Bukefalos 28 år!

Sälja eller ge bort startplats i lopp

Venus_in_Furs

Trådstartare
Jag är anmäld till midnattsloppet men kan pga av skada inte springa :( Har en kompis som vill ta min plats, hörde med arrangörerna och man får sälja/ge bort startplats men inte byta namn, så hon springer i mitt namn. Nu är frågan, är det rätt att be henne betala fullpris för platsen även om hon springer i annans namn? tror den kostade 400-450 någonstans. Hon får ju allt i övrigt; loppet, fikat, medaljen, äran... Vad hade ni gjort? Folk som säljer verkar ta fullpris.
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Helkonstigt att det inte går att byta namn. Helt säkert att det är så?

Nu har jag ingen erfarenhet av löpningsvärlden, men när jag åkte Vasaloppet i vintras köpte jag en kompis plats. Inga problem med namnbyte där. Men om inte det hade gått hade det känts jättekonstigt att åka i någon annans namn. Mina resultat hade ju registrerats på henne då.

Fråga din kompis? Säg att det inte går att byta namn och fråga om kompisen ändå kan tänka sig att betala för starten.
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Om det inte går att byta namn hade jag inte tagit fullpris, speciellt inte av en kompis. Jag resonerar som så att jag får vara glad om jag slipper kasta alla pengar i sjön, det vill säga om jag får hälften vore jag glad!
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Fika får man väl inte? Inte i Götet iaf men det kanske är olika...
Jag hade inte heller tagit fullpris, inte till en kompis.
:)
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Jag sålde min för 200. Vill inte förlora allt och hon springer trots allt i mitt namn (så äran får ju jag... haha) . Man får ingen direkt goodiebag eller fika på midnattsloppet heller. Bara t-shirten ;p

Men hade man kunnat byta namn hade jag nog kunnat ta lite mer betalt.
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Jag är anmäld till midnattsloppet men kan pga av skada inte springa :( Har en kompis som vill ta min plats, hörde med arrangörerna och man får sälja/ge bort startplats men inte byta namn, så hon springer i mitt namn. Nu är frågan, är det rätt att be henne betala fullpris för platsen även om hon springer i annans namn? tror den kostade 400-450 någonstans. Hon får ju allt i övrigt; loppet, fikat, medaljen, äran... Vad hade ni gjort? Folk som säljer verkar ta fullpris.

Lusigt att du hört det från arrangörerna, för på Midnattsloppets hemsida står det klart och tydligt att man INTE kan överföra sin startplats till någon annan.
"En anmälan till Midnattsloppet är personlig och kan inte överföras till någon annan. Detta är mycket viktigt för att vi ska veta vilka som deltar i loppet. Vi skjuter heller inte upp startplatsen till kommande år."
http://www.midnattsloppet.com/run/stockholm/information/om-jag-inte-kan-delta/

Sedan finns det ju en mängd personer som struntar i detta och säljer sina startplatser både på nätet och till vänner. Men då ska man vara medveten om att man bryter mot tävlingens regler. Och vad du kan ta för startplatsen baserar sig på vad du vill ha och vad din kompis är beredd att få ge för att springa. Det är ju ett poppulärt lopp, iaf i Sthlm.
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Och angående att man inte kan byta namn så har det nog lite med storleken på organisationen att göra. Midnattsloppet har en för liten organisation för att sköta både seeding och namnbyten. Om de skulle pyssla med sådant skulle nog anmälningsavgiften också bli högre.
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Lusigt att du hört det från arrangörerna, för på Midnattsloppets hemsida står det klart och tydligt att man INTE kan överföra sin startplats till någon annan.
"En anmälan till Midnattsloppet är personlig och kan inte överföras till någon annan. Detta är mycket viktigt för att vi ska veta vilka som deltar i loppet. Vi skjuter heller inte upp startplatsen till kommande år."
http://www.midnattsloppet.com/run/stockholm/information/om-jag-inte-kan-delta/

Sedan finns det ju en mängd personer som struntar i detta och säljer sina startplatser både på nätet och till vänner. Men då ska man vara medveten om att man bryter mot tävlingens regler. Och vad du kan ta för startplatsen baserar sig på vad du vill ha och vad din kompis är beredd att få ge för att springa. Det är ju ett poppulärt lopp, iaf i Sthlm.

Finns mycket som står klart och tydligt men som inte är skrivet i sten.

När jag skadade mig förrförra året och inte hann komma i form till Sthlm Marathon 2013 så mailade jag arrangörerna och sa att jag inte kunde delta och att de därför kunde frigöra en plats om de ville. Jag vet inte om de frigjorde någon plats, men däremot fick jag tillbaka runt 700 kr av de 900 kr som platsen hade kostat med en lyckönskning och ett välkommen åter. Då hade jag inte tecknat någon försäkring och jag bad inte om några pengar tillbaka utan de var helt enkelt bara trevliga och tillmötesgående. :)
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Jag trodde inte man fick springa i annat namn än sitt eget?
Om en olycka sker så blir det ju rätt knepigt för sjukvårdarna med att kontakta anhöriga, blodgrupp, etc.
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Och angående att man inte kan byta namn så har det nog lite med storleken på organisationen att göra. Midnattsloppet har en för liten organisation för att sköta både seeding och namnbyten. Om de skulle pyssla med sådant skulle nog anmälningsavgiften också bli högre.

Och iom att startnumret är tryckt på tröjan så blir det ju rätt meckigt om de ska behöva göra om tröjorna om man byter med någon som ej har samma storlek.
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Jag trodde inte man fick springa i annat namn än sitt eget?
Om en olycka sker så blir det ju rätt knepigt för sjukvårdarna med att kontakta anhöriga, blodgrupp, etc.

Måste man inte ha på sitt startgruppsarmband under loppet? Där skrivs namn och personnummer.

Och iom att startnumret är tryckt på tröjan så blir det ju rätt meckigt om de ska behöva göra om tröjorna om man byter med någon som ej har samma storlek.

Är vekligen startnumret tryckt på tröjan?
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Måste man inte ha på sitt startgruppsarmband under loppet? Där skrivs namn och personnummer.



Är vekligen startnumret tryckt på tröjan?

Hade fel för mig just med tryck men så här står det så man bör ju ha rätt storlek ändå:

"I Midnattsloppet använder vi inte traditionella nummerlappar utan du får en funktions t-shirt i din anmälningsavgift som fungerar som ʺnummerlappʺ. Tröjan är en Nike Dri-FIT t-shirt i det senaste av funktionsmaterial. Tröjan finns i dam och herrmodell och vid anmälan anger du storlek tillsammans med startgrupp. Tröjan är din ʺnummerlappʺ och måste bäras på överkroppen under hela loppet. Deltagare i maskeradklassen får också en tröja men behöver inte bära den under loppet. Detta gäller även deltagare i 1A (Elit) som tävlar i sina klubbdräkter."
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Måste man inte ha på sitt startgruppsarmband under loppet? Där skrivs namn och personnummer.



Är vekligen startnumret tryckt på tröjan?

Man skriver själv namn och personnr på armbandet, så det kan man ju skriva sitt eget då, om man köpt/fått någon annans startplats. Tröjan har inget startnummer tryckt, den ser likadan ut för alla.

Min syster sprang förra året på en annan persons startplats, det var inga problem förutom att tröjan var ett par stl för stor ;) och så blev det ju inte hennes namn i resultatlistan heller.
 
Sv: Sälja eller ge bort startplats i lopp

Det finns ju också problemet med seeding när man springer i andra personers namn. Om jag säljer min startplats till någon som är mycket snabbare än mig, kan jag sedan använda den tiden för att bli seedad till en bättre startplats än vad jag egentligen "förtjänar" i andra lopp. En bra tid kan man använda under 2 års tid i de flesta löptävlingar som tillämpar seeding.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 861
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 314
Senast: Pettsson
·
A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 230
M
Hästvård Har kämpat för att få hästen frisk i mer än ett år och egentligen längre då det varit andra bekymmer som jag tror är kopplade till hans...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
10 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Hiss och diss del 5
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp