Särbos vuxna hemmaboende barn

Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Problemet är inte tonåringars hormoner, vilket du talar om.

Nej jag talar inte om hormoner utan om den omognad i pannloben som "Nittonåringar" har.
Den skall på friska individer reda ut sig senast runt 21.
Om den inte gör det så bör det utredas.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Och det bestämmer du att det är? För alla? Nej, för det är det inte. Enligt dig, ja.

Det framgår tydligt att jag inte räknar in alla.
Jag bestämmer ingenting. Jag läser statistiken och jag arbetar med dess symptom.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Många av de sjukskrivningar som drabbar arbetsmarknaden, stress- och väggrelaterade, beror på privata problem ex problem som finns under samma tak.

Det är mycket mindre stressande att inse att en "Nittonåring" inte är något att hetsa upp sig över och luta sig tillbaka i lugn och ro och vänta ut problemet.
Än att sätta igång en strid som inte går att vinna då "Nittonåringen" inte är förmögen att tänka tillräckligt logiskt för att gå att nå fram till.

Striden bör man vänta med tills att personen blir 21 då det är någon mening med den.
Och oftast så slipper man den då den då har löst sig av sig självt.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Nej jag talar inte om hormoner utan om den omognad i pannloben som "Nittonåringar" har.
Den skall på friska individer reda ut sig senast runt 21.
Om den inte gör det så bör det utredas.


Människor utreds på löpande band, både av myndighete och på privat initiativ. Köerna är årslånga och både bup, vuxenpsykiatrin och vc kuratorerna går på knäna.

Hade vi haft arbeten till alla är frågan om det ens hade funnits några köer. Människor hade arbetat istället för att vänta på sin konstanta eller tillfälliga diagnos.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Nej jag talar inte om hormoner utan om den omognad i pannloben som "Nittonåringar" har.
Den skall på friska individer reda ut sig senast runt 21.
Om den inte gör det så bör det utredas.

Nej, framhjärnan behöver inte vara färdigutvecklad vid 21. Det är fullt normalt att den inte är färdigutvecklad fören närmare 30. Det finns överhuvudtaget ingen magisk gräns när hjärnan är färdigutvecklad och man kan börja ställa högre krav på individer.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Det finns många yrken där examen är det viktigaste.
Lärare, läkare, jurist, civilingenjör, veterinär o.s.v.
Med en sådan examen i handen så är året vid "Nitton" inte så viktigt.
Det skall dock inte komma ett uggelår vid 23, det är inte bra.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Jätteintressant att följa inte_ung och no1s diskussion här :).
Det känns ju ändå som att ni håller med varandra om att det är en hård värld ungdomarna kommer ut i, men ni har lite olika sätt att hantera det på.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Haha! Jag önskar nån hade upplyst mig om det när du bestämt vägrade diskutera med mig pga min outvecklade hjärna. Lite komiskt ändå att du inte riktigt vet vad du talar om, särskilt som ditt hjärnargument dyker upp så ofta.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Hade vi haft arbeten till alla är frågan om det ens hade funnits några köer. Människor hade arbetat istället för att vänta på sin konstanta eller tillfälliga diagnos.

Det tror jag inte.
Utan de börjar att arbeta när de får den hjälp som diagnosen kräver.

När jag var liten så fanns det i de flesta familjer någon udda figur som släkten tog hand om på olika vis.
Numera så gör man inte så med udda släktingar och då så blir de i stället samhällets problem.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Haha! Jag önskar nån hade upplyst mig om det när du bestämt vägrade diskutera med mig pga min outvecklade hjärna. Lite komiskt ändå att du inte riktigt vet vad du talar om, särskilt som ditt hjärnargument dyker upp så ofta.

Upplyst om vaddå?
Och hur då?

Och vad vet jag inte?
Just problemet "Nitton" är en omognad som man måste ta på allvar.
Och jag personligen orkar inte ta diskussioner med sådana som är "Nitton" om det inte är mitt ansvar.
Den bristande logiska förmågan gör det för ointressant och påfrestande.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Det är mycket mindre stressande att inse att en "Nittonåring" inte är något att hetsa upp sig över och luta sig tillbaka i lugn och ro och vänta ut problemet.
Än att sätta igång en strid som inte går att vinna då "Nittonåringen" inte är förmögen att tänka tillräckligt logiskt för att gå att nå fram till.

Striden bör man vänta med tills att personen blir 21 då det är någon mening med den.
Och oftast så slipper man den då den då har löst sig av sig självt.


Nu talar jag om de generella samhällsproblem som berör barn/ungdomar och föräldrar, inte specifikt ts 19-åring eller dina råd baserade på hur man på bästa sätt hanterar 19-åringar.


Din metod låter riskabel att applicera som universal lösning. Dels att man hamnade i situationen och sedan förlorade så många år för att man lät det bero.

Det finns idag ett mycket stort antal ungdomar och fd ungdomar där föräldrarna troligen borde ha stressat upp sig - om de nu faktiskt inte låg sömnlösa på nätterna.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Sedan vill jag bestämt hävda att arbetsgivare som tittar på
gluggarna i ditt cv och inte bryr sig om din ugglaperiod mellan 18-30 innan du bestämde dig för att utbilda dig isf letar efter en unik kompetens som just du råkar besitta.

Eeeee.... nej.
Iof kanske det är en annan sak om man inte gör nått fram till man blir 30 – men om man har nått år vid 19-20 som man inte jobbar eller så tror jag nog att det inte spelar så där jättestor roll.
I alla fall har ingen arbetsgivare jag varit på intervju hos sagt ett pip om det. Och jag har fått nästa alla jobb jag någonsin sökt så… tja… jag tror nog inte att det är hela världen om man har nått år eller så som man inte jobbar när man är 19.
Och nej, jag har ingen unik kompetens inom mitt område.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Det där är nog högst individuellt och i förhållande till vad för funktion.

Om det fungerar så fungerar det ju.
Det är när det inte fungerar som jag anser att det är ganska så meningslöst att ta striden förrän senare när logiken är tillräcklig för att kunna förstå både budskap och konsekvenser.

Att diskutera med någon som rent utvecklingsmässigt saknar förmåga att förstå diskussionen är plågsamt för alla inblandade.
Och jag tror att det definitivt gör mer skada än nytta att utsätta "Nittonåringen" för det.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Det finns många yrken där examen är det viktigaste.
Lärare, läkare, jurist, civilingenjör, veterinär o.s.v.
Med en sådan examen i handen så är året vid "Nitton" inte så viktigt.
Det skall dock inte komma ett uggelår vid 23, det är inte bra.

Som jag skrev - om du inte har en efterfrågad unik kompetens kommer gluggen med hög sannolikhet slå ut dig om tjänsten har flera intressanta sökanden.

Problemet är emellanåt på ett helt annat plan - för få ungdomar väljer att rikta in sig på en tyngre akademisk utbildning. Detta är olyckligt eftersom det är just där det idag saknas arbetskraft.
Så, vad gör vi med alla som varken vill eller kan välja en utbildning som ger arbete och som heller inte kommer in på arbetsmarknaden på annat vis?
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Det känns ju ändå som att ni håller med varandra om att det är en hård värld ungdomarna kommer ut i, men ni har lite olika sätt att hantera det på.

Vi håller ju med varandra vad gäller problematiken och vill ju båda att det skall hittas lösningar för att det skall bli bättre.
Men vi har olika åsikter om hur vägen dit skall vara.
Detta baserat på att vi ser det från olika håll.
Jag tror att vi båda har nytta av att läsa den andres åsikter.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Eeeee.... nej.
Iof kanske det är en annan sak om man inte gör nått fram till man blir 30.

Som jag skrev.
Att du är 19/20 och rullar tummarna är inget man höjer ögonbrynen för men när det går från att vara en tillfällighet till att vara ett tillstånd så är det oroväckande. Problemet uppstår när du börjar passera 23 kanske? och fortfarande rullar tummarna.
Arbetsgivare vet hur marknaden ser ut och har förståelse för det till en viss gräns. Fyll ditt cv med vad som helst, bara det är fyllt.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Problemet är emellanåt på ett helt annat plan - för få ungdomar väljer att rikta in sig på en tyngre akademisk utbildning.
Ja vi har nu en generation som skall lyckas i "Idol" eller bli rika på att göra Web-sidor.
Och detta direkt efter Gymnasiet.
Och när världen inte ser ut så, så går luften helt ur dem.
Det är ett reellt problem.

Så, vad gör vi med alla som varken vill eller kan välja en utbildning som ger arbete och som heller inte kommer in på arbetsmarknaden på annat vis?
De som jag har sett har gått till praktiska arbeten.
Vi behöver nog erbjuda yrkesutbildningar till litet äldre individer än bara gymnasister.
Det behövs plåtslagare, rörmokare och elektriker också.
Men som vuxen när man har vaknat till sans så finns inga sådana utbildningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 192
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 545
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 704
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 688
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp