Särbos vuxna hemmaboende barn

Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Din metod låter riskabel att applicera som universal lösning. Dels att man hamnade i situationen och sedan förlorade så många år för att man lät det bero.

Det skall inte gå flera år.
Då så är det ju något fel.
De flesta får tråkigt redan efter jul första året och så hittar de på något.
Om de fortfarande inför andra sommaren inte hoppar på "sommarvikariats-tåget" eller har börjat att planera en fortsatt utbildning så är det ju dags att ta tag i saken.

Men "Inga Fickpengar" brukar lösa det.
När kompisarna har pengar från jobb eller studier så brukar det suga att inga egna ha.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Okej.
Inte färdig men tillräckligt funktionell i alla fall.

Det är den då inte vid "Nitton".


Absolut!

En anekdot för att förtydliga vad jag menar.

En anställd, ung man, hade tendens att vara rätt sprallig, ostrukturerad och omogen för sin ålder.
Duktig arbetare, tack vare sin energi och med hjälp av tydliga arbetsorder var han en av dem som presterade bäst.

Pga arbetsbrist blev han uppsagd.

Killen lyckades inte skaffa nytt jobb och
startade en mindre lyckad karriär med hyss och lite annat. Han blev uppmärksammad av myndigheterna
och efter en utredning kom man fram till att
han har en diagnos och troligen behöver
anpassade arbetsuppgifter och lönebidrag.
För just den här killen blev inte utvecklingen positiv.

Det har uppmärksammats att diagnoserna på barn och ungdomar ökat. Det hävdas att det beror på att vi blivit duktigare på att uppmärksamma och utreda.

Det var detta jag menade att om alla hade haft arbete hade det kanske aldrig blivit aktuellt att utreda det där utstickande beteendet.

Därmed inte sagt att det är av ondo att utreda och diagnosticera beteenden. Det är en debatt jag inte orkar ta.
 
Senast ändrad:
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

*hoppar in här*

Det blir nog fel på alla håll om vi sätter magiska gränser på ålder både uppåt och neråt. Det finns nittonåringar som är mogna och ansvarsfulla, som har bott själva i flera år, är fullständigt självgående och vet vad de vill. Som sköter sitt eget hushåll och studier och försörjning. Sen finns det andra som inte har kommit så långt. Nyckeln är att anpassa stödet och förväntningarna efter omständigheterna.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Vi håller ju med varandra vad gäller problematiken och vill ju båda att det skall hittas lösningar för att det skall bli bättre.
Men vi har olika åsikter om hur vägen dit skall vara.
Detta baserat på att vi ser det från olika håll.
Jag tror att vi båda har nytta av att läsa den andres åsikter.

Jag talar utifrån det vidare perspektivet långt upp i vuxenålder. Om individerna som var och är förlorade.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Jag talar utifrån det vidare perspektivet långt upp i vuxenålder. Om individerna som var och är förlorade.

Jag förstår det.
Men jag tror inte att alla håglösa "Nittonåringar" kommer dit.
Utan jag tror att de flesta reder ut sig när de slutar upp med att vara "Nitton".
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Men sedan då?
Personer med diagnoser tenderar att bränna ut sig i sin kamp att passa in.
Det är bättre om de får hjälp så att kampen inte blir så krävande.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Ja vi har nu en generation som skall lyckas i "Idol" eller bli rika på att göra Web-sidor.
Och detta direkt efter Gymnasiet.
Och när världen inte ser ut så, så går luften helt ur dem.
Det är ett reellt problem.


De som jag har sett har gått till praktiska arbeten.
Vi behöver nog erbjuda yrkesutbildningar till litet äldre individer än bara gymnasister.
Det behövs plåtslagare, rörmokare och elektriker också.
Men som vuxen när man har vaknat till sans så finns inga sådana utbildningar.


Ditt första stycke knyter jag an till alla de symptom jag ser där det brister i föräldraskapet.

Gällande det andra så tycker jag personligen att det är den bästa av lösningar och den arbetas det hårt med men problemet med arbetsbrist ställer till det.

Jag brukar säga att om vi får ett nytt miljonprogram med kravet att alla bostäder måste byggas utan konkurrens från utländska bolag - så har vi under många år skapat och tryggat många tjänster.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Upplyst om att du inte hade en aning om vad du faktiskt pratade om :D

Det var en liten parentes bara. I fortsättningen kan du ju läsa på om du ska använda biologiargument mot andra användare. Då ökar trovärdigheten!
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Men sedan då?
Personer med diagnoser tenderar att bränna ut sig i sin kamp att passa in.
Det är bättre om de får hjälp så att kampen inte blir så krävande.


Som jag skrev, eftersom jag visste att någon skulle brinna av lust att spåra vidare ;-), ger mig inte in i den.

Diagnoser påverkan har både fördelar och nackdelar.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

*kl*

TS.

Du kommer aldrig att förstå tjejen om du inte sätter dig in hur hon ser på sin värld.

Frågan är om du är intresserad?
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Eeeee.... nej.
Iof kanske det är en annan sak om man inte gör nått fram till man blir 30 – men om man har nått år vid 19-20 som man inte jobbar eller så tror jag nog att det inte spelar så där jättestor roll.
I alla fall har ingen arbetsgivare jag varit på intervju hos sagt ett pip om det. Och jag har fått nästa alla jobb jag någonsin sökt så… tja… jag tror nog inte att det är hela världen om man har nått år eller så som man inte jobbar när man är 19.
Och nej, jag har ingen unik kompetens inom mitt område.

Samma erfarenhet här.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Om det fungerar så fungerar det ju.
Det är när det inte fungerar som jag anser att det är ganska så meningslöst att ta striden förrän senare när logiken är tillräcklig för att kunna förstå både budskap och konsekvenser.

Att diskutera med någon som rent utvecklingsmässigt saknar förmåga att förstå diskussionen är plågsamt för alla inblandade.
Och jag tror att det definitivt gör mer skada än nytta att utsätta "Nittonåringen" för det.

Men hur vet du att det fungerar utan att människan genomgått en CT-skalle? Jag kanske inte riktigt har hängt med. Men menar du på allvar att det inte finns några 19-åringar att som är mogna att föra en dialog med om ansvar och försörjning?

Jag träffar en mängd 19-åringar i mitt jobb, som dessutom har funktionshinder av olika slag. Det är få man inte kan diskutera med och som inte förstår vad som menas.

Din människosyn (eller ungdomssyn) verkar rent vidrig.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Det skall inte gå flera år.
Då så är det ju något fel.
De flesta får tråkigt redan efter jul första året och så hittar de på något.
Om de fortfarande inför andra sommaren inte hoppar på "sommarvikariats-tåget" eller har börjat att planera en fortsatt utbildning så är det ju dags att ta tag i saken.

Men "Inga Fickpengar" brukar lösa det.
När kompisarna har pengar från jobb eller studier så brukar det suga att inga egna ha.

Du skrev det jag precis tänkte. Ger man inga pengar till sitt barn så blir livet snart inte så roligt. För att då få pengar får de skriva in sig på AF och då ställs lite krav. Då måste de ta tag i sitt liv.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Det är exakt det jag skriver.
Dagens samhälle och verklighet är så mycket tuffare att
tom de som har alla möjligheter att lyckas - misslyckas.
Det innebär att fallet för dessa som helt eller delvis saknar schysst föräldraskap och skyddande kapital bli ännu hårdare.
Tidigare fanns helt andra möjligheter för den gruppen och man hade tiden på sin sida. Man hade möjlighete att jobba undertiden man funderade över sin framtid, man kunde flytta hemifrån och ha ett fullt fungerande liv.

Idag? För varje dag du går utan sysselsättning ökar ditt utanförskap och vägen in i gemenskapen blir allt längre.

Nej det är inte det du skrev. Du skrev att ungdomars problem till stor del berodde på föräldraskapet som dom utsatts för.

Jag menar att verkligheten är mycket mer komplicerad än så.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Nej det är inte det du skrev. Du skrev att ungdomars problem till stor del berodde på föräldraskapet som dom utsatts för.

Jag menar att verkligheten är mycket mer komplicerad än så.

Det var det jag syftade på i inlägg 81 och när jag senare skrev:
Utanförskapet sprider sig för varje dag och det fylls på med nya unga individer. Till stor del tror jag det beror på föräldrar som inte tagit sitt föräldraskap och samhällets utveckling på allvar. så skrev jag till stor del för det handlar inte om alla.
En del tar rollen på största allvar men det går fel ändå, som du poängterade.


Dock håller jag inte med om att det är särskilt komplicerat. Med dagens bostads- och arbetsmarknad är det ren matematik i konstaterandet att det är många föräldrar som kommer få se sina barn hamna i utanförskap. Det är därför jag uppmuntrar alla till att skaffa en beredskapsplan, helst innan man beslutar sig för om man vill ingå ansvarsprojektet "barn" eller ej.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Nu har jag inte läst allt.

Men oj vad du "tar i", 19år är ungt. Vuxen hade varit en sak om man är 25+ men inte 19. Verkligen inget konstigt att hon fortfarande bor hemma. Högst normalt i den åldern. Isynnerhet om det är i närheten av Göteborg(såg att du bor där).
Jag och min bror bor också hemma, och vi är närmare 30... eller så delar vi med farsan, beror på hur man ser det. Chill... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Att hon bor hemma är i mina ögon inget konstigt, att hon inte hjälper till är en helt annan femma.

Hade hon bott hemma och jobbat/pluggat hade jag inte heller reagerat. Jag bodde hemma de två år jag pluggade på högskolan i min hemort för jag kände inget behov av att skaffa eget boende, det var smidigt att bo hemma.

Inte_ung - nej jag la inte på minnet de inläggen där du nämnde din familjesituation tyvärr. om detta är en tjej med dåligt självförtroende och ev andra problem, kan risken vara att självförtroendet blir sämre av att se sina vänner lyckas, att man blir ännu mer handlingsförlamad?

Självklart är jag är intresserad av att försöka förstå henne. Hon kommer vara en del av min blivande "familj" om vi nu flyttar ihop som vi vill. Även om jag inte blir hennes mamma och vi kommer bo ihop permanent så vill jag vara en person som har en bra relation till henne och kan stötta om det behövs. Jag och pojkvännen har pratat om detta, om vi flyttar ihop kommer hon ha ett rum i vårat hus där hon kan bo hur mycket hon vill och jag vill självklart att hon ska känna sig välkommen och då krävs det att vi har en bra relation och det får man kanske först när man har en förståelse för varandra.

"Hur har du lyckats vara ihop med pojkvännen i tre år utan att lära känna hans barn? "
Kanske för att jag själv inte är en person som delar med mig av mig själv så naturligt och är ingen pratsam människa, det är få personer jag öppnar mig för och dottern är nog mycket som jag vilket gör att vi pratar om ytliga vardagssaker men aldrig har kommit in i några djupare disskutioner. samt att vi (pojkvännen och jag) inte träffas så ofta, senaste året har det blivit i genomsnitt att vi träffas nån gång i veckan och sen pratat mer per telefon.

Jag pratade med pojkvännen igår om mina tankar och funderingar, det blev ett långt samtal och jag nämnde även denna tråd. så nu har han fått länken och det återstår väl att se om han fortfarande vill vara ihop med en hemsk egoistisk, känslomässigt störd människa och inte ens kan kommunicera ;)

Något som kom fram och var väldigt intressant var att han dagen innan pratat med sin dotter och han hade frågat henne hur hon ser på att vi planerar att flytta ihop och det hade kommit fram till att hon ser det positivt. att tanken att vi ska skaffa gård för henne hade känts som något som gett henne drivkraft. Det är lustigt eftersom både han och jag i våra tankar har funderat på om hon känt det som att vi överger/lämnar henne. Men hon är ju väl medveten om att hon är välkommen att flytta med. Det är hennes val och hon hade sagt att det är inte alla som har så många val som hon har.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Men hur vet du att det fungerar utan att människan genomgått en CT-skalle?
Jag märker ju i en diskussion när logiken inte fungerar.
Gör inte du det?

Jag kanske inte riktigt har hängt med. Men menar du på allvar att det inte finns några 19-åringar att som är mogna att föra en dialog med om ansvar och försörjning?
Inte dialog.
Det går ju bra.
Men vissa har inte den mognaden i pannloben som gör att logiken fungerar för en djupare diskussion med full förståelse av sammanhang och konsekvenser.
Och om denna person då är "Nitton" så är det meningslöst att försöka att tvinga den att förstå.
Det som inte fungerar - fungerar ju inte.

Din människosyn (eller ungdomssyn) verkar rent vidrig.
Att jag anser att man inte skall ge sig på och ställa krav som den unga människan inte kan förstå?
Vad är det för hemskt med det?

Om man ger sig på någon och kräver saker som denne någon inte kan klara av så får man den ju bara att känna sig ännu mera misslyckad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 199
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 550
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 707
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 688
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp