såld häst visar sig vara skadad?

Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Men du vet ju faktiskt inte vad galopptränaren sagt till dom, bara vad de påstår att hon/han har sagt. Ring och kolla, du kanske får en helt annan version där...
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Jag är högst tveksam till att det ens blivit en anmälan av det besöket på Polisstationen. Det handlar ju inte om bedrägeri, det är en tvist.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Jag tyckte jag läste i tråden att de bara skrivit ett kvitto på betalningssumman och inget köpekontrakt.:)

TS: Vilken sörja! Jag känner med dig och hoppas det löser sig till det bästa.
Att man inte besiktigar finner jag märkligt.
Jag förstår om man anser sig blivit lurad om säljare medvetet undanhållit sanning om skador etc. Men iom att det faktiskt inte är helt ovanligt så bör man ju besiktiga. Jag hade tom på en häst jag får gratis besiktigat. För jag vet hur mycket man kan kära ner sig i de små liven. Om de sen står med skador kostar det för mig både känslor och ev en massa pengar. Så även om det skulle handla om en sällskapshäst som inte är värd en spänn i livvärde hade jag iaf gårdsbesiktigat.
Jag hade också, som du blivit rådd till, försökt få med galopptränaren i målet. Så denne blir en part och inte kan snacka fritt hur som helst.

Hoppas det löser sig för dig iaf!
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Kl.
Juridiken vet jag inte om men det finns andra som har koll och TS har fått råd att kontakta en jurist.
Varken TS eller nuvarande ägaren har besiktigat hästen vid respektive köp.
Utifrån den info vi fått i tråden ser det ut som om TS blivit lurad och köpt en häst med skadeproblematik som inte upplystes om.
När nuv ägaren fått problem med hästen har den väl undersökts, förmodar jag, och den gamla skadan har kommit i dagen.

Att ägaren reklamerar köpet nu när nya upplysningar kommit fram, som de inte fått veta vid köpet, tycker jag nog är en rimlig orsak till att de reklamerar (de har ju - dock inte med vilje från TS - blivit lurade).

Hästaffärer är inte trevliga historier när köpare vill reklamera. Och även om det känns hemskt för TS, så kan det mycket väl vara så att köparen har rätt.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Intressant att TV 3 granskar oseriösa hästhandlare i morgondagens Sanning & Konsekvens. kl 20.00. Ett tips bara, inte riktat till någon speciell i denna tråd.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Detta har jag aldrig varit med om! Och jag har bytt försäkringar på en del hästar, haft importer e.t.c, men aldrig fått problem på saker som sääkerligen varit där sen långt innan, som ex förändringar på strålbenet, nemas problemas försäkringsbolaget sa inget utan täckte det. Bytt försäkring sen efter ett tag gjort hältutredningar - ALDRIG varit ngt problem att de ersatt behandlingar e.t.c.
Hade en ponny en gång jag fick ta bort pga spatt- inte heller där var det ngr problem, trots hästen var en import å inte haft försäkring här i sverige sen födseln el blivit röntgad o.s.v å att vi bytte försäkringsbolag på den, vi fick ut liv på den.

Jag förstår om man försäkrar sin häst i stora summor pengar i liv att man måste ha vetundersökning och röntgen, men om ett veterinärbolag godkänner att försäkra en häst i 50.000 liv utan så är det väl deras chansning. Man betalar ju ändå som försäkringstagare en hel del pengar och då betalar man ju
för att det ska gälla i de situationer som står i försäkringsavtalet! Isf skulle man behöva röntga hela hästen innan man försäkrar den för att vara på säkra sidan. Så länge man inte har vetat om att en häst har en skada/förändring e.t.c borde det inte vara något problem.
Jag har försäkrat flera hästar i 50.000 liv utan besiktning och de har ej varit föl, men unghästar.

Fast jag har iof försäkrat en ponny i 200.000 utan vare sig besiktning el röntgen....sa bara på telefon att den hade placerat sig i msv a...
men nej jag har aldrig varit med om problem från försäkringsbolaget...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Säljaren har upplysningsplikt OCH köparen har undersökningsplikt.
Köparen har brustit i sin undersökningsplikt, och om du inte underhåller saker du vetat om, utan varit i god tro, så kan inte köparen häva köpet. Har du ljugit eller inte berättat om vissa saker du vet, ja då kan egentligen köparen häva köper även ifall ingen besiktning gjorts

Hittade denna sida som är bra att läsa:

http://www.advokatdeckeman.se/publi...plikt_och_köparen_har_undersökningsplikt.html

Vet man om att hästen har vissa "negativa" saker, skriv alltid ner dessa i kontraktet! När jag har sålt hästar har jag ALLTID upplyst om sådant jag vetat om, tidigare skador, fynd på röntgen e.t.c ha alltid sådant NEDSKRIVET och med köparens underskrift på så kan det ALDRIG bli dolt fel! Detsamma med vad hästen skall användas till!
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

nej det står absolut ingenting på något av kvittona ang användning...
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Jag är lite inne på Kryddelydds linje och tycker fortfarande att du ska höra med en jurist vad denne gör för bedömning av läget.

Har full förståelse för köparna som vill reklamera hästen, den är ju inte alls i det skick de kunnat förvänta sig.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Fast då funderar jag vidare på i vilket skick de förväntar sig att hästen ska vara när de köpt en relativt billig hästsom det på kvitto inte står något om användningsområde och de dessutom valt att inte veterinärbesiktiga?

Mycket intressant tyckar jag det är hur det funkar i slutändan i praktiken vid olika tvister angående köp-reklamationer i hästvärlden..

TS
Hoppas det lösr sig för dig.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Det är precis det jag också är intresserad av att veta.

Jag kan tänka mig att man tittar på vad man i normalt använder hästen till, vad ts köpt hästen för att använda den som (och därför säljer den som), eftersom inget annat är utskrivet.

För att skydda sig med hängslen och livrem bör man som säljare skriva in promenadhäst/sällskapshäst i alla kontrakt, men då kan man ju knappast sälja som ridhäst.

Sedan har det ju flera gånger konstaterats att ju billigare hästen är, desto mindre undersökning godtas för att undersökningsplikten ska vara uppfylld. Att t ex friröntga en häst för 20 000 kr för att anses ha uppfyllt sin undersökningsplikt har ju inte ansetts vara nödvändigt och rimligt med tanke på inköpspris.

Hästen var ju uppenbarligen inte synbart halt vid försäljningen, då hade ju både säljare och köpare (förhoppningsvis?) reagerat. Och då kommer nästa viktiga fråga: hade en vanlig veterinärbesiktning visat felet?

Eftersom det bara förekommer ett kvitto har ju inte ts friskrivit sig från ansvar gällande dolda fel, och anses felet vara dolt (tillräckligt läkt för att inte visa besvär vid en veterinärbesiktning, var hästen ung vid köpet görs heller inget böjprov) kan köparen solklart kräva återgång av köpet på goda grunder.

Som sagt: en jurist är bra att ha i ryggen vid dessa tillfällen.
 
Senast ändrad:
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

KL
och har ingenting med TS specifika frågeställning att göra utan en personlig tanke kring hästaffärer.

Jag förstår faktiskt inte varför det ska bli så många reklammationer kring hästköp.
JAg har köpt en faslig massa hästar för hobbybruk och äger dem fortfarande.
De flesta har varit unga vid köp.
Även om det inte alltid har gått som jag trott att det skulle, är jag medveten om att jag köper levande individer med allt vad det innebär.
Det finns ingen garanti om att en unghäst kommer att kunna användas till det man tänkt sig.

Sedan tycker jag väl lite synd om både TS och köparen: de har båda blivit lurade.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Vore jag dig skulle jag be kunden istället för att skrika ut sina krav till dig att skriva kraven i ett brev. Då får du hennes krav tydligt specificerade. Kraven kan/bör du bemöta tillbaka skriftligt. I detta fall går det inte att resonera (eftersom det är så mycket känslor inblandade) utan ni får förlita er på den lagtext som gäller vid köp av häst.
Dessutom, agerar du proffisionellt om du begär skriftlig kommunikation. Samt att du har själv lättare en överblick av alla händelseförlopp, vad som sagt, vad som kommit överens etc.
Jag kan förstå att den nuvarande hästägare är jättearg. Jag skulle själv bli oerhört besviken i hennes ställe. Men som sagt; att köpa häst utan att veternärbesikta den är att gambla, för allas, men framförallt tycker jag för hästen skull. Jag tycker synd om hästen som fått flytta till nya ägare så mycket. Jag köpte själv en häst utan röntgen, men med veterinärbesiktning. Det räckte för mig och min hobbyridning. Medvetet val, har pengar som skulle kunna täcka upp eventuell förlust.
Känslan av att bli lurad är därimot inte lustig. Hoppas det löser sig bra för hästen.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Vore jag dig skulle jag be kunden istället för att skrika ut sina krav till dig att skriva kraven i ett brev. Då får du hennes krav tydligt specificerade. Kraven kan/bör du bemöta tillbaka skriftligt. I detta fall går det inte att resonera (eftersom det är så mycket känslor inblandade) utan ni får förlita er på den lagtext som gäller vid köp av häst.
Dessutom, agerar du proffisionellt om du begär skriftlig kommunikation. Samt att du har själv lättare en överblick av alla händelseförlopp, vad som sagt, vad som kommit överens etc.
Jag kan förstå att den nuvarande hästägare är jättearg. Jag skulle själv bli oerhört besviken i hennes ställe. Men som sagt; att köpa häst utan att veternärbesikta den är att gambla, för allas, men framförallt tycker jag för hästen skull. Jag tycker synd om hästen som fått flytta till nya ägare så mycket. Jag köpte själv en häst utan röntgen, men med veterinärbesiktning. Det räckte för mig och min hobbyridning. Medvetet val, har pengar som skulle kunna täcka upp eventuell förlust.
Känslan av att bli lurad är därimot inte lustig. Hoppas det löser sig bra för hästen.

Förmodar att ditt svar är riktat till TS - känner inte igen någon av mina kommentarer utifrån ditt inlägg?
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Fast jag har iof försäkrat en ponny i 200.000 utan vare sig besiktning el röntgen....sa bara på telefon att den hade placerat sig i msv a...
men nej jag har aldrig varit med om problem från försäkringsbolaget...

Problemen med försäkringsbolaget uppkommer inte förrän hästen blir skadad;).

Onekligen konstigt att du kunnat försäkra i de summorna utan vare sig röntgen eller besiktning. Försäkrade du i A1 eller A2?
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

A2 är inga problem att försäkra in utan bes/röntgen i de summorna sålänge hästen inte faller för ålderssträcket. Självklart måste man styrka värdet om hästen för, men det är ju en ren olycksfallsförsäkring i praktiken dvs hästen är inte försäkrad mot tex förslitningsskador osv.

Om hästen var försäkrad i samma omfattning innan så kan man också flytta över en A1-a utan bes/röntgen.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

självklart, men jag har ju inte haft ngr problem när skdaor uppkommit eller visat sig..trots jag bytt bolag e.t.c, har du haft problem och med vad?

Å ja vi kunde försäkra upp en ponny till 200.000 utan besiktning och på bara tävlingsresultat som vi sa via telefonen (som GIVETVIS stämde!!:) ), i liversättning givetvis. Vet inte vad hon var innan men vi köpte henne från en ridskola och inte för så mkt pengar så vi röntgade ju aldrig henne eller så bara vanlig besiktning när vi köpte henne.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Å ja vi kunde försäkra upp en ponny till 200.000 utan besiktning och på bara tävlingsresultat som vi sa via telefonen (som GIVETVIS stämde!!:) ), i liversättning givetvis. Vet inte vad hon var innan men vi köpte henne från en ridskola och inte för så mkt pengar så vi röntgade ju aldrig henne eller så bara vanlig besiktning när vi köpte henne.

200 000:- A1? Det tror jag faktiskt inte på. Alls.
 
Sv: såld häst visar sig vara skadad?

Behöver inte vara omöjligt. Skyhög premie, och försäkringsbolaget vet att det inte behöver betala ut liversättningen i det beloppet, om det inte är marknadsvärdet. T ex får du inte försäkra över inköpspriset om det inte är mycket, mycket motiverat.

Det ni har gjort är alltså att betala höga premier och troligen hade ni inte fått ut mer än vad ni köpt hästen för, om det skulle bli en fråga om att livförsäkringen träder in (se bolagens försäkringsvillkor)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 867
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 202
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp