för att jag är hel nyvaken och inte fått kaffe i mig än).
 
Det är blandat. Om vi ser till exempelvis sexualbrott så har andelen som uppger att de blivit utsatta ökat med 200-300% på 10 år (enligt NTU 2016) medan antalet anmälda sexualbrott har ökat med ca en tredjedel. Det vill säga att den bästa uppskattningen av anmälningsbenägenheten är att den minskat radikalt. Vad vi hör från media och politiker brukar dock vara motsatsen, den förhållandevis modesta ökningen av anmälda sexualbrott brukar förklaras med ökad uppmärksamhet och medvetenhet som driver upp anmälningsbenägenheten.

Medvetenheten om vad sexualbrott är har ökat enormt under min tid som medborgare. Dvs även sexualbrott av lindrigare art, och dessutom har brottsrubriceringarna våldtäkt exempelvis utökats rejält från tidigare.
 
Medvetenheten om vad sexualbrott är har ökat enormt under min tid som medborgare. Dvs även sexualbrott av lindrigare art, och dessutom har brottsrubriceringarna våldtäkt exempelvis utökats rejält från tidigare.
Precis. Ffa har folk börjat inse att om ens partner gör sexuella saker med en fast man inte vill så är det inte ok. Många har trott/tyckt att man inte kan anmäla eftersom det är ens partner :banghead:
 
Inom busstrafiken är vi ju rätt utsatta, varannan bussförare sägs ha blivit utsatt för nån form av hot eller våld.
SL har ju flertalet kameror i bussarna, vi har larmknappar och ljudupptagning vid förarplatsen. Eftersom vi är på rull så är vi sällan nära hjälp, men vi får hjälp så fort det går av väktare eller polis. Nästa steg är väl invallning, vilket vi förare faktiskt inte vill ha. Hade kontanthanteringen varit kvar, hade jag nog dock gärna sett invallning. Alltså att man sitter i en plastbur.
 
Inom busstrafiken är vi ju rätt utsatta, varannan bussförare sägs ha blivit utsatt för nån form av hot eller våld.
SL har ju flertalet kameror i bussarna, vi har larmknappar och ljudupptagning vid förarplatsen. Eftersom vi är på rull så är vi sällan nära hjälp, men vi får hjälp så fort det går av väktare eller polis. Nästa steg är väl invallning, vilket vi förare faktiskt inte vill ha. Hade kontanthanteringen varit kvar, hade jag nog dock gärna sett invallning. Alltså att man sitter i en plastbur.
Invallning är alltså där föraren sitter i en bur som ingen annan kan komma in i?
 
Är detta vanligt inom socialtjänsten att man åker hem till folk själv eller är det olika på olika ställen? Om du har arbetat eller känner till fler liknande arbetsplatser menar jag?

Där jag har jobbat som anställd har man inte fått åka ensam. Hembesök ställs in om det inte finns någon som kan åka med. Det tycker jag är bra för man vet aldrig vad som kan hända.

Däremot när jag jobbade som konsult i några år så blev jag och andra konsulter väldigt dåligt bemötta på vissa socialkontor. Det värsta var när jag och en konsultkollega omhändertog ett syskonpar en onsdag eftermiddag. Dagen efter skulle hela socialkontorets fast anställda personal åka på konferens i två dagar. Man hade bokat in att jag och konsultkollegan skulle träffa de upprörda föräldrarna på ett helt tomt socialkontor och ingen reflekterade över hur vansinnigt detta var innan vi protesterade. Slutade med att vi fick sitta i kommunalhuset med väktare tillgänglig.
 
Där jag har jobbat som anställd har man inte fått åka ensam. Hembesök ställs in om det inte finns någon som kan åka med. Det tycker jag är bra för man vet aldrig vad som kan hända.

Däremot när jag jobbade som konsult i några år så blev jag och andra konsulter väldigt dåligt bemötta på vissa socialkontor. Det värsta var när jag och en konsultkollega omhändertog ett syskonpar en onsdag eftermiddag. Dagen efter skulle hela socialkontorets fast anställda personal åka på konferens i två dagar. Man hade bokat in att jag och konsultkollegan skulle träffa de upprörda föräldrarna på ett helt tomt socialkontor och ingen reflekterade över hur vansinnigt detta var innan vi protesterade. Slutade med att vi fick sitta i kommunalhuset med väktare tillgänglig.
Tycker det låter väldigt vettigt att man alltid är två just inom dessa och liknande yrken.

Väldigt märkligt att ni som konsulter skulle ta hand om allt själva utan en kotte i huset i en sådan situation :crazy: bra att ni fick väktare sen iaf!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är inte ute efter en vass åsiktsdiskussion om detta, men det är en stillsam fundering jag fick när jag läste det och som jag inte...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 706
Senast: durachiny
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Wonna
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 410
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Hej Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC... Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring...
2
Svar
27
· Visningar
4 313
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp