Om kriteriet nu är att den måste vara liten (och i synnerhet man vill ha blandis) så är det bra att ha facitFör att?
Jag begriper inte varför det skulle vara bättre än en valp/unghund av liten ras?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om kriteriet nu är att den måste vara liten (och i synnerhet man vill ha blandis) så är det bra att ha facitFör att?
Jag begriper inte varför det skulle vara bättre än en valp/unghund av liten ras?
Fattar inte riktigt hur du tänker. Så kan du ge exempel?Om kriteriet nu är att den måste vara liten (och i synnerhet man vill ha blandis) så är det bra att ha facit
Tycker vi verkligen rent generellt att en person som dömdes för något för 25 år sen ska ha en livstidsdom i allmänhetens ögon? Jag har så klart ingen aning om han har bättrat sig, men 25 år är väldigt lång tid.
Det finns väldigt få raser där man kan vara säker på att få en hund under tre kilo (och då ofta förutsatt att man vänder sig till en seriös uppfödare) Och blandisar - well bara för att någon säger vilka raser man blandat behöver det inte vara sant.Fattar inte riktigt hur du tänker. Så kan du ge exempel?
Som sagt - små raser som varit små "i evigheter" har extremt liten risk för att bli srörre.
Korsningar mellan små raser has sama mikroiskopiska chans att bli stora.
Korsar man två storlekdmässigt o0lika raseer är det 50/50. Men varför sulle man köpa en sån om man var noga med att det skulle bli liten
Du argumenterar för extremer som inte har allmän gilitghet.
Så - ge exempel så jag kan begripa hur du tänker
Man hade behövt införa ett veterinärbetyg åtminstone på större utställningar, som gör att hundar med hälsoproblem får rejäla avdrag från vad domarna dömer och därmed inte kan vinna över hälsosamma hundar.Jag tycker det känns tveksamt att man kan gå till "toppen" och visa upp sig med en hund som i mina ögon ser väldigt osund ut. Även om hunden inte är vanvårdad så känns ögonen och hullet osunt..
Väldigt många som också ifrågasätter hur hundens ögon ser ut och jag välkomnar att folk börjar ifrågasätta dessa osunda ideal som döms fram. Det måste till att folk börjar vakna upp och fatta att hundar inte ska ha hur hängande ögon, platta nosar, korta ben mm som helst oavsett vad som önskas i "bubblan" av rasfolk.
Om man är väldigt inne på en pyttehund ska man omvärdera och köpa ett marsvin istället.Det finns väldigt få raser där man kan vara säker på att få en hund under tre kilo (och då ofta förutsatt att man vänder sig till en seriös uppfödare) Och blandisar - well bara för att någon säger vilka raser man blandat behöver det inte vara sant.
Köpa hund har 34 raser som kommer fram med minsta storleken som urvalskriterie. De flesta av dem väger 3-6 kg.
Bieweier, engelsk toy, malteser, pomme och toy pudel får väga över tre kilo. Bolonkan och kanintaxen ska egentligen väga över tre kilo.
Papillon och phalene är ganska säkra (de ska vara runt 25 i manken, jag tror inte att de har en önskad vikt).
Chihuahua ska väga 1-3 kg, men väger ofta mer. En prazky eller russkiy toy som uppfyller rasstandard bör gå på mindre än 3 kg (även om målvikten är 2-3 kg) och en yorkshireterrier har en maxvikt på 3,2 kg.
Så min uppfattning är att om man väldigt inne på att man vill ha en pyttehund så är en omplacering bäst,
Är det en grej att folk bestämt vill ha en hund under tre kilo? Varför? Jag förstår inte vad det skulle finnas för vettig anledning till det?Det finns väldigt få raser där man kan vara säker på att få en hund under tre kilo (och då ofta förutsatt att man vänder sig till en seriös uppfödare) Och blandisar - well bara för att någon säger vilka raser man blandat behöver det inte vara sant.
Köpa hund har 34 raser som kommer fram med minsta storleken som urvalskriterie. De flesta av dem väger 3-6 kg.
Bieweier, engelsk toy, malteser, pomme och toy pudel får väga över tre kilo. Bolonkan och kanintaxen ska egentligen väga över tre kilo.
Papillon och phalene är ganska säkra (de ska vara runt 25 i manken, jag tror inte att de har en önskad vikt).
Chihuahua ska väga 1-3 kg, men väger ofta mer. En prazky eller russkiy toy som uppfyller rasstandard bör gå på mindre än 3 kg (även om målvikten är 2-3 kg) och en yorkshireterrier har en maxvikt på 3,2 kg.
Så min uppfattning är att om man väldigt inne på att man vill ha en pyttehund så är en omplacering bäst,
Den var ju jättefin! Gillar funktionella, arbetande hundar!Särskilt när de liksom ska se ut såhär: Clumbern kommer in vid 9.57.20
Jag kommer aldrig att tycka att det är en vacker hund, men den är ju (ska vara) funktionell.
Eller hur! Jag förstår inte hur man kan se en hund som den käcka lilla tiken i samma show och på samma dag och ändå premiera mollossen som vann.Den var ju jättefin! Gillar funktionella, arbetande hundar!![]()
Alltså de där ögonlocken är ju på olika höjder, utställningsdomare ska ju titta på utseendet - jag fattar inte hur den vann hela showenFått upp flera poster om clumbern på crufts.. Ger dålig smak i munnen att man kan dömas för djurplågeri/vanvård och ändå hållas om ryggen..
Visa bifogad fil 182393
Många inlägg om att han borde uteslutas, bli av med priset mm.
Vilken söt tjej det var! Visade tydligt att hon inte hade några fysiska problem med att hoppa staketen flera gånger och viftande svans hela tidenEller hur! Jag förstår inte hur man kan se en hund som den käcka lilla tiken i samma show och på samma dag och ändå premiera mollossen som vann.
Jag fattar verkligen inte heller. Pga algoritmer fick jag givetvis upp massor av inlägg om Cruftsvinnaren igår, och visst, det finns kritik. Men borde inte det här ge upphov till en mer allmän diskussion om hundutställningar? Eller är alla insatta + kritiska redan trötta på hela grejen och alla insatta + okritiska ointresserade av att ha den?
Hur ska man kunna argumentera för i första hand utställning, i andra hand renrasavel och kennelklubbar när det ser ut så här?
Eller är det jag som missförstår? Är hunden ful (förlåt - den är säkert en underbar hund som person) men sund?
Jag håller helt medOm man är väldigt inne på en pyttehund ska man omvärdera och köpa ett marsvin istället.
Att stötta avel av toyhundar är lika extremt som att stötta trubbnosavel.
Hur ska man kunna argumentera för i första hand utställning, i andra hand renrasavel och kennelklubbar när det ser ut så här?
Och det du skriver nu är ju precis det jag tycker är problematiskt. Uppenbarligen tycker Cruftsdomarna, alltså de som dömer en av världens största hundutställningar, att vinnarhunden är en bra representant för rasen. Så det spelar inte så stor roll vad jag eller du tycker. Jag läste nåt inlägg om att den ras som vinner Crufts ofta ökar i popularitet bland vanligt folk - så risken (om man nu vill se det så) är stor att clumberspaniel blir mer poppis, och den representant för rasen som folk då sett är den där med de hängande ögonen och massiva kroppshyddan.Därför att det så klart inte ser ut så för alla och därför att det som inte är ok enligt dig är helt ok enligt mig.
Även bland oss som älskar utställning och renrasavel hittar du säkert en större majoritet som tycker att Cruftsvinnaren är osund än som tycker att showlabbar är osunda. Dvs man drar olika gränser.
Jag tycker inte det är bra att den hunden vann. Samtidigt kan jag inte rasen väl nog att bestämt säga att alla clumber spaniels ska se ut som den som skulle tävla agility. Speakern säger ju att den är en jättefin representant för den arbetande varianten. Ok, så rasen är uppdelad. Det brukar betyda att ingen av varianterna följer rasstandarden. Ser man till bilden i den svenska rasstandarden visar den en betydligt tyngre hund än den tiken. Däremot bryter ju Cruftsvinnaren uppenbarligen mot det som står om ögonen: "En aning synlig bindhinna, men utan överdrift, är acceptabelt. Ögonen skall vara fria från uppenbara ögonproblem."
Visst, man kan tycka att det är helt uppåt väggarna att vi har skapat skrivna regler för hur vissa djur ska se ut. Men vi har en massa sådana artificiella konstruktioner i samhället, det är så en kultur är uppbyggd. Vi skapar grupperingar och sätter namn på dem för att ha struktur i tillvaron och så skapas historia och traditioner.
Jag gillar historia och traditioner. Jag tycker det finns ett egenvärde i att avla på en ras för dess historia tillsammans med oss människor. Jag tycker vi ska arbeta oss bort från det mest extrema, men var man drar den gränsen kommer ju variera.
Och det du skriver nu är ju precis det jag tycker är problematiskt. Uppenbarligen tycker Cruftsdomarna, alltså de som dömer en av världens största hundutställningar, att vinnarhunden är en bra representant för rasen.
Jag fattar verkligen inte heller. Pga algoritmer fick jag givetvis upp massor av inlägg om Cruftsvinnaren igår, och visst, det finns kritik. Men borde inte det här ge upphov till en mer allmän diskussion om hundutställningar? Eller är alla insatta + kritiska redan trötta på hela grejen och alla insatta + okritiska ointresserade av att ha den?
Eller är det jag som missförstår? Är hunden ful (förlåt - den är säkert en underbar hund som person) men sund?